Komunikowanie społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-BW-M-D1KOSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikowanie społeczne |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE - DZIENNE II STOPNIA 1 semestr 1 rok - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu socjologii, psychologii społecznej. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, teoriami oraz podejściami badawczymi charakterystycznymi dla komunikowania społecznego, w tym szczególnie w kontekście zagadnień związanych z bezpieczeństwem wewnętrznym państwa. Oczekiwane umiejętności to zdolność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej, wspomagane analizą medialną pod kierunkiem prowadzącego. Oczekiwane kompetencje to zdolność do samodzielnej pracy opartej na informacjach pozyskanych w czasie zajęć oraz na ogólnodostępnej literaturze. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot komunikowanie społeczne obejmuje zagadnienia związane z komunikowaniem i komunikowaniem się. Akcentowana jest więziotwórcza rola procesów komunikacyjnych. Omawiane są modele i paradygmaty komunikowania oraz ich rozwój. Szczególną uwagę zwraca się na funkcje współczesnych mediów i ich wpływ na społeczeństwo. Istotnym aspektem przedmiotu jest ekspozycja treści związanych z bezpieczeństwem wewnętrznym w różnych mediach. Komunikowanie zostanie przedstawione w zintegrowanej perspektywie jako proces przekazywania informacji, budowania i utrzymywaniu relacji między ludźmi, roli jako narzędzia wpływu i perswazji, wymiany informacji i tworzenia znaczenia. Nacisk zostanie też położony na komunikację medialną i polityczną w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa i w kryzysach. ## Definicja 4: Komunikacja społeczna jako proces wymiany informacji i tworzenia znaczenia Zajęcia mają wymiar praktyczny z elementami warsztatów i analizy przypadków. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma za zadanie w sposób uporządkowany i systematyczny wprowadzić studentów w tematykę komunikowania społecznego ze szczególnym uwzględnieniem problematyki z obszaru bezpieczeństwa wewnętrznego państwa. Obok omówienia podstawowych pojęć i podejść badawczych z obszaru komunikowania społecznego (takich jak m.in. komunikowanie, selekcja informacji, agenda setting, priming), pojawią się także aspekty praktyczne związane z analizą mediów i społeczeństwa medialnego oraz komunikowania w sytuacji konfliktu i kryzysu. Studenci, opierając się na dorobku z obszaru nauki o komunikacji społecznej i mediach, będą mogli wykorzystać ją do analiz z obszaru nauk o bezpieczeństwie, wzbogacając tym samym nie tylko spojrzenie na bezpieczeństwo wewnętrzne państwa, ale także pogłębiając zrozumienie znaczenia komunikowania społecznego w kontekście wyzwań i zagrożeń dla bezpieczeństwa zarówno państwa, jak i jednostki. Zakres tematyczny konwersatorium obejmuje następujące grupy zagadnień: 1. Zajęcia organizacyjne. Wymogi formalne. Wstęp do komunikowania społecznego – kwestie definicyjne, wzajemne relacje. 2. Sztuka rozmawiania. Analiza zaburzeń. 3. Komunikowanie w różnych grupach (od rodziny do większych grup). 2. Komunikowanie w stanach kryzysowych (np. pandemia). 3. Komunikowanie w stanach konfliktu (np. wojna) 3. Perswazyjne i informacyjne aspekty komunikowania 4. Media i społeczeństwo medialne. Czy my posługujemy się mediami, czy media "posługują się" nami? 6. Rozumienie informacji. Analiza recepcji mediów. Hipoteza różnicy wiedzy. 7. Agenda setting w kontekście bezpieczeństwa 8. Dziesięć pułapek komunikacji 9. Podział społeczno-polityczny a komunikowanie. Czy Polacy mówią dwoma "różnymi" językami? 10. Media w kampaniach społecznych i politycznych. 11. Zintegrowane modele komunikacyjne i ich zastosowanie 12. Bariery i trudności w komunikowaniu społecznym. Systematyka źródeł i przejawów. 13-15. Studia przypadków. |
