Laboratoria etnograficzne (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023Z - Semestr zimowy 2023/24 2023L - Semestr letni 2023/24 2023 - Rok akademicki 2023/24 2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 2024 - Rok akademicki 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023Z | 2023L | 2023 | 2024Z | 2024L | 2024 | |||||
3102-LLBT1 | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
3102-LLBT3 | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
3102-LLBT4 | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
3102-LL243 | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Temat zajęć dotyczy nieoczywistych obszarów wsi i miasteczek w obliczu obecnych „splątanych” kryzysów (Haraway 2016). Badania prowadzone będą na Podlasiu m.in. w Suchowoli – geograficznym "środku Europy". Celem będzie zbadanie postpandemicznych relacji (Strathern 2020) między ludźmi: (post)rolnikami i (post)rolniczkami, technologią i bytami więcej-niż-ludzkimi (Howard 2021), np. produktami, zwierzętami, aplikacjami, po "niewidzialne" wirusy. Analizować będziemy napięcia społeczne, a także nowe dynamiki (cyfryzacja wsi, przewroty polityczne, zmiany w funkcjonowaniu rodziny, kryzysy, migracje uchodźców). Kontekstem będzie współczesne (post)rolnictwo jako funkcjonujące w paradoksalnym napięciu między celebrowaniem „chłopskich korzeni” - „zwrotem chłopskim” a marginalizacją rolników. Przyjrzymy się konfliktom o zasoby, materialności, hybrydowości granic (Latour 1993), mediatyzacji, nowym formom wspólnotowości i protestów oraz cichym, lecz głębokim przeobrażeniom codzienności. |
|
|||
3102-LL221 | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Projekt ma na celu analizę alternatyw rolniczych, takich jak rolnictwo ekologiczne, czy ruchy nowo-chłopskie w kontekście współczesnej wsi, która coraz bardziej się wyludnia i przekształca w miejsce rozwoju przemysłowej produkcji rolnej lub w atrakcję turystyczną. Badania grupy laboratoryjnej prowadzone będą w okolicach Grzybowa, w województwie mazowieckim. Tematy, które będą nas interesować, to między innymi: wartości stojące za różnymi modelami rolnictwa, zmieniająca się sytuacja gospodarcza na wsi, jej wpływ na lokalne relacje społeczne (w tym na gospodarkę wzajemności i na relacje pomiędzy reprezentantami różnych rodzajów gospodarstw), podejście do pracy, planowanie i podejmowanie decyzji w różnych modelach rolniczych, wpływ mechanizmów rynkowych i polityki rolnej na działalność rolniczą, konsumenci gospodarstw alternatywnych i ich relacje z rolnikami. |
|
|||||
3102-LL241 | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach laboratorium będziemy dokumentować i analizować różne formy aktywizmu na rzecz praw reprodukcyjnych i seksualnych. |
|
|||
3102-LL212 | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Laboratorium będzie miejscem, gdzie w praktyce będzie można sprawdzić czym jest etnografia wielogatunkowa. W jego czasie przyjrzymy się z etnograficzną wrażliwością temu co dzieje się na Zakolu Wawerskim i wokół niego. Zakole jest zwartym kompleksem mokradłowym, unikatowym dla dużego miasta, miejscem ważnym dla wielu ludzkich i nie-ludzkich aktorów. Postaramy się zrozumieć relacje między nimi, będziemy je analizować zarówno z perspektywy lokalnej jak i w bardziej globalnych kontekstach zmian w miastach i środowisku. Pomysł na to laboratorium wyniknął z prowadzonych wokół Zakola aktywistycznych i artystycznych działań Krytyki Politycznej (https://zakole.pl/pl) i zapotrzebowania na głębsze antropologiczne zrozumienie zachodzących tam procesów. |
|
|||
3102-LL222 | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Anna Malewska-Szałygin Projekt zatytułowany „Dynamika wyobrażeń społecznych.” szuka odpowiedzi na pytanie badawcze: w jaki sposób zmieniły się wyobrażenia społeczne (stereotypy) dotyczące mieszkańców Ukrainy w sytuacji, gdy kontakt bezpośredni gwałtownie się zwiększył w wyniku wydarzeń takich jak masowa migracja spowodowana wojną. Badania będą prowadzone w gminie Nowy Targ, na Podhalu. |
