Polski język migowy dla nauczycieli - studia podyplomowe doskonalące finansowane przez MEN (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023L - Semestr letni 2023/24 2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 2025Z - Semestr zimowy 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023L | 2024Z | 2024L | 2025Z | |||||
3020-SP-PJMN-PJMA1 |
![]() ![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Lektorat dla osób nieznających polskiego języka migowego. Podczas zajęć prezentowane są podstawowe zasady konstruowania poprawnych wypowiedzi w PJM, ćwiczone są umiejętności odbioru tekstu migowego. Po ukończeniu kursu uczestnik potrafi: zrozumieć podstawowe zwroty oraz bardzo proste wyrażenia dotyczące konkretnych potrzeb życia codziennego, a także samemu je konstruować; przedstawiać siebie i innych; formułować pytania i odpowiedzi z zakresu życia prywatnego dotyczące np.: miejsca zamieszkania, ludzi, których zna i rzeczy, które posiada; prowadzić prostą rozmowę, pod warunkiem, że rozmówca miga wolno i zrozumiale oraz pomaga w rozmowie. |
|
||
3020-SP-PJMN-PJMA2 | brak |
![]() ![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Lektorat dla osób początkujących. Po ukończeniu zajęć uczestnik potrafi: zrozumieć wypowiedzi i często stosowane wyrażenia związane z życiem codziennym; np.: podstawowe informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny, zakupów, otoczenia, pracy; porozumiewać się w rutynowych, prostych sytuacjach, wymagających jedynie wymiany zdań na tematy znane i typowe; w prosty sposób opisać sobie i swoje otoczenie oraz poruszać sprawy związane z najważniejszymi potrzebami życia codziennego. |
|
||
3020-SP-PJMN-PJMB1 | brak | brak |
![]() ![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Lektorat dla osób znających PJM na poziomie średniozaawansowanym niższym. Po ukończeniu zajęć uczestnik potrafi: zrozumieć główne wątki rozmowy, gdy dotyczą one spraw znanych, związanych z pracą, szkołą, studiami, czasem wolnym itd.; wypowiadać się prostymi, spójnymi zdaniami na tematy związane z życiem codziennym oraz własnymi zainteresowaniami; opisać zdarzenia, przeżycia, zamierzenia i plany, krótko uzasadniając swą opinię. |
|
||
3020-SP-PJMN-PJMB2 | brak | brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Lektorat dla osób znających PJM na poziomie średniozaawansowanym. Po ukończeniu zajęć uczestnik potrafi: zrozumieć zasadniczą treść skomplikowanych tekstów na tematy konkretne i abstrakcyjne – w tym tekstów z zakresu pedagogiki; porozumiewać się na tyle swobodnie i spontanicznie, że rozmowa z rodzimym użytkownikiem języka przebiega bez zakłóceń; wyrazić własną opinię na aktualny w danym momencie temat, wskazując zarówno na wady, jak i zalety różnych rozwiązań problemu; konstruować zdania w sposób poprawny pod względem językowym. |
|
||
3020-SP-PJMN-ES1 |
![]() ![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Pierwszy semestr zajęć przybliża studentom zagadnienia dotyczące edukacji niesłyszących w aspekcie historycznym i współczesnym. Omówione zostają dzieje doktryny oralistycznej i jej konsekwencji dla systemu edukacji niesłyszących. Słuchacze zapoznają się także z założeniami i implikacjami metody migowej oraz ideą dwujęzyczności. Zajęcia są prowadzone m.in. przez głuchych specjalistów, którzy wiedzę teoretyczną łączą z doświadczeniem funkcjonowania jako osoby głuche w społeczności słyszących. Jeśli językiem wykładowym danego spotkania jest PJM, zajęcia są tłumaczone symultaniczne na język polski. |
|
||
3020-SP-PJMN-ES2 | brak |
![]() ![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W semestrze drugim słuchacze mają okazję zapoznać się z zagadnieniami polityki językowej wobec Głuchych, ich sytuacji prawnej (ze szczególnym uwzględnieniem warunków polskich), kwestii związanych z społecznym wymiarem tożsamości Głuchych oraz roli osób słyszących w środowisku niesłyszących. Wprowadzane są także informacje o materiałach edukacyjnych (zaadaptowanych podręcznikach i materiałach ćwiczeniowych wykorzystujących PJM), których może używać w pracy dydaktycznej nauczyciel. Zajęcia są prowadzone m.in. przez głuchych specjalistów, którzy wiedzę teoretyczną łączą z doświadczeniem funkcjonowania jako osoby głuche w społeczności słyszących. Jeśli językiem wykładowym danego spotkania jest PJM, zajęcia są tłumaczone symultaniczne na język polski. |
