Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do badań nad polskim językiem migowym i głuchotą [3020-J1B1wb-PR] Semestr zimowy 2024/25
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wprowadzenie do badań nad polskim językiem migowym i głuchotą [3020-J1B1wb-PR]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/25 [2024Z] (w trakcie)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00
sala 121
Lokale w budynku Kupców - Oboźna 8 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Data i miejsceProwadzący
2025-01-20 11:30 : 13:00 sala 121
Lokale w budynku Kupców - Oboźna 8
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: 27
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Paweł Rutkowski
Literatura:

Świdziński, M. (2005), Języki migowe, w: T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.), Podstawy neurologopedii, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 679-692.

Świdziński, M., Gałkowski, T. (2003), red., Studia nad kompetencją językową i komunikacją niesłyszących, Warszawa: Uniwersytet Warszawski: Wydział Polonistyki, Wydział Psychologii, Polski Komitet Audiofonologii, Instytut Głuchoniemych im. ks. Jakuba Falkowskiego.

Tomaszewski, P. (2004), Polski Język Migowy – mity i fakty, Poradnik Językowy 6, s. 59-72.

Tomaszewski, P., Rosik, P. (2002), Czy Polski Język Migowy jest prawdziwym językiem?, w: Z. Tarkowski, G. Jastrzębowska (red.), Człowiek wobec ograniczeń. Niepełnosprawność, komunikacja, terapia, Lublin: Wydawnictwo Fundacji „Orator”, s. 133-165.

Twardowska, E. (2008), red., Stan badań nad Polskim Językiem Migowym, Łódź: Polski Związek Głuchych w Łodzi.

Woźnicka, E. (2007), red., Tożsamość społeczno-kulturowa Głuchych, Łódź: Polski Związek Głuchych w Łodzi.

Zakres tematów:

Języki migowe stały się w ostatnim czasie ważnym obiektem badań naukowych, ponieważ – mimo pełnej systemowości i złożoności – różnią się pod wieloma istotnymi względami od języków fonicznych. Zdaniem większości badaczy komunikacja migowa opiera się na tych samych – prawdopodobnie uniwersalnych – zasobach poznawczych, które leżą u podstaw komunikacji fonicznej. To, w jaki sposób ta podstawowa ludzka kompetencja językowa przekłada się na formę poszczególnych języków migowych, jest jednak w dużej mierze zdeterminowane wizualno-przestrzennym medium i odrębnością kulturową społeczności Głuchych. Głównym celem zajęć jest zarysowanie powyższej problematyki i przygotowanie studentów do poszerzania wiedzy w tym zakresie. Zajęcia są bogato ilustrowane materiałami video – filmami dokumentalnymi, fabularnymi i nagraniami samych Głuchych. Szczegółowo omawiane są następujące zagadnienia teoretyczne:

1. podstawowe fakty dotyczące języków migowych i ich użytkowników,

2. Głusi jako mniejszość językowo-kulturowa,

3. postrzeganie Głuchych przez słyszącą większość dawniej i dziś,

4. status języka migowego w Polsce, Europie i innych częściach świata,

5. edukacja Głuchych w Polsce i na świecie,

6. język migowy jako język naturalny – różne spojrzenia na ludzką kompetencję językową,

7. język migowy a język migany,

8. gramatyczna złożoność języka migowego,

9. rola ikoniczności w gramatyce języka migowego.

Metody dydaktyczne:

– wykład wprowadzający

– dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

- obowiązkowa obecność na zajęciach,

- aktywne uczestnictwo w zajęciach,

- systematyczne przygotowywanie zadanego materiału.

Forma zaliczenia przedmiotu: test zaliczeniowy i ocena ciągła. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.

Zgodnie z uchwałą nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia oraz uchwałą Rady Dydaktycznej Wydziału Polonistyki z dn. 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty oraz redakcji tekstu pisemnych prac i prezentacji zaliczeniowych pisanych w języku polskim lub tłumaczonych z polskiego języka migowego na język polski.

Wyrażony w punktach ECTS nakład pracy studenta:

- udział w zajęciach: 1 ECTS,

- przygotowanie do zajęć: 1 ECTS,

- przygotowanie do testu zaliczeniowego: 1 ECTS.

Uwagi:

Do wyboru 2 z 3 konwersatoriów

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)