Wprowadzenie do badań nad polskim językiem migowym i głuchotą [3020-J1B1wb-PR]
Semestr zimowy 2024/25
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wprowadzenie do badań nad polskim językiem migowym i głuchotą [3020-J1B1wb-PR] | ||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024Z]
(w trakcie)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 27 | ||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Paweł Rutkowski | ||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Świdziński, M. (2005), Języki migowe, w: T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.), Podstawy neurologopedii, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 679-692. Świdziński, M., Gałkowski, T. (2003), red., Studia nad kompetencją językową i komunikacją niesłyszących, Warszawa: Uniwersytet Warszawski: Wydział Polonistyki, Wydział Psychologii, Polski Komitet Audiofonologii, Instytut Głuchoniemych im. ks. Jakuba Falkowskiego. Tomaszewski, P. (2004), Polski Język Migowy – mity i fakty, Poradnik Językowy 6, s. 59-72. Tomaszewski, P., Rosik, P. (2002), Czy Polski Język Migowy jest prawdziwym językiem?, w: Z. Tarkowski, G. Jastrzębowska (red.), Człowiek wobec ograniczeń. Niepełnosprawność, komunikacja, terapia, Lublin: Wydawnictwo Fundacji „Orator”, s. 133-165. Twardowska, E. (2008), red., Stan badań nad Polskim Językiem Migowym, Łódź: Polski Związek Głuchych w Łodzi. Woźnicka, E. (2007), red., Tożsamość społeczno-kulturowa Głuchych, Łódź: Polski Związek Głuchych w Łodzi. |
||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Języki migowe stały się w ostatnim czasie ważnym obiektem badań naukowych, ponieważ – mimo pełnej systemowości i złożoności – różnią się pod wieloma istotnymi względami od języków fonicznych. Zdaniem większości badaczy komunikacja migowa opiera się na tych samych – prawdopodobnie uniwersalnych – zasobach poznawczych, które leżą u podstaw komunikacji fonicznej. To, w jaki sposób ta podstawowa ludzka kompetencja językowa przekłada się na formę poszczególnych języków migowych, jest jednak w dużej mierze zdeterminowane wizualno-przestrzennym medium i odrębnością kulturową społeczności Głuchych. Głównym celem zajęć jest zarysowanie powyższej problematyki i przygotowanie studentów do poszerzania wiedzy w tym zakresie. Zajęcia są bogato ilustrowane materiałami video – filmami dokumentalnymi, fabularnymi i nagraniami samych Głuchych. Szczegółowo omawiane są następujące zagadnienia teoretyczne: 1. podstawowe fakty dotyczące języków migowych i ich użytkowników, 2. Głusi jako mniejszość językowo-kulturowa, 3. postrzeganie Głuchych przez słyszącą większość dawniej i dziś, 4. status języka migowego w Polsce, Europie i innych częściach świata, 5. edukacja Głuchych w Polsce i na świecie, 6. język migowy jako język naturalny – różne spojrzenia na ludzką kompetencję językową, 7. język migowy a język migany, 8. gramatyczna złożoność języka migowego, 9. rola ikoniczności w gramatyce języka migowego. |
||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
– wykład wprowadzający – dyskusja |
||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - obowiązkowa obecność na zajęciach, - aktywne uczestnictwo w zajęciach, - systematyczne przygotowywanie zadanego materiału. Forma zaliczenia przedmiotu: test zaliczeniowy i ocena ciągła. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia. Zgodnie z uchwałą nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia oraz uchwałą Rady Dydaktycznej Wydziału Polonistyki z dn. 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty oraz redakcji tekstu pisemnych prac i prezentacji zaliczeniowych pisanych w języku polskim lub tłumaczonych z polskiego języka migowego na język polski. Wyrażony w punktach ECTS nakład pracy studenta: - udział w zajęciach: 1 ECTS, - przygotowanie do zajęć: 1 ECTS, - przygotowanie do testu zaliczeniowego: 1 ECTS. |
||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Do wyboru 2 z 3 konwersatoriów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.