Warsztat metodologiczny [3002-1WM3C]
Semestr zimowy 2024/25
Warsztaty,
grupa nr 2
Przedmiot: | Warsztat metodologiczny [3002-1WM3C] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024Z]
(zakończony)
Warsztaty [WAR], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Małgorzata Litwinowicz-Droździel | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Czapigo Dominik, Historia mówiona – realizacja nagrań, [in:] Archiwistyka Społeczna, Katarzyna Ziętal (red.), Ośrodek KARTA 2012, s. 69–79. Frisch Michael, Historia mówiona i rewolucja digitalna. W kierunku post-dokumantalnej wrażliwości, [in:] Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Antologia, E. Domańska (red.), Poznań 2010, s. 295–317. • Kaźmierska K., Autobiograficzny wywiad narracyjny – kwestie etyczne i metodologiczne w kontekście archiwizacji narracji,, “Studia Socjologiczne,” no. 3, 2014, s. 221–238. Kałwa D., Kozetka historyka. Oral history w badaniach życia prywatnego, [in:] Rodzina, prywatność, intymność: dzieje rodziny polskiej w kontekście europejskim:[Sympozjum na XVII Powszechnym Zjeździe Historyków Polskich, Kraków, 15-18 września 2004]. Zbiór studiów, D. Kałwa, A. Żarnowska, A. Walaszek (red.), Warszawa 2005, s. 181–190. Kierzkowski M., Jakiej historii potrzebuje Europa Środkowo-Wschodnia? Szanse historii mówionej,, “Porównania,” no. 7, 2010, s. 48–56. Kierzkowski M., Nowe możliwości badawcze: Oral History w USA w dobie rewolucji digitalnej,, “Historyka,” vol. 41, 2011, s. 155–164. Kudela-Świątek W., Awangarda i outsiderzy. Rozważania o polskiej historii mówionej pomiędzy historią publiczną a dyskusją akademicką,, “Wrocławski Rocznik Historii Mówionej,” vol. 5, 2015, s. 111–139. Kudela-Świątek W., O zasadności i możliwości korzystania z archiwalnych nagrań biograficznych dla “padlinożerców” i nie tylko, [in:] Rocznik Antropologii Historii, vol. 1, 2014, s. 79–96. Maubach F., Świadek historii. Swobodne wspominanie a krytyka źródła historycznego — o ambiwalencji metody w zachodnioniemieckiej oral history około roku 1980,, “Wrocławski Rocznik Historii Mówionej,” vol. III, 2013, s. 1–35. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Warsztat poświęcony jest metodologii, praktyce i etyce historii mówionej. Tematyka zajęć: - Co to jest "historia mówiona"? Z jakich rozpoznań, założeń i potrzeb wyrasta? Jak kształtuje się "historia historii mówionej"? - Metodologia historii mówionej. Wyodrębnianie tematów i pytań badawczych. Wywiad i praca ze świadkami i świadkiniami historii. Inne niż wywiad źródła historii mówionej. - Wywiad a archiwum historii mówionej - strategie pracy; - Perspektywa krytyczna w historii mówionej; - Praktykowanie własnego warsztatu badacza historii mówionej. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Warsztat metodologiczny to: - wspólna lektura i interpretacja tekstów teoretycznych (z wprowadzeniami uczestniczek/ów zajęć); - spotkania warsztatowo-dyskusyjne w instytucjach zajmujących się historią mówioną; - praca warsztatowa nad tematami wywiadów własnych, opracowanie kwestionariuszy; - metody archiwizacji i popularyzacji materiału. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- udział w zajęciach; - zaangażowanie w dyskusje i prace warsztatowe; - przygotowanie wstępu do wybranej lektury; - przygotowanie zarysu kwestionariusza, przeprowadzenie i opracowanie dwóch godzin wywiadu. Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u osoby prowadzącej. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach (30%) w semestrze skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć. Jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50% w semestrze. Osoby, które nie zaliczą nieobecności, nie mogą w pierwszym semestrze złożyć pracy pisemnej, a tym samym uzyskać zaliczenia. Podstawą wystawienia oceny końcowej w pierwszym semestrze jest ocena prezentacji końcowej (80%) oraz aktywności na zajęciach (20%). Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w zajęciach: udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 60h (2 ECTS), przygotowanie pracy semestralnej 60h (2 ECTS). Łącznie 5 ECTS (150h). Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pisemnych pracach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.