Transnational Actors and Processes
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2104-GPIR-D2TRAP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Transnational Actors and Processes |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Stosunki Międzynarodowe -GPIR- DZIENNE 2 semestr 1 rok |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Kurs przeznaczony dla studentów stosunków międzynarodowych, koncentrujący się na zagadnieniu transnarodowości w porządku międzynarodowym. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przedstawienie i analiza zjawiska transnarodowości w stosunkach międzynarodowych. Podczas zajęć studenci będą identyfikować uczestników transnarodowych zarówno z perspektywy praktycznej jak i teoretycznej. Omówiona zostanie koncepcja transnarodowości oraz problem globalnego społeczeństwa obywatelskiego. Opisane zostaną cechy, działania i wpływ podmiotów i procesów transnarodowych na stosunki międzynarodowe, a także główne teorie wyjaśniające ich rolę w stosunkach międzynarodowych. |
Pełny opis: |
Transnarodowość i teorie stosunków międzynarodowych. Niepaństwowy czy transnarodowy? Co oznacza aktor transnarodowy? Zarządzanie globalne - funkcja regulacyjna podmiotów ponadnarodowych. Rozwój, demokracja globalna i transnarodowość Organizacje międzynarodowe i transnarodowość. Sieci rzecznictwa i transnarodowe fora polityczne. Transmigracja, transnarodowość i tożsamość. Globalne społeczeństwo obywatelskie. Dyfuzja idei i norm. Międzynarodowe korporacje jako aktorzy transnarodowi. Ruchy społeczne i globalizacja. Znaczenie i ograniczenia transnarodowości. |
Literatura: |
Basic literature: Steven Vertovec, Conceiving and Researching Transnationalism, “Ethnic and Racial Studies”, Vol. 22, No. 2 (1999) "International Organization”, Vol. 25, No. 3, Transnational Relations and World Politics (Summer, 1971) Ostrom, E. (2010). Beyond Markets and States: Polycentric Governance of Complex Economic Systems. The American Economic Review, 100(3), 641–672. http://www.jstor.org/stable/27871226 Margaret E. Keck and Kathryn Sikkink, Activists beyond Borders: Advocacy Networks in International Politics, Cornell University Press; 1 edition (April 15, 1998) - Chapter 1 Jan Aart Scholte, Global Civil Society: Changing the World?" , CSGR Working Paper No. 31/99, May 1999 ANN FLORINI, Is Global Civil Society a Good Thing?, NPQ, Volume 21, Issue 2, March 2004 Erica Chenoweth. People Power in: The Climate Book, created by Greta Thunberg. JEAN-CHRISTOPHE GRAZ (2003) How Powerful are Transnational Elite Clubs? The Social Myth of the World Economic Forum, New Political Economy, 8:3, 321-340, DOI: 10.1080/1356346032000138041 KELMAN, H. C. (1970). The Role of the Individual in International Relations: Some Conceptual and Methodological Considerations. Journal of International Affairs, 24(1), 1–17. http://www.jstor.org/stable/24356661 Haas, P. M. (1992). Introduction: Epistemic Communities and International Policy Coordination. International Organization, 46(1), 1–35. http://www.jstor.org/stable/2706951 Magdalena Bexell, Jonas Tallberg and Anders Uhlin, Democracy in Global Governance: The Promises and Pitfalls of Transnational Actors, “Global Governance” no. 16 (1), 2010 Acharya, A. (2004). How Ideas Spread: Whose Norms Matter? Norm Localization and Institutional Change in Asian Regionalism. International Organization, 58(2), 239-275. Doi: 10.1017/S0020818304582024 Tarrow, S. (2001). Transnational Politics: Contention and Institutions in International Politics. Annual Review of Political Science - ANNU REV POLIT SCI. 4. 1- 20. 10.1146/annurev.polisci.4.1.1. Willetts, P. (2013). The Voice of Which People? Transnational Advocacy Networks and Governance Networks at the United Nations. http://www.city.ac.uk/artssocial-sciences/international-politics/research/workingpapers?_ga=2.157018301.706122352.1573460286-25024486.1573460284 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student(ka) powinien/powinna: -posiadać zaawansowaną wiedzę na temat transnarodowości: znać pojęcia i teorie opisujące i wyjaśniające pozycję i rolę aktorów i procesów transnarodowych w stosunkach międzynarodowych (K_W01) -rozpoznawać i oceniać analitycznie zagrożenia i wyzwania specyficzne dla podmiotów i procesów transnarodowych (K_W04; K_U02) -identyfikować i omawiać cechy głównych podmiotów transnarodowych i ich działań (K_W05; K_U01, K_U02, K_U03) -ma świadomość wpływu podmiotów i procesów transnarodowych na porządek międzynarodowy (K_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
T/Proj/Other Warunek wstępny: student musi być obecny na co najmniej 60% zajęć. Nieobecności powinny być usprawiedliwione w formalny sposób (1 nieobecność jest możliwa bez wpływu na ocenę końcową); 40% praca w trakcie zajęć: - wykonywanie zadań i prac w trakcie trwania kursu (szczegóły doprecyzowane dla danej edycji) - aktywny udział w kursie (zadawanie pytań/udział w dyskusji) - max. dodatkowe 10 % 60% raport na wybrany temat odnosząca się do transnarodowości. (Szczegóły dotyczące danego cyklu zajęć, w tym temat pracy i termin oddania, są ustalane z grupą na pierwszych zajęciach). Skala ocen: 55 % i więcej : 3 (zaliczenie/zadowalający) 65% i więcej: 3+ 75 % i więcej: 4 (dobry) 85% i więcej: 4+ 91% i więcej: 5 (bardzo dobry) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Nakonieczna-Bartosiewicz | |
Prowadzący grup: | Justyna Nakonieczna-Bartosiewicz | |
Strona przedmiotu: | https://kampus-student2.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=15707 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Lista aktywności/zadań do wykonania w trakcie trwania zajęć: 1) trzy krótkie testy podsumowujące tematy do rozwiązania na stronie przedmiotu w Kampusie (po zajęciach nr 3, 6 ,8) - 25 pkt razem 2) prezentacja na wybrany temat w trakcie zajęć (2/3-osobowe zespoły) 15 pkt razem;( w tym maks. 5 punktów wynik oceny studentów ) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Nakonieczna-Bartosiewicz | |
Prowadzący grup: | Justyna Nakonieczna-Bartosiewicz | |
Strona przedmiotu: | https://kampus-student2.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=15707 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Lista aktywności/zadań do wykonania w trakcie trwania zajęć: 1) trzy krótkie testy podsumowujące tematy do rozwiązania na stronie przedmiotu w Kampusie (po zajęciach nr 3, 6 ,8) - 25 pkt razem 2) prezentacja na wybrany temat w trakcie zajęć (2/3-osobowe zespoły) 15 pkt razem;( w tym maks. 5 punktów wynik oceny studentów ) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.