Historia integracji europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2105-PP-L-D1HIUE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Historia integracji europejskiej |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Europeistyka - DZIENNE I STOPNIA 1 semestr 1 rok -przedmioty obowiązkowe (profil praktyczny) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z historią integracji europejskiej w XX i XXI wieku, poczynając od pierwszych koncepcji integracyjnych (Paneuropy i wizji Stanów Zjednoczonych Europy) przez kolejne reformy, powstanie EWG, później UE. Omówiony zostanie zarówno horyzontalny jak i wertykalny wymiar procesu integracji europejskiej, włącznie z wystąpieniem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. |
Pełny opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z genezą, przebiegiem, rezultatami i perspektywami procesów integracyjnych zachodzących na kontynencie europejskim. Podczas zajęć przekazywane będą treści związane z wydarzeniami na kontynencie europejskim w sferze gospodarczej, wojskowej i politycznej, społecznej i kulturowej, które prowadziły do jednoczenia się kontynentu. Procesy integracyjne ukazywane będą w perspektywie historycznej, począwszy od koncepcji Paneuropy aż po ostatnie zabiegi integracyjne. Istotną częścią zajęć będzie próba wskazania na perspektywę rozwoju integracji w obliczu współczesnych trendów politycznych i ekonomicznych. Podczas zajęć szczególna uwaga zostanie zwrócona na wykazanie dynamiki integracji europejskiej, podkreślenie związków pomiędzy różnymi obszarami integracyjnymi i znaczenie zróżnicowanej motywacji poszczególnych uczestników procesu integracyjnego dla jego spójności. Procesy integracyjne ukazywane będą jako zabiegi podejmowane przez elity i społeczeństwa europejskie w celu zwiększenia stanu i poczucia bezpieczeństwa narodów europejskich. Zasadniczą część zajęć stanowić będzie dogłębna analiza zjawisk integracyjnych w Europie po II wojnie światowej, obejmująca badanie głównych instytucji, celów integracji, stadiów rozwoju oraz funkcjonowania Wspólnot Europejskich/Unii Europejskiej. |
Literatura: |
J. Łukaszewski, Cel Europa. Dziewięć esejów o budowniczych jedności europejskiej, Warszawa 2002. K. Łastawski, Od idei do integracji europejskiej, Warszawa 2003. K. Popowicz, Rozwój podstaw prawnych Unii Europejskiej, Warszawa 2010. J. Miecznikowska, A. Szymański, Rozszerzenie terytorialne Unii Europejskiej, w: K .A. Wojtaszczyk (red.), Dylematy modernizacji Unii Europejskiej, Warszawa 2007. D. Milczarek, Rozszerzenie Unii Europejskiej na Wschód – geneza, rezultaty, perspektywy, „Studia Europejskie” 2014, nr 1. T. Kubin, Kontynuacja procesu rozszerzenia jako wyzwanie dla Unii Europejskiej, „Teka Komisji Politologii i Stosunków Międzynarodowych” 2016, nr 11(2). W. Bąba, Bariery dalszych rozszerzeń Unii Europejskiej, w: H. Tendera-Właszczuk (red.), Bariery integracji Unii Europejskiej, Kraków 2009. J. Barcz (red.), Traktat z Lizbony. Główne reformy ustrojowe Unii Europejskiej, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: - relacje WE/UE z RE, EFTA, EOG (K_W04), - kompetencje organów władzy UE i ich wzajemne relacje (K_W05), - oddziaływania WE/UE na państwa ościenne i relacje z nimi w kontekście procesów rozszerzenia UE (K_W08), - wzajemne relacje państw UE, ze szczególnym uwzględnieniem gry interesów między największymi europejskimi aktorami (Francja, Niemcy, Wielka Brytania) K_W08), Student potrafi: - obserwować, interpretować, analizować oraz opisać proces integracji europejskiej z uwzględnieniem sfery