Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmioty fakultatywne dla kierunku kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział "Artes Liberales")

Jednostka: Wydział "Artes Liberales" Zestaw przedmiotów, który widzisz poniżej został zdefiniowany przez tę jednostkę. Jednostka ta nie musi mieć jednak związku z organizacją wymienionych przedmiotów (jednostką odpowiedzialną za organizację przedmiotu jest jednostka wymieniona w odpowiedniej kolumnie w tabeli poniżej). Więcej o tym przeczytasz w Pomocy.
Grupa przedmiotów: Przedmioty fakultatywne dla kierunku kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska
wybierz inną grupę zobacz plany zajęć tej grupy
Filtry
Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do dodatkowych opcji

Konkretniej - pokazuj tylko te przedmioty, dla których istnieje otwarta rejestracja taka, że możesz w jej ramach zarejestrować się na przedmiot.

Dodatkowo pokazywane są również te przedmioty, na które jesteś już zarejestrowany (lub składałeś prośbę o zarejestrowanie).

Jeśli chcesz zmienić te ustawienia na stałe, edytuj swoje preferencje w menu Mój USOSweb.
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
niedostępny (zaloguj się!) - nie jesteś zalogowany
niedostępny - aktualnie nie możesz się rejestrować
zarejestruj - możesz się zarejestrować
wyrejestruj - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę)
prośba - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać)
zarejestrowany - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.

2024Z - Semestr zimowy 2024/25
2024L - Semestr letni 2024/25
2024 - Rok akademicki 2024/25
2025Z - Semestr zimowy 2025/26
2025L - Semestr letni 2025/26
2025 - Rok akademicki 2025/26
(zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne)
Opcje
2024Z 2024L 2024 2025Z 2025L 2025
3700-CS-F-WHK brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Konwersatorium na temat kultury współczesnej Hiszpanii w języku hiszpańskim. Główny nacisk będzie położony na najistotniejsze aspekty hiszpańskiej kultury oraz ich oddziaływanie w przeszłości oraz teraźniejszości.

Strona przedmiotu
3700-CS1-JNAH3-24 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia przeznaczone są dla studentów i doktorantów, którzy ukończyli podstawowy kurs języka nahuatl. Nahuatl, zwany popularnie azteckim, był i jest do dziś jednym z najważniejszych języków tubylczych obu Ameryk. Wyjątkowy pod względem objętości i zawartości korpus tekstów spisanych w nim między XVI a XVIII w. pozwala na systematyczne badania terminologii rozwijanej w zetknięciu z kulturą europejską oraz zmian zachodzących w języku pod wpływem kontaktu z hiszpańskim. Translatorium poświęcone jest tłumaczeniu i lekturze tekstów (w tym wcześniej niepublikowanych) należących do różnych gatunków. Na przykładzie konkretnych źródeł podejmuje problematykę przekazu międzykulturowego odzwierciedlonego w języku, indiańskich reakcji na obcość kulturową oraz strategii adaptacyjnych. Celem zajęć jest zarazem kontynuacja nauki nahuatl na poziomie zaawansowanym. Część zajęć poświęcona jest słuchaniu i tłumaczeniu nagrań i tekstów współczesnych oraz konwersacjom z udziałem rdzennych użytkowników.

Strona przedmiotu
3700-CS1-JNAH3-25 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
  • Konwersatorium - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia przeznaczone są dla studentów i doktorantów, którzy ukończyli podstawowy kurs języka nahuatl. Nahuatl, zwany popularnie azteckim, był i jest do dziś jednym z najważniejszych języków tubylczych obu Ameryk. Wyjątkowy pod względem objętości i zawartości korpus tekstów spisanych w nim między XVI a XVIII w. pozwala na systematyczne badania terminologii rozwijanej w zetknięciu z kulturą europejską oraz zmian zachodzących w języku pod wpływem kontaktu z hiszpańskim. Translatorium poświęcone jest tłumaczeniu i lekturze tekstów (w tym wcześniej niepublikowanych) należących do różnych gatunków. Na przykładzie konkretnych źródeł podejmuje problematykę przekazu międzykulturowego odzwierciedlonego w języku, indiańskich reakcji na obcość kulturową oraz strategii adaptacyjnych. Celem zajęć jest zarazem kontynuacja nauki nahuatl na poziomie zaawansowanym. Część zajęć poświęcona jest słuchaniu i tłumaczeniu nagrań i tekstów współczesnych oraz konwersacjom z udziałem rdzennych użytkowników.

