Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Organizacja rynku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2400-EPZU2OR
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Organizacja rynku
Jednostka: Wydział Nauk Ekonomicznych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla II roku studiów zaocznych EP
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie z modelami zachowań przedsiębiorstw działających w warunkach niedoskonałej konkurencji. Motywem przewodnim wykładu będzie identyfikacja źródeł siły rynkowej przedsiębiorstw w różnych warunkach oraz strategii prowadzących do umocnienia pozycji na rynku (między innymi poprzez różnicowanie cen, różnicowanie produktów, blokowanie wejścia i zmowę). Zagadnienia teoretyczne ilustrowane są licznymi przykładami praktycznymi w formie mini studiów przypadków lub prostych zadań obliczeniowych

Pełny opis:

Organizacja rynku:

• Zapoznanie z organizacją rynku: pojęcie organizacji rynku, przypomnienie najważniejszych pojęć mikroekonomicznych;

• Siła rynkowa: ograniczeniach siły rynkowej, koncentracja na rynku, indeks Lernera, wskaźnik HHI, kartele, monopol naturalny.

• Firma dominująca i konkurencyjny skraj: firma dominująca, konkurencyjny skraj, monopol na rynku dóbr trwałych, twierdzenie Coase’a.

• Różnicowanie cenowe: różnicowanie 1, 2 i 3- stopnia, peak-load, różnicowanie cen w czasie, taryfy dwuczęściowe, bundling, aukcje.

• Różnicowanie pozacenowe: dyskryminacja jakościowa, rodzaje dóbr ze względu na jakość, strategie sygnalizowania jakości, efekty sieci.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Jeffrey Church i Roger Ware [CW - oznaczenie skrótowe] 'Industrial Organization. A Strategic Approach', McGraw-Hill 2000.

2. Oz Shy [OS] 'Industrial Organization. Theory and Applications', MIT Press 2001.

3. Oz Shy [OS1] 'Economics of Network Industries', Cambridge Unicersity Press 2001.

Literatura dodatkowa:

4. Jean Tirole [JT] 'The Theory of Industrial Organization',MIT Press 1990.

5. Carl Shapiro, Varian Hal 'Information Rules. A Strategic Guide to the Network Economy'. Harvard Business School Press 1998.

Efekty uczenia się:

Pomyślne zakończenie kursu daje podstawy do teoretycznej i praktycznej analizy zjawisk rynkowych, procesu konkurencji i zachowania producentów w oparciu o solidną wiedzę ekonomiczną. S_W01, S_W02, S_W03, S_W04, S_U01, S_U02, S_U03, S_U04, S_K01

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składają się punkty, które studenci mogą osiągnąć poprzez aktywny udział w zajęciach (tj. wygłaszanie prezentacji) oraz wynik na egzaminie.

W sumie studenci mogą uzyskać do 100 punktów.

Ocenianie:

0-50] ndst

(50-60] dst

(60-70] dst +

(70-80] db

(80-90] db +

(90-100]bdb

100 bdb +

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mikołaj Czajkowski, Maciej Sobolewski
Prowadzący grup: Maciej Sobolewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Sobolewski
Prowadzący grup: Maciej Sobolewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie z modelami zachowań przedsiębiorstw działających w warunkach niedoskonałej konkurencji.

Motywem przewodnim wykładu będzie identyfikacja źródeł siły rynkowej przedsiębiorstw działających w warunkach oligopolu. Omawiane będą strategie konkurencji prowadzące do umocnienia pozycji firmy na rynku poprzez różnicowanie cen i produktu, blokowanie wejścia na rynek, zmowę monopolistyczną, koszty zmiany dostawcy i efekty sieciowe. Omówione zostaną teoretyczne podstawy klasycznych struktur rynków oligopolistycznych oraz współcześnie spotykanych rynków sieciowych i cyfrowych.

Zagadnienia teoretyczne ilustrowane są licznymi przykładami praktycznymi w formie mini studiów przypadków lub prostych zadań obliczeniowych

Pełny opis:

Zakres tematów

1. Wprowadzenie do organizacji rynku

Organizacja rynku jako dziedzina ekonomii; przypomnienie podstawowych pojęć mikroekonomicznych niezbędnych do analizy struktur rynkowych; definicja siły rynkowej oraz omówienie czynników ją ograniczających; miary koncentracji rynkowej, w tym indeks Lernera oraz wskaźnik Herfindahla-Hirschmana (HHI).

2. Firma dominująca i sprzedaż dobra trwałego

Analiza struktury rynku z firmą dominującą i konkurencyjnym skrajem; rynek dóbr trwałych; twierdzenie Coase’a i jego implikacje.

3. Wprowadzenie do teorii gier

Podstawy modelowania interakcji strategicznych; pojęcie równowagi Nasha i doskonałej równowagi Nasha; klasyczne modele oligopolu jako gry konkurencji rynkowej.

4. Modele konkurencji ze różnicowanym produktem

Modele klasyczne i lokalizacyjne: model Bertanda, Hotellinga i Salopa; interpretacja różnicowania poziomego i pionowego.

5. Wejście na rynek i strategie odstraszania

Modele wejścia i sekwencji ruchów: model Stackelberga oraz model Dixita; analiza posunięć strategicznych w kontekście zniechęcania do wejścia

6. Zmowa monopolistyczna i stabilność kartelu

Analiza modeli kartelowych: gry powtarzane Cournota i Bertranda; warunki trwałości zmowy cenowej.

7. Rynki sieciowe i cyfrowe

Charakterystyka sektorów sieciowych: efekty sieciowe (network effects), koszty zmiany dostawcy (switching costs); rynki wielostronne (multi-sided) i platformy cyfrowe jako współczesne zagadnienia organizacji rynku

Literatura:

Literatura podstawowa:

Church & Ware (2000). Industrial Organization. A Strategic Approach, McGraw-Hill.

Belleflamme & Peitz (2015). Industrial organization: markets and strategies. Cambridge University Press.

Shy (2001). Industrial Organization. Theory and Applications, MIT Press.

Literatura dodatkowa:

Tirole (1990). The Theory of Industrial Organization, MIT Press 1990.

Shy (2001). Economics of Network Industries, Cambridge University Press.

Belleflamme & Peitz (2021). The economics of platforms. Cambridge University Press.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: (+48) 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)