Kultura i historia Wielkiej Brytanii dla nauczycieli języka II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-IMKIHWBDNJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura i historia Wielkiej Brytanii dla nauczycieli języka II |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru I w CKNJOiEE UW - studia II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | Konwersatorium jest poświęcone wybranym aspektom kultury i historii Wielkiej Brytanii od czasów najdawniejszych do współczesności oraz problematyce wykorzystania komponentu kulturowego w procesie nauczania języka angielskiego w szkole. Zajęcia są prowadzone w trybie mieszanym (14 godzin stacjonarnie + 16 godzin zdalnie, asynchronicznie) |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z głównymi aspektami kultury i historii Anglii/Wielkiej Brytanii. Podniesienie świadomości językowej i kompetencji interkulturowej studentów poprzez zwrócenie ich uwagi na teksty dotyczące wybranych elementów kultury i historii Anglii, a także wielokulturowości na obszarze Wysp Brytyjskich. Wskazanie dostępnych źródeł informacji i sposobów pogłębienia własnej wiedzy w zakresie kultury i historii Anglii oraz propozycje, jak można wprowadzać elementy kulturowe i historii obszaru w kontekście nauczania języka angielskiego w szkole ponadpodstawowej. |
Pełny opis: |
Konwersatorium poświęcone jest kulturze i historii Anglii (Wielkiej Brytanii). Poszczególne tematy mogą być omawiane fragmentarycznie na kilku zajęciach. (Uwaga: niektóre tematy studenci opracowują samodzielnie - nauka własna). Szczegółowy harmonogram kursu: 1. Geografia Wysp Brytyjskich (regiony geograficzne i kulturowe). 2. Podstawowa wiedza o społeczeństwie brytyjskim: ustrój polityczny, instytucje państwowe, rola monarchy. 3. Najważniejsze i przełomowe wydarzenia historyczne: okres anglosaski; chrystianizacja; Anglia pod panowaniem Normanów; Plantageneci; zmierzch feudalizmu; początki parlamentu angielskiego, wojna stuletnia, wojny Białej i Czerwonej Róży (1455-1485); monarchia Tudorów: schizma Henryka VIII, panowanie Elżbiety I; reformacja i rozwój kultury; panowanie Stuartów; wojna domowa; restauracja Stuartów; początki imperium; rewolucja naukowa i przemysłowa, imperium brytyjskie za czasów królowej Wiktorii i Edwarda VII; reformy wyborcze, walka Irlandii o niepodległość; I i II wojna światowa; stopniowy upadek Imperium; dekolonizacja i dewolucja; Brexit. 4. System edukacji w Zjednoczonym Królestwie. 5. Kultura wysoka (muzyka, malarstwo i architektura) i kultura popularna. 6. Zwyczaje i obyczaje, święta oraz legendy Wysp Brytyjskich. 7. Kultura życia codziennego. 8. Sport na Wyspach Brytyjskich. 9. Wielokulturowość i wieloetniczność. 10. Jak nauczać wiedzę kulturze i historii Anglii/Wielkiej Brytanii na lekcjach języka angielskiego w ramach komponentu kulturowego. |
Literatura: |
Diniejko, A. English-Speaking Countries: The United Kingdom and the Republic of Ireland (Warszawa: WSiP, 1999; updated e-book, 2021); Kenneth O. Morgan, ed., The Oxford Illustrated History of Britain (OUP, 1994 i nowsze wydania); John Oakland, British Civilization. An Introduction (Routledge: London and New York, 2011); lektura uzupełniająca: W. Lipoński, Dzieje kultury brytyjskiej, Warszawa 2005; PowerPoint Presentations. |
Efekty uczenia się: |
W pogłębionym stopniu wiedza o wybranych faktach, teoriach, instytucjach, procesach, zjawiskach z zakresu nauki o kulturze i historii, właściwa dla kierunku nauczanie języków obcych, zorientowana na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, nauczania dorosłych i w dydaktyce szkoły wyższej (K_W01); niezbędna terminologia z zakresu nauki o kulturze i historii, właściwą dla nauczania języków obcych (K_W02); znaczenie społeczeństwa wielokulturowego, tolerancyjnego, wielojęzycznego (K_W20) |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiotem oceny są wiadomości, umiejętność kojarzenia faktów, zdarzeń i idei w zakresie kultury i historii Wielkiej Brytanii, samodzielność myślenia oraz umiejętność przekazywania nabytej wiedzy i umiejętności z tego zakresu w języku angielskim w formie ustnej i pisemnej. Zaliczenie kursu: 30% - aktywny udział w zajęciach; 30% - zaprezentowanie wyników projektu indywidualnego lub grupowego; 40% - indywidualna rozmowa na temat omawianego materiału oraz przeczytanej publikacji dotyczącej kultury i historii Anglii/Wysp Brytyjskich. Skala ocen: 95-100 punktów - ocena celująca (5+); 85-94 punktów - ocena bardzo dobra; 75-84 punktów - ocena dobra plus; 65-74 punktów; ocena dobra; 55-64 punktów - ocena dostateczna plus; 54%- 50% - ocena dostateczna; poniżej 50% - ocena niedostateczna. * Dopuszczalna jedna nieobecność nieusprawiedliwiona |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Diniejko | |