Strona przedmiotu
3700-AL-AAPR-qHT brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Tematem konwersatorium jest recepcja Akropolu ateńskiego w nowożytnych relacjach z podróży greckich, ale także szerzej - Akropol jako temat kultury polskiej i europejskiej.

W odniesieniu do odbioru Akropolu przez nowożytnych podróżnych kontekstem dla tego zagadnienia będzie „podróż grecka”, zwłaszcza w wieku XIX i XX, rozpatrywana na tle tradycji podróżowania sięgającej antyku. To jest pierwszy aspekt tytułowego tematu zajęć, skonkretyzowany jednak na temacie recepcji Akropolu, a także Aten. Analizować i interpretować będziemy teksty przedromantycznych i romantycznych podróżnych, a także twórców XX-wiecznych.

Osobnym wątkiem zajęć będzie Akropol ateński jako temat kulturowy, obecny w nowożytnej refleksji nad sztuką, w poezji czy w projektach kulturowych i teatralnych, np. Wyspiańskiego oraz w inscenizacjach jego dramatu Akropolis. Uprzywilejowanym tematem konwersatorium będzie związana z podróżą grecką refleksja nad tożsamością Europy.

Strona przedmiotu
3700-CS-FN-APK brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Konwersatorium jest poświęcone tym wybranym elementom kultury rzymskiej i greckiej, które mogą być uznawane za należące do „pop kultury” i „kontrkultury” w świecie starożytnym. Osoby uczestniczące zapoznają się z fragmentami poezji satyrycznej, z utworami poświęconymi ówczesnej modzie i urodzie, z poetyckimi inwektywami, a także z różnymi typami widowisk oraz z szeroko pojętymi „zabobonami” Rzymian i Greków.

Strona przedmiotu
3700-AL-AKAR-qKR brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Skrócony opis przedmiotu Konwersatorium poświęcone jest antycznym praktykom rytualnym jako czynnikom kulturotwórczym kształtującym literaturę, widowisko, wzorce zachowań społecznych oraz – współcześnie – film i różne formy sztuki i rozrywki cyfrowej. Studenci będą zapoznawać się z zagadnieniami związanymi z głównym tematem zajęć na podstawie tekstów źródłowych (w przekładach na język polski lub ewentualnie angielski) oraz opracowań naukowych, oraz będą badać współczesną (XX i XXI w.) kulturę popularną pod kątem obecności motywów zaczerpniętych z antycznej tradycji religijnej i ezoterycznej.

Strona przedmiotu
3700-CS-AD brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Jak wykorzystywany był antyk w dramacie światowym, zwłaszcza europejskim i amerykańskim? Po jakie mity sięgali najczęściej dramatopisarze, dlaczego i po co? Co wyczytywali w greckich i rzymskich opowieściach? Jakie nawiązania do kultury śródziemnomorskiej można znaleźć we współczesnych tekstach dramatycznych?

Odpowiedzi na te pytania będziemy szukać w wybranych dramatach napisanych od renesansu po współczesność. Część tytułów zaproponuje prowadzący, część – uczestnicy, wspólnie zaś dokonamy wyboru. W miarę możliwości repertuarowych zajęcia będą uzupełniane wizytami w teatrach, jednak w dyskusjach o przedstawieniach główny nacisk zostanie położony na sceniczną interpretację tekstu dramatycznego.

Zajęcia dla wszystkich, którzy chcą poznać różne techniki i estetyki dramatyczne, a przy okazji zapoznać z technikami recepcji antyku w różnych epokach późniejszych.

Strona przedmiotu
3700-CS-F-AWT brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2025/26
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Jak wykorzystywany jest antyk we współczesnym teatrze? Po jakie teksty antyczne sięgają najczęściej reżyserzy, dlaczego i po co? Co wyczytują dziś w greckich i rzymskich dramatach? Jakie inne nawiązania do kultury śródziemnomorskiej można znaleźć w dzisiejszych przedstawieniach?

