Przedmioty specjalizacyjne: Wychowanie resocjalizujące - PSIR, I stopień (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji)
Plany zajęć grupy przedmiotów
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023Z - Semestr zimowy 2023/24 2023L - Semestr letni 2023/24 2024Z - Semestr zimowy 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2023Z | 2023L | 2024Z | |||||
3401-PR1-SP-WR-ASPd | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest przygotowanie jego uczestniczek i uczestników do skutecznego odgrywania roli sprawnych liderek i liderów lokalnych dzięki umiejętnemu wykorzystywaniu przez nich technik animacji kulturowej. W trakcie kursu studenci i studentki kształtują swoje kompetencje animacyjne, poznają techniki partycypacji obywatelskiej i tworzenia diagnozy potrzeb lokalnych, a także przygotowują własne projekty animacji kulturowej środowiska lokalnego. Rozwija to ich wiedzę teoretyczną i praktyczną, uczy pracy zespołowej oraz kształtuje nawyki i kompetencje charakterystyczne dla trybu pracy projektowej. |
|
|||
3401-PR1-SP-WR-AWRd | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę aksjologiczną, sprofilowaną na zagadnienia wychowania resocjalizującego. Wprowadzenie to dokonuje się poprzez analizę semiotyczną terminów „wartość” i „aksjologia” (etymologia, typologia znaczeń); wskazanie katalogu wybranych wartości (prawda, dobro, piękno, wolność, szczęście, rozwój), pogłębione przez rozważania terminologiczne i historycznofilozoficzne oraz refleksję nad realizacją każdej z wybranych wartości w wychowaniu resocjalizującym, również w ich praktycznej postaci: przykładowych programach resocjalizacyjnych. |
|
|||
3401-PR1-SP-WR-DSWd | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Diagnostyka jednostek i środowisk wychowawczych ma służyć poznaniu metodologii stawiania poprawnych diagnoz na użytek opieki, wychowania i terapii. Celem zajęć jest zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności z zakresu diagnozy jednostek i środowisk wychowawczych, takich jak rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła, instytucje opiekuńczo-wychowawcze, społeczność lokalna. Przedmiot przygotowuje do umiejętnego posługiwania się istniejącymi narzędziami badawczymi. Ponadto student poznaje zasady konstruowania narzędzi diagnostycznych oraz interpretowania uzyskiwanych wyników. |
|
||||
3401-PR1-SP-WR-ESOd | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot jest poświęcony prezentacji zagadnień opieki, resocjalizacji i pomocy osobom niedostosowanych społecznie we współczesnej Europie. Przedstawiona zostanie ewolucja podejścia do takich osób, kształtująca aktualny wizerunek europejskiej resocjalizacji, opieki i pomocy. Omówione będą jej najważniejsze podmioty, w tym Rada Europy, oraz ustawodawstwo rangi europejskiej i krajowej z zakresu postępowania z nieletnimi i ochrony ich praw. Zaprezentowane będą także rozwiązania stosowane w Polsce oraz w wybranych państwach europejskich. |
|
||||
3401-PR1-SP-WR-MEWd | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Definicja i przykłady badań ewaluacyjnych. Metodologiczne schematy ewaluacji (quasi-eksperyment, ewaluacja jakościowa i ilościowa). Projektowanie i realizacja takich badań. Społeczny i etyczny kontekst ewaluacji. |
|
|||
3401-PR1-SP-WR-MPWd | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu metodyki pracy wychowawczo-korekcyjnej z grupą. |
|
|||
3401-PR1-SP-WR-PIPDd | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot dotyczy roli i zadań pedagogiki i andragogiki penitencjarnej (oraz wychowania resocjalizującego) w wykonywaniu środków izolacyjnych i probacyjnych oraz integracji i readaptacji społecznej więźniów. Przedstawiona jest charakterystyka i ocena efektywności polskiego systemu penitencjarnego i probacji. Teoria i praktyka izolacji i probacji jest omawiana na tle rozwoju systemów penitencjarnych i probacji oraz standardów międzynarodowych. |
|
||||
3401-PR1-SP-WR-PKSd | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu pedagogicznych podstaw kurateli sądowej. |
|
|||
3401-PR1-SP-WR-PNRd | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Tematyka zajęć skoncentrowana jest wokół zagadnień związanych z kształceniem w procesie resocjalizacji. Problematyka kursu obejmuje charakterystykę wybranych metod nauczania, formy kształcenia młodzieży z zaburzeniami zachowania/nieprzystosowaniem społecznym w Polsce, zasady nauczania resocjalizującego w ramach konstruktywistycznego paradygmatu nauczania. |
|
|||
3401-PR1-SP-WR-PPWd | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot ma za zadanie w prowadzić studenta w teoretyczno-praktyczne konteksty pracy socjalnej oraz przekazać ogólny obraz modeli profilaktyki oraz innowacji pedagogicznych skierowanych do dzieci, młodzieży, rodzin dysfunkcyjnych. Poznają zasady konstruowania projektów profilaktyczno-wychowawczych oraz etapy projektu socjalnego. Studenci opracują też (w grupach) projekt socjalny, pedagogiczny lub edukacyjny skierowany do dzieci, młodzieży, rodzin w grupie ryzyka i odpowiadający na potrzeby środowiska lokalnego. |
|
||||
3401-PR1-SP-WR-TPMd | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy, z zakresu teorii leżących u podstaw współczesnej metodyki resocjalizacji instytucjonalnej, jak i w środowisku otwartym. |
|
||||
3401-PR1-SP-WR-TRSLd | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu metod twórczej resocjalizacji i arteterapii realizowanych w środowisku lokalnym. |
|
||||
3401-PR1-SP-WR-WMFd | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu metodyki kultury fizycznej realizowanej w obszarze profilaktyki i resocjalizacji. |
|
||||
3401-PR1-SP-WR-WMRd | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie metod resocjalizacji zarówno instytucjonalnej, jak i w środowisku lokalnym. |
|
||||
3401-PR1-SP-WR-WNWd | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot poświecony jest prezentacji i omówieniu współczesnych nurtów wychowania resocjalizującego. Rekapitulacja jego podstawowych aspektów stanowić będzie podstawę do przedstawienia współczesnego ujęcia resocjalizacji, w tym ewolucji polityki kryminalnej i wychowania resocjalizującego oraz genezy i czynników rozwoju systemów instytucjonalnych. Przedstawione zostaną wybrane teoretyczne podejścia do resocjalizacji, obejmujące obecne rozumienie nieprzystosowania społecznego i odpowiadające mu modele diagnozy i resocjalizacji. Omówione będą także aktualne trendy, takie, jak teoria zróżnicowanego oddziaływania, twórcza resocjalizacja, arteterapia i psychologia resocjalizacyjna oraz ich znaczenie dla praktyki wychowawczej. Przedstawione zostaną również przykłady współczesnych rozwiązań polskich, europejskich i światowych. |
|
|||