Język i kultura hebrajska(Z) [3600-7-HE2-JKH(Z)]
Semestr zimowy 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Język i kultura hebrajska(Z) [3600-7-HE2-JKH(Z)] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 5 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Angelika Adamczyk, Anna Piątek, Maria Piekarska-Baronet |
Literatura: |
Podręczniki: R. Bliboim, Shom`im ivrit, Academon, Jerusalem. D. Spector, D. Roth, Ivrit bi-shnajim, Jerusalem 2018. M. Maadia, Lehatzliyah be-ivrit le-mitkadmim, Meira Maadia, Israel 2005. N. Kedar, Netiyot ha-poal, Nira Kedar 2001. G. Tischler, D. Roth, Kriyat beynaim, Academon, Jerusalem 2008. Słowniki: E. Shoshan, Ha-milon ha-ivri ha-merukaz, Kiryat Sefer, Jerusalem 1993. http://www.morfix.co.il/ |
Zakres tematów: |
Tematy zajęć: - Błogosławieństwa. Święta w różnych religiach. - Wyruszamy w podróż. Środki transportu. Strony świata. - Krajobrazy. Kolory, elementy krajobrazu. Krajobrazy Izraela. Mniejszości w Izraelu. - Dom. Kiedy czujemy się jak w domu? Różne rodzaje domów: budynek mieszkalny, siedziba instytucji, budynek użyteczności publicznej. Architektura miast i budynków. - Edukacja. Różne formy edukacji i metody nauczania. - Człowiek człowiekowi. Pamięć i Zagłada. Nauczanie o Holokauście w Izraelu. Czym jest zło? - Sztuka. Dziedziny sztuki. - Kobiety. Historia ruchu feministycznego. Kobiety, które wpłynęły na losy świata. - Człowiek i natura. Problemy ekologiczne współczesnego świata. - Język. Języki żywe i martwe. Wpływy innych języków na hebrajski. Czasownik; - rdzeń „zdrowy” (również ze spółgłoskami gardłowymi)- wszystkie koniugacje i formy (czas teraźniejszy, przeszły, przyszły, bezokolicznik, rzeczownik odczasownikowy, tryb rozkazujący, imiesłów bierny) -ważniejsze czasowniki słabe: לתת, לשבת, לנסוע, ללכת, לקחת, לדעת, לצאת, לרדת Składnia: - zdania warunkowe - odmiana przyimków - zdania okolicznikowe czasu - zdania okolicznikowe celu - łącznik - grupa imienna: liczba mnoga rzeczownika, rzeczownik z sufiksami dzierżawczymi, stan zależny - zdania okolicznikowe przyzwolenia - stopniowanie przymiotnika - liczebniki |
Metody dydaktyczne: |
- symulacje, - projekty studenckie – indywidualne i zespołowe, - gry sytuacyjne, - dyskusje i debaty, - „burza mózgów”, - wywiady, - analiza dokumentów źródłowych, - dyskusje - metody audiowizualne |
Metody i kryteria oceniania: |
- kontrola obecności, - ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), - kolokwia, - prace pisemne, - zaliczenie pisemne na koniec semestru, Ocena końcowa stanowi średnią wszystkich ocen cząstkowych. Przyjmuje się następującą skalę ocen: 99-100% 5! (celujący) 93-98% 5 (bardzo dobry) 87-92% 4,5 (dobry plus) 77-86% 4 (dobry) 71-76% 3,5 (dostateczny plus) 60-70% dostateczny 0-59% niedostateczny Po każdym ukończonym temacie studenci piszą kolokwium. Dodatkowo każdy student przygotowuje przynajmniej co najmniej 4 prace pisemne w ciągu semestru. Ocenie podlega także obecność studenta na zajęciach. Student, który ma ponad 40% nieobecności, nie ma prawa do uzyskania zaliczenia, także w sesji poprawkowej. Student, który regularne uczestniczył w zajęciach i uzyskał średnią ocenę 2, może przystąpić do zaliczenia dopiero w sesji poprawkowej. Aby uzyskać zaliczenie przedmiotu, student musi być obecny na co najmniej 60% zajęć oraz uzyskać średnią arytmetyczną co najmniej 3 z wszystkich ocen cząstkowych. Ocena końcowa z przedmiotu Język i kultura hebrajska stanowi średnią ważoną (w zależności od liczby godzin) ocen, wystawionych przez poszczególnych prowadzących. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.