Prowadzący grup: | Andrzej Diniejko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z głównymi aspektami kultury i historii Anglii/Wielkiej Brytanii. Podniesienie świadomości językowej i kompetencji interkulturowej studentów poprzez zwrócenie ich uwagi na teksty dotyczące wybranych elementów kultury i historii Anglii, a także wielokulturowości na obszarze Wysp Brytyjskich. Wskazanie dostępnych źródeł informacji i sposobów pogłębienia własnej wiedzy w zakresie kultury i historii Anglii oraz propozycje, jak można wprowadzać elementy kulturowe i historii obszaru w kontekście nauczania języka angielskiego w szkole ponadpodstawowej. |
|
Pełny opis: |
Konwersatorium poświęcone jest kulturze i historii Anglii (Wielkiej Brytanii). Poszczególne tematy mogą być omawiane fragmentarycznie na kilku zajęciach. (Uwaga: niektóre tematy studenci opracowują samodzielnie - nauka własna). Szczegółowy harmonogram kursu: 1. Geografia Wysp Brytyjskich (regiony geograficzne i kulturowe). 2. Podstawowa wiedza o społeczeństwie brytyjskim: ustrój polityczny, instytucje państwowe, rola monarchy. 3. Najważniejsze i przełomowe wydarzenia historyczne: okres anglosaski; chrystianizacja; Anglia pod panowaniem Normanów; Plantageneci; zmierzch feudalizmu; początki parlamentu angielskiego, wojna stuletnia, wojny Białej i Czerwonej Róży (1455-1485); monarchia Tudorów: schizma Henryka VIII, panowanie Elżbiety I; reformacja i rozwój kultury; panowanie Stuartów; wojna domowa; restauracja Stuartów; początki imperium; rewolucja naukowa i przemysłowa, imperium brytyjskie za czasów królowej Wiktorii i Edwarda VII; reformy wyborcze, walka Irlandii o niepodległość; I i II wojna światowa; stopniowy upadek Imperium; dekolonizacja i dewolucja; Brexit. 4. System edukacji w Zjednoczonym Królestwie. 5. Kultura wysoka (muzyka, malarstwo i architektura) i kultura popularna. 6. Zwyczaje i obyczaje, święta oraz legendy Wysp Brytyjskich. 7. Kultura życia codziennego. 8. Sport na Wyspach Brytyjskich. 9. Wielokulturowość i wieloetniczność. |
|
Literatura: |
Diniejko, A. English-Speaking Countries: The United Kingdom and the Republic of Ireland (Warszawa: WSiP, 1999; updated e-book, 2020); Kenneth O. Morgan, ed., The Oxford Illustrated History of Britain (OUP, 1994 i nowsze wydania); John Oakland, British Civilization. An Introduction (Routledge: London and New York, 2011); lektura uzupełniająca: W. Lipoński, Dzieje kultury brytyjskiej, Warszawa 2005; PowerPoint Presentations. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Diniejko | |
Prowadzący grup: | Andrzej Diniejko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z głównymi aspektami kultury i historii Anglii/Wielkiej Brytanii. Podniesienie świadomości językowej i kompetencji interkulturowej studentów poprzez zwrócenie ich uwagi na teksty dotyczące wybranych elementów kultury i historii Anglii, a także wielokulturowości na obszarze Wysp Brytyjskich. Wskazanie dostępnych źródeł informacji i sposobów pogłębienia własnej wiedzy w zakresie kultury i historii Anglii oraz propozycje, jak można wprowadzać elementy kulturowe i historii obszaru w kontekście nauczania języka angielskiego w szkole ponadpodstawowej. |
|
Pełny opis: |
Konwersatorium poświęcone jest kulturze i historii Anglii (Wielkiej Brytanii). Poszczególne tematy mogą być omawiane fragmentarycznie na kilku zajęciach. (Uwaga: niektóre tematy studenci opracowują samodzielnie - nauka własna). Szczegółowy harmonogram kursu: 1. Geografia Wysp Brytyjskich (regiony geograficzne i kulturowe). 2. Podstawowa wiedza o społeczeństwie brytyjskim: ustrój polityczny, instytucje państwowe, rola monarchy. 3. Najważniejsze i przełomowe wydarzenia historyczne: okres anglosaski; chrystianizacja; Anglia pod panowaniem Normanów; Plantageneci; zmierzch feudalizmu; początki parlamentu angielskiego, wojna stuletnia, wojny Białej i Czerwonej Róży (1455-1485); monarchia Tudorów: schizma Henryka VIII, panowanie Elżbiety I; reformacja i rozwój kultury; panowanie Stuartów; wojna domowa; restauracja Stuartów; początki imperium; rewolucja naukowa i przemysłowa, imperium brytyjskie za czasów królowej Wiktorii i Edwarda VII; reformy wyborcze, walka Irlandii o niepodległość; I i II wojna światowa; stopniowy upadek Imperium; dekolonizacja i dewolucja; Brexit. 4. System edukacji w Zjednoczonym Królestwie. 5. Kultura wysoka (muzyka, malarstwo i architektura) i kultura popularna. 6. Zwyczaje i obyczaje, święta oraz legendy Wysp Brytyjskich. 7. Kultura życia codziennego. 8. Sport na Wyspach Brytyjskich. 9. Wielokulturowość i wieloetniczność. |
|
Literatura: |
Diniejko, A. English-Speaking Countries: The United Kingdom and the Republic of Ireland (Warszawa: WSiP, 1999; updated e-book, 2020); Kenneth O. Morgan, ed., The Oxford Illustrated History of Britain (OUP, 1994 i nowsze wydania); John Oakland, British Civilization. An Introduction (Routledge: London and New York, 2011); lektura uzupełniająca: W. Lipoński, Dzieje kultury brytyjskiej, Warszawa 2005; PowerPoint Presentations. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.