Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Media w polityce (MP)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2102-L-D5MEPO
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Media w polityce (MP)
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: Nauki Polityczne - DZIENNE I STOPNIA 5 semestr 3 rok - przedmioty wszystkie
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Mechanizmy funkcjonowania oraz przenikania się świata mediów i polityki.

Pełny opis:

1. Pojęcie i funkcje mediów. Polityka w mediach, media w polityce.

2. Polityczne funkcje mediów. Kryteria selekcja informacji.

3. Media jako „czwarta władza”. Analiza przykładów.

4. Podstawowe koncepcje relacji media- społeczeństwo. Koncepcja aktywnych mediów i koncepcja aktywnych odbiorców. Wybrane teorie.

5. Orientacje programowe mediów: ortodoksyjna, heterodoksyjna, melodoksyjna – analiza mediów

6.- 7. Typy wydarzeń medialnych: wydarzenia ważne, zainscenizowane, mediatyzowane.

8.-9. Problematyka polityczna w dziennikach i tygodnikach opinii w Polsce wg hipotezy agenda setting.

10.-11. Problematyka polityczna w tabloidach wg hipotezy agenda setting. Zjawisko tabloidyzacji polityki.

11.-12. Wizje polityki w programach publicystycznych – case study

13.-14. Charakter mediów lokalnych – analiza zawartości treści

Literatura:

B. Dobek-Ostrowska, Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001, s. 56-92.

B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, wyd. Astrum, Wrocław 1999, s. 11-17.

B. Dobek-Ostrowska, R. Wiszniowski, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, wyd. Astrum, Wrocław 2007, s. 105-112, 167-191.

J. Fras, Komunikacja polityczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005, s. 26-36, 51-59.

J. Garlicki, D. Mider, Wykorzystanie Internetu w komunikowaniu politycznym elit z wyborcami, [w:] E. Marciniak (red.), Studia Politologiczne vol. 25, wyd. Elipsa, Warszawa 2012, s. 177-209.

T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 1999, s. 264-269.

E. Marciniak, Komunikowanie polityczne w ujęciach interpretacyjnych, [w:] E. Marciniak (red.), Studia Politologiczne vol. 25, wyd. Elipsa, Warszawa 2012, s. 13-30.

M. McCombs, Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008, s. XI-XIX (przedmowa).

S. Michalczyk, Komunikowanie polityczne, wyd. Śląsk, Katowice 2005, s. 16-80, 97-110, 123-166.

M. Mrozowski, Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2001, s. 109-116, 384-389.

K. Stasiuk-Krajewska, Media a demokracja. O postrzeganiu roli mediów w społeczeństwie demokratycznym, [w:] M. Sokołowski (red.), Media i społeczeństwo, Toruń 2008, s. 156-167.

P. Wesołowski, Analiza komunikacji politycznej w serwisach internetowych kandydatów na prezydenta Polski w trakcie kampanii wyborczej 2010 roku, [w:] J. Garlicki (red.), Studia Politologiczne vol. 21, wyd. Elipsa, Warszawa 2011, s. 89-130.

Efekty uczenia się:

Student po zakończonych zajęciach:

WIEDZA

K_W02 - zna i rozumie pojęcie mediów i ich funkcje oraz rolę w życiu społecznym jako „czwartej władzy”.

K_W03- zna i rozumie relacje między mediami a społeczeństwem.

K_W04- zna i rozumie mechanizmy przenikania się świata mediów i polityki.

K_W05 - zna i rozumie zjawisko tabloidyzacji polityki.

UMIEJĘTNOŚCI

K_U02 - potrafi identyfikować przyczyny i przebieg zjawisk możliwych do zidentyfikowania w obszarze relacji mediów i polityki

K_U03 - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną dotyczącą selekcji informacji, orientacji programowych mediów, typów wydarzeń medialnych w celu analizowania i interpretowania zjawisk i procesów w obszarze polityki.

K_U08 - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem różnych źródeł informacji oraz nowoczesnych technologii, analizując media.

K_U09 - potrafi prezentować własne interpretacje zjawisk w obszarze relacji mediów i polityki, uzasadniać je oraz konfrontować z poglądami innych studentów i różnych autorów

K_U10 - potrafi gromadzić, hierarchizować i przetwarzać informacje oraz tworzyć indywidualnie oraz grupowo prace pisemne i projekty dotyczące relacji mediów i polityki

KOMPETENCJE

K_K02 - jest gotów do pracy indywidualnej i grupowej w zakresie realizacji projektów badawczych i społecznych dotyczących relacji mediów i polityki

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie projektów realizowanych przez studentów i prezentowanych podczas zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Marciniak
Prowadzący grup: Ewa Marciniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Mechanizmy funkcjonowania oraz przenikania się świata mediów i polityki.

Pełny opis:

1. Pojęcie i funkcje mediów. Polityka w mediach, media w polityce.

2. Polityczne funkcje mediów. Kryteria selekcja informacji.

3. Media jako „czwarta władza”. Analiza przykładów.

4. Podstawowe koncepcje relacji media- społeczeństwo. Koncepcja aktywnych mediów i koncepcja aktywnych odbiorców. Wybrane teorie.

