Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (III etap edukacyjny, język francuski)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-IIMPKKDFRA |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (III etap edukacyjny, język francuski) |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru II w CKNJOiEE UW - studia II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | Praktyki w liceum przeznaczone są dla studentów IV roku specjalności francuskiej CKNJO i EE. 30 godzin praktyk. |
Skrócony opis: |
Celem praktyk jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności do wykonywania zawodu nauczyciela na III etapie edukacyjnym. Praktyki zawodowe są organizowane w tych typach szkół i placówek, do pracy w których absolwent studiów uzyskuje kwalifikacje. Absolwenci studiów poprzez realizację praktyk zawodowych są przygotowani zarówno w zakresie nauczania przedmiotu (prowadzenia zajęć), jak i realizowania zadań wychowawczych i opiekuńczych. W trakcie praktyk studentowi zapewnia się następujące formy aktywności: obserwowanie zajęć, asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia, samodzielne prowadzenie zajęć, planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych (nauczycieli, studentów). |
Pełny opis: |
Do najważniejszych zadań studentów-praktykantów w czasie praktyk należy: 1. Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w tym sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji, przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy 2. Prowadzenie lekcji języka francuskiego pod kierunkiem nauczyciela-opiekuna praktyk i 10 lekcji własnych. 3. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez mentora i innych praktykantów- 20 lekcji. Liczba obserwowanych i prowadzonych lekcji łącznie: 30 godzin. Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-praktykanci zdobędą: 1. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły 2. Umiejętność prowadzenia lekcji języka francuskiego 3. Wiedzę o uczniach i ich środowisku 4. Umiejętność współpracy z innymi osobami ważnymi w życiu ucznia 5. Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć 6. Informacje o samokształceniu 7. Wiedzę o sobie Szczegółowe zadania – obowiązki praktykanta 1. Zapoznanie się ze statutem szkoły 2. Poznanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania 3. Rozmowa z wychowawcą klasy na temat oceniania uczniów 4. Zapoznanie się z przepisami dotyczącymi zasad bezpieczeństwa nauki, pracy w szkole i poza nią podczas zajęć z uczniami 5. Poznanie regulaminu uczniowskiego oraz programu wychowawczego szkoły i danej klasy 6. Poznanie sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji (dziennik lekcyjny klasy) 7. Rozpoznanie zwyczajów i tradycji szkoły 8. Zapoznanie się z programem nauczania zintegrowanego realizowanego w danej klasy 9.Obserwacja zajęć prowadzonych przez mentora i innych stażystów 10. Analizowanie obserwowanych zajęć 11. Dokonywanie analizy prowadzonych przez siebie lekcji z mentorem 12. Poznanie swoich słabych i silnych stron, ocena wiedzy i umiejętności |
Literatura: |
1. Studenci korzystają z literatury prezentowanej na zajęciach z dydaktyki w UOKNJF UW. 2. Na praktykach wykorzystywane są podręczniki przeznaczone do nauki języka francuskiego na danym etapie edukacyjnym. 3. Materiały wykorzystywane przez mentorów i studentów do prowadzenia lekcji języka francuskiego zgodnie z programem danej klasy. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu praktyk na 3 etapie edukacyjnym student WIEDZA Student zna i rozumie: - wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dydaktyki zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języka francuskiego na trzecim etapie edukacyjnym (K_W01) - w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące (K_W07) - strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych i wychowawczych (K_W08) - różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, edukację włączającą, a także sposoby realizacji zasady inkluzji (K_W09) - podstawę programową języka francuskiego na 3 etapie edukacyjnym (K_W21) UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi: - samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języka francuskiego w warunkach szkoły licealnej (K_U02) - stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka francuskiego dla trzeciego etapu edukacyjnego (K_U04) - ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języka francuskiego oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania (K_U07) - wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu krytycznego analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych i wychowawczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań (K_U08) - posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych (K_U11) - formułować i testować hipotezy w celu dokonania krytycznej analizy własnych działań i wskazania ewentualnych obszarów wymagających zmian w przyszłym działaniu (K_U12) - wykorzystując pogłębione umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języka francuskiego na trzecim etapie edukacyjnym (K_U24) - pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu (K_U25) - samodzielnie, przez całe życie, zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języka francuskiego, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) (K_U27) KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student jest gotów do: - uczenia się przez całe życie (K_K01) - krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K_K02) - współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K06) - odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K07) - prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela (K_K08) - podejmowania działań dydaktycznych w środowisku szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych (K_K10) - rozwiązywania konfliktów poprzez dialog i tworzenie dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią (K_K12) - dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela (K_K13) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania – student zobowiązany jest do zrealizowania 30 godzin praktyk. Nieobecności spowodowane chorobą, powinny być nadrobione do końca semestru. a) systematyczne wywiązywanie się z zadań (przygotowywanie konspektów lekcji i innych materiałów oraz oddanie w terminie kompletnej dokumentacji z praktyk) - 50% oceny na koniec semestru b) pozytywna ocena praktyk wydana przez mentora - 50% oceny końcowej 30 godzin praktyk obowiązkowych pozwala uzyskać 2 pkt ECTS: 1 ECTS- godziny kontaktowe 1 ECTS- terminowe oddanie prawidłowo wypełnionej dokumentacji (zgodnie z Instrukcją dla studentów realizujących praktyki pedagogiczne na IV roku UOKNJF UW) Zalicza 60% możliwej liczby punktów. 60%-68%- ocena dostateczna 69%-76%- dostateczny plus 77%-84%- dobry 85%-92%- dobry plus 93%-100%- bardzo dobry |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki pedagogiczne odbywają się w wybranych samodzielnie przez studentów liceach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki pedagogiczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Chojnacka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Chojnacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
