Przedmioty specjalizacyjne zaoczne: Wychowanie resocjalizujące - IPSIR, I stopień (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024Z | 2024L | |||||
3401-PR1-SP-WR-ASPz | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Pojęcia kultury i jej znaczenia w życiu jednostki i społeczeństwa. Socjalizujące wartości kultury, Kategorie i dziedziny kultury, kultura regionalna, kultura masowa i elitarna. Enklawy upośledzenia socjokulturowego, grupy społeczne niewydolne kulturowo i socjalnie. Charakterystyka wybranej grupy wybranych środowiskach Podkultura, subkultura - pojęcia teoretyczne, podkultura nędzy. Polityka kulturalna państwa, modele polityki kulturalnej. |
|
||
3401-PR1-SP-WR-DSWz |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Diagnostyka jednostek i środowisk wychowawczych ma służyć poznaniu metodologii stawiania poprawnych diagnoz na użytek opieki, wychowania i terapii. Celem zajęć jest zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności z zakresu diagnozy jednostek i środowisk wychowawczych, takich jak rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła, instytucje opiekuńczo-wychowawcze, społeczność lokalna. Przedmiot przygotowuje do umiejętnego posługiwania się istniejącymi narzędziami badawczymi. Ponadto student poznaje zasady konstruowania narzędzi diagnostycznych oraz interpretowania uzyskiwanych wyników. |
|
||
3401-PR1-SP-WR-ESOz |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot jest poświęcony prezentacji zagadnień opieki, resocjalizacji i pomocy osobom niedostosowanych społecznie we współczesnej Europie. Przedstawiona zostanie ewolucja podejścia do takich osób, kształtująca aktualny wizerunek europejskiej resocjalizacji, opieki i pomocy. Omówione będą jej najważniejsze podmioty, w tym Rada Europy, oraz ustawodawstwo rangi europejskiej i krajowej z zakresu postępowania z nieletnimi i ochrony ich praw. Zaprezentowane będą także rozwiązania stosowane w Polsce oraz w wybranych państwach europejskich. |
|
||
3401-PR1-SP-WR-MPWz | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu metodyki pracy wychowawczo-korekcyjnej z grupą. |
|
||
3401-PR1-SP-WR-PNRz | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Dydaktyka i ortodydaktyka jako subdyscypliny pedagogiczne. Rola kształcenia w procesie resocjalizacji. Formy kształcenia młodzieży z zaburzeniami zachowania w Polsce. Idea szkolnictwa alternatywnego. Po co i jak uczyć w resocjalizacji? Podstawowe modele nauczania: kognitywizm i behawioryzm. Nowy paradygmat nauczania – konstruktywizm. Model aktywnej edukacji. Zasady nauczania resocjalizacyjnego. Metodyka pracy nauczyciela- organizacja procesu nauczania, metody nauczania, ocenianie. Rola ucznia i nauczyciela. TOC [theory of constraints]– narzędzie myślowe w edukacji specjalnej. |
|
||
3401-PR1-SP-WR-PIPDz |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot dotyczy roli i zadań pedagogiki i andragogiki penitencjarnej (oraz wychowania resocjalizującego) w wykonywaniu środków izolacyjnych i probacyjnych oraz integracji i readaptacji społecznej więźniów. Przedstawiona jest charakterystyka i ocena efektywności polskiego systemu penitencjarnego i probacji. Teoria i praktyka izolacji i probacji jest omawiana na tle rozwoju systemów penitencjarnych i probacji oraz standardów międzynarodowych. |
|
||
3401-PR1-SP-WR-TPMz |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Metody psychokreacji i działania praktycznego. Rola teorii w projektowaniu postępowania korekcyjnego. Modele pojęciowe wyjaśniające specyfikę zaburzeń przystosowania. Koncepcja czynników ryzyka i ochrony w profilaktyce wychowawczej i psychokorekcji. Katogorie zaburzonych zachowań dzieci i młodzieży. Koncepcja czynników ryzyka. Podatność i odporność na krzywdę. Deficyty w obszarze kompetencji społecznych i psychologicznych. Koncepcja atrakcyjności społecznej A. Adlera i Dreikusa w wyjaśnianiu problemowych zachowań młodzieży. Socjalizacja zachowań dewiacyjnych. Procedury zapobiegania, interwencji i terapii: behawioralne i behawioralno-poznawcze, społecznego uczenia się, informacyjne, terapia realistyczna Glassera, środowiskowe. Formy interwencji pedagogicznych i terapeutycznych |
|
||
3401-PR1-SP-WR-WNWz | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot poświecony jest prezentacji i omówieniu współczesnych nurtów wychowania resocjalizującego. Rekapitulacja jego podstawowych aspektów stanowić będzie podstawę do przedstawienia współczesnego ujęcia resocjalizacji, w tym ewolucji polityki kryminalnej i wychowania resocjalizującego oraz genezy i czynników rozwoju systemów instytucjonalnych. Przedstawione zostaną wybrane teoretyczne podejścia do resocjalizacji, obejmujące obecne rozumienie nieprzystosowania społecznego i odpowiadające mu modele diagnozy i resocjalizacji. Omówione będą także aktualne trendy, takie, jak teoria zróżnicowanego oddziaływania, twórcza resocjalizacja, arteterapia i psychologia resocjalizacyjna oraz ich znaczenie dla praktyki wychowawczej. Przedstawione zostaną również przykłady współczesnych rozwiązań polskich, europejskich i światowych. |
|
||