Organizacja rynku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-EPZU2OR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Organizacja rynku |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II roku studiów zaocznych EP |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie z modelami zachowań przedsiębiorstw działających w warunkach niedoskonałej konkurencji. Motywem przewodnim wykładu będzie identyfikacja źródeł siły rynkowej przedsiębiorstw w różnych warunkach oraz strategii prowadzących do umocnienia pozycji na rynku (między innymi poprzez różnicowanie cen, różnicowanie produktów, blokowanie wejścia i zmowę). Zagadnienia teoretyczne ilustrowane są licznymi przykładami praktycznymi w formie mini studiów przypadków lub prostych zadań obliczeniowych |
Pełny opis: |
Organizacja rynku: • Zapoznanie z organizacją rynku: pojęcie organizacji rynku, przypomnienie najważniejszych pojęć mikroekonomicznych; • Siła rynkowa: ograniczeniach siły rynkowej, koncentracja na rynku, indeks Lernera, wskaźnik HHI, kartele, monopol naturalny. • Firma dominująca i konkurencyjny skraj: firma dominująca, konkurencyjny skraj, monopol na rynku dóbr trwałych, twierdzenie Coase’a. • Różnicowanie cenowe: różnicowanie 1, 2 i 3- stopnia, peak-load, różnicowanie cen w czasie, taryfy dwuczęściowe, bundling, aukcje. • Różnicowanie pozacenowe: dyskryminacja jakościowa, rodzaje dóbr ze względu na jakość, strategie sygnalizowania jakości, efekty sieci. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Jeffrey Church i Roger Ware [CW - oznaczenie skrótowe] 'Industrial Organization. A Strategic Approach', McGraw-Hill 2000. 2. Oz Shy [OS] 'Industrial Organization. Theory and Applications', MIT Press 2001. 3. Oz Shy [OS1] 'Economics of Network Industries', Cambridge Unicersity Press 2001. Literatura dodatkowa: 4. Jean Tirole [JT] 'The Theory of Industrial Organization',MIT Press 1990. 5. Carl Shapiro, Varian Hal 'Information Rules. A Strategic Guide to the Network Economy'. Harvard Business School Press 1998. |
Efekty uczenia się: |
Pomyślne zakończenie kursu daje podstawy do teoretycznej i praktycznej analizy zjawisk rynkowych, procesu konkurencji i zachowania producentów w oparciu o solidną wiedzę ekonomiczną. S_W01, S_W02, S_W03, S_W04, S_U01, S_U02, S_U03, S_U04, S_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się punkty, które studenci mogą osiągnąć poprzez aktywny udział w zajęciach (tj. wygłaszanie prezentacji) oraz wynik na egzaminie. W sumie studenci mogą uzyskać do 100 punktów. Ocenianie: 0-50] ndst (50-60] dst (60-70] dst + (70-80] db (80-90] db + (90-100]bdb 100 bdb + |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Szkop | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Szkop | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.