Literatura brytyjska dla nauczycieli języka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-4SLITBRYTO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura brytyjska dla nauczycieli języka |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru IV w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem kursu jest wyposażenie studentów w umiejętność odpowiedniego doboru tekstów literatury brytyjskiej i adoptowaniu ich do potrzeb nauczania języka angielskiego na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym. Mieszany tryb prowadzenia zajęć - w sali i zdalnie - mają umożliwić optymalne wykorzystanie czasu, zdobyczy technologicznych oraz nowych metod nauczania. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Kurs stanowi przegląd różnorodnych brytyjskich dzieł literackich oraz ich adaptację do nauczania na pierwszym lub drugim etapie edukacyjnym. Analizowane materiały to mity, legendy, baśnie, bajki, wiersze, opowiadania, teksty polemiczne, sztuki teatralne, adaptacje sceniczne i filmowe dzieł literackich. |
Pełny opis: |
Kurs stanowi przegląd różnorodnych brytyjskich dzieł literackich oraz ich adaptację do nauczania na pierwszym lub drugim etapie edukacyjnym. Analizowane materiały to mity, legendy baśnie, bajki, wiersze, opowiadania, teksty polemiczne, sztuki teatralne, adaptacje sceniczne i filmowe dzieł literackich. Ogólnym celem kursu jest zapoznanie uczestników z różnorodnymi sposobami selekcji i wyboru stosownych tekstów literatury brytyjskiej oraz metodami użycia ich w nauczaniu języka angielskiego na I i/lub II etapie edukacyjnym. Zakres tematyczny: 1. Mity i legendy 2. Brytyjskie baśnie i bajki 3. Krótkie opowiadania 4. Poezja 5. Zwierzęta jako bohaterowie literaccy 6. Świat komiksów i ich bohaterowie 7. Sztuki teatralne i adaptacje filmowe bazujące na literaturze dla dzieci |
Literatura: |
Głównym podręcznikiem jest zaktualizowany e-book: A. Diniejko, Introduction to the Study of Literature and Film in English, 2022. Alexander, M. A History of English Literature, Macmillan, 2000 Bela, T., Mazur Z. A College Anthology of English Literature, Kraków,1997. Brodey, K., Malgaretti F. Focus on English and American Literature, Modern Languages, 2002. Burgess, A. English Literature, Longman, 1990. Delanoy, W. et al. eds. Learning with Literature in the EFL Classroom, Peter Lang, 2015. Drabble, M. The Oxford Companion to English Literature, Oxford, 1985. Hale, E., Riverlea, M. Classical Mythology and Children’s Literature… An Alphabetical Odyssey, Warszawa, 2022. McCallum, E. How to Teach Literature: A Practical Teaching Guide, WestBow Press, 2017. Merriam Webster’s Encyclopedia of Literature. 1995 ed. Mroczkowski, P. Historia literatury angielskiej, Wrocław, 1986. The Norton Anthology of English Literature, New York, vols.1-2. The Oxford Anthology of English Literature, New York, vols.1-2 Sanders, A. The Short Oxford History of English Literature. Oxford, 2003. Sikorska, L., A Short History of English Literature, Wydawnictwo Poznańskie, 2007. Wright, A. Storytelling with Children, Oxford University Press, 2009. Zgorzelski, A. Lectures on British Literature, Parts 1-3, Gdansk, 1999. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie: K_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, zjawiska z zakresu literaturoznawstwa, literatury brytyjskiej właściwe dla kierunku nauczanie języków obcych, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym K_W02 niezbędną terminologię z zakresu literaturoznawstwa i literatury brytyjskiej właściwą dla nauczania języków obcych K_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka angielskiego związane z ich opanowaniem w przedszkolu oraz na I i II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów Umiejętności: absolwent potrafi: K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim K_U15 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku polskim i angielskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku literaturoznawstwa K_U22 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) w języku polskim i