Literatura: |
Literatura przedmiotu: B. Dobek-Ostrowska, "Podstawy komunikowania społecznego", Wrocław 2002 B. Dobek-Ostrowska (red.), "Nauka o komunikowaniu: podstawowe orientacje teoretyczne", Wrocław 2001 B. Dobek-Ostrowska, "Polski system medialny na rozdrożu: media w polityce, polityka w mediach", Wrocław 2011 B. Dobek-Ostrowska, W. Sobera (red.), "Badania ilościowe i jakościowe w studiach nad komunikowaniem", Wrocław 2017 T. Goban-Klas, "Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu", Kraków 2006 E. M. Marciniak, "Komunikowanie społeczne", Warszawa 2014 M. Golka, "Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo dezinformacyjne", Warszawa 2020. E. Griffin, "Podstawy komunikacji społecznej", Warszawa, 2004. V. Satir, Rodzina. Tu powstaje człowiek, Warszawa 2008. Źródła internetowe: K. Ołtarzewska, "Zarządzanie komunikacją kryzysową w serwisie społecznościowym Facebook na przykładzie „Żytniagate”, [w:] D. Piontek, S. Ossowski (red.), "Komunikowanie społeczne w dobie nowych technologii", Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej, Poznań 2017 - M. Palczewski, "Selekcja informacji w mediach – zasady, wartości, manipulacje", „Naukowy Przegląd Dziennikarski”, nr 2/2015 - "Księga Komunikacji Kryzysowej 2017. Podstawy zarządzania informacją w kryzysie", Rządowe Centrum Bezpieczeństwa - J. Bartoszek, G. Biskupska, P. Wojtunik, "Strategie i cele wykorzystywania mediów przez organizacje terrorystyczne", [w:] "Polityka medialna instytucji państwowych w obszarze zagrożeń terrorystycznych", Materiały z II edycji międzynarodowej konferencji z cyklu Przeciwdziałanie terroryzmowi, Biblioteka „Bezpieczeństwa Narodowego”, kwartalnika wydawanego przez Biuro Bezpieczeństwa Narodowego, tom 9, Warszawa 2009 - K. Doktorowicz, "Polski system mediów publicznych. Jak to się stało?", [w:] P. Bielawski, A. Ostrowski (red.), "Media publiczne. System medialny w Polsce – pytania i dezyderaty", Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław 2010 - A. Chodyński, "Zarządzanie mediami a bezpieczeństwo", [w:] "Bezpieczeństwo. Teoria i praktyka", nr 4/2017 - J. Wieczorek, "Agenda setting niepotwierdzona teoria czy rzeczywiste zjawisko?", „Świat idei i polityki”, tom 11/2012 - E. Nowak, "Teoria agenda-setting a nowe media", „ Studia Medioznawcze”, 3 (66) , 2016 - E. Nowak, "Koncepcja primingu w studiach nad komunikowaniem politycznym", „Studia Medioznawcze”, nr 2 (49) , 2012 - K. Derlatka, "Media społecznościowe w podnoszeniu świadomości bezpieczeństwa i komunikacji w zarządzaniu kryzysowym", „Interdyscyplinarne Studia Społeczne”, Numer 2 (2), 2016 - R. Klepka, "Analiza zawartości mediów: dlaczego i do czego można ją wykorzystać w nauce o bezpieczeństwie i politologii?", „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia de Securitateet Educatione Civili VI”, (2016) Zródła publikowane w trakcie prowadzenia zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W01, K_W02; K_W03 - student charakteryzuje relacje media – społeczeństwo z perspektywy różnych paradygmatów w kontekście bezpieczeństwa wewnętrznego państwa - student rozumie więziotwórczy charakter procesów komunikowania społecznego - student ma wiedzę oraz rozumie mechanizmy komunikowania perswazyjnego i informacyjnego oraz w sytuacjach konfliktów i kryzysów Umiejętności: KU_01, K_U02 - student analizuje relacje między sposobem nagłośnienia problematyki bezpieczeństwa wewnętrznego w mediach a społecznym obrazem tej sfery i opracowuje problematykę bezpieczeństwa wewnętrznego w mediach - student potrafi krytycznie formułować stanowisko wobec przekazu medialnego - student potrafi dopasować strategie komunikacji do sytuacji konfliktowej i kryzysowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób weryfikacji efektów uczenia się: projekt. Ocena projektu odnosi się do weryfikacji umiejętności studentów w zakresie