5. Orientacje programowe mediów: ortodoksyjna, heterodoksyjna, melodoksyjna – analiza mediów

6.- 7. Typy wydarzeń medialnych: wydarzenia ważne, zainscenizowane, mediatyzowane.

8.-9. Problematyka polityczna w dziennikach i tygodnikach opinii w Polsce wg hipotezy agenda setting.

10.-11. Problematyka polityczna w tabloidach wg hipotezy agenda setting. Zjawisko tabloidyzacji polityki.

11.-12. Wizje polityki w programach publicystycznych – case study

13.-14. Charakter mediów lokalnych – analiza zawartości treści

Literatura:

B. Dobek-Ostrowska, Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001, s. 56-92.

B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, wyd. Astrum, Wrocław 1999, s. 11-17.

B. Dobek-Ostrowska, R. Wiszniowski, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, wyd. Astrum, Wrocław 2007, s. 105-112, 167-191.

J. Fras, Komunikacja polityczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005, s. 26-36, 51-59.

J. Garlicki, D. Mider, Wykorzystanie Internetu w komunikowaniu politycznym elit z wyborcami, [w:] E. Marciniak (red.), Studia Politologiczne vol. 25, wyd. Elipsa, Warszawa 2012, s. 177-209.

T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 1999, s. 264-269.

E. Marciniak, Komunikowanie polityczne w ujęciach interpretacyjnych, [w:] E. Marciniak (red.), Studia Politologiczne vol. 25, wyd. Elipsa, Warszawa 2012, s. 13-30.

M. McCombs, Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008, s. XI-XIX (przedmowa).

S. Michalczyk, Komunikowanie polityczne, wyd. Śląsk, Katowice 2005, s. 16-80, 97-110, 123-166.

M. Mrozowski, Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2001, s. 109-116, 384-389.

K. Stasiuk-Krajewska, Media a demokracja. O postrzeganiu roli mediów w społeczeństwie demokratycznym, [w:] M. Sokołowski (red.), Media i społeczeństwo, Toruń 2008, s. 156-167.

P. Wesołowski, Analiza komunikacji politycznej w serwisach internetowych kandydatów na prezydenta Polski w trakcie kampanii wyborczej 2010 roku, [w:] J. Garlicki (red.), Studia Politologiczne vol. 21, wyd. Elipsa, Warszawa 2011, s. 89-130.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Marciniak
Prowadzący grup: Ewa Marciniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Mechanizmy funkcjonowania oraz przenikania się świata mediów i polityki.

Pełny opis:

1. Pojęcie i funkcje mediów. Polityka w mediach, media w polityce.

2. Polityczne funkcje mediów. Kryteria selekcja informacji.

3. Media jako „czwarta władza”. Analiza przykładów.

4. Podstawowe koncepcje relacji media- społeczeństwo. Koncepcja aktywnych mediów i koncepcja aktywnych odbiorców. Wybrane teorie.

5. Orientacje programowe mediów: ortodoksyjna, heterodoksyjna, melodoksyjna – analiza mediów

6.- 7. Typy wydarzeń medialnych: wydarzenia ważne, zainscenizowane, mediatyzowane.

8.-9. Problematyka polityczna w dziennikach i tygodnikach opinii w Polsce wg hipotezy agenda setting.

10.-11. Problematyka polityczna w tabloidach wg hipotezy agenda setting. Zjawisko tabloidyzacji polityki.

11.-12. Wizje polityki w programach publicystycznych – case study

13.-14. Charakter mediów lokalnych – analiza zawartości treści

Literatura:

B. Dobek-Ostrowska, Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001, s. 56-92.

B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, wyd. Astrum, Wrocław 1999, s. 11-17.

B. Dobek-Ostrowska, R. Wiszniowski, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, wyd. Astrum, Wrocław 2007, s. 105-112, 167-191.

J. Fras, Komunikacja polityczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005, s. 26-36, 51-59.

J. Garlicki, D. Mider, Wykorzystanie Internetu w komunikowaniu politycznym elit z wyborcami, [w:] E. Marciniak (red.), Studia Politologiczne vol. 25, wyd. Elipsa, Warszawa 2012, s. 177-209.

T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 1999, s. 264-269.

E. Marciniak, Komunikowanie polityczne w ujęciach interpretacyjnych, [w:] E. Marciniak (red.), Studia Politologiczne vol. 25, wyd. Elipsa, Warszawa 2012, s. 13-30.

M. McCombs, Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008, s. XI-XIX (przedmowa).

S. Michalczyk, Komunikowanie polityczne, wyd. Śląsk, Katowice 2005, s. 16-80, 97-110, 123-166.

M. Mrozowski, Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2001, s. 109-116, 384-389.

K. Stasiuk-Krajewska, Media a demokracja. O postrzeganiu roli mediów w społeczeństwie demokratycznym, [w:] M. Sokołowski (red.), Media i społeczeństwo, Toruń 2008, s. 156-167.

P. Wesołowski, Analiza komunikacji politycznej w serwisach internetowych kandydatów na prezydenta Polski w trakcie kampanii wyborczej 2010 roku, [w:] J. Garlicki (red.), Studia Politologiczne vol. 21, wyd. Elipsa, Warszawa 2011, s. 89-130.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0