Integracja walutowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-EM3IW |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Integracja walutowa |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla III r. studiów licencjackich - Ekonomia Międzynarodowa |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wymagania wstępne Makroekonomia I i II |
Skrócony opis: |
1. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teorią i praktyką integracji walutowej, przede wszystkim europejskiej, oraz obiektywne i krytyczne zrozumienie podstawowych jej mechanizmów. 2. Wykład zapoznaje studentów i rozwija ich wiedzę na temat procesów integracyjnych na świecie poprzez przedstawienie koncepcji, teorii i prac empirycznych.dotyczących integracji walutowej. 3. Podstawową metodą prowadzenia zajęć jest wykład w sali dydaktycznej, z możliwością zadawania pytań. 4. Wykład jest przeznaczony dla studentów III roku studiów I stopnia Ekonomii międzynarodowej. 5. |
Pełny opis: |
Wykład poświęcony jest całokształtowi makroekonomicznych aspektów integracji, a przede wszystkim integracji walutowej (monetarnej). Rozpoczyna się on od przypomnienia najważniejszych charakterystyk międzynarodowego systemu walutowego oraz prostych narzędzi analizy skutków polityki gospodarczej i absorpcji szoków w różnych systemach kursowych (model Mundella-Fleminga). Następna część wykładu to omówienie teoretycznej koncepcji optymalnego obszaru walutowego z naciskiem na jej ewolucję (w szczególności na endogenizację optymalności). Trzecia część wykładu prezentuje proces europejskiej integracji walutowej, zarówno w perspektywie historyczno-instytucjonalnej, jak i w perspektywie teoretycznej wyznaczonej przez koncepcję optymalnego obszaru walutowego. Kolejna część zajęć to opis i analiza powstania EMU oraz procesu jej rozszerzania (ze szczególnym naciskiem na przypadki Grecji, Litwy, Słowenii i Słowacji), uwzględniająca również ewentualną drogę do EMU krajów członkowskich Unii Europejskich pozostających obecnie poza EMU. Następny blok wykładu poświęcony zostanie instytucjonalnym aspektom funkcjonowania EMU ze szczególnym naciskiem na działania EBC oraz ESBC i mechanizmy koordynacji polityk makroekonomicznych w EMU. Ten wątek wykładu zakończony zostanie krótkim przeglądem pozaeuropejskich przypadków integracji monetarnej. Ostatnią częścią wykładu będzie wpływ integracji na wzrost gospodarczy, gdzie przede wszystkim nacisk położony zostanie na wyniki badań empirycznych dla Europy. |
Literatura: |
Obowiązkowa: Baldwin Richard, Charles Wyplosz. 2007. “Economics of European Integration”. McGrawHill de Grauwe, "Economics of Monetary Union", wyd. 6 lub późniejsze Uzupełniająca: Bukowski, S., 2007, "Strefa euro", PWE Bukowski, S., 2007, "Unia monetarna", Difin Eijffinger & de Haan 2000 "European Monetary and Fiscal Policy", Oxford Gronkiewicz-Waltz, H., 2008, "Europejska Unia Gospodarcza i Walutowa", LexisNexis HM Treasury, 2003, Euro - Five tests Młodkowski, P, "Pozaeuropejskie unie monetarne", PWN Wójcik, C. 2008, "Integracja ze strefą euro", PWN |
Efekty uczenia się: |
Student zna najważniejsze teoretyczne koncepcje integracji gospodarczej, a w szczególności teorię optymalnego obszaru walutowego i jej rozwinięcia (przede wszystkim hipotezę endogeniczności optymalności). Student wie, jak przebiegał proces zachodnioeuropejskiej integracji walutowe, zarówno w warstwie historyczno-instytucjonalnej, jak j w perspektywie teoretycznej wyznaczonej przez teorię optymalnego obszaru walutowego. Student ma wiedzę na temat mechanizmów, które doprowadziły do powstania Europejskiej Unii Gospodarczej i Walutowej (EMU), oraz na temat formalnych procedur i ekonomicznych uwarunkowań przystępowania do niej nowych członków. Student wie, jakie są zasady funkcjonowania EM, a w szczególności EBC oraz ESBC, a także, jakie są mechanizmy koordynacji polityk makroekonomicznych w EMU. Student wie, jakie są przyczyny obecnego kryzysu EMU i zna podstawowe działania mające mu przeciwdziałać. Student zna także najważniejsze przykłady pozaeuropejskich przypadków integracji walutowej. Student na podstawie tych zajęć poznaje teoretyczne koncepcje i modele integracji walutowej (pozytywne i normatywne). Student rozumie, jak można te koncepcje i modele wykorzystać do oceny faktycznych przypadków integracji walutowej z punktu widzenia spełniania przez nie warunków optymalności obszaru walutowego i potrafi to zrobić. Student rozumie, że we współczesnym świecie udział w międzynarodowych porozumieniach gospodarczych i finansowych ogranicza zakres autonomii krajów należących do nich, szczególnie należących do strefy euro. Student potrafi formułować wieloaspektowe oceny procesów integracji walutowej w Europie. Student rozumie skomplikowane interakcje procesów gospodarczych, finansowych, politycznych i społecznych determinujące przebieg obecnego kryzysu. S_W01, S_W02, S_W03, S_W04, S_U01, S_U02, S_U03, S_U04, S_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Kokoszczyński | |
Prowadzący grup: | Ryszard Kokoszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.