efektów kształcenia, w tym w szczególności umiejętności analizy zawartości mediów oraz analizy agendy medialnej związanej z bezpieczeństwem wewnętrznym państwa. Algorytm końcowej oceny z projektu przedstawia się następująco: 2 do 50% 3*** powyżej 50%, ale nie więcej niż 60% 3,5 powyżej 60%, ale nie więcej niż 70% 4 powyżej 70%, ale nie więcej niż 80% 4,5 powyżej 80%, ale nie więcej niż 90% 5 powyżej 90% *** Student opanował wszystkie efekty kształcenia ujęte w sylabusie Bieżące przygotowanie do zajęć wraz z aktywnością dają możliwość podniesienia końcowej oceny o pół stopnia. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Dobrowolska-Opała | |
Prowadzący grup: | Magdalena Dobrowolska-Opała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot komunikowanie społeczne obejmuje zagadnienia związane z komunikowaniem i komunikowaniem się. Akcentowana jest więziotwórcza rola procesów komunikacyjnych. Omawiane są modele i paradygmaty komunikowania oraz ich rozwój. Szczególną uwagę zwraca się na funkcje współczesnych mediów i ich wpływ na społeczeństwo. Istotnym aspektem przedmiotu jest ekspozycja treści związanych z bezpieczeństwem wewnętrznym w różnych mediach oraz powiązanie wyzwań komunikacyjnych w kontekście sytuacji o charakterze kryzysowym. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot ma za zadanie w sposób uporządkowany i systematyczny wprowadzić studentów w tematykę komunikowania społecznego ze szczególnym uwzględnieniem problematyki z obszaru bezpieczeństwa wewnętrznego państwa. Obok omówienia podstawowych pojęć i podejść badawczych z obszaru komunikowania społecznego (takich jak m.in. komunikowanie, selekcja informacji, agenda setting, priming), pojawią się także aspekty praktyczne związane z analizą mediów i społeczeństwa medialnego oraz komunikowania w sytuacji konfliktu i kryzysu. Studenci, opierając się na dorobku z obszaru nauki o komunikacji społecznej i mediach, będą mogli wykorzystać ją do analiz z obszaru nauk o bezpieczeństwie, wzbogacając tym samym nie tylko spojrzenie na bezpieczeństwo wewnętrzne państwa, ale także pogłębiając zrozumienie znaczenia komunikowania społecznego w kontekście wyzwań i zagrożeń dla bezpieczeństwa zarówno państwa, jak i jednostki. Zakres tematyczny konwersatorium w cyklu 2023Z obejmuje następujące zagadnienia: 1. Zajęcia organizacyjne. Wymogi formalne. Wstęp do komunikowania społecznego – kwestie definicyjne, wzajemne relacje. 2. Funkcje mediów w dziedzinie bezpieczeństwa 3. Perswazyjne i informacyjne aspekty komunikowania 4. Komunikowanie w sytuacji konfliktu i sytuacji kryzysu 5-6. Media i społeczeństwo medialne. Przemiany systemu medialnego w Polsce. Struktura mediów w obszarze bezpieczeństwa. (podwójne zajęcia) 7-8. Rozumienie informacji. Analiza recepcji mediów. Hipoteza różnicy wiedzy. (podwójne zajęcia) 9-10. Agenda setting w kontekście ekspozycji instytucji bezpieczeństwa wewnętrznego (podwójne zajęcia) 11. Społeczny odbiór medialnych przekazów na temat bezpieczeństwa. 12. Bariery i trudności w komunikowaniu społecznym. Systematyka źródeł i przejawów. 13-14. Problematyka bezpieczeństwa wewnętrznego w mediach elektronicznych i drukowanych (podwójne zajęcia) |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotu: B. Dobek-Ostrowska, "Podstawy komunikowania społecznego", Wrocław 2002 B. Dobek-Ostrowska (red.), "Nauka o komunikowaniu: podstawowe orientacje teoretyczne", Wrocław 2001 B. Dobek-Ostrowska, "Polski system medialny na rozdrożu: media w polityce, polityka w mediach", Wrocław 2011 B. Dobek-Ostrowska, W. Sobera (red.), "Badania ilościowe i jakościowe w studiach nad komunikowaniem", Wrocław 2017 T. Goban-Klas, "Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu", Kraków 2006 E. M. Marciniak, "Komunikowanie społeczne", Warszawa 2014 M. Golka, "Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo