Zarządzanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-FPiP2ZAR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów licencjackich - Finanse Publiczne i Podatki |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
• zapoznanie słuchaczy z aktualną wiedzą o współczesnych organizacjach funkcjonujących w warunkach konkurencyjnego otoczenia i procesach zarządzania nimi; • przybliżenie siatki pojęciowej dyscypliny naukowej zarządzania wraz z podstawowymi teoriami naukowymi na temat zarządzania organizacją; • dostarczenie wiedzy o metodach i narzędziach stosowanych w zarządzaniu organizacją, w tym metod służących podwyższania racjonalności decyzji i sprawności działań. |
Pełny opis: |
Wykład w wymiarze 60 godz. podzielony jest na bloki tematyczne, obejmujące zagadnienia wymienione poniżej. Treści przedmiotu obejmują podstawowy kurs z zarządzania zgodny z międzynarodowym kanonem nauczania przedmiotu, rozszerzony o zagadnienia o dużym znaczeniu dla przedsiębiorstw działających na współczesnym konkurencyjnym rynku – m.in. zarządzania projektami, ryzykiem i jakością, zarządzania procesowego, systemów informatycznych zarządzania oraz systemów ERP. Szacowany wkład własny studenta w opanowanie materiału to ok. 60 godz. 1. Wprowadzenie do przedmiotu. Istota organizacji • analogie organizacyjne • podejście systemowe – organizacja jako system • cykl życia organizacji oraz strategie finansowania przedsiębiorstwa na poszczególnych etapach cyklu życia • cele organizacji • przedsiębiorstwo jako specyficzna organizacja: cechy; organizacyjne zasady działania przedsiębiorstwa; zasoby, obszary działania, wzory zachowań organizacyjnych 2. Istota zarządzania • zarządzanie jako nauka i praktyka działalności • podejścia do zarządzania • funkcje zarządzania 3. Zarządzanie – nauka i praktyka • kierunki i szkoły w nauce organizacji i zarządzania: klasyczna, neoklasyczna, kierunek administracyjny, k. socjologiczno-psychologiczny, szkoła behawioralna, sz. ilościowa, podejście systemowe, podejście sytuacyjne, współczesne koncepcje zarządzania 4. Formułowanie strategii organizacyjnej • istota strategii • cele formułowania strategii • definiowanie strategii rozwoju • wybrane zasady zarządzania strategicznego • proces tworzenia strategii • model otoczenia konkurencyjnego • model 5 sił Portera • metody analiz strategicznych, m.in. SWOT, macierze GE i BCG, okno produkt-rynek Ansoffa • różne podejścia do projektowania strategii: kaskadowe, zwinne, Blue Ocean, GROW • powszechne błędy i dobre praktyki w zarządzaniu strategicznym 5. Projektowanie struktur działalności gospodarczej • struktura organizacyjna – istota, funkcje, wymogi • projektowanie organizacyjne – istota, podejścia, etapy, zasady • typy struktur organizacyjnych – wymiary, wady i zalety 6. Procesy informacyjno-decyzyjne w organizacji • problem decyzyjny • fazy procesu decyzyjnego • racjonalność w procesie podejmowania decyzji i czynniki ją ograniczające • informacja – znaczenie, cechy dobrej informacji, funkcje, źródła 7. Kultura narodowa i organizacyjna • kultury narodowe – modele wg różnych podejść klasyfikacyjnych • kultura organizacyjna – definicje, funkcje • poziomy i przejawy kultury organizacyjnej oraz jej formowanie się • typologie i profile kultur – m.in. wg Harrisona, Hofstede, Camerona, Quinna • ocena siły i wpływu kultury organizacyjnej 8. Polityka personalna w organizacji i zagadnienie motywacji • system Human Resources R. Millesa • zarządzanie zasobami ludzkimi – zasady i funkcje • 4 typy polityki kadrowej • motywowanie – istota, działanie, teorie motywacji, w tym Herzberga, Vrooma, Adamsa, Skinnera i in. 9. Kapitał ludzki, intelektualny i społeczny organizacji opartych na wiedzy • rodzaje kapitału i rola kapitału ludzkiego w nowoczesnej organizacji • model kapitału ludzkiego, identyfikacji kapitału ludzkiego w organizacji • metody pomiaru kapitału ludzkiego • kapitał społeczny i intelektualny organizacji • zarządzanie wiedzą w organizacji • strategie organizacji opartych na wiedzy 10. Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie • koszty i korzyści polityki jakości • model tworzenia jakości, system jakości w firmie • międzynarodowe normy ISO • tradycyjne i nowoczesne podejście do jakości • KAIZEN, zasada Ishikawy • kompleksowe zarządzanie jakością TQM 11. Zarządzanie procesowe • klasyfikacje i katalog cech procesów biznesowych • koncepcje zarządzania oparte na procesach • cykl życia Business Process Management • metody i narzędzia modelowania procesów • analizy procesów dla podnoszenia efektywności • studia przypadków BPM 12. Systemy informatyczne zarządzania • informacja w systemach zarządzania • systemy ERP • systemy CRM i analityka biznesowa • systemy Business Intelligence • elektroniczny