Warsztat metodologiczny [3002-1WM2C]
Semestr letni 2024/25
Warsztaty,
grupa nr 3
Przedmiot: | Warsztat metodologiczny [3002-1WM2C] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024L]
(jeszcze nie rozpoczęty)
Warsztaty [WAR], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Konrad Sierzputowski | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Wybór literatury (ostateczna lista lektur zostanie podana na pierwszych zajęciach - wszystkie teksty udostępniane będą w formie skanów na classroomie): — Allmer, Thomas. Critical Theory and Social Media: Between Emancipation and Commodification. Routledge, 2015. — Chan, Lik Sam. The Politics of Dating Apps: Gender, Sexuality, and Emergent Publics in Urban China. Cambridge: MIT Press, 2021. — Giusti, Serena, and Elisa Piras, eds. Democracy and Fake News: Information Manipulation and Post-Truth Politics. Routledge, 2020. — Kamińska, Magdalena. Memosfera: Wprowadzenie do cyberkulturoznawstwa. Poznań: Galeria Miejska "Arsenał", 2017. — Kluszczyński, Ryszard W. Od web.studies do antropologii nowej wizualności. Współczesne badania nad cyberkulturą. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2009. — McReynolds, Emma. Queer Data: Using Gender, Sex, and Sexuality Data for Social Change. London: Routledge, 2021. — Mortensen, Torill Elvira. "Anger, fear, and games: The long event of #GamerGate." Games and Culture 13.8 (2018): 787-806. — Pasquinelli, Matteo. The Eye of the Master: A Social History of Artificial Intelligence. Verso, 2023. — Piwowar, Kuba. Technologie, które wykluczają. Pomiar, dane, algorytmy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2022. — Zielinski, Siegfried. Archeologia mediów: O głębokim czasie technicznie zapośredniczonego słuchania i widzenia. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2010. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Warsztat ten ma na celu zapoznanie osób studiujących z kluczowymi zagadnieniami i metodami badań w obszarze kultury cyfrowej. Program zajęć obejmuje analizę współczesnych fenomenów cyfrowych, takich jak media społecznościowe, archiwa internetowe, deepfake/fake news, trolling, algorytmy, sztuczna inteligencja, aplikacje randkowe, sprawa gamergate i cyfrowa mizoginia oraz kultura memów. Osoby studiujące będą miały okazję poznać teorie związane z cyberkulturą oraz zgłębić tematykę danych w kontekście inkluzywności i wykluczenia, badając, jak dostęp do technologii i algorytmy kształtują relacje społeczne i kulturowe oraz międzynarodową sferę polityczną. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Analiza tekstów, analiza wybranego materiału, praca warsztatowa |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa będzie oparta na trzech kryteriach: (1) obecności na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności); (2) aktywności związanej z lekturą tekstów oraz dyskusjami podczas zajęć; (3) prezentacji na ustalony temat dotyczący zagadnień metodologicznych poruszanych na zajęciach. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Tytuł zajęć: Warsztat badacza/badaczki kultury cyfrowej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.