Odpowiedzi na te pytania będziemy szukać w wybranych spektaklach, które można obecnie znaleźć w repertuarach warszawskich scen. W miarę możliwości zostaną podjęte starania o umożliwienie zobaczenia niektórych tytułów na żywo w przystępnej dla kieszeni studenckiej cenie (jako dodatek do głównego nurtu zajęć). Sporo będziemy także oglądać nagrań telewizyjnych i filmowych. Część tytułów zaproponuje prowadzący, część – uczestnicy, wspólnie dokonamy wyboru. Zajęcia dla wszystkich, którzy uważają, że nie ma nic nudniejszego pod słońcem niż teatr. Tym bardziej dla tych, którzy uważają przeciwnie!

Strona przedmiotu
3700-CS-F-Bal brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
  • Wykład - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Wykład BAŁKANY poświęcony jest regionowi traktowanemu jako całość historyczna, kulturowa i lingwistyczna. Zakres tematyczny obejmuje dzieje regionu sprzed wejścia Osmanów do pojawienia się nowych państw w wieku XXI po rozpadzie Jugosławii. Istotną część wykładu, w semestrze zimowym stanowi mapa religijna Bałkanów. W ramach tego cyklu będzie omawiane, kolejno, prawosławie bałkańskie, islam na Bałkanach, judaizm w kontekście pojawienia się Żydów na Bałkanach oraz wszelkie charakterystyczne dla regionu warianty hybrydowe, takie jak Kościół bośniacki, czy bektaszyzm.

Osobne miejsce zostanie oddzielone dla ruchów religijnych takich jak bogomilstwo, hesychazm wreszcie rozwijający się głównie na terenie Bułgarii w XX wieku (choć także poza nią) Dynowizm.

W semestrze letnim wśród większych cykli tematycznych znajdą się ideologie, wśród których będzie prezentowane słowianofilstwo i Jugoslawizm w wariancie bałkańskim z uwzględnieniem szerszego kontekstu polskiego, czeskiego, rosyjskiego.

Strona przedmiotu
3700-AL-CKSI-qKR brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Na kursie w zarysie omawiane są wybrane aspekty teologii oraz historii judaizmu i chrześcijaństwa w krajach basenu Morza Śródziemnego, a także zarys historii islamu na tych terenach. Omawiane są też w zarysie relacje i wzajemna koegzystencja wyznawców tych trzech wielkich religii monoteistycznych. Jednym z ważniejszych tematów kursu są chrześcijańskie ośrodki religijne znajdujące się m.in. w Konstantynopolu, Rzymie, Aleksandrii, Antiochii. Priorytetowo zostanie również przedstawiona Jerozolima jako święte miasto chrześcijaństwa, judaizmu oraz islamu. W czasie zajęć studenci poznają także historię relacji chrześcijan Wschodu i Zachodu z wyznawcami islamu. Studenci zapoznają się także z podstawowymi cechami sztuki tworzonej na tym obszarze na przestrzeni wieków przez chrześcijaństwo, judaizm i islam. Omawiane są wybrane teksty liturgiczne powstałe w interesującym nas obszarze geograficznym. Przedstawione są wspólne tradycje, związane ze świętami i etapami życia ich wyznawców.

Strona przedmiotu
3700-CS-CHKS-24 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Na zajęciach w zarysie będzie omówiona historia chrześcijaństwa w krajach basenu Morza Śródziemnego, a także historia judaizmu i islamu na tych terenach. Zaprezentowane zostaną też w zarysie relacje i wzajemna koegzystencja wyznawców tych trzech wielkich religii monoteistycznych. Jednym z ważniejszych tematów będą chrześcijańskie ośrodki religijne znajdujące się m.in. w Konstantynopolu, Rzymie, Aleksandrii, Antiochii. Priorytetowo zostanie również przedstawiona Jerozolima jako święte miasto chrześcijaństwa, judaizmu oraz islamu. Podczas zajęć studenci poznają także historię relacji chrześcijan Wschodu i Zachodu z wyznawcami islamu. Omówione będą wybrane teksty liturgiczne powstałe w interesującym nas obszarze geograficznym. Studenci zapoznają się także z podstawowymi cechami sztuki tworzonej na tym obszarze na przestrzeni wieków przez chrześcijaństwo, judaizm i islam.

