Metody analizy statystycznej SPSS
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR2-1MASSd |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.2
|
Nazwa przedmiotu: | Metody analizy statystycznej SPSS |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty obowiązkowe - Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, 1 rok, II stopień |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawy statystyki i znajomość komputera |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodami analizy statystycznej stosowanymi w badaniach empirycznych. Obok opisu jednowymiarowego studenci poznają podstawy analizy współzależności zmiennych mierzalnych oraz rangowych. Zajęcia obejmują zagadnienia estymacji przedziałowej oraz weryfikacji hipotez, Szczególną uwagę przywiązuję się do właściwej kwalifikacji badań, zmiennych statystycznych oraz interpretacji wyników. |
Pełny opis: |
Tematy omawiane na zajęciach: 1. Badania statystyczne, źródła danych, klasyfikacja danych i zmiennych statystycznych 2. Podstawowe schematy losowania 3. Graficzna i tabelaryczna prezentacja danych 4. Analiza dynamiki i struktury 5. Rozkład statystyczny i jego charakterystyki 6. Jednowymiarowy opis statystyczny (miary przeciętne, dyspersji, asymetrii) 7. Standaryzacja, własności i zastosowanie 8. Analiza współzależności zmiennych 9. Współczynnik korelacji liniowej Pearsona i jego własności 10. Model regresji liniowej, estymacja parametrów, wskaźniki oceny 11. Korelacja rangowa 12. Rozkład normalny, własności i zastosowanie 13. Weryfikacja hipotez statystycznych 14. Weryfikacja hipotez dla średniej i różnicy między średnimi 15.Testowanie hipotezy dla wskaźnika struktury i różnicy między wskaźnikami struktury. |
Literatura: |
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004 Blalock H. M., Statystyka dla socjologów, PWN Warszawa 1975 Ferguson G., Takane Y., Analiza Statystyczna w psychologii i pedagogice, PWN 1997 Ostasiewicz S., Rusnak Z., Siedlecka U., Statystyka. Elementy teorii i zadania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław 1998. Sobczyk M., Statystyka, PWN 1995 (i późniejsze). Zasoby internetowe, w tym polskie i europejskie serwisy statystyczne GUS, EUROSTAT |
Efekty uczenia się: |
Studenci 1. Znają metody jednowymiarowej analizy statystycznej. 2. Analizują współzależność zmiennych. 3. Znają i stosują metody analizy struktury i dynamiki zjawisk masowych. 4. Porównują ilościowe charakterystyki zbiorowości. 5. Identyfikują istotne związki współzależności zmiennych ilościowych i rangowych. 6. Interpretują współzależności zmiennych 7. Umieją współpracować w zespole i analizować statystyczne charakterystyki zjawisk społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena ciągła – obejmuje przygotowanie do zajęć, aktywność na zajęciach 2. Prezentacja ilustrująca zastosowanie metod statystycznych do analizy zjawisk społecznych 3. Test zaliczeniowy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.