Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Migracje zarobkowe [2103-ORP-L-D4MIZA] Semestr letni 2023/24
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Migracje zarobkowe [2103-ORP-L-D4MIZA]
Zajęcia: Semestr letni 2023/24 [2023L] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 9:45 - 11:15
sala 315
Gmach Audytoryjny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 26
Limit miejsc: 25
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Maciej Duszczyk
Literatura:

• Lesińska M, Okólski M. 25 wykładów o migracjach, Wydawnictwo Naukowe "Scholar" Warszawa 2018

• Duszczyk M, Pachocka M, Pszczółkowska D, (Red.) Relations between Immigration and Integration Policies in Europe, Routledge 2020

• Balicki J., Stalker P., Polityka imigracyjna i azylowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2006

• Danecka M., Jaroszewska E., Imigranci z Afryki w Polsce, „Kultura i Społeczeństwo”, tom LVII/nr 3/2013

• Duszczyk M., Lesińska M., Współczesne migracje dylematy Europy i Polski (red.) Ośrodek Badań nad Migracjami, Warszawa 2009.

• Duszczyk M., Polska polityka imigracyjna a rynek pracy, Aspra JR, Warszawa 2015

• Iglicka K., Gmaj K. Imigracja nielegalna w Polsce, [w:] Ziemia obiecana, czy przystanek w drodze, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2010

• Informacja o rozmiarach i kierunkach czasowej emigracji z Polski w latach 2004-2015, GUS, Warszawa 2016, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/migracje-zagraniczne-ludnosci/informacja-o-rozmiarach-i-kierunkach-emigracji-z-polski-w-latach-20042015,2,9.html

• Jaroszewska E., Migracje a zdrowie. Uwarunkowania kondycji zdrowotnej migrantów oraz bariery w korzystaniu z opieki medycznej, Aspra-JR, Warszawa 2013

• Kaczmarczyk P., Poakcesyjne migracje Polaków – próba bilansu, www.kbnm.pan.pl/images/stories/.../bilans_kaczmarczyk_final-new.doc.

• Kawczyńska-Butrym Z. – Migracje. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2009

• Miller M. J., Stephen Castles S., Migracje we współczesnym świecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2015

• Okólski M., Ludzie na huśtawce – mobilność międzynarodowa ludności Polski w okresie transformacji, [w:] Klimaszewski B. (red.), Emigracja z Polski po 1989 r., Grell, Kraków 2002

• Poakcesyjne migracje powrotne Polaków. Geneza, przyczyny, konsekwencje, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2010

• Żołędowski C. Studenci zagraniczni w Polsce. Motywy przyjazdu, ocena pobytu, plany na przyszłość, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010

Zakres tematów:

W czasie zajęć są omawiane następujące tematy:

• Teoretyczne podstawy analizy procesów migracyjnych

• Historia procesów migracji zarobkowych w Europie i poza nią

• Swobodny przepływ osób w UE

• Migracje w perspektywie globalnej

• Polska jako kraj emigracyjno-imigracyjny

• Cechy charakterystyczne polityk migracyjnych

• Polityka integracyjna

• Migracje zarobkowe Polaków przed akcesją do UE

• Europa wobec „kryzysu uchodźczego” (wybrane kraje docelowe)

• Pandemia Covid-19 a procesy migracyjne

• Aktywność ekonomiczna uchodźców wojennych

• Migracje edukacyjne a migracje zarobkowe

• Migracje a różnice kulturowe

• Migracje a zdrowie

• Migracje z perspektywy rodziny

Metody dydaktyczne:

- Analiza tekstów

- Analiza statystyk

- Analiza wyników badań

- Praca w grupach

- Samodzielne przygotowanie w trakcie zajęć omówienia zadanego tematu

- Debata Oxfordzka

Metody i kryteria oceniania:

Założenia wstępne: Identyczne jak w przypadku wszystkich przedmiotów wstępnych, wynikające z opanowania wiedzy na poziomie szkoły średniej i ze zdania egzaminu maturalnego

Kryteria oceniania: EP - Test wiedzy składający się z czternastu pytań. Pytania mają zarówno charakter otwarty, jak i zamknięty. Odpowiedzi na pytania pozwalają stwierdzić stopień opanowania materiału.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)