Migracje zarobkowe [2103-ORP-L-D4MIZA]
Semestr letni 2023/24
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Migracje zarobkowe [2103-ORP-L-D4MIZA] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 26 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Maciej Duszczyk | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
• Lesińska M, Okólski M. 25 wykładów o migracjach, Wydawnictwo Naukowe "Scholar" Warszawa 2018 • Duszczyk M, Pachocka M, Pszczółkowska D, (Red.) Relations between Immigration and Integration Policies in Europe, Routledge 2020 • Balicki J., Stalker P., Polityka imigracyjna i azylowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2006 • Danecka M., Jaroszewska E., Imigranci z Afryki w Polsce, „Kultura i Społeczeństwo”, tom LVII/nr 3/2013 • Duszczyk M., Lesińska M., Współczesne migracje dylematy Europy i Polski (red.) Ośrodek Badań nad Migracjami, Warszawa 2009. • Duszczyk M., Polska polityka imigracyjna a rynek pracy, Aspra JR, Warszawa 2015 • Iglicka K., Gmaj K. Imigracja nielegalna w Polsce, [w:] Ziemia obiecana, czy przystanek w drodze, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2010 • Informacja o rozmiarach i kierunkach czasowej emigracji z Polski w latach 2004-2015, GUS, Warszawa 2016, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/migracje-zagraniczne-ludnosci/informacja-o-rozmiarach-i-kierunkach-emigracji-z-polski-w-latach-20042015,2,9.html • Jaroszewska E., Migracje a zdrowie. Uwarunkowania kondycji zdrowotnej migrantów oraz bariery w korzystaniu z opieki medycznej, Aspra-JR, Warszawa 2013 • Kaczmarczyk P., Poakcesyjne migracje Polaków – próba bilansu, www.kbnm.pan.pl/images/stories/.../bilans_kaczmarczyk_final-new.doc. • Kawczyńska-Butrym Z. – Migracje. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2009 • Miller M. J., Stephen Castles S., Migracje we współczesnym świecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2015 • Okólski M., Ludzie na huśtawce – mobilność międzynarodowa ludności Polski w okresie transformacji, [w:] Klimaszewski B. (red.), Emigracja z Polski po 1989 r., Grell, Kraków 2002 • Poakcesyjne migracje powrotne Polaków. Geneza, przyczyny, konsekwencje, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2010 • Żołędowski C. Studenci zagraniczni w Polsce. Motywy przyjazdu, ocena pobytu, plany na przyszłość, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
W czasie zajęć są omawiane następujące tematy: • Teoretyczne podstawy analizy procesów migracyjnych • Historia procesów migracji zarobkowych w Europie i poza nią • Swobodny przepływ osób w UE • Migracje w perspektywie globalnej • Polska jako kraj emigracyjno-imigracyjny • Cechy charakterystyczne polityk migracyjnych • Polityka integracyjna • Migracje zarobkowe Polaków przed akcesją do UE • Europa wobec „kryzysu uchodźczego” (wybrane kraje docelowe) • Pandemia Covid-19 a procesy migracyjne • Aktywność ekonomiczna uchodźców wojennych • Migracje edukacyjne a migracje zarobkowe • Migracje a różnice kulturowe • Migracje a zdrowie • Migracje z perspektywy rodziny |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- Analiza tekstów - Analiza statystyk - Analiza wyników badań - Praca w grupach - Samodzielne przygotowanie w trakcie zajęć omówienia zadanego tematu - Debata Oxfordzka |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Założenia wstępne: Identyczne jak w przypadku wszystkich przedmiotów wstępnych, wynikające z opanowania wiedzy na poziomie szkoły średniej i ze zdania egzaminu maturalnego Kryteria oceniania: EP - Test wiedzy składający się z czternastu pytań. Pytania mają zarówno charakter otwarty, jak i zamknięty. Odpowiedzi na pytania pozwalają stwierdzić stopień opanowania materiału. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.