dezinformacyjne", Warszawa 2020 S. Michalczyk, "Teoria komunikowania masowego," (skrypt dla studentów) Katowice 2019 E. Griffin, "Podstawy komunikacji społecznej", Warszawa, 2004, Źródła internetowe: K. Ołtarzewska, "Zarządzanie komunikacją kryzysową w serwisie społecznościowym Facebook na przykładzie „Żytniagate”, [w:] D. Piontek, S. Ossowski (red.), "Komunikowanie społeczne w dobie nowych technologii", Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej, Poznań 2017 - M. Palczewski, "Selekcja informacji w mediach – zasady, wartości, manipulacje", „Naukowy Przegląd Dziennikarski”, nr 2/2015 - "Księga Komunikacji Kryzysowej 2017. Podstawy zarządzania informacją w kryzysie", Rządowe Centrum Bezpieczeństwa - J. Bartoszek, G. Biskupska, P. Wojtunik, "Strategie i cele wykorzystywania mediów przez organizacje terrorystyczne", [w:] "Polityka medialna instytucji państwowych w obszarze zagrożeń terrorystycznych", Materiały z II edycji międzynarodowej konferencji z cyklu Przeciwdziałanie terroryzmowi, Biblioteka „Bezpieczeństwa Narodowego”, kwartalnika wydawanego przez Biuro Bezpieczeństwa Narodowego, tom 9, Warszawa 2009 - K. Doktorowicz, "Polski system mediów publicznych. Jak to się stało?", [w:] P. Bielawski, A. Ostrowski (red.), "Media publiczne. System medialny w Polsce – pytania i dezyderaty", Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław 2010 - A. Chodyński, "Zarządzanie mediami a bezpieczeństwo", [w:] "Bezpieczeństwo. Teoria i praktyka", nr 4/2017 - J. Wieczorek, "Agenda setting niepotwierdzona teoria czy rzeczywiste zjawisko?", „Świat idei i polityki”, tom 11/2012 - E. Nowak, "Teoria agenda-setting a nowe media", „ Studia Medioznawcze”, 3 (66) , 2016 - E. Nowak, "Koncepcja primingu w studiach nad komunikowaniem politycznym", „Studia Medioznawcze”, nr 2 (49) , 2012 - K. Derlatka, "Media społecznościowe w podnoszeniu świadomości bezpieczeństwa i komunikacji w zarządzaniu kryzysowym", „Interdyscyplinarne Studia Społeczne”, Numer 2 (2), 2016 - R. Klepka, "Analiza zawartości mediów: dlaczego i do czego można ją wykorzystać w nauce o bezpieczeństwie i politologii?", „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia de Securitateet Educatione Civili VI”, (2016) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Łukowski | |
Prowadzący grup: | Wojciech Łukowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot komunikowanie społeczne obejmuje zagadnienia związane z komunikowaniem i komunikowaniem się. Akcentowana jest więziotwórcza rola procesów komunikacyjnych. Omawiane są modele i paradygmaty komunikowania oraz ich rozwój. Szczególną uwagę zwraca się na funkcje współczesnych mediów i ich wpływ na społeczeństwo. Istotnym aspektem przedmiotu jest ekspozycja treści związanych z bezpieczeństwem wewnętrznym w różnych mediach oraz powiązanie wyzwań komunikacyjnych w kontekście sytuacji o charakterze kryzysowym. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot ma za zadanie w sposób uporządkowany i systematyczny wprowadzić studentów w tematykę komunikowania społecznego ze szczególnym uwzględnieniem problematyki z obszaru bezpieczeństwa wewnętrznego państwa. Obok omówienia podstawowych pojęć i podejść badawczych z obszaru komunikowania społecznego (takich jak m.in. komunikowanie, selekcja informacji, agenda setting, priming), pojawią się także aspekty praktyczne związane z analizą mediów i społeczeństwa medialnego oraz komunikowania w sytuacji konfliktu i kryzysu. Studenci, opierając się na dorobku z obszaru nauki o komunikacji społecznej i mediach, będą mogli wykorzystać ją do analiz z obszaru nauk o bezpieczeństwie, wzbogacając tym samym nie tylko spojrzenie na bezpieczeństwo wewnętrzne państwa, ale także pogłębiając zrozumienie znaczenia komunikowania społecznego w kontekście wyzwań i zagrożeń dla bezpieczeństwa zarówno państwa, jak i jednostki. Zakres tematyczny konwersatorium w cyklu 2023Z obejmuje następujące zagadnienia: 1. Zajęcia organizacyjne. Wymogi formalne. Wstęp do komunikowania społecznego – kwestie definicyjne, wzajemne relacje. 