Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Applied Microeconomics

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2400-DS1AMI
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Applied Microeconomics
Jednostka: Wydział Nauk Ekonomicznych
Grupy: Anglojęzyczna oferta zajęć WNE UW
Przedmioty kierunkowe do wyboru - studia II stopnia IE - grupa 1 (6*30h)
Przedmioty obowiązkowe dla I roku Data Science and Business Analytics
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem tego kursu jest przedstawienie nowego podejścia do analizy mikroekonomicznej, opartego na metodach eksperymentalnych i obliczeniowych.

Pełny opis:

Celem tego kursu jest przedstawienie nowego podejścia do analizy mikroekonomicznej, opartego na metodach eksperymentalnych i obliczeniowych. Łącząc te metody, można testować teorię ekonomiczną i skuteczniej analizować rzeczywiste problemy gospodarcze. Jest to pierwszy krok do pełnego wprowadzenia problemu złożoności do analizy mikroekonomicznej. W trakcie zajęć przedstawione zostaną wybrane zagadnienia mikroekonomiczne. Każde zajęcia są podzielone na dwie części: podczas pierwszej części studenci uczestniczą w eksperymentach lub przeprowadzają symulację; w drugiej części teoria ekonomii zostanie zakwestionowana / zbadana na podstawie wcześniej uzyskanych wyników. Prowadzący przedstawi praktyczne implikacje, a także teoretyczne i praktyczne narzędzia informatyczne, które pozwolą na powtarzanie eksperymentów, symulacji i analiz.

Tą zachętą może być naturalne pragnienie poznania siebie.

Na wykładzie wykorzystane zostaną badania ad hoc w celu stworzenia ciekawostki naukowej na podstawie własnej ciekawości. Przed wykładami studenci uczestniczą w badaniach online, będąc pasywnymi podmiotami badań. Przed tą ankietą / eksperymentem mogą nie mieć żadnej wiedzy na temat bdania. Krótko po sondażu informuje się, że wyniki badania zostaną wykorzystane do analizy modeli mikroekonomicznych i zachęca się ich do odpowiedzi na pytania, czy ich decyzje lub odpowiedzi były zgodne z teorią ekonomiczną, optymalną lub skuteczną, oraz jak te decyzje mogą wpływać na dobrobyt pozostałych. W ten sposób nauczyciel tworzy lukę informacyjną wśród studentów, poczucie braku - niezaspokojoną potrzebę wiedzy na temat podjętych decyzji. Pojawia się "ciekawostka naukowa, którą można poruszyć podczas wykładów i / lub zgłębić przez samych uczniów.

Temat 1 Przegląd kursu;

- Wprowadzenie do mikroekonomii eksperymentalnej i obliczeniowej

- Wprowadzenie do programów R-CRAN, MAXIMA, NetLogo

Temat 2 Ogólne spojrzenie na mikroekonomię; Marshall vs Chamberlain-Robinson vs Arrow–Debreu

- Standardowy model ekonomiczny (SME) a modele równowagi ogólnej

Temat 3 Wybrane zagadnienia z teorii wybór konsumenta

- Racjonalność i standardowy model ekonomiczny (SME)

- Krytyka behawiorystyczny vs ekologiczna racjonalność Vernona Smitha

- Wybór międzyokresowy i ujecie finansowe i behawioralne

- Niepewność i ryzyko; postrzeganie ryzyka i awersja do ryzyka

- Ergodyczność procesów ekonomicznych

Temat 4 Interakcja społeczne - rynek

- Doskonała konkurencja; eksperymenty rynkowe Vernona Smitha

- Monopol - narzędzia przewłaszczenia nadwyżki konsumenta, dyskryminacja cenowa, aukcje, paczkowanie,...

- Teoria Informacji - Ekonomia Uwagi

W edukacji ciekawość naukowa powinna być ważnym czynnikiem motywującym do zdobywania wiedzy i samorozwoju. Jednak ten rodzaj ciekawości eroduje z wiekiem i coraz trudniej jest go obudzić wśród studentów. Chalk and talk approach może całkowicie zniechęcić uczniów do dalszej eksploracji modeli teoretycznych, co szczególnie dotyczy mikroekonomii. Z drugiej strony, mikroekonomia ma niesamowity potencjał do tworzenia ciekawostki naukowej, ponieważ jej modele bezpośrednio odnoszą się do obserwowanych zachowań ekonomicznych ludzi. Potrzebujemy jednak bodźca, który wywoła ciekawość

Literatura:

Studenci powinni opierać swoje rozumienie teorii mikroekonomii na podstawowych podręcznikach w tym:

- Varian, H. R. (2014). Intermediate Microeconomics: A Modern Approach: Ninth International Student Edition. WW Norton & Company.

- Hal, R. V. (2016). Microeconomic analysis. WW Norton & Company

Uzupełniające materiały:

- Kreps D., (1990) A Course in Microeconomic Theory, Princeton University Press, Princeton, New Jersey

- Chiang A. C. (1984), Fundamental Methods of Mathematical Economics, McGraw-Hill

Artykuły sugerowane przez prowadzącego

Efekty uczenia się:

WIEDZA


• Zna powiązania między mikroekonomią, uwarunkowaniami instytucjonalnymi i kulturowo-społecznym. S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05

• Zna eksperymentalne podejście do badania zjawisk społeczno – ekonomicznych wykorzystujących eksperymenty laboratoryjne lub obliczeniowe. S1A_W01

• Posiada wiedzą o oprogramowaniu niezbędnym do stworzenia eksperymentów laboratoryjnych lub obliczeniowych CRAN, MAXIMA, NetLogo S2A_W06

UMIEJĘTNOŚCI

• Potrafi samodzielnie i krytycznie analizować podstawowe teksty ekonomiczne. S2A_U02

• Może wykorzystywać różne zestawy danych do prowadzenia własnych badań. S2A_U04, S2A_U02, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

• Jest krytyczny w stosunku do prezentowych problemów ekonomicznych oraz dąży do racjonalnego wyjaśnienia otaczających go zjawisk ekonomicznych i społecznych, uczy się myśleć, wypowiadać oraz pisać w sposób logiczny i spójny S2A_K06, S2A_K04.

Metody i kryteria oceniania:

Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie 51 punktów łącznie z:

• Egzamin pisemny (open everything (50p)

• Projekt zaliczeniowy (25p)

• Aktywność (25p)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Kopczewski
Prowadzący grup: Tomasz Kopczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Kopczewski
Prowadzący grup: Tomasz Kopczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)