|
||
3020-SP-PJMN-ES3 | brak | brak |
![]() ![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Trzeci semestr zajęć poświęcony jest funkcjonowaniu dzieci głuchych w rodzinach słyszących i niesłyszących oraz możliwemu wsparciu pedagogicznemu. Omówione zostają m.in. kwestie szans edukacyjnych dziecka niesłyszącego (aż do etapu dorosłości i podejmowania studiów wyższych) oraz poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego zorientowanego na potrzeby Głuchych. Wprowadzane są rozszerzone informacje o materiałach edukacyjnych (zaadaptowanych podręcznikach i materiałach ćwiczeniowych wykorzystujących PJM), których może używać w pracy dydaktycznej nauczyciel. Zajęcia są prowadzone m.in. przez głuchych specjalistów, którzy wiedzę teoretyczną łączą z doświadczeniem funkcjonowania jako osoby głuche w społeczności słyszących. Jeśli językiem wykładowym danego spotkania jest PJM, zajęcia są tłumaczone symultaniczne na język polski. |
|
||
3020-SP-PJMN-ES4 | brak | brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ostatni semestr zajęć przynosi słuchaczom wiedzę dotyczącą społecznego funkcjonowania Głuchych, w tym dostępu do służby zdrowia, służb społecznych, rozwoju zawodowego, wymiaru sprawiedliwości, usług tłumaczeniowych i opieki instytucjonalnej w okresie starości. Omawiane są zarówno stosowane rozwiązania prawne, jak i zagadnienia funkcjonowania instytucji nakierowanych na społeczne potrzeby Głuchych. Zajęcia są prowadzone m.in. przez głuchych specjalistów, którzy wiedzę teoretyczną łączą z doświadczeniem funkcjonowania jako osoby głuche w społeczności słyszących. Jeśli językiem wykładowym danego spotkania jest PJM, zajęcia są tłumaczone symultaniczne na język polski. |
|
||
3020-SP-PJMN-K1 |
![]() ![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia przybliżają słuchaczom podstawowe pojęcia i idee związane z tożsamością społeczną i kulturową głuchych/Głuchych oraz rozróżnieniem między medycznym i kulturowym rozumieniem głuchoty. Wprowadzone zostaje m.in. pojęcie audyzmu i omawiane są typu zachowań audystycznych. Omówione zostaną kulturowe uwarunkowania poznawania i konceptualizowania rzeczywistości przez osoby głuche. Zajęcia są prowadzone m.in. przez specjalistów, którzy wiedzę teoretyczną łączą z doświadczeniem funkcjonowania jako osoby głuche w społeczeństwie słyszących. Jeśli językiem wykładowym danego spotkania jest PJM, zajęcia są tłumaczone symultaniczne na język polski. |
|
||
3020-SP-PJMN-K2 | brak |
![]() ![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Drugi semestr zajęć dotyczących kultury stanowi poszerzenie i pogłębienie treści przyswojonych w semestrze pierwszym. Słuchacze zapoznają się z historią formowania się środowiska niesłyszących oraz z działalnością współczesnych instytucji kulturalnych i społecznych tworzonych przez Głuchych lub dla Głuchych. Zajęcia są prowadzone m.in. przez głuchych specjalistów, którzy wiedzę teoretyczną łączą z doświadczeniem funkcjonowania jako osoby głuche w społeczności słyszących. Jeśli językiem wykładowym danego spotkania jest PJM, zajęcia są tłumaczone symultaniczne na język polski. |
|
||
3020-SP-PJMN-K3 | brak | brak |
![]() ![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia są skoncentrowane wokół analizy szczegółowych zagadnień związanych z kulturą Głuchych. W semestrze trzecim słuchacze będą zajmować się analizą poezji migowej, Visual Vernacular (formy ekspresji teatralnej łączącej pantomimę i gesty z językiem migowym i poezją ruchu ciała) i innych przejawach Deaf Art. Zajęcia są prowadzone m.in. przez głuchych specjalistów, którzy wiedzę teoretyczną łączą z doświadczeniem funkcjonowania jako osoby głuche w społeczności słyszących. Jeśli językiem wykładowym danego spotkania jest PJM, zajęcia są tłumaczone symultaniczne na język polski. |
|
||
