Analiza matematyczna inf. II z Mathematicą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-212cAMM2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.101
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza matematyczna inf. II z Mathematicą |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku informatyki |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Analiza matematyczna inf. I 1000-211bAM1 |
Skrócony opis: |
Rachunek różniczkowy i całkowy funkcji jednej zmiennej, zbieżność ciągów i szeregów funkcyjnych, przestrzenie metryczne i ciągłość funkcji wielu zmiennych, rachunek różniczkowy funkcji wielu zmiennych. |
Pełny opis: |
* Pochodne wyższych rzędów i wzór Taylora. * Metoda stycznych (gdyby Newton miał komputer…). * Szeregi potęgowe. Wzór Cauchy’ego-Hadamarda, ciągłość i różniczkowalność sumy szeregu potęgowego, przykłady. * Funkcja pierwotna. Całka nieoznaczona. * Całka oznaczona (Newtona, Riemanna) definicja i interpretacja geometryczna. * Długość krzywej. * Różne zastosowania całki oznaczonej. * Topologia przestrzeni euklidesowej. Norma, metryka, ciągłość funkcji wielu zmiennych rzeczywistych. * Pochodne cząstkowe i kierunkowe. Różniczka. Interpretacja geometryczna, przykłady. * Pochodne cząstkowe wyższych rzędów. Wzór Taylora. Warunki dostateczne ekstremów. Przykłady punktów krytycznych. * Co to jest teoria miary i po co nam ona w ogóle? Przykład Vitaliego, σ-ciała, pojęcie miary zewnętrznej i miary. * Miara Lebesgue’a: definicje, charakteryzacja, własności. Funkcje mierzalne. * Teoria całki Lebesgue’a. Ogólna definicja całki. Twierdzenia o zbieżności. * Całkowanie przez podstawienie. Twierdzenie Fubiniego. Sens geometryczny, przykłady zastosowań. |
Literatura: |
1. Kazimierz Kuratowski, Rachunek różniczkowy i całkowy. Funkcje jednej zmiennej, PWN. 2. Marcin Moszyński, Skrypt-Analiza Matematyczna dla informatyków, Wydz. Mat. Inf. i M. UW. 3. Witold Kołodziej, Analiza matematyczna, PWN, 1978 (wybrane rozdziały). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza i umiejętności: A. znajomość ze zrozumieniem: - pojęć (definicje i przykłady ilustrujące), - sformułowanych twierdzeń (twierdzenia, stwierdzenia, fakty, lematy, wnioski itp oraz przykłady ilustrujące), - ważnych dowodów, B. umiejętność praktycznego posługiwania się twierdzeniami przy badaniu konkretnych problemów matematycznych, w odniesieniu grup tematycznych 1-5 i szczegółowych zagadnień w nich zawartych, wg. programu powyżej Kompetencje społeczne: 1. Zrozumienie możliwości użycia elementarnych działów analizy matematycznej jako narzędzi pomocnych przy rozwiązywaniu zagadnień z innych dziedzin nauki oraz praktycznych zagadnień z życia codziennego (m. in. zagadnienia typu czysto obliczeniowego, zagadnienia maksymalizacji i minimalizacji, znajdowanie przybliżeń z szacowaniem błędów). 2. Umiejętność ścisłego, precyzyjnego i zgodnego z regułami logiki formułowania stwierdzeń, zrozumienie roli dowodu. Rozróżnienie modelu matematycznego od zagadnienia praktycznego, do którego model matematyczny próbujemy stosować. 3. Zdolność dostrzegania w konkretny ch przykładach pewnych abstrakcyjnych obiektów matematycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Część grup ćwiczeniowych jest prowadzona w szczególnej formule, z zajęciami laboratoryjnymi i wykorzystaniem systemu obliczeń symbolicznych Mathematica; do grup tych jest prowadzona osobna rejestracja. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Moszyński | |
Prowadzący grup: | Galina Filipuk, Marcin Moszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.