Applied Microeconomics
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-DS1AMI |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Applied Microeconomics |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Anglojęzyczna oferta zajęć WNE UW Przedmioty kierunkowe do wyboru - studia II stopnia IE - grupa 1 (6*30h) Przedmioty obowiązkowe dla I roku Data Science and Business Analytics |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem tego kursu jest przedstawienie nowego podejścia do analizy mikroekonomicznej, opartego na metodach eksperymentalnych i obliczeniowych. |
Pełny opis: |
Celem tego kursu jest przedstawienie nowego podejścia do analizy mikroekonomicznej, opartego na metodach eksperymentalnych i obliczeniowych. Łącząc te metody, można testować teorię ekonomiczną i skuteczniej analizować rzeczywiste problemy gospodarcze. Jest to pierwszy krok do pełnego wprowadzenia problemu złożoności do analizy mikroekonomicznej. W trakcie zajęć przedstawione zostaną wybrane zagadnienia mikroekonomiczne. Każde zajęcia są podzielone na dwie części: podczas pierwszej części studenci uczestniczą w eksperymentach lub przeprowadzają symulację; w drugiej części teoria ekonomii zostanie zakwestionowana / zbadana na podstawie wcześniej uzyskanych wyników. Prowadzący przedstawi praktyczne implikacje, a także teoretyczne i praktyczne narzędzia informatyczne, które pozwolą na powtarzanie eksperymentów, symulacji i analiz. Tą zachętą może być naturalne pragnienie poznania siebie. Na wykładzie wykorzystane zostaną badania ad hoc w celu stworzenia ciekawostki naukowej na podstawie własnej ciekawości. Przed wykładami studenci uczestniczą w badaniach online, będąc pasywnymi podmiotami badań. Przed tą ankietą / eksperymentem mogą nie mieć żadnej wiedzy na temat bdania. Krótko po sondażu informuje się, że wyniki badania zostaną wykorzystane do analizy modeli mikroekonomicznych i zachęca się ich do odpowiedzi na pytania, czy ich decyzje lub odpowiedzi były zgodne z teorią ekonomiczną, optymalną lub skuteczną, oraz jak te decyzje mogą wpływać na dobrobyt pozostałych. W ten sposób nauczyciel tworzy lukę informacyjną wśród studentów, poczucie braku - niezaspokojoną potrzebę wiedzy na temat podjętych decyzji. Pojawia się "ciekawostka naukowa, którą można poruszyć podczas wykładów i / lub zgłębić przez samych uczniów. Temat 1 Przegląd kursu; - Wprowadzenie do mikroekonomii eksperymentalnej i obliczeniowej - Wprowadzenie do programów R-CRAN, MAXIMA, NetLogo Temat 2 Ogólne spojrzenie na mikroekonomię; Marshall vs Chamberlain-Robinson vs Arrow–Debreu - Standardowy model ekonomiczny (SME) a modele równowagi ogólnej Temat 3 Wybrane zagadnienia z teorii wybór konsumenta - Racjonalność i standardowy model ekonomiczny (SME) - Krytyka behawiorystyczny vs ekologiczna racjonalność Vernona Smitha - Wybór międzyokresowy i ujecie finansowe i behawioralne - Niepewność i ryzyko; postrzeganie ryzyka i awersja do ryzyka - Ergodyczność procesów ekonomicznych Temat 4 Interakcja społeczne - rynek - Doskonała konkurencja; eksperymenty rynkowe Vernona Smitha - Monopol - narzędzia przewłaszczenia nadwyżki konsumenta, dyskryminacja cenowa, aukcje, paczkowanie,... - Teoria Informacji - Ekonomia Uwagi W edukacji ciekawość naukowa powinna być ważnym czynnikiem motywującym do zdobywania wiedzy i samorozwoju. Jednak ten rodzaj ciekawości eroduje z wiekiem i coraz trudniej jest go obudzić wśród studentów. Chalk and talk approach może całkowicie zniechęcić uczniów do dalszej eksploracji modeli teoretycznych, co szczególnie dotyczy mikroekonomii. Z drugiej strony, mikroekonomia ma niesamowity potencjał do tworzenia ciekawostki naukowej, ponieważ jej modele bezpośrednio odnoszą się do obserwowanych zachowań ekonomicznych ludzi. Potrzebujemy jednak bodźca, który wywoła ciekawość |
Literatura: |
Studenci powinni opierać swoje rozumienie teorii mikroekonomii na podstawowych podręcznikach w tym: - Varian, H. R. (2014). Intermediate Microeconomics: A Modern Approach: Ninth International Student Edition. WW Norton & Company. - Hal, R. V. (2016). Microeconomic analysis. WW Norton & Company Uzupełniające materiały: - Kreps D., (1990) A Course in Microeconomic Theory, Princeton University Press, Princeton, New Jersey - Chiang A. C. (1984), Fundamental Methods of Mathematical Economics, McGraw-Hill Artykuły sugerowane przez prowadzącego |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA • Zna powiązania między mikroekonomią, uwarunkowaniami instytucjonalnymi i kulturowo-społecznym. S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05 • Zna eksperymentalne podejście do badania zjawisk społeczno – ekonomicznych wykorzystujących eksperymenty laboratoryjne lub obliczeniowe. S1A_W01 • Posiada wiedzą o oprogramowaniu niezbędnym do stworzenia eksperymentów laboratoryjnych lub obliczeniowych CRAN, MAXIMA, NetLogo S2A_W06 UMIEJĘTNOŚCI • Potrafi samodzielnie i krytycznie analizować podstawowe teksty ekonomiczne. S2A_U02 • Może wykorzystywać różne zestawy danych do prowadzenia własnych badań. S2A_U04, S2A_U02, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11 KOMPETENCJE SPOŁECZNE • Jest krytyczny w stosunku do prezentowych problemów ekonomicznych oraz dąży do racjonalnego wyjaśnienia otaczających go zjawisk ekonomicznych i społecznych, uczy się myśleć, wypowiadać oraz pisać w sposób logiczny i spójny S2A_K06, S2A_K04. |
Metody i kryteria oceniania: |
Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie 51 punktów łącznie z: • Egzamin pisemny (open everything (50p) • Projekt zaliczeniowy (25p) • Aktywność (25p) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kopczewski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kopczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kopczewski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kopczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.