Strona przedmiotu
3700-AL-CWPC-qKR brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem przedmiotu jest monograficzne ujęcie historycznych zagadnień dotykających związków między chrześcijaństwem a szeroko rozumianą chronologią. Kurs, mający formę hybrydową i łączący wykład monograficzny z konwersatorium, ma na celu zmapowanie kluczowych momentów w dziejach chrześcijaństwa, w których dochodziło do istotnych sporów dotyczących różnie pojmowanego czasu oraz wskazanie tego, w jaki sposób kontrowersje te przekładały się na poczucie tożsamości poszczególnych wspólnot chrześcijańskich i relacje pomiędzy nimi.

Strona przedmiotu
3700-AL-CTW-qKR brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia są poświęcone roli i wizji ludzkiego ciało w tradycji wschodniochrześcijańskiej. Ciało jako granica człowieka z jednej strony jest jedyną możliwością określenia jego istoty, zaś z drugiej, jest postrzegane jako bariera, którą należy przekroczyć, co rodzi ambiwalentny stosunek do ciała, przyjmujący nie rzadko negatywny, wręcz wrogi stosunek do niego, szczególnie w skrajnej ascezie. W tradycji wschodniochrześcijańskiej ta polarność jest jednym z najbardziej nośnych konceptów teologiczno-kulturowych, który, poprzez pozbawienie manichejskiego dualizmu, otwiera szeroką przestrzeń cielesnych doświadczeń, konceptualnych przekładni ludzkiego ciała w dziedzinie myśli spekulatywnej, mistyki i sztuce.

Strona przedmiotu
3700-CS-CJL-24 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
  • Konwersatorium - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Studia nad zagadnieniami teorii cywilizacji: komunikacja między- oraz transcywilizacyjna, kategorie czasu i jednostki ludzkiej w cywilizacjach Wschodu i Zachodu.

Strona przedmiotu
3700-AL-CWD-qHT brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Materię prowadzonych w toku konwersatorium dyskusji stanowić będą wybrane przykłady polskiej i obcej twórczości dla młodych czytelników mówiące zarówno o realnych konfliktach (około)wojennych, takich jak II wojna światowa, stan wojenny i tzw. kryzys uchodźczy, jak i konfliktach kulturowych i pokoleniowych. Realizacje tytułowego zagadnienia przybierają również bardziej uniwersalne formy, ponadto wojna traktowana jest też symbolicznie. Prowadzone dyskusje poświęcone będą rozwiązaniom artystycznym, zarówno na poziomie tekstu, jak i książki jako całości, łączącej tekst i obraz. Wieloaspektowa analiza wybranych publikacji – zakorzeniona głównie w rozpoznaniach literaturoznawczych, ale odwołująca się również do bibliologii i pedagogiki – pozwoli na ukazanie bogactwa współczesnej twórczości dla młodych czytelników mówiącej o tematach pozostających wedle niektórych w sferze tabu.

Strona przedmiotu
3700-AL-DC-qDP brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Rosnąca rola dzieci i młodych ludzi w życiu społecznym kieruje uwagę badawczą w stronę grupy zwykle marginalizowanej i zależnej od decyzyjności dorosłych, choćby z tego względu ciekawej poznawczo. W tym duchu zajęcia oferują wprowadzenie do interdyscyplinarnych studiów nad dzieciństwem, czerpiących z takich dyscyplin, jak socjologia, etnologia, pedagogika, kulturoznawstwo i prawo. Studia nad dzieciństwem łączą namysł nad kulturowym i społecznym konstruktem dzieciństwa, jak i realnymi dziećmi, które coraz częściej stają się współtwórcami projektów badawczych, prowadzone dyskusje dotyczyć więc będą wybranych zagadnień podejmowanych w ramach studiów nad dzieciństwem, jednocześnie oferując przegląd podejść badawczych stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych.

Strona przedmiotu
3700-CS-F-DSM brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
  • Wykład - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Wykład poświęcony jest dziejom Śródziemnomorza od XVIII w. do dnia dzisiejszego, z uwzględnieniem najważniejszych procesów, zjawisk i wydarzeń politycznych, społeczno-gospodarczych, a także kulturowych.

Zaprezentowana zostania wizja świata śródziemnomorskiego, składającego się z regionów, które swą różnorodnością umożliwiały obecność wielu cywilizacji. W pierwszej połowie XIX w. uległ on rozpadowi wywołanemu europejską ekspansją, wykreowaniem nowej postaci cywilizacji zachodniej przez nowoczesną Europę, rozpoczęciem przez nią globalnej ekspansji, czemu towarzyszyły idee takie, jak m.in. orientalizm i kolonializm, a także powstawanie państw narodowych.