3020-SP-PJMN-K4 | brak | brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia są skoncentrowane wokół analizy szczegółowych zagadnień związanych z kulturą Głuchych. W ostatnim semestrze słuchacze zapoznają się z różnymi przejawami zróżnicowania stylistycznego PJM, przybliżane są m.in. zjawiska takie jak humor Głuchych (żart językowy i kulturowy), różne typu narracji i storytellingu, zależności między kulturą a tożsamością w ujęciu antropologicznym i etnograficznym. Poruszone zostaną także kwestie funkcjonowania kultury Głuchych w dobie nowych mediów. Zajęcia są prowadzone m.in. przez głuchych specjalistów, którzy wiedzę teoretyczną łączą z doświadczeniem funkcjonowania jako osoby głuche w społeczności słyszących. Jeśli językiem wykładowym danego spotkania jest PJM, zajęcia są tłumaczone symultaniczne na język polski. |
|
||
3020-SP-PJMN-L1 |
![]() ![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia wstępne z zakresu lingwistyki migowej, wprowadzające słuchaczy w problematykę opisu gramatycznego polskiego języka migowego (PJM). Celem zajęć w I semestrze jest przedstawienie właściwości gramatycznych języków migowych na tle innych języków świata, porównanie modalności wizualno-przestrzennej z wokalno-audytywną i nakreślenie problemów związanych z opisem języków migowych. Zajęcia stanowią teoretyczne uzupełnienie praktycznej nauki PJM i dają słuchaczom podstawowe narzędzia do samodzielnego rozszerzania wiedzy o języku migowym poprzez lekturę opracowań lingwistycznych. Egzemplifikacją przedstawianych treści są przykłady zaczerpnięte z Korpusu Polskiego Języka Migowego – obszernego zbioru nagrań wideo opracowanego przez Pracownię Lingwistyki Migowej UW. |
|
||
3020-SP-PJMN-L2 | brak |
![]() ![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Rozszerzenie wprowadzenia do lingwistyki migowej. Celem zajęć jest prezentacja podstawowych właściwości gramatyk wizualno-przestrzennych na różnych poziomach opisu. Podczas zajęć omawiane są zagadnienia takie jak struktura zdania migowego (prostego i złożonego), charakterystyka kategorii gramatycznych w polskim języku migowym, zagadnienia morfologiczne i składniowe, funkcja daktylografii w komunikacji migowej oraz status elementów niemanualnych. Zajęcia stanowią teoretyczne uzupełnienie praktycznej nauki PJM i dają słuchaczom podstawowe narzędzia do samodzielnego rozszerzania wiedzy o języku migowym poprzez lekturę opracowań lingwistycznych. Egzemplifikacją przedstawianych treści są przykłady zaczerpnięte z Korpusu Polskiego Języka Migowego – obszernego zbioru nagrań wideo opracowanego przez Pracownię Lingwistyki Migowej UW. |
|
||
3020-SP-PJMN-L3 | brak | brak |
![]() ![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zwięzły opis zajęć: W semestrze trzecim prezentowane zagadnienia koncentrują się wokół kwestii związanych z produktywnością języków migowych. Omówiona zostaje rola klasyfikatorów i predykatów klasyfikatorowych, funkcja ikoniczności i metafory na różnych poziomach opisu PJM, konstruowanie działania jako zabieg gramatyczny, zagadnienia związane z referencjalnym wykorzystaniem przestrzeni migania. Zajęcia stanowią teoretyczne uzupełnienie praktycznej nauki PJM i dają słuchaczom podstawowe narzędzia do samodzielnego rozszerzania wiedzy o języku migowym poprzez lekturę opracowań lingwistycznych. Egzemplifikacją przedstawianych treści są przykłady zaczerpnięte z Korpusu Polskiego Języka Migowego – obszernego zbioru nagrań wideo opracowanego przez Pracownię Lingwistyki Migowej UW. |
|
||
3020-SP-PJMN-L4 | brak | brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ostatni semestr zajęć lingwistycznych dotyczy szczegółowych zagadnień gramatycznych polskiego języka migowego oraz neurolingwistycznych aspektów komunikacji migowej. Poruszane są m.in. kwestie wielokanałowości komunikatu migowego, zasad tworzenia złożonych konstrukcji zdaniowych (parataktycznych i hipotaktycznych), struktury informacyjnej i jej wykładników (mimicznych i przestrzennych), rozwoju historycznego leksykonu PJM. Zajęcia stanowią teoretyczne uzupełnienie praktycznej nauki PJM i dają słuchaczom podstawowe narzędzia do samodzielnego rozszerzania wiedzy o języku migowym poprzez lekturę opracowań lingwistycznych. Egzemplifikacją przedstawianych treści są przykłady zaczerpnięte z Korpusu Polskiego Języka Migowego – obszernego zbioru nagrań wideo opracowanego przez Pracownię Lingwistyki Migowej UW. |
|
||