Oferta przedmiotowa jednostki Wydział Polonistyki
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 2024 - Rok akademicki 2024/25 2025Z - Semestr zimowy 2025/26 2025L - Semestr letni 2025/26 2025 - Rok akademicki 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024Z | 2024L | 2024 | 2025Z | 2025L | 2025 | |||||
3005-LU9-FAKJUG |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy na temat rozmaitych praktyk pamięci na obszarze dawnej Jugosławii. Omówione zostaną funkcje, charakterystyki i formy pamięci zbiorowej oraz współczesne praktyki pamięci, postpamięci i niepamięci na przykładzie zróżnicowanych tekstów kultury. |
|
||
3003-C453KJ1 | brak | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium dotyczy współczesnej polszczyzny, a szczególnie: najnowszej leksyki polskiej. Studenci zdobędą wiedzę oraz umiejętności dotyczące różnych sposobów opisu systemu leksykalnego polszczyzny (w powiązaniu z systemem gramatycznym oraz funkcjonowaniem języka w społeczeństwie). Materiał opisu stanowi najnowsza leksyka polska (nowe jednostki leksykalne - ogólnie, oraz szczegółowo: derywaty słowotwórcze, frazeologizmy, elementy socjolektu, różnych typów dyskursu). Celem jest przygotowanie studentów do pisania językoznawczej pracy licencjackiej poświęconej polszczyźnie współczesnej/ najnowszej. |
|
||
3003-C4TN-KJ1 | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium służy pogłębieniu wiedzy dotyczącej frazeologii. Poruszone tematy pozwolą na analizę różnych koncepcji frazeologii, omówienie źródeł leksykograficznych prezentujących zasoby frazeologiczne, analizę materiału wywodzącego się z różnych baz danych pod kątem pochodzenia jednostek frazeologicznych, ich funkcji i wykorzystania w przekazach medialnych. |
|
||
3002-2KON2025K8 | brak | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3001-C4TN-LP1 |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Na konwersatorium zapraszam osoby chcące pogłębić swą wiedzę z historii dramatu i teatru czasów Wielkiej Reformy Teatru w Europie (francuskiego, skandynawskiego, niemieckiego, włoskiego, rosyjskiego, polskiego). Konwersatorium ma na celu zaprezentowanie genezy Wielkiej Reformy Teatru (obserwacja otaczającej rzeczywistości, powrót do źródeł antycznych i średniowiecznych), śledzenie narodzin i ewolucji myślenia o teatrze jako autonomicznej dziedzinie sztuki, pokazanie ewolucji treści i form dramatycznych od końca wieku XIX i początków XX w. najpierw pod kątem teatru naturalistycznego, a następnie symbolicznego, poetyckiego; narodziny nowych gatunków takich jak dramat naturalistyczny (różne jego warianty), jak i przekształcenie dawnych, tradycyjnych gatunków takich jak: tragedia, komedia, dramat liturgiczny, misterium itp., przybliżenie sylwetek wybitnych ludzie teatru, modeli teatrów eksperymentalnych, podjęcie wspólnej lektury-interpretacji wybranych utworów dramatycznych. |
|
||
3001-ZTT-OG |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3004-KZP-OG | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiotem kursu jest dziedzictwo Żydów polskich – ich losy, historia działalności na terenie Polski, relacje z ludnością polską oraz spuścizna duchowa i materialna. Zostaną także podjęte następujące tematy: wizerunek Żydów w polskojęzycznych tekstach kultury, sposoby upamiętniania wydarzeń historycznych z ich udziałem oraz popularyzowanie kultury żydowskiej we współczesnej Polsce. |
|
||
3004-CPW-OG |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiotem kursu jest kulturowy portret Warszawy – jej historia, topografia, architektura, sztuka, sławni mieszkańcy, typowe produkty, kultowe miejsca, tradycje, festiwale i folklor oraz wizerunki miasta w kulturze polskiej, przede wszystkim w literaturze i w filmie. |
|
||
3004-CPCN-OG |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiotem kursu są najważniejsze zjawiska, prądy i dzieła oraz najwybitniejsi twórcy współczesnej kultury polskiej. Kurs prowadzony asynchronicznie na platformie e-learningowej Kampus. |
|
||
3004-PIP-OG | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład ma charakter cyklu spotkań, których ideą przewodnią jest próba prezentacji i interpretacji najważniejszych zjawisk w kulturowych dziejach narodu polskiego, odniesionych do współczesności. Stanowi propozycję rozważań o polskiej specyfice oraz powtarzalności zbiorowych zachowań i mentalności narodowej. Traktuje o faktach i miejscach na kulturowej mapie Polski. Jest próbą szukania historycznych odniesień do polskiej współczesności w sferze życia społecznego i duchowego. Propozycja ta koresponduje z interdyscyplinarnym cyklem wykładów prezentujących wiedzę o Polsce i Polakach. |
