Organizacja rynku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-EPZU2OR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Organizacja rynku |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II roku studiów zaocznych EP |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie z modelami zachowań przedsiębiorstw działających w warunkach niedoskonałej konkurencji. Motywem przewodnim wykładu będzie identyfikacja źródeł siły rynkowej przedsiębiorstw w różnych warunkach oraz strategii prowadzących do umocnienia pozycji na rynku (między innymi poprzez różnicowanie cen, różnicowanie produktów, blokowanie wejścia i zmowę). Zagadnienia teoretyczne ilustrowane są licznymi przykładami praktycznymi w formie mini studiów przypadków lub prostych zadań obliczeniowych |
Pełny opis: |
Organizacja rynku: • Zapoznanie z organizacją rynku: pojęcie organizacji rynku, przypomnienie najważniejszych pojęć mikroekonomicznych; • Siła rynkowa: ograniczeniach siły rynkowej, koncentracja na rynku, indeks Lernera, wskaźnik HHI, kartele, monopol naturalny. • Firma dominująca i konkurencyjny skraj: firma dominująca, konkurencyjny skraj, monopol na rynku dóbr trwałych, twierdzenie Coase’a. • Różnicowanie cenowe: różnicowanie 1, 2 i 3- stopnia, peak-load, różnicowanie cen w czasie, taryfy dwuczęściowe, bundling, aukcje. • Różnicowanie pozacenowe: dyskryminacja jakościowa, rodzaje dóbr ze względu na jakość, strategie sygnalizowania jakości, efekty sieci. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Jeffrey Church i Roger Ware [CW - oznaczenie skrótowe] 'Industrial Organization. A Strategic Approach', McGraw-Hill 2000. 2. Oz Shy [OS] 'Industrial Organization. Theory and Applications', MIT Press 2001. 3. Oz Shy [OS1] 'Economics of Network Industries', Cambridge Unicersity Press 2001. Literatura dodatkowa: 4. Jean Tirole [JT] 'The Theory of Industrial Organization',MIT Press 1990. 5. Carl Shapiro, Varian Hal 'Information Rules. A Strategic Guide to the Network Economy'. Harvard Business School Press 1998. |
Efekty uczenia się: |
Pomyślne zakończenie kursu daje podstawy do teoretycznej i praktycznej analizy zjawisk rynkowych, procesu konkurencji i zachowania producentów w oparciu o solidną wiedzę ekonomiczną. S_W01, S_W02, S_W03, S_W04, S_U01, S_U02, S_U03, S_U04, S_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się punkty, które studenci mogą osiągnąć poprzez aktywny udział w zajęciach (tj. wygłaszanie prezentacji) oraz wynik na egzaminie. W sumie studenci mogą uzyskać do 100 punktów. Ocenianie: 0-50] ndst (50-60] dst (60-70] dst + (70-80] db (80-90] db + (90-100]bdb 100 bdb + |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mikołaj Czajkowski, Maciej Sobolewski | |
Prowadzący grup: | Maciej Sobolewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Sobolewski | |
Prowadzący grup: | Maciej Sobolewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie z modelami zachowań przedsiębiorstw działających w warunkach niedoskonałej konkurencji. Motywem przewodnim wykładu będzie identyfikacja źródeł siły rynkowej przedsiębiorstw działających w warunkach oligopolu. Omawiane będą strategie konkurencji prowadzące do umocnienia pozycji firmy na rynku poprzez różnicowanie cen i produktu, blokowanie wejścia na rynek, zmowę monopolistyczną, koszty zmiany dostawcy i efekty sieciowe. Omówione zostaną teoretyczne podstawy klasycznych struktur rynków oligopolistycznych oraz współcześnie spotykanych rynków sieciowych i cyfrowych. Zagadnienia teoretyczne ilustrowane są licznymi przykładami praktycznymi w formie mini studiów przypadków lub prostych zadań obliczeniowych |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów 1. Wprowadzenie do organizacji rynku Organizacja rynku jako dziedzina ekonomii; przypomnienie podstawowych pojęć mikroekonomicznych niezbędnych do analizy struktur rynkowych; definicja siły rynkowej oraz omówienie czynników ją ograniczających; miary koncentracji rynkowej, w tym indeks Lernera oraz wskaźnik Herfindahla-Hirschmana (HHI). 2. Firma dominująca i sprzedaż dobra trwałego Analiza struktury rynku z firmą dominującą i konkurencyjnym skrajem; rynek dóbr trwałych; twierdzenie Coase’a i jego implikacje. 3. Wprowadzenie do teorii gier Podstawy modelowania interakcji strategicznych; pojęcie równowagi Nasha i doskonałej równowagi Nasha; klasyczne modele oligopolu jako gry konkurencji rynkowej. 4. Modele konkurencji ze różnicowanym produktem Modele klasyczne i lokalizacyjne: model Bertanda, Hotellinga i Salopa; interpretacja różnicowania poziomego i pionowego. 5. Wejście na rynek i strategie odstraszania Modele wejścia i sekwencji ruchów: model Stackelberga oraz model Dixita; analiza posunięć strategicznych w kontekście zniechęcania do wejścia 6. Zmowa monopolistyczna i stabilność kartelu Analiza modeli kartelowych: gry powtarzane Cournota i Bertranda; warunki trwałości zmowy cenowej. 7. Rynki sieciowe i cyfrowe Charakterystyka sektorów sieciowych: efekty sieciowe (network effects), koszty zmiany dostawcy (switching costs); rynki wielostronne (multi-sided) i platformy cyfrowe jako współczesne zagadnienia organizacji rynku |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Church & Ware (2000). Industrial Organization. A Strategic Approach, McGraw-Hill. Belleflamme & Peitz (2015). Industrial organization: markets and strategies. Cambridge University Press. Shy (2001). Industrial Organization. Theory and Applications, MIT Press. Literatura dodatkowa: Tirole (1990). The Theory of Industrial Organization, MIT Press 1990. Shy (2001). Economics of Network Industries, Cambridge University Press. Belleflamme & Peitz (2021). The economics of platforms. Cambridge University Press. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.