Metodyka nauczania algebry
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-135MAG |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.013
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania algebry |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki |
Grupy: |
Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Przedmioty fakultatywne dla studiów 1 stopnia na matematyce Przedmioty fakultatywne dla studiów 2 stopnia na matematyce Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka |
Strona przedmiotu: | https://mimuw.edu.pl/~amecel/alglin.html |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie podstawowych zagadnień teorii liczb, algebry oraz analizy w zakresie wymagań obowiązującej podstawy programowej z matematyki. Zostaną też przedstawione rozwiązania metodyczne oraz dobre praktyki związane z nauczaniem tych zagadnień, zarówno na poziomie szkoły podstawowej jak i ponadpodstawowej. Zajęcia będą wzbogacone o treści rozwijające zainteresowanie uczniów matematyką w zakresie omawianych tematów. |
Pełny opis: |
Zostaną omówione następujące tematy: Po co uczymy matematyki? Miejsce algebry w matematyce. Przegląd podstawy programowej w zakresie treści algebraicznych i analitycznych. Cechy podzielności liczb naturalnych. Konstrukcja liczb naturalnych. NWD i NWW. Liczby pierwsze. Jednoznaczność rozkładu liczb naturalnych na czynniki. Rozumowanie w teorii liczb - które liczby naturalne są sumami co najmniej dwóch kolejnych liczb naturalnych? Aksjomatyka liczb rzeczywistych. Przekroje Dedekinda. Dlaczego nie można dzielić przez zero? Algorytm Euklidesa, wymierzanie długości odcinków i ułamki łańcuchowe. Szacowanie wielkości liczbowych. Obliczenia procentowe. O rozwiązywaniu zadań z treścią bez użycia równań. Co to jest zmienna? Wzory skróconego mnożenia. Dwumian Newtona. Zasadnicze twierdzenie algebry. Rozwiązywanie równań niskich stopni. Wzory Viete'a. Twierdzenie Bezouta. Pierwiastki wymierne wielomianów o współczynnikach całkowitych. Rozwiązywanie i dowodzenie nierówności. Działania na ułamkach. Funkcje wymierne. Własności funkcji elementarnych. Przekształcanie wykresów funkcji. Funkcje ciągłe. Własność Darboux. Ciągi. Ciąg arytmetyczny i geometryczny. Granica ciągu. Pochodne funkcji elementarnych. Badanie przedziałów monotoniczności funkcji i ich ekstremów. Zagadnienia optymalizacyjne. Powyższe treści będą przedyskutowane z perspektywy metodyki ich nauczania, ze zwróceniem uwagi na typowe błędy uczniowskie. |
Literatura: |
W. Guzicki, Rozszerzony program matematyki w gomnazjum - poradnik nauczyciela matematyki, ORE, Warszawa 2013 W. Guzicki, Arytmetyka i algebra - rozszerzony program matematyki w liceum, Omega, Warszawa 2020 M.Małek, Z.Marciniak, A.Sułowska, P.Traczyk, Matematyka. Testy dla licealistów. WSiP, Warszawa 2001 |
Efekty uczenia się: |
(Za nazwą efektu podano kod odpowiedniego wymagania ze standardu kształcenia nauczycieli) W zakresie wiedzy absolwent zna: podstawę programową z matematyki w zakresie algebry szkolnej, cele kształcenia i treści nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych (D.1/E.1.W2.); metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w zakresie algebry szkolnej – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym (D.1/E.1.W6.); potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się matematyki i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy (D.1/E.1.W15.); W zakresie umiejętności absolwent potrafi: identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi (D.1/E.1.U1.); identyfikować powiązania treści z zakresu algebry z innymi treściami nauczania (D.1/E.1.U3.); dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów (D.1/E.1.U4.); kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy (D.1/E.1.U5.); rozpoznać typowe dla algebry szkolnej błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym (D.1/E.1.U10.); W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym (D.1/E.1.K2.); zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych (D.1/E.1.K3.); promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej (D.1/E.1.K4.); rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia (D.1/E.1.K7.); stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę (D.1/E.1.K9.). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenę uzyskuje się na podstawie punktów uzyskiwanych za zgłaszanie zadań na ćwiczeniach oraz za egzamin pisemny. Do zaliczenia wymagane jest również przedstawienie krótkiego referatu prezentującego wybrany aspekt algebry szkolnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Męcel | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Męcel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Męcel | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Męcel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.