|
||
3001-C4TN-LD1 | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium dotyczy kulturowych konstruktów kobiecości i dziewczęcości w powieściach młodzieżowych z obszaru szeroko pojętej fantastyki (a kontekstowo także w filmach, serialach i innych tekstach kultury popularnej). Przedmiotem rozważań będą utwory wydane w XXI wieku (z naciskiem na ostatnie lata). Studenci i studentki będą rozważać feministyczne i postfeministyczne aspekty poszczególnych fabuł, narracji i konceptualizacji postaci składających się na określone modele kobiecości i dziewczęcości. Poznają zjawiska związane z trzecio- i czwartofalowym feminizmem, a także perspektywy postrzegania postfeminizmu (jako feminizmu fałszywego) w kontekście kultury popularnej i masowej. |
|
||
1500-SDN-AW-2024L | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest doskonalenie praktycznych umiejętności pisania i redakcji tekstu akademickiego z zakresu nauk humanistycznych, a także rozwijanie sprawności świadomej, twórczej pracy ze słowem. W toku zajęć będziemy opanowywać zasady oraz techniki przekładu działań badawczych na spójny, klarownie skonstruowany, komunikatywny tekst naukowy. W ramach warsztatów podejmiemy takie kwestie, jak: planowanie procesu pisania, poszukiwanie i konceptualizacja tematu, możliwe inspiracje, wykorzystanie twórczego myślenia w przygotowaniu tekstu naukowego, werbalizacja i porządkowanie hipotez, budowanie struktury problemowej wywodu oraz przeprowadzanie argumentacji, wyciąganie wniosków, formułowanie puenty. Zajęcia mają praktycznie wspomagać osoby uczestniczące w procesie wypracowywania własnych metod pisania i stylu, zawsze jednak w zgodzie ze standardami akademickimi, zasadami kultury języka (polskiego) oraz podstawowymi regułami redakcyjno-edytorskimi. |
|
||
3006-AF-OG | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Proponowane zajęcia są kursem łaciny dla studentów mających wcześniej kontakt z tym językiem i pragnących poszerzyć swą wiedzę gramatyczną i przygotować się do samodzielnej pracy z tekstami oryginalnymi. |
|
||
3007-L1B1AA | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
CELE KSZTAŁCENIA C1 Zapoznanie z treścią i zakresem użycia terminu „afazja”. C2 Zapoznanie z różnymi klasyfikacjami afazji. C3 Zapoznanie z patomechanizmami afazji C4 Zapoznanie z językowymi i pozajęzykowymi objawami mózgowych zaburzeń mowy i języka C5 Zapoznanie z zasadami diagnozowania i różnicowania afazji C6 Przygotowanie do prowadzenia terapii afazji za pomocą różnych metod. |
|
||
3020-BA1ANJ |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Omówienie kluczowych zagadnień związanych z nabywaniem języka rodzimego i obcego. Zajęcia pozwolą studentom zapoznać się z wyborem najnowszych teorii dotyczących mechanizmów akwizycji oraz z praktycznymi metodami nauczania języków obcych. |
|
||
3020-BA2ANJ |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Omówienie kluczowych zagadnień związanych z nabywaniem języka rodzimego i obcego. Zajęcia pozwolą studentom zapoznać się z wyborem najnowszych teorii dotyczących mechanizmów akwizycji oraz z praktycznymi metodami nauczania języków obcych. |
|
||
3002-KON2024K39 | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W dobie kryzysu klimatyczno-ekologicznego coraz wyraźniej rysuje się konieczność przebudowy dominującego obecnie modelu ekonomiczno-społecznego, opartego na wzroście. Idee takie jak postwzrost (dewzrost, degrowth) zdobywają coraz większą popularność, inspirują liczne inicjatywy społeczne, ale też budzą kontrowersje. Na zajęciach porozmawiamy o różnych alternatywnych modelach społeczno-ekonomicznych, które mogą stanowić odpowiedź na kryzys klimatyczno-ekologiczny. |
|
||
3002-KON2024K39-OG | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W dobie kryzysu klimatyczno-ekologicznego coraz wyraźniej rysuje się konieczność przebudowy dominującego obecnie modelu ekonomiczno-społecznego, opartego na wzroście. Idee takie jak postwzrost (dewzrost, degrowth) zdobywają coraz większą popularność, inspirują liczne inicjatywy społeczne, ale też budzą kontrowersje. Na zajęciach porozmawiamy o różnych alternatywnych modelach społeczno-ekonomicznych, które mogą stanowić odpowiedź na kryzys klimatyczno-ekologiczny. |
|
||
