Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat metodologiczny [3002-1WM3C] Semestr zimowy 2024/25
Warsztaty, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Warsztat metodologiczny [3002-1WM3C]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/25 [2024Z] (jeszcze nie rozpoczęty)
Warsztaty [WAR], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 15:00 - 16:30
sala 7
Szpital Św. Rocha - Polonistyka jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Data i miejsceProwadzący
2024-10-01 15:00 : 16:30 sala 7
Szpital Św. Rocha - Polonistyka
2024-10-08 15:00 : 16:30 sala 7
Szpital Św. Rocha - Polonistyka
2024-10-15 15:00 : 16:30 sala 7
Szpital Św. Rocha - Polonistyka
2024-10-22 15:00 : 16:30 sala 7
Szpital Św. Rocha - Polonistyka
2024-10-29 15:00 : 16:30 sala 7
Szpital Św. Rocha - Polonistyka
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 0
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Zuzanna Grębecka
Literatura:

Lektury z zakresu metodologii badań

• Badania jakościowe, t. 1 i 2, red. D. Jemielniak, Warszawa 2012.

• S. Kvale, Prowadzenie wywiadów, tł. A. Dziuban, Warszawa 2010.

• Metody badań jakościowych, t. 1 i 2., red. N. Denzin, Y. Lincoln, Warszawa 2009.

• Teren w antropologii. Praktyka badawcza we współczesnej antropologii kulturowej, red.T. Buliński, M. Kairski, Poznań 2011.

Powyższe publikacje będą czytane we fragmentach.

Lektury z zakresu memory studies

• Antropologia pamięci. Zagadnienia i wybór tekstów, red. R. Chymkowski et al., Warszawa 2018.

• Inne pozycje wybrane wraz ze studentami w toku zajęć (np. publikacje P.T. Kwiatkowskiego, A Szpocińskiego).

Lektury dotyczące grup rekonstruktorskich

• E. Imiołczyk, „Re-konstrukcja” rekonstrukcji Odtwórcy historyczni na przykładzie grup i stowarzyszeń rekonstrukcyjnych z terenu Górnego Śląska, Zagłębia i Opolszczyzny, „Rocznik Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu”, nr 21(2019), s. 143-159.

• M. Skotnicka-Palka, Powtarzam powtórzone. Rekonstrukcje historyczne, „Pamięć i Przyszłość”, nr 4(26), s. 62–69.

• M.M. Stulgis, Pomiędzy rekonstrukcją, odtwórstwem a inscenizacją, czyli próba analizy zjawiska rekonstrukcji historycznej, „Pamięć i Sprawiedliwość”, nr 12(2), s. 135–152.

Zakres tematów:

Warsztat ma przybliżyć pracę w projekcie etnograficznym. Poruszane będą następujące kwestie:

Przygotowanie projektu badawczego:

• desk research,

• wybór metod badawczych,

• dobór i pozyskanie badanych,

• podział zadań między uczestników projektu.

Praca terenowa

• prowadzenie obserwacji, udział w imprezach rekonstrukcyjnych,

• przeprowadzanie wywiadów,

• metody gromadzenia i utrwalania danych,

• wspólne dyskutowanie i interpretowanie wyników badań.

Zagadnienia praktyki rekonstruktorskiej

• hobby, rekreacja, edukacja, popularyzacja historii, hołd składany przeszłości,

• kwestie etyczne – co można rekonstruować, w jakie formacje się wcielać, czy to popularyzacja militaryzmu,

• prawda historyczna a zabawa/widowisko.

Metody dydaktyczne:

W sali:

• analiza tekstów

• dyskusja wokół wyborów i problemów metodologicznych, planowanie działań badawczych

• omawianie i analiza materiałów terenowych

W terenie:

• praktyczne ćwiczenie metod badawczych: prowadzenie wywiadów i obserwacji

• gromadzenie źródeł zastanych (np. kwerenda, research internetowy)

W trakcie zajęć nacisk będzie kładziony na praktyczne ćwiczenia poza salą, aktywność w sali będzie bezpośrednio związana z aktywnością terenową.

Duża część zadań dydaktycznych będzie pracą w grupach.

Metody i kryteria oceniania:

• Aktywność podczas zajęć, realizacja zadań w ramach działań projektowych (np. desk research, gromadzenie źródeł zastanych, w tym internetowych, prowadzenie obserwacji i wywiadów) - 50%.

• Raport z badań, zawierający opis działań realizowanych podczas zajęć i główne wnioski badawcze (3-5 stron) - 50%.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)