angielskim Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: K_K02 refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia K_K03 odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, różnojęzyczności i wielokulturowości w odniesieniu do grup etnicznych zamieszkujących w Wielkiej Brytanii K_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena ciągła: bieżące przygotowanie do zajęć - weryfikacja K_W01, K_W02 i K_W03; aktywność – 20% oceny końcowej weryfikacja K_U01, K_U19, K_K02, K_K06; przygotowywanie planu lekcji z użyciem materiałów z zajęć i ustna prezentacja planu lekcji – 30% oceny końcowej - weryfikacja K_W01; K_W02; K_W03; K_U01; K_U16; K_K02; K_K04, K_K06 ocena z prezentacji - (wysoka jakość merytoryczna i techniczna, oryginalnie wykonane materiały– 5.0; dobra jakość – 4.0; jakość poprawna, nieliczne błędy – 3.0; zła jakość i liczne błędy – 2.0) kontrola obecności (obecność obowiązkowa); dopuszczalne 2 nieobecności weryfikacja treści w modułach asynchronicznych na zajęciach lub w formie zadań na platformie Moodle semestralny pisemny test kontrolny składający się z pytań o charakterze wielokrotnego wyboru oraz przynajmniej jednego pytania otwartego, w którym studenci w oparciu o zdobytą wiedzę, prezentują swoją interpretację - weryfikacja K_W01, K_W02 i K_W03, K_U01, K_U16, K_K04 (50% oceny końcowej); Ocena z testu: 100%- 93% - 5,0 92% - 84% - 4,5 83% - 75% - 4,0 74% - 66% - 3,5 65% - 60% - 3,0 <60% - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Diniejko | |
Prowadzący grup: | Jacek Romaniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Kurs stanowi przegląd różnorodnych brytyjskich dzieł literackich oraz ich adaptację do nauczania na pierwszym lub drugim etapie edukacyjnym. Analizowane materiały to mity, legendy, baśnie, bajki, wiersze, opowiadania, teksty polemiczne, sztuki teatralne, adaptacje sceniczne i filmowe dzieł literackich. |
|
Pełny opis: |
Kurs stanowi przegląd różnorodnych brytyjskich dzieł literackich oraz ich adaptację do nauczania na pierwszym lub drugim etapie edukacyjnym. Analizowane materiały to mity, legendy baśnie, bajki, wiersze, opowiadania, teksty polemiczne, sztuki teatralne, adaptacje sceniczne i filmowe dzieł literackich. Ogólnym celem kursu jest zapoznanie uczestników z różnorodnymi sposobami selekcji i wyboru stosownych tekstów literatury brytyjskiej oraz metodami użycia ich w nauczaniu języka angielskiego na I i/lub II etapie edukacyjnym. Zakres tematyczny: 1. Mity i legendy 2. Brytyjskie baśnie i bajki 3. Krótkie opowiadania 4. Poezja 5. Zwierzęta jako bohaterowie literaccy 6. Świat komiksów i ich bohaterowie 7. Sztuki teatralne i adaptacje filmowe bazujące na literaturze dla dzieci |
|
Literatura: |
Głównym podręcznikiem jest zaktualizowany e-book: A. Diniejko, Introduction to the Study of Literature and Film in English, 2022. Alexander, M. A History of English Literature, Macmillan, 2000 Bela, T., Mazur Z. A College Anthology of English Literature, Kraków,1997. Brodey, K., Malgaretti F. Focus on English and American Literature, Modern Languages, 2002. Burgess, A. English Literature, Longman, 1990. Delanoy, W. et al. eds. Learning with Literature in the EFL Classroom, Peter Lang, 2015. Drabble, M. The Oxford Companion to English Literature, Oxford, 1985. Hale, E., Riverlea, M. Classical Mythology and Children’s Literature… An Alphabetical Odyssey, Warszawa, 2022. McCallum, E. How to Teach Literature: A Practical Teaching Guide, WestBow Press, 2017. Merriam Webster’s Encyclopedia of Literature. 1995 ed. Mroczkowski, P. Historia literatury angielskiej, Wrocław, 1986. The Norton Anthology of English Literature, New York, vols.1-2. The Oxford Anthology of English Literature, New York, vols.1-2 Sanders, A. The Short Oxford History of English Literature. Oxford, 2003. Sikorska, L., A Short History of English Literature, Wydawnictwo Poznańskie, 2007. Wright, A. Storytelling with Children, Oxford University Press, 2009. Zgorzelski, A. Lectures on British Literature, Parts 1-3, Gdansk, 1999. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.