Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego (język francuski) [4100-5SDPIIEEFRA]
Semestr zimowy 2024/25
Egzamin,
grupa nr 1
Przedmiot: | Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego (język francuski) [4100-5SDPIIEEFRA] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024Z]
(zakończony)
Egzamin [EGZ], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 25 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Małgorzata Chojnacka |
Literatura: |
Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer. (2001) Conseil de l’Europe/les Editions Didier https://rm.coe.int/16802fc3a8 CECRL (2022) - Volume complémentaire: https://rm.coe.int/cadre-europeen-commun-de-reference-pour-les-langues-apprendre-enseigne/1680a4e270 EPS: Europejskie portfolio dla studentów- przyszłych nauczycieli języków: https://www.ecml.at/Portals/1/documents/ECML-resources/C3_EPOSTL_PL_web.pdf?ver=2018-03-22-164310-823 Europejskie Portfolio Językowe dla dzieci i młodzieży w wieku 10 - 15 lat: https://www.ore.edu.pl/2015/07/europejskie-portfolio-jezykowe-dla-dzieci-w-wieku-10-15-lat/ Français dans le monde - wybrane numery czasopisma Języki Obce w Szkole - wybrane numery czasopisma Podręczniki do nauczania j. francuskiego w klasach IV-VIII (zatwierdzone do użytku szkolnego): https://podreczniki.men.gov.pl/ -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Courtillon, J. (2003) Elaborer un cours de FLE, Paris, Hachette Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble. Karpińska-Szaj K. (2013) Nauczanie j. obcych uczniów z niepełnosprawnościami w szkołach ogólnodostępnych, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań. Komorowska H. (2005) Metodyka nauczania języków obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa. Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (2002) (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok. Perry R. (2000) Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem, WSIP Warszawa. Wilczyńska W. (2005) Introduction à la didactique du FLE, Wydawnictwo FLAIR, Kraków. |
Zakres tematów: |
W ramach przedmiotu omawiane są następujące zagadnienia: 1. Miejsce nauki języka obcego na II etapie edukacyjnym. Podstawa programowa kształcenia ogólnego na II etapie edukacyjnym. Cele kształcenia i treści nauczania języka obcego na II etapie edukacyjnym. 2. Specyfika i prawidłowości uczenia się na II etapie edukacyjnym. Zmiany w funkcjonowaniu poznawczym i społecznym w okresie dorastania oraz ich wpływ na styl uczenia się. 3. Lekcja. Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej dla uczniów starszych. Nauczycielskie i uczniowskie rytuały lekcji. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania dla uczniów starszych. 4. Organizacja pracy w klasie, społeczne formy pracy. Indywidualizacja nauczania. Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia, w szczególności do możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Praca domowa. 5. Środki dydaktyczne: podręczniki, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie. 6. Metody i zasady nauczania. Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące (przypomnienie). Metoda projektów. Dobór metod nauczania dla uczniów starszych. 7. Rozwijanie sprawności receptywnych na lekcjach języka obcego w klasach starszych szkoły podstawowej. 8. Rozwijanie sprawności produktywnych na lekcjach języka obcego w klasach starszych szkoły podstawowej. 9. Rola nauczyciela języka obcego na II etapie edukacyjnym, autorytet nauczyciela. Dostosowywanie sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów. Interakcje ucznia i nauczyciela w toku lekcji. Stymulowanie aktywności poznawczej uczniów, kreowanie sytuacji dydaktycznych, kierowanie pracą uczniów. 10. Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Ocenianie i jego rodzaje. Funkcje oceny. |
Metody dydaktyczne: |
- metoda dyskusji bezpośredniej - samodzielnego dochodzenia do wiedzy (m.problemowa, m.przypadków) - projekty - prezentacje multimedialne - mikronauczanie - praca w parach, małych grupach i indywidualna |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą pozytywnego zaliczenia konwersatorium jest obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze). Obecność na zajęciach jest obowiązkowa ( Regulamin Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2). Ocenie podlegają: a) przygotowanie do zajęć, aktywny udział w zajęciach (uczestnictwo w dyskusji, symulacjach fragmentów lekcji), b) pozytywne zaliczanie bieżących kontroli ustnych i pisemnych i pozytywny wynik zaliczenia końcowego - zalicza 60%, c) przeczytanie wskazanych przez wykładowcę artykułów z czasopisma pt. "Języki obce w szkole". oraz omówienie jednego z nich np. w formie prezentacji podczas zajęć. d)poprawność językowa. Zalicza 60% możliwej liczby punktów: 60%-68%- ocena dostateczna 69%-76% - dostateczny plus 77%-85%- dobry 86%-92%- dobry plus 93%-100%-bardzo dobry Oprócz uzyskania zaliczenia na oceną, student zdaje również egzamin. Nakład pracy studenta: 2 ECTS – przyznawane jak poniżej: - godziny kontaktowe, obecność na zajęciach, przygotowanie do zajęć / aktywny udział w zajęciach, symulacja fragmentów lekcji, zaliczenie wskazanych lektur = 1 ECTS - zdany egzamin = 1 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.