Finanse przedsiębiorstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-DSFRz2FPRZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.3
|
Nazwa przedmiotu: | Finanse przedsiębiorstwa |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku DSFIR zaoczne sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zaliczenie przedmiotów realizowanych w pierwszym roku nauczania: Mikroekonomia, Podstawy rachunkowości, System finansowy gospodarki |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie w sposób pogłębiony tradycyjnych oraz nowoczesnych koncepcji zarzadzania finansami z punktu widzenia menedżera oraz analityka rynku kapitałowego. Zadaniem przedmiotu jest dostarczenie zaawansowanej teorii i narzędzi wykorzystywanych w praktycznych decyzjach podejmowanych w organizacjach gospodarczych oraz w doradztwie biznesowym. Silnie akcentowany aspekt praktyczny odnosić się będzie do takich zagadnień jak identyfikacja ryzyka w ramach zaktualizowanej formuły efektywności rynku kapitałowego, czy oceny decyzji inwestycyjnych. W ramach omawianych treści prezentowane będą także wyniki najnowszych badań empirycznych z dziedziny finansów oraz wynikające z nich postulaty i obszary do dalszych badań, które mogłyby być podejmowane i weryfikowane w badawczych pracach dyplomowych. |
Pełny opis: |
Wykład 1. Zasady, cele i funkcje zarzadzania finansami: • Umiejscowienie finansów przedsiebiorstw w sferze nauki o finansach • Podstawowe znaczenie i definicje związane z finansami przedsiębiorstw • Cele i funkcje zarządzania finansami, • Zależność pomiędzy finansami a innymi obszarami biznesu). 2. Informacje zawarte w podstawowych dokumentach finansowych • Analiza fundamentalna • Analiza wskaźnikowa 3. Finanse przedsiebiorstw spojrzenie z pozycji różnych interesariuszy analizujących ich sytuację finansową 4. Źródła pozyskania kapitału • Źródła pozyskania kapitału własnego • Źródła pozyskania kapitału obcego 5. Krótkoterminowe zarządzanie finansami przedsiębiorstw 6. Decyzje inwestycyjne i ich ocena w horyzoncie krótko i długoterminowym Konwersatorium 1. Analiza fundamentalna wybranego indywidulanie przez każdego ze Studentów przedsiębiorstwa 2. Ocena możliwości inwestycyjnych wybranego podmiotu gospodarczego 3. Ocena wskaźnikowa analizowanego podmiotu gospodarczego 4. Analiza skali zobowiązań w wybranej firmie i możliwości 5. Analiza progu rentowności 6. Dźwignia finansowa, operacyjna i połączona |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Cieślik R., Postuła M. (red.) Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa – teoria i praktyka, WN WZ UW, Warszawa 2020. • Postuła M. (red.) Finanse firmy w decyzjach menedżerskich, WN WZ UW, Warszawa 2016. Literatura uzupełniająca: • Rutkowski A. Zarządzanie finansami, PWE, Warszawa 2016. • Ehrhardt M.C., Brigham E.F. Corporate Finance: A Focused Approach 6ed., South-Western, 2016. • Wybrane artykuły z „Mckinsey on Finance”, „The Economist”. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu Student/Studentka: • Zna i rozumie terminologię i podstawowe zasady i pojęcie związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem (K_W01) • Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady, procedury i praktyki dotyczące oceny sprawozdań finansowych w przedsiębiorstwie (K_W02). • Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady i procedury tworzenia strategie zarządzania finansami przedsiębiorstw (K_W02). Zna i rozumie podstawowe zasady wykorzystania danych źródeł finansowani przedsiebiorstw (K_W06) W zakresie umiejętności: • Potrafi wykorzystać zależności związane z zarzadzaniem finansami przedsiębiorstw do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych funkcjonowaniem organizacji na rynku (K-_U01) • Potrafi prawidłowo interpretować procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji (K_U02) • Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące funkcjonowania organizacji i sektora oraz komunikatywnie je prezentować, wykorzystując narzędzia informatyczno-komunikacyjne (K_U03) • Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową (K_U05) • Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji (K_U06) W zakresie postaw: • Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem organizacji na rynku, sektora i całej gospodarki (K_K01) • Gotów jest do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy (K_K02) • Gotów jest do przestrzegania standardów etycznych związanych z działalnością marketingową (K_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie testu wielokrotnego wyboru umieszczonego na E-nauce odbywa się w sali wykładowej. Przy ocenie egzaminu nie stosuje się punktów ujemnych i połówkowych. Do egzaminu dopuszczane są jedynie osoby, które zaliczyły ćwiczenia. Ocen bardzo dobra z ćwiczeń i obecność na wykładach uprawnia do zwolnienia z egzaminu Zaliczenie konwersatorium postaci kolokwium podsumowującego składającego się z 2/3 praktycznych zadań odnoszących się do praktycznych decyzji finansowych w przedsiębiorstwie w oparciu o analizę wstępna jego sytaucji finansowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
SO KON
KON
KON
N KON
KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wojciech Chmielewski, Marta Postuła, Tomasz Wyłuda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.