Media w polityce (MP)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-L-D5MEPO |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Media w polityce (MP) |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Nauki Polityczne - DZIENNE I STOPNIA 5 semestr 3 rok - przedmioty wszystkie |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Mechanizmy funkcjonowania oraz przenikania się świata mediów i polityki. |
Pełny opis: |
1. Pojęcie i funkcje mediów. Polityka w mediach, media w polityce. 2. Polityczne funkcje mediów. Kryteria selekcja informacji. 3. Media jako „czwarta władza”. Analiza przykładów. 4. Podstawowe koncepcje relacji media- społeczeństwo. Koncepcja aktywnych mediów i koncepcja aktywnych odbiorców. Wybrane teorie. 5. Orientacje programowe mediów: ortodoksyjna, heterodoksyjna, melodoksyjna – analiza mediów 6.- 7. Typy wydarzeń medialnych: wydarzenia ważne, zainscenizowane, mediatyzowane. 8.-9. Problematyka polityczna w dziennikach i tygodnikach opinii w Polsce wg hipotezy agenda setting. 10.-11. Problematyka polityczna w tabloidach wg hipotezy agenda setting. Zjawisko tabloidyzacji polityki. 11.-12. Wizje polityki w programach publicystycznych – case study 13.-14. Charakter mediów lokalnych – analiza zawartości treści |
Literatura: |
B. Dobek-Ostrowska, Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001, s. 56-92. B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, wyd. Astrum, Wrocław 1999, s. 11-17. B. Dobek-Ostrowska, R. Wiszniowski, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, wyd. Astrum, Wrocław 2007, s. 105-112, 167-191. J. Fras, Komunikacja polityczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005, s. 26-36, 51-59. J. Garlicki, D. Mider, Wykorzystanie Internetu w komunikowaniu politycznym elit z wyborcami, [w:] E. Marciniak (red.), Studia Politologiczne vol. 25, wyd. Elipsa, Warszawa 2012, s. 177-209. T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 1999, s. 264-269. E. Marciniak, Komunikowanie polityczne w ujęciach interpretacyjnych, [w:] E. Marciniak (red.), Studia Politologiczne vol. 25, wyd. Elipsa, Warszawa 2012, s. 13-30. M. McCombs, Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008, s. XI-XIX (przedmowa). S. Michalczyk, Komunikowanie polityczne, wyd. Śląsk, Katowice 2005, s. 16-80, 97-110, 123-166. M. Mrozowski, Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2001, s. 109-116, 384-389. K. Stasiuk-Krajewska, Media a demokracja. O postrzeganiu roli mediów w społeczeństwie demokratycznym, [w:] M. Sokołowski (red.), Media i społeczeństwo, Toruń 2008, s. 156-167. P. Wesołowski, Analiza komunikacji politycznej w serwisach internetowych kandydatów na prezydenta Polski w trakcie kampanii wyborczej 2010 roku, [w:] J. Garlicki (red.), Studia Politologiczne vol. 21, wyd. Elipsa, Warszawa 2011, s. 89-130. |
Efekty uczenia się: |
Student po zakończonych zajęciach: WIEDZA K_W02 - zna i rozumie pojęcie mediów i ich funkcje oraz rolę w życiu społecznym jako „czwartej władzy”. K_W03- zna i rozumie relacje między mediami a społeczeństwem. K_W04- zna i rozumie mechanizmy przenikania się świata mediów i polityki. K_W05 - zna i rozumie zjawisko tabloidyzacji polityki. UMIEJĘTNOŚCI K_U02 - potrafi identyfikować przyczyny i przebieg zjawisk możliwych do zidentyfikowania w obszarze relacji mediów i polityki K_U03 - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną dotyczącą selekcji informacji, orientacji programowych mediów, typów wydarzeń medialnych w celu analizowania i interpretowania zjawisk i procesów w obszarze polityki. K_U08 - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem różnych źródeł informacji oraz nowoczesnych technologii, analizując media. K_U09 - potrafi prezentować własne interpretacje zjawisk w obszarze relacji mediów i polityki, uzasadniać je oraz konfrontować z poglądami innych studentów i różnych autorów K_U10 - potrafi gromadzić, hierarchizować i przetwarzać informacje oraz tworzyć indywidualnie oraz grupowo prace pisemne i projekty dotyczące relacji mediów i polityki KOMPETENCJE K_K02 - jest gotów do pracy indywidualnej i grupowej w zakresie realizacji projektów badawczych i społecznych dotyczących relacji mediów i polityki |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie projektów realizowanych przez studentów i prezentowanych podczas zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Marciniak | |