polityczno-administracyjnej i społeczno-ekonomicznej (K_U01), - analizować uwarunkowania i mechanizmy funkcjonowania wybranych instytucji unijnych (K_U03), - prognozować rozwój procesu integracji europejskiej oraz jego praktyczne skutki dla UE i państw członkowskich przy wykorzystaniu standardowych metod i narzędzi właściwych dla nauk społecznych (K_U04), - formułować i rozwiązywać problemy badawcze przy wykorzystaniu wiedzy zdobytej podczas studiów; używać do tego odpowiednio dobranych metod, technik i narzędzi, w tym technologii informacyjno-komunikacyjnych, formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu integracji europejskiej (K_U07) - przygotować indywidualnie i zespołowo wystąpienia ustne w języku polskim dotyczące zagadnień związanych z procesem integracji europejskiej z wykorzystaniem podstawowych pojęć i ujęć teoretycznych oraz zróżnicowanych źródeł pozyskania informacji właściwych dla europeistyki (K_U10), - scharakteryzować i interpretować źródła idei zjednoczeniowej, najważniejsze koncepcje ideowe dotyczące zjednoczonej Europy oraz różnice między nimi, wymienić i omówić najważniejsze problemy, z którymi związana jest integracja europejska i powiązać je z wydarzeniami historycznymi (K_U12), Student jest gotów do: - uznawania znaczenia wiedzy z zakresu integracji europejskiej i wzbogacenia doświadczenia zawodowego przez całe życie (K_K01). |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność, praca roczna, prezentacja, testy Kahoot. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jadwiga Nadolska | |
Prowadzący grup: | Jadwiga Nadolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z historią integracji europejskiej w XX i XXI wieku, poczynając od pierwszych koncepcji integracyjnych (Paneuropy i wizji Stanów Zjednoczonych Europy) przez kolejne reformy, powstanie EWG, później UE. Omówiony zostanie zarówno horyzontalny jak i wertykalny wymiar procesu integracji europejskiej, włącznie z wystąpieniem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. |
|
Pełny opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z genezą, przebiegiem, rezultatami i perspektywami procesów integracyjnych zachodzących na kontynencie europejskim. Podczas zajęć przekazywane będą treści związane z wydarzeniami na kontynencie europejskim w sferze gospodarczej, wojskowej i politycznej, społecznej i kulturowej, które prowadziły do jednoczenia się kontynentu. Procesy integracyjne ukazywane będą w perspektywie historycznej, począwszy od koncepcji Paneuropy aż po ostatnie zabiegi integracyjne. Istotną częścią zajęć będzie próba wskazania na perspektywę rozwoju integracji w obliczu współczesnych trendów politycznych i ekonomicznych. Podczas zajęć szczególna uwaga zostanie zwrócona na wykazanie dynamiki integracji europejskiej, podkreślenie związków pomiędzy różnymi obszarami integracyjnymi i znaczenie zróżnicowanej motywacji poszczególnych uczestników procesu integracyjnego dla jego spójności. Procesy integracyjne ukazywane będą jako zabiegi podejmowane przez elity i społeczeństwa europejskie w celu zwiększenia stanu i poczucia bezpieczeństwa narodów europejskich. Zasadniczą część zajęć stanowić będzie dogłębna analiza zjawisk integracyjnych w Europie po II wojnie światowej, obejmująca badanie głównych instytucji, celów integracji, stadiów rozwoju oraz funkcjonowania Wspólnot Europejskich/Unii Europejskiej. |
|
Literatura: |
