Przedmioty specjalizacyjne zaoczne: Wychowanie resocjalizujące - IPSIR, I stopień (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji)
Plany zajęć grupy przedmiotów
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023Z - Semestr zimowy 2023/24 2023L - Semestr letni 2023/24 2024Z - Semestr zimowy 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2023Z | 2023L | 2024Z | |||||
3401-PR1-SP-WR-AWRz | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę aksjologiczną, sprofilowaną na zagadnienia wychowania resocjalizującego. Wprowadzenie to dokonuje się poprzez analizę semiotyczną terminów „wartość” i „aksjologia” (etymologia, typologia znaczeń); wskazanie katalogu wybranych wartości (prawda, dobro, piękno, wolność, szczęście, rozwój), pogłębione przez rozważania terminologiczne i historycznofilozoficzne oraz refleksję nad realizacją każdej z wybranych wartości w wychowaniu resocjalizującym, również w ich praktycznej postaci: przykładowych programach resocjalizacyjnych. |
|
|||
3401-PR1-SP-WR-DSWz | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Diagnostyka jednostek i środowisk wychowawczych ma służyć poznaniu metodologii stawiania poprawnych diagnoz na użytek opieki, wychowania i terapii. Celem zajęć jest zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności z zakresu diagnozy jednostek i środowisk wychowawczych, takich jak rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła, instytucje opiekuńczo-wychowawcze, społeczność lokalna. Przedmiot przygotowuje do umiejętnego posługiwania się istniejącymi narzędziami badawczymi. Ponadto student poznaje zasady konstruowania narzędzi diagnostycznych oraz interpretowania uzyskiwanych wyników. |
|
|||
3401-PR1-SP-WR-ESOz | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot jest poświęcony prezentacji zagadnień opieki, resocjalizacji i pomocy osobom niedostosowanych społecznie we współczesnej Europie. Przedstawiona zostanie ewolucja podejścia do takich osób, kształtująca aktualny wizerunek europejskiej resocjalizacji, opieki i pomocy. Omówione będą jej najważniejsze podmioty, w tym Rada Europy, oraz ustawodawstwo rangi europejskiej i krajowej z zakresu postępowania z nieletnimi i ochrony ich praw. Zaprezentowane będą także rozwiązania stosowane w Polsce oraz w wybranych państwach europejskich. |
|
|||
3401-PR1-SP-WR-MEWz | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Definicja i przykłady badań ewaluacyjnych. Metodologiczne schematy ewaluacji (quasi-eksperyment, ewaluacja jakościowa i ilościowa). Projektowanie i realizacja takich badań. Społeczny i etyczny kontekst ewaluacji. |
|
|||
3401-PR1-SP-WR-WMFz | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu metodyki kultury fizycznej realizowanej w obszarze profilaktyki i resocjalizacji. |
|
|||
3401-PR1-SP-WR-PKSz | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot służy pozyskaniu wiedzy, kompetencji i umiejętności niezbędnych do realizacji zadań zawodowego kuratora sądowego, poprzez pogłębianie wiedzy oraz umiejętności w dziedzinie diagnozowania i prognozowania nieprzystosowania społecznego, projektowania i realizacji oraz ewaluacji wychowania resocjalizującego w różnych strategiach (indywidualnej, grupowej instytucjonalnej i środowiskowej) |
|
|||
3401-PR1-SP-WR-PIPDz | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot dotyczy roli i zadań pedagogiki i andragogiki penitencjarnej (oraz wychowania resocjalizującego) w wykonywaniu środków izolacyjnych i probacyjnych oraz integracji i readaptacji społecznej więźniów. Przedstawiona jest charakterystyka i ocena efektywności polskiego systemu penitencjarnego i probacji. Teoria i praktyka izolacji i probacji jest omawiana na tle rozwoju systemów penitencjarnych i probacji oraz standardów międzynarodowych. |
|
|||
3401-PR1-SP-WR-PPWz | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot ma za zadanie w prowadzić studenta w teoretyczno-praktyczne konteksty pracy socjalnej oraz przekazać ogólny obraz modeli profilaktyki oraz innowacji pedagogicznych skierowanych do dzieci, młodzieży, rodzin dysfunkcyjnych. Poznają zasady konstruowania projektów profilaktyczno-wychowawczych oraz etapy projektu socjalnego. Studenci opracują też (w grupach) projekt socjalny, pedagogiczny lub edukacyjny skierowany do dzieci, młodzieży, rodzin w grupie ryzyka i odpowiadający na potrzeby środowiska lokalnego. |
|
|||
3401-PR1-SP-WR-TPMz | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Metody psychokreacji i działania praktycznego. Rola teorii w projektowaniu postępowania korekcyjnego. Modele pojęciowe wyjaśniające specyfikę zaburzeń przystosowania. Koncepcja czynników ryzyka i ochrony w profilaktyce wychowawczej i psychokorekcji. Katogorie zaburzonych zachowań dzieci i młodzieży. Koncepcja czynników ryzyka. Podatność i odporność na krzywdę. Deficyty w obszarze kompetencji społecznych i psychologicznych. Koncepcja atrakcyjności społecznej A. Adlera i Dreikusa w wyjaśnianiu problemowych zachowań młodzieży. Socjalizacja zachowań dewiacyjnych. Procedury zapobiegania, interwencji i terapii: behawioralne i behawioralno-poznawcze, społecznego uczenia się, informacyjne, terapia realistyczna Glassera, środowiskowe. Formy interwencji pedagogicznych i terapeutycznych |
|
|||
3401-PR1-SP-WR-TRSLz | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu metod twórczej resocjalizacji i arteterapii realizowanych w środowisku lokalnym. |
|
|||
3401-PR1-SP-WR-WMRz | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie metod resocjalizacji zarówno instytucjonalnej, jak i w środowisku lokalnym. |
|
|||