Prowadzący grup: | Ewa Marciniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Mechanizmy funkcjonowania oraz przenikania się świata mediów i polityki. |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie i funkcje mediów. Polityka w mediach, media w polityce. 2. Polityczne funkcje mediów. Kryteria selekcja informacji. 3. Media jako „czwarta władza”. Analiza przykładów. 4. Podstawowe koncepcje relacji media- społeczeństwo. Koncepcja aktywnych mediów i koncepcja aktywnych odbiorców. Wybrane teorie. 5. Orientacje programowe mediów: ortodoksyjna, heterodoksyjna, melodoksyjna – analiza mediów 6.- 7. Typy wydarzeń medialnych: wydarzenia ważne, zainscenizowane, mediatyzowane. 8.-9. Problematyka polityczna w dziennikach i tygodnikach opinii w Polsce wg hipotezy agenda setting. 10.-11. Problematyka polityczna w tabloidach wg hipotezy agenda setting. Zjawisko tabloidyzacji polityki. 11.-12. Wizje polityki w programach publicystycznych – case study 13.-14. Charakter mediów lokalnych – analiza zawartości treści |
|
Literatura: |
B. Dobek-Ostrowska, Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001, s. 56-92. B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, wyd. Astrum, Wrocław 1999, s. 11-17. B. Dobek-Ostrowska, R. Wiszniowski, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, wyd. Astrum, Wrocław 2007, s. 105-112, 167-191. J. Fras, Komunikacja polityczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005, s. 26-36, 51-59. J. Garlicki, D. Mider, Wykorzystanie Internetu w komunikowaniu politycznym elit z wyborcami, [w:] E. Marciniak (red.), Studia Politologiczne vol. 25, wyd. Elipsa, Warszawa 2012, s. 177-209. T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 1999, s. 264-269. E. Marciniak, Komunikowanie polityczne w ujęciach interpretacyjnych, [w:] E. Marciniak (red.), Studia Politologiczne vol. 25, wyd. Elipsa, Warszawa 2012, s. 13-30. M. McCombs, Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008, s. XI-XIX (przedmowa). S. Michalczyk, Komunikowanie polityczne, wyd. Śląsk, Katowice 2005, s. 16-80, 97-110, 123-166. M. Mrozowski, Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2001, s. 109-116, 384-389. K. Stasiuk-Krajewska, Media a demokracja. O postrzeganiu roli mediów w społeczeństwie demokratycznym, [w:] M. Sokołowski (red.), Media i społeczeństwo, Toruń 2008, s. 156-167. P. Wesołowski, Analiza komunikacji politycznej w serwisach internetowych kandydatów na prezydenta Polski w trakcie kampanii wyborczej 2010 roku, [w:] J. Garlicki (red.), Studia Politologiczne vol. 21, wyd. Elipsa, Warszawa 2011, s. 89-130. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Marciniak | |
Prowadzący grup: | Ewa Marciniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Mechanizmy funkcjonowania oraz przenikania się świata mediów i polityki. |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie i funkcje mediów. Polityka w mediach, media w polityce. 2. Polityczne funkcje mediów. Kryteria selekcja informacji. 3. Media jako „czwarta władza”. Analiza przykładów. 4. Podstawowe koncepcje relacji media- społeczeństwo. Koncepcja aktywnych mediów i koncepcja aktywnych odbiorców. Wybrane teorie. 5. Orientacje programowe mediów: ortodoksyjna, heterodoksyjna, melodoksyjna – analiza mediów 6.- 7. Typy wydarzeń medialnych: wydarzenia ważne, zainscenizowane, mediatyzowane. 8.-9. Problematyka polityczna w dziennikach i tygodnikach opinii w Polsce wg hipotezy agenda setting. 10.-11. Problematyka polityczna w tabloidach wg hipotezy agenda setting. Zjawisko tabloidyzacji polityki. 11.-12. Wizje polityki w programach publicystycznych – case study 13.-14. Charakter mediów lokalnych – analiza zawartości treści |
|
Literatura: |
B. Dobek-Ostrowska, Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001, s. 56-92. B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, wyd. Astrum, Wrocław 1999, s. 11-17. B. Dobek-Ostrowska, R. Wiszniowski, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, wyd. Astrum, Wrocław 2007, s. 105-112, 167-191. J. Fras, Komunikacja polityczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005, s. 26-36, 51-59. J. Garlicki, D. Mider, Wykorzystanie Internetu w komunikowaniu politycznym elit z wyborcami, [w:] E. Marciniak (red.), Studia Politologiczne vol. 25, wyd. Elipsa, Warszawa 2012, s. 177-209. T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 1999, s. 264-269. E. Marciniak, Komunikowanie polityczne w ujęciach interpretacyjnych, [w:] E. Marciniak (red.), Studia Politologiczne vol. 25, wyd. Elipsa, Warszawa 2012, s. 13-30. M. McCombs, Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008, s. XI-XIX (przedmowa). S. Michalczyk, Komunikowanie polityczne, wyd. Śląsk, Katowice 2005, s. 16-80, 97-110, 123-166. M. Mrozowski, Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2001, s. 109-116, 384-389. K. Stasiuk-Krajewska, Media a demokracja. O postrzeganiu roli mediów w społeczeństwie demokratycznym, [w:] M. Sokołowski (red.), Media i społeczeństwo, Toruń 2008, s. 156-167. P. Wesołowski, Analiza komunikacji politycznej w serwisach internetowych kandydatów na prezydenta Polski w trakcie kampanii wyborczej 2010 roku, [w:] J. Garlicki (red.), Studia Politologiczne vol. 21, wyd. Elipsa, Warszawa 2011, s. 89-130. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.