J. Łukaszewski, Cel Europa. Dziewięć esejów o budowniczych jedności europejskiej, Warszawa 2002. K. Łastawski, Od idei do integracji europejskiej, Warszawa 2003. K. Popowicz, Rozwój podstaw prawnych Unii Europejskiej, Warszawa 2010. J. Miecznikowska, A. Szymański, Rozszerzenie terytorialne Unii Europejskiej, w: K .A. Wojtaszczyk (red.), Dylematy modernizacji Unii Europejskiej, Warszawa 2007. D. Milczarek, Rozszerzenie Unii Europejskiej na Wschód – geneza, rezultaty, perspektywy, „Studia Europejskie” 2014, nr 1. T. Kubin, Kontynuacja procesu rozszerzenia jako wyzwanie dla Unii Europejskiej, „Teka Komisji Politologii i Stosunków Międzynarodowych” 2016, nr 11(2). W. Bąba, Bariery dalszych rozszerzeń Unii Europejskiej, w: H. Tendera-Właszczuk (red.), Bariery integracji Unii Europejskiej, Kraków 2009. J. Barcz (red.), Traktat z Lizbony. Główne reformy ustrojowe Unii Europejskiej, Warszawa 2008. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jadwiga Nadolska | |
Prowadzący grup: | Jadwiga Nadolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z historią integracji europejskiej w XX i XXI wieku, poczynając od pierwszych koncepcji integracyjnych (Paneuropy i wizji Stanów Zjednoczonych Europy) przez kolejne reformy, powstanie EWG, później UE. Omówiony zostanie zarówno horyzontalny jak i wertykalny wymiar procesu integracji europejskiej, włącznie z wystąpieniem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. |
|
Pełny opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z genezą, przebiegiem, rezultatami i perspektywami procesów integracyjnych zachodzących na kontynencie europejskim. Podczas zajęć przekazywane będą treści związane z wydarzeniami na kontynencie europejskim w sferze gospodarczej, wojskowej i politycznej, społecznej i kulturowej, które prowadziły do jednoczenia się kontynentu. Procesy integracyjne ukazywane będą w perspektywie historycznej, począwszy od koncepcji Paneuropy aż po ostatnie zabiegi integracyjne. Istotną częścią zajęć będzie próba wskazania na perspektywę rozwoju integracji w obliczu współczesnych trendów politycznych i ekonomicznych. Podczas zajęć szczególna uwaga zostanie zwrócona na wykazanie dynamiki integracji europejskiej, podkreślenie związków pomiędzy różnymi obszarami integracyjnymi i znaczenie zróżnicowanej motywacji poszczególnych uczestników procesu integracyjnego dla jego spójności. Procesy integracyjne ukazywane będą jako zabiegi podejmowane przez elity i społeczeństwa europejskie w celu zwiększenia stanu i poczucia bezpieczeństwa narodów europejskich. Zasadniczą część zajęć stanowić będzie dogłębna analiza zjawisk integracyjnych w Europie po II wojnie światowej, obejmująca badanie głównych instytucji, celów integracji, stadiów rozwoju oraz funkcjonowania Wspólnot Europejskich/Unii Europejskiej. |
|
Literatura: |
J. Łukaszewski, Cel Europa. Dziewięć esejów o budowniczych jedności europejskiej, Warszawa 2002. K. Łastawski, Od idei do integracji europejskiej, Warszawa 2003. K. Popowicz, Rozwój podstaw prawnych Unii Europejskiej, Warszawa 2010. J. Miecznikowska, A. Szymański, Rozszerzenie terytorialne Unii Europejskiej, w: K .A. Wojtaszczyk (red.), Dylematy modernizacji Unii Europejskiej, Warszawa 2007. D. Milczarek, Rozszerzenie Unii Europejskiej na Wschód – geneza, rezultaty, perspektywy, „Studia Europejskie” 2014, nr 1. T. Kubin, Kontynuacja procesu rozszerzenia jako wyzwanie dla Unii Europejskiej, „Teka Komisji Politologii i Stosunków Międzynarodowych” 2016, nr 11(2). W. Bąba, Bariery dalszych rozszerzeń Unii Europejskiej, w: H. Tendera-Właszczuk (red.), Bariery integracji Unii Europejskiej, Kraków 2009. J. Barcz (red.), Traktat z Lizbony. Główne reformy ustrojowe Unii Europejskiej, Warszawa 2008. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.