3007-S1A3AI |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest wykorzystanie w praktyce i krytyczne rozwijanie umiejętności analizy i interpretacji tekstów kultury zarówno literackich, jaki i (audio)wizualnych. Zajęcia mają charakter warsztatowy i angażują osoby studiujące w wypracowywanie narzędzi analitycznych oraz proces intermedialnej i transmedialnej interpretacji wybranych tekstów kultury. |
|
||
3001-11A2AK |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia służą rozwijaniu umiejętności analizy i interpretacji tekstów literackich oraz tekstów kultury w ujęciu porównawczym. W znacznej mierze mają charakter warsztatowy – na konkretnych przykładach uczą myślenia o tekście literackim w kontekście innych dzieł literackich, dyskursów, sztuk czy mediów. |
|
||
3001-P1A2AP |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia skupione są na (mikro)analizie dwudziestowiecznych i współczesnych tekstów literackich oraz tekstów kultury w ujęciu porównawczym. Przybliżają przydatne w takiej analizie pojęcia, kategorie i narzędzia metodologiczne. Proponują spojrzenie na interesujące i ważne fragmenty historii (głównie) polskiej literatury XX i XXI wieku z perspektywy komparatystycznej. |
|
||
3002-1ATL3CO | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia są poświęcone specyfice języka artystycznego ujmowanego w perspektywie antropologii słowa jako jedna z licznych praktyk słownych. Głównym przedmiotem refleksji jest specyfika i sposoby funkcjonowania słowa w literaturze, a także próba uchwycenia literatury na tle innych gatunków mowy. Zajęcia mają charakter analityczno-interpretacyjny, zobowiązujący do warsztatowej pracy z tekstami literackimi i pozaliterackimi. |
|
||
3005-KL3ANAL | brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot o charakterze kursu wstępnego ma za zadanie wprowadzić studenta w świat pojęć związanych z analizą tekstu literackiego. Przygotowuje do wykładu, dotyczącego literatury danego kraju oraz innych przedmiotów związanych z analizą tekstu kulturowego, zwłaszcza o charakterze literackim. W ramach kursu dokonywane są interpretacje najważniejszych dzieł literackich powstałych w danym kręgu kulturowym z uwzględnieniem kontekstu kulturowego kraju oraz wykorzystaniem odpowiedniej aparatury pojęciowej. |
|
||
3006-AIILA1 | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia służące poznaniu najważniejszych dzieł literatury starożytnej i ich recepcji w kulturze nowożytnej. |
|
||
3006-AIILA2 | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia służące poznaniu już od I roku najważniejszych dzieł literatury starożytnej. |
|
||
3007-L1A1AF |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3005-LU9-ANI | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć "Ani wyznawcy, ani ateiści. Nowe formy religijności w kulturach słowiańskich" jest uzyskanie orientacji w złożonej sytuacji religijnej/duchowej w wybranych krajach słowiańskich po transformacji politycznej i kulturowej wynikłej z rozpadu Związku Radzieckiego. Zajęcia mają ukazać, że poza istniejącymi tradycyjnymi religiami powiązanymi z oficjalnymi Kościołami we wszystkich tych krajach rozwijają się nowe ruchy religijne, co znajduje swoje odzwierciedlenie w kulturze, także w kulturze popularnej. Przedmiotem zainteresowania będzie przede wszystkim sytuacja w Czechach ale zarysowana zostanie też sytuacja na Słowacji, w Bułgarii i Chorwacji. Poza analizą nowych zjawisk religijnych przyjrzymy się także przykładom takich interpretacji chrześcijaństwa, które są prowokacyjne, a mogą być uznane nawet za bluźniercze. Materiałem analizy będzie literatura i film, ew fotografia. |
|
||
3002-KON2024K2 |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia dotyczyć będą wybranej problematyki z zakresu animal studies. Analizie poddamy zarówno teksty teoretyczne, w tym klasyczne dla animal studies, ale też wybrane dzieła literackie czy z zakresu kultury wizualnej oraz wybrane zjawiska i praktyki. |
|
||
3002-1KON2025K13 | brak | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3002-KON2024K23 | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia koncentrują się na badaniu praktyk genealogicznych jako narzędzi analizy tożsamości jednostkowej i zbiorowej. Zajęcia zachęcają do refleksji nad współczesnym fenomenem coraz popularniejszych badań genealogicznych jako odpowiedzi na globalne przemiany społeczne i poczucie „wykorzeniania”. Równie istotne będzie przyjrzenie się hipotezom genealogicznym w odniesieniu do tzw. źródeł polskości. |
|
||