2. Funkcje mediów w dziedzinie bezpieczeństwa 3. Perswazyjne i informacyjne aspekty komunikowania 4. Komunikowanie w sytuacji konfliktu i sytuacji kryzysu 5-6. Media i społeczeństwo medialne. Przemiany systemu medialnego w Polsce. Struktura mediów w obszarze bezpieczeństwa. (podwójne zajęcia) 7-8. Rozumienie informacji. Analiza recepcji mediów. Hipoteza różnicy wiedzy. (podwójne zajęcia) 9-10. Agenda setting w kontekście ekspozycji instytucji bezpieczeństwa wewnętrznego (podwójne zajęcia) 11. Społeczny odbiór medialnych przekazów na temat bezpieczeństwa. 12. Bariery i trudności w komunikowaniu społecznym. Systematyka źródeł i przejawów. 13-14. Problematyka bezpieczeństwa wewnętrznego w mediach elektronicznych i drukowanych (podwójne zajęcia) |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotu: B. Dobek-Ostrowska, "Podstawy komunikowania społecznego", Wrocław 2002 B. Dobek-Ostrowska (red.), "Nauka o komunikowaniu: podstawowe orientacje teoretyczne", Wrocław 2001 B. Dobek-Ostrowska, "Polski system medialny na rozdrożu: media w polityce, polityka w mediach", Wrocław 2011 B. Dobek-Ostrowska, W. Sobera (red.), "Badania ilościowe i jakościowe w studiach nad komunikowaniem", Wrocław 2017 T. Goban-Klas, "Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu", Kraków 2006 E. M. Marciniak, "Komunikowanie społeczne", Warszawa 2014 M. Golka, "Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo dezinformacyjne", Warszawa 2020 S. Michalczyk, "Teoria komunikowania masowego," (skrypt dla studentów) Katowice 2019 E. Griffin, "Podstawy komunikacji społecznej", Warszawa, 2004, Źródła internetowe: K. Ołtarzewska, "Zarządzanie komunikacją kryzysową w serwisie społecznościowym Facebook na przykładzie „Żytniagate”, [w:] D. Piontek, S. Ossowski (red.), "Komunikowanie społeczne w dobie nowych technologii", Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej, Poznań 2017 - M. Palczewski, "Selekcja informacji w mediach – zasady, wartości, manipulacje", „Naukowy Przegląd Dziennikarski”, nr 2/2015 - "Księga Komunikacji Kryzysowej 2017. Podstawy zarządzania informacją w kryzysie", Rządowe Centrum Bezpieczeństwa - J. Bartoszek, G. Biskupska, P. Wojtunik, "Strategie i cele wykorzystywania mediów przez organizacje terrorystyczne", [w:] "Polityka medialna instytucji państwowych w obszarze zagrożeń terrorystycznych", Materiały z II edycji międzynarodowej konferencji z cyklu Przeciwdziałanie terroryzmowi, Biblioteka „Bezpieczeństwa Narodowego”, kwartalnika wydawanego przez Biuro Bezpieczeństwa Narodowego, tom 9, Warszawa 2009 - K. Doktorowicz, "Polski system mediów publicznych. Jak to się stało?", [w:] P. Bielawski, A. Ostrowski (red.), "Media publiczne. System medialny w Polsce – pytania i dezyderaty", Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław 2010 - A. Chodyński, "Zarządzanie mediami a bezpieczeństwo", [w:] "Bezpieczeństwo. Teoria i praktyka", nr 4/2017 - J. Wieczorek, "Agenda setting niepotwierdzona teoria czy rzeczywiste zjawisko?", „Świat idei i polityki”, tom 11/2012 - E. Nowak, "Teoria agenda-setting a nowe media", „ Studia Medioznawcze”, 3 (66) , 2016 - E. Nowak, "Koncepcja primingu w studiach nad komunikowaniem politycznym", „Studia Medioznawcze”, nr 2 (49) , 2012 - K. Derlatka, "Media społecznościowe w podnoszeniu świadomości bezpieczeństwa i komunikacji w zarządzaniu kryzysowym", „Interdyscyplinarne Studia Społeczne”, Numer 2 (2), 2016 - R. Klepka, "Analiza zawartości mediów: dlaczego i do czego można ją wykorzystać w nauce o bezpieczeństwie i politologii?", „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia de Securitateet Educatione Civili VI”, (2016) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.