Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (III etap edukacyjny, język francuski)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-IIMPKKDFRA
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (III etap edukacyjny, język francuski)
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru II w CKNJOiEE UW - studia II stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne

Założenia (lista przedmiotów):

Dydaktyka przedmiotowa - III etap edukacyjny (język francuski) 4100-IIMDPFRA
Nauka języka francuskiego - komunikacja akademicka 2 4100-IIMNJFKA
Nauka języka francuskiego specjalistycznego 2 4100-IIMNJFSP

Założenia (opisowo):

Praktyki w liceum przeznaczone są dla studentów IV roku specjalności francuskiej CKNJO i EE. 30 godzin praktyk.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem praktyk jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności do wykonywania zawodu nauczyciela na III etapie edukacyjnym. Praktyki zawodowe są organizowane w tych typach szkół i placówek, do pracy w których absolwent studiów uzyskuje kwalifikacje. W trakcie praktyk studentowi zapewnia się następujące formy aktywności: obserwowanie zajęć, asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia, samodzielne prowadzenie zajęć, planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych (nauczycieli, studentów).

Pełny opis:

Do najważniejszych zadań studentów-praktykantów w czasie praktyk należy:

1. Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły (liceum), w tym sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji

2. Prowadzenie lekcji języka francuskiego pod kierunkiem nauczyciela-opiekuna praktyk

3. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez mentora i innych praktykantów .

Liczba obserwowanych i prowadzonych lekcji łącznie: 30 godzin.

Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-praktykanci zdobędą:

1. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły

2. Umiejętność prowadzenia lekcji języka francuskiego

3. Wiedzę o uczniach i ich środowisku

4. Umiejętność współpracy z innymi osobami ważnymi w życiu ucznia

5. Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć

6. Informacje o samokształceniu

7. Wiedzę o sobie

Literatura:

1. Studenci korzystają z literatury prezentowanej na zajęciach z dydaktyki w UOKNJF UW.

2. Na praktykach wykorzystywane są podręczniki przeznaczone do nauki języka francuskiego na trzecim etapie edukacyjnym.

3. Materiały wykorzystywane przez mentorów i studentów do prowadzenia lekcji języka francuskiego zgodnie z programem danej klasy.

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

S_W07 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące

S_W09 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, edukację włączającą, a także sposoby realizacji zasady inkluzji

S_W11 w pogłębionym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz oparte na badaniach edukacyjnych metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych

S_W12 prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem, w szczególności z nauczaniem języków obcych oraz podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości

S_W21 podstawę programową języka francuskiego na trzecim etapie edukacyjnym

Umiejętności: absolwent potrafi

S_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języka francuskiego w warunkach szkoły licealnej

S_U03 dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania

S_U04 stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka francuskiego dla trzeciego etapu edukacyjnego

S_U06 w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, w szczególności z nauczaniem języków obcych

S_U07 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języka francuskiego oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania

S_U08 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu krytycznego analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

S_U10 pracować z młodzieżą i dorosłymi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadających ograniczoną znajomość języka polskiego

S_U11 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych

S_U13 wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi

S_U16 formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami wdrożeniowymi

S_U24 wykorzystując pogłębione umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języka francuskiego na trzecim etapie edukacyjnym

S_U25 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu

S_U28 animować prace nad rozwojem uczestników procesów dydaktycznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

S_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu

S_K06 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role

S_K07 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

S_K08 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela

S_K10 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku szkolnym, pozaszkolnym i akademickim będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych

S_K12 porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej; rozwiązywania konfliktów poprzez dialog i tworzenie dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią

S_K13 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania – student zobowiązany jest do zrealizowania 30 godzin praktyk. Nieobecności spowodowane chorobą, powinny być nadrobione do końca semestru.

a) systematyczne wywiązywanie się z zadań (przygotowywanie konspektów lekcji i innych materiałów oraz oddanie w terminie kompletnej dokumentacji z praktyk) - 50% oceny na koniec semestru

b) pozytywna ocena praktyk wydana przez nauczyciela-opiekuna - 50% oceny końcowej

Kryteria oceny zadań (mogą różnić się w zależności od charakteru zadania):

- terminowość wykonania zadania,

- zgodność z instrukcją i planem,

- kompletność,

- klarowność i logika,

- wnikliwość i jakość argumentacji,

- organizacja treści i zgodność z tematem,

- poprawność wniosków,

- poprawność językowa,

- umiejętność zarządzania klasą.

30 godzin praktyk obowiązkowych pozwala uzyskać 2 pkt ECTS:

1 ECTS- godziny kontaktowe

1 ECTS- terminowe oddanie prawidłowo wypełnionej dokumentacji (zgodnie z Instrukcją dla studentów realizujących praktyki pedagogiczne na IV roku UOKNJF UW)

Zalicza 60% możliwej liczby punktów.

60%-68%- ocena dostateczna

69%-76%- dostateczny plus

77%-84%- dobry

85%-92%- dobry plus

93%-100%- bardzo dobry

Praktyki zawodowe:

Praktyki pedagogiczne odbywają się w wybranych samodzielnie przez studentów liceach.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki pedagogiczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Chojnacka
Prowadzący grup: Małgorzata Chojnacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne

Założenia (lista przedmiotów):

Dydaktyka przedmiotowa - III etap edukacyjny (język francuski) 4100-IIMDPFRA
Nauka języka francuskiego - komunikacja akademicka 2 4100-IIMNJFKA
Nauka języka francuskiego specjalistycznego 2 4100-IIMNJFSP

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem praktyk jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności do wykonywania zawodu nauczyciela na III etapie edukacyjnym. Praktyki zawodowe są organizowane w tych typach szkół i placówek, do pracy w których absolwent studiów uzyskuje kwalifikacje. W trakcie praktyk studentowi zapewnia się następujące formy aktywności: obserwowanie zajęć, asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia, samodzielne prowadzenie zajęć, planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych (nauczycieli, studentów).

Pełny opis:

Do najważniejszych zadań studentów-praktykantów w czasie praktyk należy:

1. Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły (liceum), w tym sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji

2. Prowadzenie lekcji języka francuskiego pod kierunkiem nauczyciela-opiekuna praktyk

3. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez mentora i innych praktykantów .

Liczba obserwowanych i prowadzonych lekcji łącznie: 30 godzin.

Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-praktykanci zdobędą:

1. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły

2. Umiejętność prowadzenia lekcji języka francuskiego

3. Wiedzę o uczniach i ich środowisku

4. Umiejętność współpracy z innymi osobami ważnymi w życiu ucznia

5. Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć

6. Informacje o samokształceniu

7. Wiedzę o sobie

Literatura:

1. Studenci korzystają z literatury prezentowanej na zajęciach z dydaktyki w UOKNJF UW.

2. Na praktykach wykorzystywane są podręczniki przeznaczone do nauki języka francuskiego na trzecim etapie edukacyjnym.

3. Materiały wykorzystywane przez mentorów i studentów do prowadzenia lekcji języka francuskiego zgodnie z programem danej klasy.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)