obieg informacji • tworzenie systemów informatycznych • dopasowanie Biznes-IT • wdrażanie i wykorzystanie ERP okiem administratora systemu SAP 13. Zarządzanie projektami • podejście projektowe w zarządzaniu organizacją • mapa procesów w zarządzaniu projektami • przegląd metodyk zarządzania projektami • wprowadzenie do metodyk tradycyjnych • wprowadzenie do metodyk zwinnych • zespoły projektowe • zarządzanie projektami (głównie informatycznymi) okiem praktyka 14. Zarządzanie ryzykiem w działalności firmy • rodzaje i czynniki ryzyka • modele identyfikacji i analizy ryzyka • system zarządzania ryzykiem • ryzyko w organizacji a zarządzanie procesowe 15. Menedżerowie – umiejętności kierownicze i przywódcze • kierowanie ludźmi w organizacji • źródła władzy • kryteria „dobrego dyrektora” • style kierowania typu X i Y • kryteria podziału stylów kierowania • style kierowania wg Reddina • typy menedżera 16. Zarządzanie zmianą i konfliktem Zarządzanie zmianą: • zmiany w świecie pracy • rodzaje zmian • postawy wobec zmian • proces wprowadzania zmian w organizacji • strategie wprowadzania zmian • rola lidera zmian Zarządzanie konfliktem: • istota konfliktu społecznego • typy i rodzaje konfliktów • tradycyjne i współczesne podejście do roli konfliktu • taktyki zarządzania konfliktem • rozwiązywanie konfliktów metodą negocjacyjną 17. Koncepcje i zasady kontrolowania • rodzaje kontroli, kontrola a controlling i audyt • zadania i funkcje procesu kontroli |
Literatura: |
Podstawowa: Zarządzanie. Teoria i praktyka, praca zbiorowa pod redakcją A. K. Koźmińskiego i W. Piotrowskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020 (lub wcześniejsze wydania po 2013 roku) Uzupełniająca: Podstawy organizacji i zarządzania. Podejścia i koncepcje badawcze (wyd. 2), red. A. Stabryła, Uniwersytet Ekonomiczny Kraków, 2018 Funkcjonowanie przedsiębiorstwa w gospodarce rynkowej, praca zbiorowa pod redakcją P. Wachowiaka, Wyd. Stow. Księg. w Polsce, Warszawa 2006 Informatyka ekonomiczna. Teoria i zastosowania, S. Wrycza i J. Maślankowski, PWN, 2019 oraz dodatkowe źródła (w tym artykułu naukowe i raporty badawcze) wskazane przez wykładowców w toku semestru jako pomoce naukowe do poszczególnych tematów zajęć |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student • opisuje organizację jako system • opisuje przedsiębiorstwo jako rodzaj organizacji • charakteryzuje różne kierunki w nauce o zarządzaniu • dokonuje analizy strategicznej przedsiębiorstwa • identyfikuje i charakteryzuje strukturę organizacyjną firmy • wymienia wady i zalety indywidualnego i grupowego podejmowania decyzji • charakteryzuje różne typy polityki personalnej organizacji • dokonuje opisu znaczenia kapitału ludzkiego, intelektualnego i społecznego organizacji • wymienia cechy organizacji opartej na wiedzy • rozróżnia systemy zarządzania jakością • identyfikuje i klasyfikuje procesy biznesowe organizacji • zna i potrafi zastosować główne metody analizy procesów • charakteryzuje główne systemy informatyczne zarządzania • rozróżnia metody zarządzania projektami, zna ich wady, zalety i obszary zastosowań • identyfikuje podstawowe obszary ryzyka firmy • analizuje style kierowania i umiejętności menedżerskie • opisuje podejścia do zarządzania zmianą • charakteryzuje strategie firmy względem konfliktu • identyfikuje funkcje i typy kontroli w firmie KK01, KK02, KU06, KU05 |
Metody i kryteria oceniania: |
• zaliczenie na podstawie dwuczęściowego egzaminu pisemnego w sesji za pośrednictwem Moodle (test i esej) oraz quizów w toku semestru • ocena końcowa jest oceną ważoną trzech ocen składowych z: 1) wyniki quizów realizowanych w trakcie wykładu (z wagą 30%), 2) testu egzaminacyjnego (40%) oraz 3) eseju egzaminacyjnego (30%) o studenci uzyskają możliwość zwolnienia z eseju egzaminacyjnego na podstawie zespołowego projektu wykonanego podczas semestru o niezadowalająca ocena projektu zespołowego w trakcie semestru może być poprawiana poprzez przystąpienie do eseju egzaminacyjnego (w takim przypadku wiążąca jest ocena z eseju na egzaminie) o dla uzyskania oceny pozytywnej z przedmiotu konieczne jest zaliczenie testu (zdobycie min. 50% pkt.) oraz eseju (min. ocena 3) • skala ocen z przedmiotu: 50-59 pkt. proc. (ocena 3), 60-69 pkt. proc. (3+), 70-79 pkt. proc. (4), 80-89 pkt. proc. (4+), 90-100 pkt. proc. (5) • wykładowcy zastrzegają sobie prawo przyznania najaktywniejszym studentom bonusów w postaci zwolnienia z całego lub części egzaminu lub podwyższenia oceny uzyskanej na egzaminie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Gabryelczyk, Jarosław Górski, Krzysztof Opolski | |
Prowadzący grup: | Renata Gabryelczyk, Jarosław Górski, Krzysztof Opolski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.