Warsztat metodologiczny [3002-1WM2C]
Semestr letni 2024/25
Warsztaty,
grupa nr 2
Przedmiot: | Warsztat metodologiczny [3002-1WM2C] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024L]
(w trakcie)
Warsztaty [WAR], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Agata Łuksza | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Wybrana literatura: Ewa Domańska, "Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce", Poznań 2006 http://otworzksiazke.pl/ksiazka/historie_niekonwencjonalne/rozdzial/1/ "Teksty Drugie" 2014, nr 5, "Historia ratownicza" "Teksty Drugie" 2021, nr 5, "Historie potencjalne" Carolyn Steedman, "Dust. The Archive and Cultural History", Manchester 2002. Alun Munslow, "Historia jako eksperyment", tłum. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, "Dialog" 2017, nr 7–8, s. 123–140. "Fikcje jako metoda", red. Małgorzata Sugiera, Kraków 2018 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia łączą pracę warsztatową i twórczą na materiałach archiwalnych z dyskusją teoretyczną na temat szeroko rozumianych archiwów i analizą przykładów historii eksperymentalnych, kontrfaktualnych, niekonwencjonalnych. Celem zajęć jest zdobycie praktycznych umiejętności w pracy ze źródłami w połączeniu z rozwinięciem krytycznego podejścia do sposobów wytwarzania historii i archiwum. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- dyskusja o tekstach teoretycznych - dyskusja o przykładach historii niekonwencjonalnych - praca ze źródłami - własne eksperymenty z narracją historyczną |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia warsztatu będzie obecność na zajęciach, aktywny w nich udział oraz przygotowanie prezentacji w określonym przez prowadzącą zakresie – eksperyment w wytwarzaniu historii (projekt zespołowy). Szacunkowy nakład pracy osoby studiującej: 2 ECTS (30 godz. kontaktowych, 30 godz. przygotowanie projektu) Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów a także generowania tekstu i slajdów. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Warsztat metodologiczny: archiwa i eksperymenty // Methodological workshop: archives and experiments |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.