Historia filozofii w perspektywie nauk o kulturze [3002-1LHFK1CE]
Rok akademicki 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Historia filozofii w perspektywie nauk o kulturze [3002-1LHFK1CE] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2024/25 [2024]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | 20 |
Prowadzący: | Justyna Schollenberger |
Literatura: |
UWAGA: szczegółowa lista lektur zostanie podana na pierwszych zajęciach Wybrane lektury: •Platon, "Państwo", przeł. W. Witwicki, wydania różne, ks. ks. VI 484-489C , ks. VII 514-520C, ks. X 595-603C. •Arystoteles, „Polityka”,przeł., słowem wstępnym i koment. opatrzył Ludwik Piotrowicz ; wstępem poprzedził Mikołaj Szymański, Warszawa 2004 (s. 25-31; s.41-44; s. 89; s.121-123) oraz tegoż „Etyka Nikomachejska”, wybór fragmentów za: K.Leśniak Arystoteles, (Warszawa 1965), s. 227-248. •Marek Aureliusz, „Rozmyślania”, przeł. M. Reiter, wydania różne, ks. I-IV, • Kartezjusz, "Rozprawa o metodzie", przeł. T. Żeleński (Boy), wydania różne, część 2, 4 oraz tegoż ",Medytacje o pierwszej filozofii", przeł. M. i K. Ajdukiewiczowie, S. Świeżawski, I. Dąbska, Kęty 2001 (Medytacja I i II). • David Hume, "Badania dotyczące rozumu ludzkiego", przeł. D. Misztal i T. Sieczkowski, Kraków 2004, rozdz. 2, 4 oraz 5. • Immanuel Kant, "Krytyka czystego rozumu" oraz "Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki" wybór fragmentów za: Z. Kuderowicz, Kant, Warszawa 2000, s. 151 do s.162, oraz, tamże, "Co to jest Oświecenie", s. 194-199. • Thomas Hobbes, "Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego", przeł. Czesław Znamierowski ; wstęp i przypisy J. C. A. Gaskin, s. 204-215; s.226 - 230; s.257 [od par.12] - 259 oraz s. 259-264 ; s. 298 [od par. 6] - s.300 ; 303 [od par. 10] - s.306. • Jean Jacques Rousseau, "Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi", w: tegoż, "Trzy rozprawy z filozofii społecznej", przekł., wstęp, oprac., przypisy H. Elzenberg, Warszawa 1956; s. 139-143, 172]-176; 186-207; 225-230. • Georg Wilhelm Friedrich Hegel, "Wykłady z filozofii dziejów", przeł. J. Grabowski i A. Landman, Warszawa 1958, s. s.13-16; s.25 -41; s.46-49 oraz s.57-s. 60. • Karol Marks, "Tezy o Feuerbachu"; "Praca wyobcowana" w tegoż: "Rękopisy ekonomiczno-filozoficzne z 1844r.", przeł. K. Jażdżewski, T. Zabłudowski, Warszawa 1958. Friedrich Nietzsche, "O pożytkach i szkodliwości historii dla życia" (z: tegoż, "Niewczesne rozważania", przeł. M. Łukasiewicz, Kraków 1996), części 1-5. • Walter Benjamin, "O pojęciu historii" (z: tegoż, "Anioł historii: Eseje szkice, fragmenty", wyb. i oprac. H. Orłowski, Poznań 1996). • Jean-Paul Sartre, "Egzystencjalizm jest humanizmem", przeł. J. Krajewski, Warszawa 1998. • Martin Heidegger, "Budować, mieszkać, myśleć", przeł. K. Michalski, w: tegoż, "Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane", Warszawa 1977. Hans-Georg Gadamer, "Język i rozumienie" (z: tegoż, "Język i rozumienie", przeł. P. Dehnel i B. Sierocka, Warszawa 2003). •Maurice Merleau-Ponty, "Obecni w słowie", (z: tegoż, "Proza świata. Eseje o mowie", ybrał, oprac. i wstępem opatrzył Stanisław Cichowicz, Warszawa 1976) • Theodor W. Adorno, Max Horkheimer, "Przemysł kulturalny" (z: tychże,"Dialektyka oświecenia", przeł. M. Łukasiewicz, IFiS PAN, Warszawa 1994.) • Michel Foucault, "Porządek dyskursu", przeł. Michał Kozłowski, Gdańsk 2002, s. 7 -33 • Richard Rorty, "Prywatna ironia i liberalna nadzieja ", (z: tegoż, "Przygodność, ironia, solidarność", przeł. W. J. Popowski, Warszawa 1996). •Judith Butler „Uwikłani w płeć”, przełożyła Karolina Krasuska, Warszawa 2008, rozdz. 1-4. |
Zakres tematów: |
Program zajęć prezentuje wybrane koncepcje filozoficzne. Zadaniem zajęć jest ukazanie aktualności tekstów filozoficznych dla problemów, dyskusji podejmowanych w ramach teorii kulturoznawczej oraz filozoficznych podstaw teorii kultury. Student zostanie wyposażony w umiejętność posługiwania się narzędziami teoretycznymi, ze szczególnym naciskiem położonym na podejście krytyczne w opisywaniu i diagnozowaniu zjawisk kulturowych. Poszczególne koncepcje filozoficzne będą omawiane w ramach następujących działów: 1. Filozofia starożytna, 2. Teoria poznania, 3. Stan natury – umowa społeczna – ustrój polityczny, 4. Dzieje – kres dziejów 5. Sztuka rozumienia – egzystencja człowieka, 7. Władza – przemoc – wolność, 8. Modernizm – Postmodernizm |
Metody dydaktyczne: |
Lektura tekstów, dyskusja, zagajenia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.