Historia kultury polskiej XX w. [3002-1LHKP3C1]
Semestr letni 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Historia kultury polskiej XX w. [3002-1LHKP3C1] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023L]
(jeszcze nie rozpoczęty)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 0 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Magda Szcześniak |
Literatura: |
Henryk Domański, Struktura społeczna, Warszawa 2004. Adam Leszczyński, Wielkość i nędza II RP, w: tegoż, Ludowa historia Polski, Warszawa 2020. Wybrana literatura: Henryk Słabek, O społecznej historii Polski. 1945–1989, Warszawa 2009. Padraic Kenney, Budowanie Polski Ludowej. Robotnicy a komuniści 1945–1950, przeł. A. Dzierzgowska, Warszawa 2016 (fragmenty). Anna Wylegała, O perspektywach badania chłopskiego doświadczenia reformy rolnej, „Rocznik Antropologii Historii” 2017, rok VII, (10). Andrzej Leder, Prześniona rewolucja. Ćwiczenie z logiki historycznej, Warszawa 2014. Jerome Bazin, Joanna Kordjak, Kiedy obrazy patrzyły na robotników, w: Zimna rewolucja, red. J. Bazin, J. Kordjak, Waszawa 2021. Agnieszka Mrozik, „Bo dziewczyna to ludzie”. Projekty i polityki emancypacji w powojennej Polsce, w: tejże, Architektki PRL-u. Komunistki, literatura i emancypacja kobiet w powojennej Polsce, Warszawa 2022. Iwona Kurz, Twarze w tłumie. Wizerunki bohaterów wyobraźni zbiorowej w kulturze polskiej lat 1955–1969, Świat Literacki, Izabelin 2005. Józef Chałasiński, Młode pokolenie wsi Polski Ludowej, w: Młode pokolenie wsi Polski Ludowej. Awans Pokolenia, red. J. Chałasiński, Warszawa 1964; oraz wybrane pamiętniki. Agnieszka Mrozik, „Historia nas jakby pominęła”. O powojennych pamiętnikach konkursowych i współczesnych projektach pisania ludowej historii Polski, „Kultura i Społeczeństwo” 2022, nr 2. Zygmunt Bauman, Kariera, Warszawa 1965 (fragment). Maciej Gdula, Odważyć się być średnim. Genealogia i przyszłość klasy średniej, „Krytyka Polityczna” 2015, nr 42. Piotr Korduba, Ludowość na sprzedaż, Warszawa 2013, (fragmenty). Ewa Klekot, Kłopoty z kulturą ludową, Gdańsk 2021, (fragmenty). Jadwiga Staniszkis, Samoograniczająca się rewolucja, Gdańsk 2010, (fragmenty). Elizabeth Dunn, Prywatyzując Polskę. Antropologiczne spojrzenie na polską transformację, Warszawa 2007 (fragmenty). Spór o Polskę, red. P. Śpiewak, Warszawa 1999. |
Zakres tematów: |
I. Przed socjalizmem: Zagadnienia: polska struktura klasowa międzywojnia – konflikty i hierarchie klasowe – klasowe imaginarium międzywojenne – szklane domy vs. białe dworki II. Powojnie: radykalne przemiany struktury społecznej Zagadnienia: przemiany struktury społecznej po II Wojnie Światowej – powojenne konflikty klasowe – migracje – wyłanianie się nowego porządku klasowego – obietnica awansu – współzawodnictwo jako formuła awansu – deklasacja ziemiaństwa polskiego III.Socrealizm: przeobrażenie pola widzenia Zagadnienia: klasa robotnicza i chłopska w polu wizualnym – socrealistyczne przedefiniowanie pola widzialności nowy model człowieka: ciała, płci, klasowości – gatunki socrealizmu – socrealizm a modernizacja IV. Odwilż i mała stabilizacja Zagadnienia: odwilż w życiu społecznym i kulturze V. Nadzieje i pułapki awansu Zagadnienia: socjalistyczne opowieści awansu – pamiętniki jako medium tożsamościotwórcze – trajektorie i struktury odczuwania awansu – tożsamość osób awansujących – płeć a awans – nurt chłopski w literaturze VI. Hegemonia inteligencji, narodziny klasy średniej Zagadnienia: zmiana paradygmatu klasowego w latach 70. – konsumpcja a wyłanianie się klasy średniej – powrót mitu ziemiańskiego – hegemonia inteligencji – resentyment deklasacji – mezalians (miłość i klasa) VII. Konstrukcje „ludowości” Zagadnienia: figury chłopskości i ludowości w kulturze socjalistycznej – Cepelia i cepeliada – romantyzacja kultury chłopskiej VIII. Robotnicze żądania: 1956-1970-1976-1980 Zagadnienia: opór klasowy w socjalizmie – rewizjonizm marksistowski – sojusz inteligencji i robotników – „Solidarność” IX. Transformacja – ideologia klasy średniej Zagadnienia: retoryka transformacji – realizm kapitalistyczny jako formuła narracyjna – transformacja jako awans i jako deklasacja – reprezentacje homo sovieticus – ekspansywna widzialność klasy średniej – protesty lat 90. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą wystawienia oceny końcowej jest egzamin obejmujący materiał omawiany na zajęciach oraz 8 lektur z listy wyłożonej przez osobę prowadzącą zajęcia a także aktywność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Osoby mające od trzech do pięciu nieobecności w celu zaliczenia zajęć muszą je zaliczyć na dyżurze (rozmowa o lekturach z zajęć). Osoby mające więcej niż pięć nieobecności w semestrze nie będą dopuszczane do zaliczenia zajęć (wyjątkiem są osoby posiadające zwiększony limit nieobecności potwierdzony decyzją KJD). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.