Ważnym elementem wykładu będzie także spojrzenie na współczesne Śródziemnomorze i wyzwania przed nim stojące

Strona przedmiotu
3700-CS-SDM-24 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
  • Wykład - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Wykład poświęcony jest dziejom Śródziemnomorza od XVIII do XXI w.

Strona przedmiotu
3700-AL-GJRK-QSP brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem zajęć jest rozwinięcie umiejętności przekształcania informacji w świadomość oraz translacji nabytej wiedzy na dialog międzycywilizacyjny.

Tradycje Wschodu i Zachodu mają ogromny wpływ na postrzeganie relacji między grupą a jednostką w różnych kulturach i cywilizacjach. W kulturach wschodnich, szczególnie opartych na konfucjanizmie, buddyzmie czy hinduizmie, społeczność, rodzina oraz harmonia społeczna są priorytetami. Z kolei w tradycjach zachodnich, na przykład wywodzących się z filozofii greckiej, chrześcijaństwa oraz Oświecenia, dominuje indywidualizm.

Podczas zajęć zostanie omówiona specyfika procesów konstruowania tożsamości oraz analiza zmian kulturowych w społeczeństwach Wschodu i Zachodu. Analizie poddane będą główne konteksty tworzenia tożsamości grupowej oraz indywidualnej. Skoncentrujemy się na wybranych kulturowych, historycznych i politycznych kontekstach procesu tworzenia tożsamości.

Strona przedmiotu
3700-CS-DHH24 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Konwersatorium w języku hiszpańskim poświęcone dziedzictwu historycznemu, kulturze i polityce Hiszpanii. Umożliwia zdobycie szerokiej wiedzy na ten temat oraz osiągnięcie wysokiego poziomu języka hiszpańskiego.

Strona przedmiotu
3700-CS-HBL-23 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
  • Wykład - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Wykład Historia Kultury Bałkanów poświęcony jest Bałkanom rozumianym, jako całość historyczna, mentalna i lingwistyczna. Zakres tematyczny obejmuje dzieje regionu sprzed wejścia Osmanów, późny okres Bizancjum ze względu na konieczność wyjaśnienia kulturotwórczej roli imperium, procesów i dróg chrystianizacji, łącznie z problematyką kształtującego się kanonu chrześcijaństwa wschodniego, jako jednego z kluczowych wyróżników późniejszych Bałkanów. Istotną część wykładu stanowi prezentacja specyfiki piśmiennictwa kręgu Graeco-Byzantina w czasach średniowiecza i jego swoiste „trwanie” w czasach osmańskich. Prezentowane są drogi i charakter procesów islamizacji, tworzenia się pograniczy chrześcijańskich i osmańskich, jako granic Bałkanów historycznych, omawiany jest początek, rozwój procesów narodotwórczych na Bałkanach i tworzenie się państw narodowych (XIX - XXI). Problematyka wykładu obejmuje okres od średniowiecza do pojawienia się nowych państw w wieku XXI po rozpadzie Jugosławii.

Strona przedmiotu
3700-CS1-1-HF brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
  • Konwersatorium - 60 godzin
Rok akademicki 2025/26
  • Konwersatorium - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Wykład będzie prezentował rozwój zachodniej myśli filozoficznej jako historię stawianych pytań i problemów ontologicznych, poznawczych, antropologicznych, etycznych i estetycznych. Kurs ma na celu uświadomienie studentkom i studentom, że dyskurs filozoficzny na każdym etapie swojej historii zdaje sprawę ze stanu samoświadomości człowieka oraz jego miejsca w świecie.

Strona przedmiotu
3700-CS-F-HNI brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
  • Wykład - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Wykład na temat historii Hiszpanii od czasów prehistorycznych do współczesności. Główny nacisk zostanie położony na kwestię nazwy „Hiszpania” i jej ewolucję na przestrzeni wieków.

Strona przedmiotu
3700-AL-IB-qKR brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Semestr zimowy 2025/26
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia prezentują genezę i charakterystykę islamu na Bałkanach, a następnie omawjając kolejno kraje regionu i ich relacje z islamem rozumianym jako rzeczywistość kulturowa, religijna i polityczna, porządkują rozbudowaną i wielowątkową wiedzę na ten temat.

