Antropologia widowisk - nowe horyzonty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-KON2022K13 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia widowisk - nowe horyzonty |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Konwersatoria fakultatywne IKP |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu antropologii widowisk i antropologii kultury. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Na zajęciach będzie nas interesował polityczny – w szerokim rozumieniu tego słowa – wymiar działania w przestrzeni publicznej w czasach współczesnych. |
Pełny opis: |
Wychodząc z założenia o politycznym charakterze teatru, performansu i widowiska, chcemy sprawdzić skuteczność rozmaitych strategii działania w zachowaniach społecznych: od performansów władzy i przemocy, poprzez widowiska wspólnoty (communitas) i praktyki narzucające tożsamość po konstruowanie nowych podmiotowości. Zagadnienia te będą omawiane m.in. na podstawie analizy rozmaitych ruchów i akcji społecznych – od Parady Równości po Occupy Wall Street, od miesięcznic smoleńskich po czarny protest. Podczas zajęć będziemy twórczo nawiązywać do – klasycznych już – rozpoznań i narzędzi antropologii widowisk, pytając o ich aktualność w refleksji nad politycznością współczesnych performansów społecznych, widowisk kulturowych. |
Literatura: |
Podstawowa literatura: Carla Blumenkranz (red.), Occupy!: Sceny z okupowanej Ameryki, tłum Barbara Szelewa, Warszawa 2012. S. Boym, Dyskomfort nostalgii, w: (Kon)teksty pamięci. Antologia, red. naukowa Kornelia Kończal, Warszawa 2014, s. 327–341. Jean Baudrillard, Symulakry i symulacja, tłum. Sławomir Królak, Warszawa 2005. Judith Butler, Zapiski o performatywnej teorii zgromadzeń, tłum. Joanna Bednarek, Warszawa 2016; Judith Butler, Ramy wojny: kiedy życie godne jest opłakiwania?, tłum. Agata Czarnacka, Warszawa 2011. Chantal Mouffe, Agonistyka: polityczne myślenie o świecie, tłum. Barbara Szelewa, Warszawa 2015. Joseph Roach, Cities of the dead: circum-Atlantic performance, New York 1996. Michael Warner, Publics and Counterpublics, New York 2005. Grzegorz Ziółkowski, Okrutny teatr samospaleń. Protesty samobójcze w ogniu i ich echa w kulturze współczesnej, Poznań 2018 |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: – swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi – metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury Student potrafi – wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych – określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji – zabierać głos w dyskusji stosując poprawne strategie argumentacyjne i operacje logiczne Student jest gotów do – krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści – przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów – dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła – obecność i aktywność na zajęciach. Krótka praca pisemna albo zaliczenie ustne na wybrany i ustalony wcześniej temat (forma do wyboru). Nieobecność na więcej niż 1/3 zajęć jest podstawą niedopuszczenia do zaliczenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Godlewska-Byliniak | |
Prowadzący grup: | Ewelina Godlewska-Byliniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.