Statistics
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2105-EPE-L-D1STAT |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Statistics |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
European politics and economics - DZIENNE I STOPNIA 1 semestr 1 rok |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest omówienie głównych zagadnień z dziedziny statystyki dla studentów nauk społecznych. Uczestnicy kursu poznają podstawowe pojęcia oraz uczą się zastosowania podstawowych metod, celem dokonania analizy statystycznej, w MS Excel. W rezultacie, studenci potrafią przeprowadzić analizę statystyczną. Kurs składa się z wykładu i ćwiczeń. Ćwiczenia, a także kartkówki i egzamin, odbywają się w pełni z wykorzystaniem oprogramowania MS Excel. |
Pełny opis: |
W trakcie przedmiotu omawiane są następujące koncepcje: 1. Rozumienie statystyki - cel zastosowania statystyki; kiedy używa się statystyki; w jaki sposób statystyka jest używana i komunikowana (np. w mediach); jak rozumieć informacje oparte o statystykę. 2. Główne pojęcie w statystyce - typy zmiennych; próba a populacja; estymata a parametr; statystyka opisowa a wnioskowanie statystyczne 3. Typy danych używane w ekonomii - klasyfikacja w zależności od dziedziny ekonomii oraz w zależności od struktury danych 4. Podstawowe miary w statystyce - miary położenia/tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu dystrybucji 5. Wizualizacja danych przy użyciu odpowiedniego wykresu, w zależności od typu danych oraz celu analizy 6. Pojęcie rozkładu dystrybucji - rozróżnienie pomiędzy rozkładem teoretycznym a empirycznym; własności rozkładu normalnego, histogram, krzywa gęstości 7. Rozpoznawanie poszczególnych statystyk opisowych na podstawie graficznej reprezentacji danych (np. skośność na podstawie kształtu histogramu) 8. Estymacja - koncepcja przedziału ufności i poziomu istotności 9. Testowanie hipotez - odrzucenie i brak dowodu na odrzucenie hipotezy zerowej, testy dla proporcji i średniej populacji 10. Mierzenie zależnosci za pomocą korelacji 11. Podstawy regresji w MS Excel oraz podstawowe pojęcia związane z regresją (zmienna zależna a zmienna niezależna, p-wartość oraz istotność wyników 12. Procedura analizy statystycznej - rozumienie kolejnych kroków do przeprowadzenia skutecznej i informatywnej analizy, na podstawie koncepcji poznanych w trakcie zajęć W trakcie trzech pierwszych ćwiczeń przewidziana jest nauka narzędzi i funkcjonalności MS Excel. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi problemami związanymi z danymi oraz metodami radzenia sobie z nimi przed i w trakcie analizy statystycznej. |
Literatura: |
Lane, D. M., Scott, D., Hebl, M., Guerra, R., Osherson, D., & Zimmer, H. (2017). An Introduction to Statistics. Rice University. (literatura podstawowa) Moore, D. S., Notz, W. I., & Notz, W. (2006). Statistics: Concepts and controversies. Macmillan. (literatura dodatkowa zawierająca wiele ilustracji i przykładów). Gravetter, F. J., & Wallnau, L. B. (2016). Statistics for the behavioral sciences. Cengage Learning. (a bit more advanced) |
Efekty uczenia się: |
Student rozumie cel zastosowania statystyki a także problemy związane z odpowiednią komunikacją statystyki do szerokiego grona odbiorców. Student rozumie główne pojęcia z dziedziny statystyki. Studenci zna i potrafi obliczyć podstawowe miary statystyki opisowej. Student potrafi rozpoznać typ danych. Student zna wiele sposobów wizualizacji danych i potrafi zastosować odpowiedni z nich w zależności od typu danych. Student zna podstawowe metody do analizy statystycznej. Student potrafi przeprowadzić podstawowy test statystyczny. Student potrafi posługiwać się MS Excel w celu dokonania analizy statystycznej. Student potrafi przeprowadzić podstawowe opracje w celu przetworzenia danych w MS Excel. Student potrafi przeprowadzić podstawową a zarazem informatywną analizę statystyczną. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność w trakcie zajęć. 2. Kartkówki (w MS Excel) 3. Egzamin pisemny (w MS Excel) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Damian Zięba | |
Prowadzący grup: | Damian Zięba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Dzik-Walczak | |
Prowadzący grup: | Aneta Dzik-Walczak, Kateryna Zabarina | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.