II rok studiów licencjackich (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023Z - Semestr zimowy 2023/24 2023L - Semestr letni 2023/24 2023 - Rok akademicki 2023/24 2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 2024 - Rok akademicki 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023Z | 2023L | 2023 | 2024Z | 2024L | 2024 | |||||
3102-LANS | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Systematyczny przegląd podstawowych pojęć i koncepcji dotyczących życia społecznego z perspektywy antropologii społecznej. Prezentacja obszarów penetracji etnograficznej poprzez pryzmat stosowanego w tym nurcie antropologii społecznej podziału na: [1] pokrewieństwo, relacje i wspólnotę; [2] powiązania ekonomiczne i strategie przetrwania, [3] procesy polityczne i stosunki władzy, oraz [4] kosmologię, moralność i wiedzę. |
|
||||
3102-LKSOC | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Klasyczne teorie socjologiczne to wykład przybliżający podstawy i główne inspiracje socjologii jako teorii społeczeństwa, a także prace ważnych przedstawicieli dyscypliny. Nacisk zostanie położony na sposób, w jaki autorzy, tworzący w różnych czasach i kontekstach, konceptualizowali świat społeczny. Dobór tematów kształtowany jest zgodnie z tradycją, która podstawy teorii socjologicznej rozumie szeroko i włącza w nie także tych autorów (z kręgu filozofii i myśli politycznej), którzy tworzyli na długo przed powstaniem socjologii jako naukowej dyscypliny. Aby powstała socjologia jako naukowa teoria i technika badania społeczeństwa, konieczne było przyjęcie ogólnych założeń na temat tego, czym jest świat społeczny, jak trwa i jak się zmienia. Dzięki szerszym ramom historycznym, studenci mają szansę z dystansu spojrzeć na nowsze teorie i metody, a także pełniej rozumieć współczesne debaty społeczne i polityczne. |
|
||||
3102-LLBT1 | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
3102-LLBT2 | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
3102-LLBT3 | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
3102-LLBT4 | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
3102-LL233 | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas laboratorium skupimy się na dziecku i dzieciństwie w relacji do szeroko rozumianego środowiska. Pomysł laboratorium zakorzeniony jest w tzw. nowych studiach nad dzieciństwem (new childhood studies), które wskazują na konieczność włączenia do badań społecznych, w tym antropologicznych, dziecka jako pełnoprawnego podmiotu opowieści o świecie i sprawczego aktora, mającego moc wpływania na otaczające go środowisko. Przede wszystkim interesować nas będzie relacja dziecka i środowiska, rozumianego z jednej strony klasycznie, jako przyroda (zwierzęta, rośliny, skały itp.), z drugiej jako otaczający świat wytworzony przez ludzkich i pozaludzkich aktorów (np. przestrzeń miasta, rodzina). Podczas zajęć duży nacisk położymy na kwestie etyczne i metodologiczne badań z dziećmi. Nie przewidujemy wyjazdów badawczych, ale planujemy dwa wyjazdy seminaryjno˗warsztatowe. Badania będą prowadzone w Warszawie lub okolicy. |
|
|||||
3102-LL232 | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||||
3102-LL231 | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Chłopi – umarła klasa? „Zwrot chłopski” i jego kulturowe znaczenia. Inspiracje kulturą ludową we współczesnej sztuce. Rolnicy o sobie: tradycja, pamięć, dziedzictwo, Europa. Ocena zmian stylu życia i recepcja sztuki, której są bohaterami. Współczesne rolnicze imaginaria. |
|
|||||
3102-LTCI | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest przekazanie wiedzy na temat zastosowań technologii cyfrowej w gromadzeniu, przetwarzaniu i udostępnianiu informacji i wiedzy. |
|
||||
3102-LTNO | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest przedstawienie studentom wybranych teorii odnoszących się do nowoczesności i ponowoczesności. Omówione zostaną prace badaczy (antropologów, socjologów, filozofów), którzy mieli największy wpływ na powstanie dominujących w dyskursach nauk humanistycznych i społecznych metanarracji, takich jak: ewolucjonizm, emancypacja, konsumpcjonizm, materializm, psychoanaliza. Każdy wykład poświęcony będzie innemu zagadnieniu, które zostanie przedstawione z różnych punktów widzenia i odniesione do konkretnych antropologicznych problemów. Przedstawione zostaną ponadto konsekwencje metodologiczne i epistemologiczne przyjęcia założeń wypracowanych na gruncie omawianych metanarracji. |
|
|||