Modele przestrzennego rozwoju miast
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-7-MPRM-UIR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Modele przestrzennego rozwoju miast |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, spec. Urbanistyka i rewitalizacja - sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | gospodarka przestrzenna |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesami ekspansji i dywersyfikacji przestrzeni miejskiej w rożnych regionach świata. Do omówienia tych procesów wykorzystywane są modle funkcjonalno-przestrzenne używane przez geografów od lat 70. XX w. Wszystkie one wywodzą się z koncepcji rozwoju miast zaproponowanej a latach 20. XX w. przez socjologów chicagowskich. Omówione zostaną współczesne procesy zmieniające strukturę społeczno-przestrzenna miast, z podaniem licznych przykładów miast w różnych częściach świata |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zostaną omówione najważniejsze procesy prowadzące do rozpadu przestrzennego funkcji miast. Geneza modeli funkcjonalno-przestrzennych. Ich modyfikacje i dostosowywanie do różnych kultur i regionów świata. Procesy strukturalne w przestrzeni miast europejskich, amerykańskich, południowoamerykańskich, afrykańskich czy azjatyckich osadzone były silnie w przestrzeni kulturowej. procesy globalizacji unifikują przestrzeń. Na to nakładają się interakcje ekonomiczno-polityczne zmieniające miasta oraz działania planistyczne zmierzające do wprowadzenia bardziej zrównoważonych miast. |
Pełny opis: |
Omówienie modeli chicagowskich i ich znaczenia dla badań na strukturą przestrzenną miast na świecie. Rozwój przestrzenny miast latynoamerykańskich i wykorzystanie modeli chicagowskich do ich analizy. Struktura funkcjonalno-przestrzenna miast Orientu. Struktura funkcjonalno-przestrzenna miast afrykańskich i azjatyckich. Miasta europejskie i amerykańskie - zmiany funkcji i struktury przestrzennej. Ku nowym modelom rozwoju miast. Rozwój zrównoważony wielkich miast. Miasta a zmiany klimatu oraz rola zieleni i przestrzeni publicznych w miastach. Rozwiązania UE. |
Literatura: |
Czerny M. 2015. Stare i nowe w przestrzeni miast Ameryki Łacińskiej. WUW. Heineberg H., Kraas F., 2017. Stadtgeographie (UTB M / Uni-Taschenbücher) (Grundriss Allgemeine Geographie). Gaebe W., 2004. Urbane Räume. UTB Pacione M., 2009. Urban Geography: A Global Perspective. Kindle. Rink D., Haase A. (red.). 2018. Handbuch Stadtkonzepte. UTB. Opladen. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W01, K_W02 / K_U01, K_U02, K_U03, K_U08, K_U09 / K_K02, K_K06 / S2_W01, S2_W02 / S2_U01, S2_U02, S2_U03, S2_U08, S2_U09 / S2_K02, S2_K06 Wiedza - student zna modele chicagowskie struktury przestrzennej miast; - student zna przyczyny zróżnicowania struktury przestrzennej miast w różnych regionach świata; - student zna dynamikę wzrostu miast w Ameryce Łacińskiej i jej konsekwencje dla struktury społeczno-przestrzennej miast; - student zna kulturowe uwarunkowania kształtowania się struktury przestrzennej miast w Afryce i w Azji Umiejętności - Student potrafi wyjaśnić procesy przestrzennych zmian funkcji i cech społecznych miasta, w różnych regionach i uwarunkowaniach na świecie. - Student potrafi wyjaśnić skutki społeczne i środowiskowe tych zmian. - Student potrafi zinterpretować przebieg procesów zmian. - Student potrafi wyjaśnić przyczyny rozlewania się zabudowy miejskiej i wzrostu miast na różnych kontynentach. - Student potrafi wyjaśnić przyczynę procesów gentryfikacji, rewitalizacji i urban sprawl. Kompetencje Po ukończeniu zajęć w ramach przedmiotu -Modele przestrzennego rozwoju miast, student zna i rozumie modele rozwoju przestrzennego miast Student potrafi stworzyć model struktury przestrzennej miasta dla celów akademickich i planistycznych. (S2_W01, S2_W02, S2_W09 ); potrafi wyjaśnić dlaczego istnieją różne formy i struktury wewnętrzne miast uwidocznione na modelach, oraz określić i wyjaśnić procesy i mechanizmy kształtującą współczesną formę miast. (S2_U01, S2_U02, S2_U03, S2_U08, S2_U09 ); jest gotów do zrozumienia przyczyn powstawania zjawiska dzielnic nędzy (S2_K02, S2_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady z prezentacjami. Egzamin, głównie na podstawie materiałów z wykładu. Ewentualnie, możliwość uzupełnienia wiedzy z podręczników niemieckojęzycznych lub anglojęzycznych. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosława Czerny | |
Prowadzący grup: | Mirosława Czerny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosława Czerny | |
Prowadzący grup: | Mirosława Czerny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.