Dydaktyka ogólna [4100-2SDYDOGOLO]
Semestr letni 2024/25
Wykład,
grupa nr 12
Przedmiot: | Dydaktyka ogólna [4100-2SDYDOGOLO] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024L]
(jeszcze nie rozpoczęty)
Wykład [WYK], grupa nr 12 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi wtorek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 109 - ogólna Budynek Dydaktyczny "Ksawerów" - Niepodległości 22 jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | (tylko po angielsku) 0 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Ewa Guz | ||||||||||||||||
Literatura: |
Bereźnicki F. (2007). Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Bereźnicki F. (2011). Podstawy kształcenia ogólnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Bereźnicki F. (2015). Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Kruszewski K. (2007). (red.) Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: PWN. Kupisiewicz C. (2000). Dydaktyka ogólna, Warszawa: Graf-Punkt. Kupisiewicz C. (2005). Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa: WSiP. Niemierko B. (2007). Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa: WAiP. Okoń W. (2003). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. Półturzycki J. (2002). Dydaktyka dla nauczycieli. Płock: Wydawnictwo Naukowe Novum. Zaczyński W. (1988). Metodologiczna tożsamość dydaktyki, Warszawa: PWN. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
(w nawiasie podano szczegółowe efekty uczenia się ze standardu kształcenia nauczycieli realizowane na kursie) 1. Definicja, przedmiot, zakres i zadania współczesnej dydaktyki. Usytuowanie dydaktyki. (C.W1.) 2. Koncepcje nauczania i cele kształcenia - perspektywa historyczna z uwzględnieniem głównych systemów dydaktycznych, ich rozwoju i wpływu na współczesną dydaktykę i modele edukacji.(C.W3.) 3. Współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia - źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje (C.W3.) 4. Zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów. Podstawa programowa. Autonomia dydaktyczna nauczyciela. (C.W3.) 5. Zagadnienie szkoły i klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego. Style kierowania klasą szkolną. (C.W2. C.U2.) 6. Lekcja jako jednostka dydaktyczna. (C.W4. C.U4.) 7. Mowa nauczyciela i dyskurs klasowy. Język jako narzędzia pracy nauczyciela. (C.W7.) Szczegółowe efekty uczenia się ze standardu kształcenia nauczycieli realizowane na kursie: C.W1. C.W2. C.W3. C.W4. C.W7. C.U2 C.U4. C.K1. Powyższe zagadnienia nie stanowią tytułów wykładów, ale ich zakres tematyczny realizowany przez cały czas trwania kursu. Zakres tematów może ulec zmianie w zależności od potrzeb studentów i stopnia/tempa realizacji celów kursu. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Stosowane metody są zróżnicowane, a ich wybór zależy od zadania i trybu pracy. - wykład konwersatoryjny - prezentacje ppt, filmy dydaktyczne, - metoda webquest - wyszukiwanie i gromadzenie informacji z zasobów internetowych - analiza przypadku/rozwiązywanie problemu - symulacja/drama/odgrywanie ról- wcielanie się w rolę ocenianego/oceniającego - samodzielna pracy studentów: lektura tekstu, wykonanie zadania, przygotowanie krótkiej wypowiedzi na zadany temat, obejrzenie filmu, odsłuchanie nagrania w wyznaczonym czasie pracy w parach i w podgrupach (np. w tzw. pokojach) np. think – pair – share - nauczanie spiralne, czyli nawiązujące do poprzednich treści, - rozmowa o odczuciach i emocjach związanych z wykonanym zadaniem, przeczytanym tekstem, przekazywanymi treściami. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Student uzyskuje zaliczenie na podstawie: 1) obecności na zajęciach - limit nieobecności nieusprawiedliwionych wynosi 1, 2) przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach prowadzonych stacjonarnie i w trybie zdalnym asynchronicznym (K_W01, K_W03, K_W06, K_W07, K_W08, K_W09, K_U04, K_U05, K_U06, K_U09, K_U16, K_K05, K_K06, K_K07, K_K09) 3) terminowego i zgodnego z instrukcją wykonywania pisemnych i ustnych zadań na zajęciach i na platformie Kampus (K_W01, K_W03, K_W06, K_W07, K_W08, K_W09, K_U05, K_U06, K_U09,K_U16, K_K06, K_K09), 4) zaliczenie testu końcowego na poziomie 60% (K_W01, K_W03, K_W06, K_W07, K_W08, K_W09, K_U05, K_U06, K_U09,K_U16, K_K07) Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną z testu końcowego. Skala ocen: 90-100% - 5 85-89% - 4,5 75-84% - 4 70-74% - 3,5 60-69% - 3 0-59% - 2 Osoby aktywnie i regularnie uczestniczące w dyskusjach i odpowiadające na pytania podczas wykładów stacjonarnych mogą być zwolnione z testu końcowego i/lub egzaminu. |
||||||||||||||||
Uwagi: |
W semestrze letnim 2024/2025 zajęcia prowadzone są w trybie mieszanym ("blended learning"): - 14 godzin zajęć w trybie stacjonarnym (w sali wykładowej zgodnie z planem zajęć), - 16 godzin zajęć w trybie zdalnym asynchronicznym za pomocą platformy 'Kampus' pod nadzorem wykładowcy. Limit nieobecności nieusprawiedliwionych wynosi 1. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.