Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (III etap edukacyjny, język francuski)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-IIMPKKDFRA |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (III etap edukacyjny, język francuski) |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru II w CKNJOiEE UW - studia II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (lista przedmiotów): | Dydaktyka przedmiotowa - III etap edukacyjny (język francuski) 4100-IIMDPFRA |
Założenia (opisowo): | Praktyki w liceum przeznaczone są dla studentów IV roku specjalności francuskiej CKNJO i EE. 30 godzin praktyk. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem praktyk jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności do wykonywania zawodu nauczyciela na III etapie edukacyjnym. Praktyki zawodowe są organizowane w tych typach szkół i placówek, do pracy w których absolwent studiów uzyskuje kwalifikacje. W trakcie praktyk studentowi zapewnia się następujące formy aktywności: obserwowanie zajęć, asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia, samodzielne prowadzenie zajęć, planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych (nauczycieli, studentów). |
Pełny opis: |
Do najważniejszych zadań studentów-praktykantów w czasie praktyk należy: 1. Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły (liceum), w tym sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji 2. Prowadzenie lekcji języka francuskiego pod kierunkiem nauczyciela-opiekuna praktyk 3. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez mentora i innych praktykantów . Liczba obserwowanych i prowadzonych lekcji łącznie: 30 godzin. Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-praktykanci zdobędą: 1. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły 2. Umiejętność prowadzenia lekcji języka francuskiego 3. Wiedzę o uczniach i ich środowisku 4. Umiejętność współpracy z innymi osobami ważnymi w życiu ucznia 5. Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć 6. Informacje o samokształceniu 7. Wiedzę o sobie |
Literatura: |
1. Studenci korzystają z literatury prezentowanej na zajęciach z dydaktyki w UOKNJF UW. 2. Na praktykach wykorzystywane są podręczniki przeznaczone do nauki języka francuskiego na trzecim etapie edukacyjnym. 3. Materiały wykorzystywane przez mentorów i studentów do prowadzenia lekcji języka francuskiego zgodnie z programem danej klasy. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie S_W07 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące S_W09 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, edukację włączającą, a także sposoby realizacji zasady inkluzji S_W11 w pogłębionym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz oparte na badaniach edukacyjnych metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych S_W12 prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem, w szczególności z nauczaniem języków obcych oraz podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości S_W21 podstawę programową języka francuskiego na trzecim etapie edukacyjnym Umiejętności: absolwent potrafi S_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języka francuskiego w warunkach szkoły licealnej S_U03 dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania S_U04 stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka francuskiego dla trzeciego etapu edukacyjnego S_U06 w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, w szczególności z nauczaniem języków obcych S_U07 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języka francuskiego oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania S_U08 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu krytycznego analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań S_U10 pracować z młodzieżą i dorosłymi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadających ograniczoną znajomość języka polskiego S_U11 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych S_U13 wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi S_U16 formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami wdrożeniowymi S_U24 wykorzystując pogłębione umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języka francuskiego na trzecim etapie edukacyjnym S_U25 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu S_U28 animować prace nad rozwojem uczestników procesów dydaktycznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do S_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu S_K06 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role S_K07 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania S_K08 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela S_K10 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku szkolnym, pozaszkolnym i akademickim będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych S_K12 porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej; rozwiązywania konfliktów poprzez dialog i tworzenie dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią S_K13 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania – student zobowiązany jest do zrealizowania 30 godzin praktyk. Nieobecności spowodowane chorobą, powinny być nadrobione do końca semestru. a) systematyczne wywiązywanie się z zadań (przygotowywanie konspektów lekcji i innych materiałów oraz oddanie w terminie kompletnej dokumentacji z praktyk) - 50% oceny na koniec semestru b) pozytywna ocena praktyk wydana przez nauczyciela-opiekuna - 50% oceny końcowej Kryteria oceny zadań (mogą różnić się w zależności od charakteru zadania): - terminowość wykonania zadania, - zgodność z instrukcją i planem, - kompletność, - klarowność i logika, - wnikliwość i jakość argumentacji, - organizacja treści i zgodność z tematem, - poprawność wniosków, - poprawność językowa, - umiejętność zarządzania klasą. 30 godzin praktyk obowiązkowych pozwala uzyskać 2 pkt ECTS: 1 ECTS- godziny kontaktowe 1 ECTS- terminowe oddanie prawidłowo wypełnionej dokumentacji (zgodnie z Instrukcją dla studentów realizujących praktyki pedagogiczne na IV roku UOKNJF UW) Zalicza 60% możliwej liczby punktów. 60%-68%- ocena dostateczna 69%-76%- dostateczny plus 77%-84%- dobry 85%-92%- dobry plus 93%-100%- bardzo dobry |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki pedagogiczne odbywają się w wybranych samodzielnie przez studentów liceach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki pedagogiczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Chojnacka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Chojnacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
|
Założenia (lista przedmiotów): | Dydaktyka przedmiotowa - III etap edukacyjny (język francuski) 4100-IIMDPFRA |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem praktyk jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności do wykonywania zawodu nauczyciela na III etapie edukacyjnym. Praktyki zawodowe są organizowane w tych typach szkół i placówek, do pracy w których absolwent studiów uzyskuje kwalifikacje. W trakcie praktyk studentowi zapewnia się następujące formy aktywności: obserwowanie zajęć, asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia, samodzielne prowadzenie zajęć, planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych (nauczycieli, studentów). |
|
Pełny opis: |
Do najważniejszych zadań studentów-praktykantów w czasie praktyk należy: 1. Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły (liceum), w tym sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji 2. Prowadzenie lekcji języka francuskiego pod kierunkiem nauczyciela-opiekuna praktyk 3. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez mentora i innych praktykantów . Liczba obserwowanych i prowadzonych lekcji łącznie: 30 godzin. Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-praktykanci zdobędą: 1. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły 2. Umiejętność prowadzenia lekcji języka francuskiego 3. Wiedzę o uczniach i ich środowisku 4. Umiejętność współpracy z innymi osobami ważnymi w życiu ucznia 5. Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć 6. Informacje o samokształceniu 7. Wiedzę o sobie |
|
Literatura: |
1. Studenci korzystają z literatury prezentowanej na zajęciach z dydaktyki w UOKNJF UW. 2. Na praktykach wykorzystywane są podręczniki przeznaczone do nauki języka francuskiego na trzecim etapie edukacyjnym. 3. Materiały wykorzystywane przez mentorów i studentów do prowadzenia lekcji języka francuskiego zgodnie z programem danej klasy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.