|
Skrócony opis: |
Celem praktyk jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności do wykonywania zawodu nauczyciela na III etapie edukacyjnym. Praktyki zawodowe są organizowane w tych typach szkół i placówek, do pracy w których absolwent studiów uzyskuje kwalifikacje. Absolwenci studiów poprzez realizację praktyk zawodowych są przygotowani zarówno w zakresie nauczania przedmiotu (prowadzenia zajęć), jak i realizowania zadań wychowawczych i opiekuńczych. W trakcie praktyk studentowi zapewnia się następujące formy aktywności: obserwowanie zajęć, asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia, samodzielne prowadzenie zajęć, planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych (nauczycieli, studentów). |
|
Pełny opis: |
Do najważniejszych zadań studentów-praktykantów w czasie praktyk należy: 1. Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w tym sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji, przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy 2. Prowadzenie lekcji języka francuskiego pod kierunkiem nauczyciela-opiekuna praktyk i 10 lekcji własnych. 3. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez mentora i innych praktykantów - 20 lekcji. Liczba obserwowanych i prowadzonych lekcji łącznie: 30 godzin. Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-praktykanci zdobędą: 1. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły 2. Umiejętność prowadzenia lekcji języka francuskiego 3. Wiedzę o uczniach i ich środowisku 4. Umiejętność współpracy z innymi osobami ważnymi w życiu ucznia 5. Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć 6. Informacje o samokształceniu 7. Wiedzę o sobie Szczegółowe zadania – obowiązki praktykanta 1. Zapoznanie się ze statutem szkoły 2. Poznanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania 3. Rozmowa z wychowawcą klasy na temat oceniania uczniów 4. Zapoznanie się z przepisami dotyczącymi zasad bezpieczeństwa nauki, pracy w szkole i poza nią podczas zajęć z uczniami 5. Poznanie regulaminu uczniowskiego oraz programu wychowawczego szkoły i danej klasy 6. Poznanie sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji (dziennik lekcyjny klasy) 7. Rozpoznanie zwyczajów i tradycji szkoły 8. Zapoznanie się z programem nauczania zintegrowanego realizowanego w danej klasy 9.Obserwacja zajęć prowadzonych przez mentora i innych stażystów 10. Analizowanie obserwowanych zajęć 11. Dokonywanie analizy prowadzonych przez siebie lekcji z mentorem 12. Poznanie swoich słabych i silnych stron, ocena wiedzy i umiejętności |
|
Literatura: |
1. Studenci korzystają z literatury prezentowanej na zajęciach z dydaktyki w UOKNJF UW. 2. Na praktykach wykorzystywane są podręczniki przeznaczone do nauki języka francuskiego na danym etapie edukacyjnym. 3. Materiały wykorzystywane przez mentorów i studentów do prowadzenia lekcji języka francuskiego zgodnie z programem danej klasy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki pedagogiczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Chojnacka | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
|
Skrócony opis: |
Celem praktyk jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności do wykonywania zawodu nauczyciela na III etapie edukacyjnym. Praktyki zawodowe są organizowane w tych typach szkół i placówek, do pracy w których absolwent studiów uzyskuje kwalifikacje. Absolwenci studiów poprzez realizację praktyk zawodowych są przygotowani zarówno w zakresie nauczania przedmiotu (prowadzenia zajęć), jak i realizowania zadań wychowawczych i opiekuńczych. W trakcie praktyk studentowi zapewnia się następujące formy aktywności: obserwowanie zajęć, asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia, samodzielne prowadzenie zajęć, planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych (nauczycieli, studentów). |
|
Pełny opis: |
Do najważniejszych zadań studentów-praktykantów w czasie praktyk należy: 1. Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w tym sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji, przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy 2. Prowadzenie lekcji języka francuskiego pod kierunkiem nauczyciela-opiekuna praktyk i 10 lekcji własnych. 3. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez mentora i innych praktykantów - 20 lekcji. Liczba obserwowanych i prowadzonych lekcji łącznie: 30 godzin. Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-praktykanci zdobędą: 1. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły 2. Umiejętność prowadzenia lekcji języka francuskiego 3. Wiedzę o uczniach i ich środowisku 4. Umiejętność współpracy z innymi osobami ważnymi w życiu ucznia 5. Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć 6. Informacje o samokształceniu 7. Wiedzę o sobie Szczegółowe zadania – obowiązki praktykanta 1. Zapoznanie się ze statutem szkoły 2. Poznanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania 3. Rozmowa z wychowawcą klasy na temat oceniania uczniów 4. Zapoznanie się z przepisami dotyczącymi zasad bezpieczeństwa nauki, pracy w szkole i poza nią podczas zajęć z uczniami 5. Poznanie regulaminu uczniowskiego oraz programu wychowawczego szkoły i danej klasy 6. Poznanie sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji (dziennik lekcyjny klasy) 7. Rozpoznanie zwyczajów i tradycji szkoły 8. Zapoznanie się z programem nauczania zintegrowanego realizowanego w danej klasy 9.Obserwacja zajęć prowadzonych przez mentora i innych stażystów 10. Analizowanie obserwowanych zajęć 11. Dokonywanie analizy prowadzonych przez siebie lekcji z mentorem 12. Poznanie swoich słabych i silnych stron, ocena wiedzy i umiejętności |
|
Literatura: |
1. Studenci korzystają z literatury prezentowanej na zajęciach z dydaktyki w UOKNJF UW. 2. Na praktykach wykorzystywane są podręczniki przeznaczone do nauki języka francuskiego na danym etapie edukacyjnym. 3. Materiały wykorzystywane przez mentorów i studentów do prowadzenia lekcji języka francuskiego zgodnie z programem danej klasy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.