Strona przedmiotu
3700-CS1-JNAH2-24 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Przedmiot przeznaczony jest dla studentów, którzy ukończyli podstawowy kurs języka nahuatl i oferuje możliwość kontynuacji nauki. Nahuatl, zwany czasem „łaciną Nowego Świata” jest jednym z najważniejszych języków tej części świata. Powstał w nim największy na kontynencie amerykańskim korpus tekstów pisanych w okresie XVI-XVIII wieku, a liczne warianty tego języka pozostają w użyciu do dziś. W trakcie zajęć uczestnicy pogłębią wiedzę na temat gramatyki i słownictwa języka nahuatl umożliwiającą lekturę oryginalnych tekstów – relacji historycznych, dokumentacji związanej z różnymi aspektami życia oraz literatury indiańskiej. Część zajęć poświęcona jest lekturze dokumentów piktograficzno-alfabetycznych i nauce podstaw paleografii.

Strona przedmiotu
3700-CS-F-JNAHU brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Kurs obejmuje systematyczną naukę języka nahuatl (azteckiego), w formie, w jakiej był używany jako język piśmiennictwa w epoce kolonialnej. Powstał w nim największy na kontynencie amerykańskim korpus tekstów pisanych w okresie XVI-XVIII wieku, a liczne warianty tego języka pozostają w użyciu do dziś. W trakcie zajęć uczestnicy poznają podstawy gramatyki i słownictwa umożliwiające tłumaczenie tekstów źródłowych z okresu kolonialnego. Teksty oryginalne – relacje historyczne, dokumentacja związana z różnymi aspektami życia oraz literatura indiańska – będą wprowadzane (najpierw w formie zaadaptowanej, później w wersji oryginalnej) już od pierwszego semestru nauki. Część zajęć poświęcona jest lekturze dokumentów piktograficzno-alfabetycznych i nauce podstaw paleografii.

Strona przedmiotu
3700-CS1-JNAH1-24 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Kurs obejmuje systematyczną naukę dawnego języka nahuatl (azteckiego), jednego z najważniejszych języków Nowego Świata. Powstał w nim największy na kontynencie amerykańskim korpus tekstów pisanych w okresie XVI-XVIII wieku, a liczne warianty tego języka pozostają w użyciu do dziś. W trakcie zajęć uczestnicy poznają podstawy gramatyki i słownictwa umożliwiające tłumaczenie tekstów źródłowych z okresu kolonialnego. Teksty oryginalne – relacje historyczne, dokumentacja związana z różnymi aspektami życia oraz literatura indiańska – będą wprowadzane (najpierw w formie zaadaptowanej, później w wersji oryginalnej) już od pierwszego semestru nauki.

Strona przedmiotu
3700-CS-F-JNAHU2 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Przedmiot przeznaczony jest dla osóbe, które ukończyły podstawowy kurs języka nahuatl i oferuje możliwość kontynuacji nauki. W języku nahuatl powstał największy na terenie obu Ameryk korpus źródeł tubylczych dokumentujących spotkanie świata indiańskiego z kulturą europejską oraz następujący po konkwiście okres kolonialny. Jako lingua franca prekolumbijskiej Mezoameryki i język imperium azteckiego stanowi on również klucz do poznania bogactwa kultur przedhiszpańskich. Mimo trwającej wiele stuleci hispanizacji Meksyku Nahuatl pozostaje w użyciu po dziś dzień w wielu dialektach, które przetrwały w licznych tradycyjnych społecznościach na terenie kraju.

Strona przedmiotu
3700-FN-NJSGR-24 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Kurs języka starogreckiego (dialekt attycki) skierowany przede wszystkim do osób uczących się także nowogreckiego, bądź zainteresowanych tymi językami. Plan kursu zakłada także wprowadzenie elementów językoznawstwa, a także – dodatkowo – ciekawostek z kultury i historii starożytnej Grecji.

Strona przedmiotu
3700-CS-F-SG brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Kurs języka starogreckiego (dialekt attycki) skierowany przede wszystkim do Osób zainteresowanych interdycyscyplinarnym spojrzeniem na języki starożytne, uwzględniającym perspektywę kulturową, społeczną i literacką. Plan kursu zakłada także wprowadzenie elementów językoznawstwa oraz podstaw strategii przekładania tekstów w języku starogreckim.

Strona przedmiotu
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: (+48) 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)