|
|||||
3102-LL233 | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas laboratorium skupimy się na dziecku i dzieciństwie w relacji do szeroko rozumianego środowiska. Pomysł laboratorium zakorzeniony jest w tzw. nowych studiach nad dzieciństwem (new childhood studies), które wskazują na konieczność włączenia do badań społecznych, w tym antropologicznych, dziecka jako pełnoprawnego podmiotu opowieści o świecie i sprawczego aktora, mającego moc wpływania na otaczające go środowisko. Przede wszystkim interesować nas będzie relacja dziecka i środowiska, rozumianego z jednej strony klasycznie, jako przyroda (zwierzęta, rośliny, skały itp.), z drugiej jako otaczający świat wytworzony przez ludzkich i pozaludzkich aktorów (np. przestrzeń miasta, rodzina). Podczas zajęć duży nacisk położymy na kwestie etyczne i metodologiczne badań z dziećmi. Nie przewidujemy wyjazdów badawczych, ale planujemy dwa wyjazdy seminaryjno˗warsztatowe. Badania będą prowadzone w Warszawie lub okolicy. |
|
|||||
3102-LL213 | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Istnieje bogata literatura, a także tradycja badań etnograficznych na Podhalu. W ramach tych studiów rozpoznano i szczegółowo opisano zarówno historię kultury, jak i folklor regionu. Celem przedmiotu nie jest więc ponowne odkrywanie tego, co już zostało odkryte – uczestnicy zajęć podejmą próbę przełamania tematycznego i metodologicznego paradygmatu badań prowadzonych u podnóża Tatr. Zamiast koncentrować się na lokalnej ludowości, uczestnicy zajęć zmierzą się z szeroko pojętą antropologią krajobrazu. To krajobraz gór będzie motywem przewodnim badań i dociekań teoretycznych, to góry mają stanowić wspólny mianownik studenckich projektów badawczych rozwijanych w ramach laboratorium. |
|
|||
3102-LL232 | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||||
3102-LL211 | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Planowane od kilku lat laboratorium etnograficzne miało zajmować się sposobami poznawania i współtworzenia świata przez dźwięk we wschodnich gminach powiatu białostockiego. Katastrofa, która zaszła w 2021 roku na tych terenach, zwróciła nasze zainteresowanie również w kierunku głosu (lub odbierania głosu) w jego politycznym, kulturowym i emocjonalnym aspekcie. Uczestnicy i uczestnicy laboratorium będą mogli wybrać pomiędzy realizacją tematów badawczych bardziej zaangażowanych we współczesną sytuację lub dotyczących lokalnych tematów. Obecnie pracujemy nad zorganizowaniem dla osób biorących udział w badaniach regularnego wsparcia psychologicznego. |
|
|||
3102-LL231 | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Chłopi – umarła klasa? „Zwrot chłopski” i jego kulturowe znaczenia. Inspiracje kulturą ludową we współczesnej sztuce. Rolnicy o sobie: tradycja, pamięć, dziedzictwo, Europa. Ocena zmian stylu życia i recepcja sztuki, której są bohaterami. Współczesne rolnicze imaginaria. |
|
|||||
3102-LL242 | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
3102-LL223 | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
To laboratorium zajmie się relacjami ludzi, wody i innych stworzeń na Odrze dotkniętej katastrofą ekologiczną. Jest to zaproszenie do badań etnograficznych nad zmianami klimatycznymi, antropopresją i sytuacją wód w Polsce. Głównymi pytaniami badawczymi są: Co to znaczy śmierć rzeki? Jak i kto (ludzie i inne byty) odpowiadają na zaistniałą sytuację? Czy w obliczu kryzysu można szukać nadziei? Jak kształtują się kulturowe, lokalne aspekty życia w kryzysie ekologicznym? Grupa zajmie się społecznymi konsekwencjami trwającej na Odrze katastrofy, wyobrażeniami rzeki, sposobami radzenia sobie z kryzysem (np. samoorganizacją, aktywizmem, planami ekologicznej odbudowy Odry przeciwstawianymi dalszej jej regulacji, tworzonymi na temat Odry opowieściami). Istotną kwestią będzie refleksja nad transformacyjnymi aspektami kryzysu. Prace będą miały charakter antropologiczny i trans-dyscyplinarny. |
|
|||||