Informatyka gospodarcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-IiE3IG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Informatyka gospodarcza |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla III r. studiów licencjackich - Informatyka i Ekonometria |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wymagania formalne: Wskazane jest by student podejmujący zajęcia posiadał podstawową wiedzę z zakresu informatyki (podstaw informatyki), ewentualnie projektowania systemów informatycznych. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z informatyką gospodarczą. Przedmiotem dyskusji będą m.in.: zastosowania systemów informatycznych w gospodarce i jej segmentach, rola informacji jako kategorii ekonomicznej, infrastruktura informatyczna (informacyjna) współczesnych gospodarek i przedsiębiorstw, tworzenie rynków w przestrzeni elektronicznej (internetowej) i ich implikacje, kształtowanie gospodarki współdzielenia (sharing economy) oraz aktywizacja podmiotów ekon.-społ. w środowisku Internetu i sieci społecznościowych. |
Pełny opis: |
Wykład obejmuje następujące grupy tematyczne: 1. Wprowadzenie do informatyki gospodarczej. Informatyka gospodarcza – przedmiot i zakres badań. Informatyka, ekonomia a informatyka gospodarcza. Systemy informacyjne i informatyczne. Informacja, jako kategoria ekonomiczna. 2. Infrastruktura informacyjna współczesnej gospodarki. Studia przypadku (PESEL). Model infrastruktury informacyjnej. 3. Rynki elektroniczne – ewolucja, modele i przykładowe wdrożenia systemów. 4. Sharing economy. Internet jako globalny rynek elektroniczny. 5. Praca na rynkach elektronicznych. 6. Aktywizacja podmiotów ekonomicznych i społecznych na rynkach internetowych. Crowdsourcing i crowdfunding. 7. Informatyczna infrastruktura przedsiębiorstw. Informacyjne systemy zarządzania – typologia, charakterystyka, ewolucja. 8. Systemy wspomagania podejmowania decyzji, w tym systemy ekspertowe (sztucznej inteligencji). 9. Zintegrowane systemy informacyjne zarządzania. Systemy informatyczne klasy ERP. 10. Efektywność wdrożeń systemów informatycznych. Paradoks produktywności IT. 11. Wybrane metody oceny efektywności inwestycji informatycznych. Ryzyko w projektach informatycznych. 12. Ochrona zasobów informacyjnych i infrastrukturalnych. Planowanie na wypadek katastrof (disaster recovery). |
Literatura: |
Literatura może ulec zmianie (zapowiedzi wydawnicze podręczników). Literatura uzupełniająca (do wybranych wykładów): 1. Wrycza St.: Informatyka ekonomiczna. PWE, Warszawa 2010. 2. Książki z serii „Studia Informatyki Gospodarczej”, Wydaw. Nowy Dziennik i Difin (1999-2009). 3. Kisielnicki J.: MIS. Systemy informatyczne zarządzania. WN Wydziału Zarządzania UW, Warszawa 2008. 4. Scheer A.W.: Wstęp do informatyki gospodarczej. Podstawy efektywnego zarządzania informacją. Wydawnictwa UW, Warszawa 1997. 5. Oleński J.: Infrastruktura informacyjna państwa w globalnej gospodarce. WNE UW Warszawa 2006. 6. Dziuba D.T.: Crowdsourcing w kształtowaniu elektronicznych rynków pracy. Nowy Dziennik, Warszawa 2012. |
Efekty uczenia się: |
A) Wiedza 1. Student ma wiedzę na temat współzależności informatyki gospodarczej i ekonomii, związków między informatyką gospodarczą i informatyką. 2. Student rozumie rolę informacji jako kategorii ekonomicznej. 3. Student ma wiedzę na temat infrastruktury informacyjnej (informatycznej) współczesnej gospodarki. Zna podstawowe relacje między strategicznymi systemami informacyjnymi i ich rolę w gospodarce rynkowej. 4. Student ma wiedzę na temat informacyjnych systemów zarządzania, w tym systemów zintegrowanych. Wie, jakie typy systemów wykorzystuje się w zastosowaniach gospodarczych, do rozwiązywania określonych problemów ekonomicznych. 5. Student ma wiedzę o rynkach elektronicznych, w tym systemach zdalnej realizacji pracy. 6. Student rozumie rolę i specyfikę Internetu jako globalnego rynku, umożliwiającego rozwój sharing economy oraz aktywizacji podmiotów ekonomicznych i społecznych (np. crowdsourcingu i finansowania społecznościowego). 7. Student ma wiedzę na temat utrudnień i ich przyczyn w ocenie efektywności ekonomicznej inwestycji w IT. Potrafi zinterpretować paradoks produktywności IT (Solowa). 8. Student potrafi określać efekty ekonomiczne, techniczne, społeczne i inne z informatyzacji. Potrafi zidentyfikować grupy kosztów związane z informatyzacją, jak i ryzyko informatyczne. 9. Student rozumie znaczenie ochrony zasobów informacyjnych i infrastrukturalnych przedsiębiorstwa, w tym metodami disaster recovery. 10. Student rozumie ideę społeczeństwa informacyjnego. B) Umiejętności 1. Student potrafi określić współzależności między strategicznymi systemami informatycznymi współczesnej gospodarki. 2. Student posiada umiejętność określania wstępnych potrzeb w zakresie informatyzacji przedsiębiorstwa i obszarów gospodarki. 3. Student potrafi dobrać narzędzia informatyczne do rozwiązywania konkretnych problemów ekonomicznych, w tym automatyzacji procesów podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie. 4. Student ma umiejętność określania potencjalnych problemów w zakresie wdrażania systemów informa-tycznych, w tym w środowisku internetowym. 5. Student potrafi zidentyfikować korzyści i koszty (ich grupy) inwestycji w IT. 6. Student potrafi przygotować opracowanie zadanego problemu oraz zaprezentować je na forum grupy. C) Kompetencje społeczne 1. Student rozumie konieczność wykorzystywania systemów informatycznych we współczesnych instytucjach rynkowych i przedsiębiorstwach. 2. Student potrafi zidentyfikować korzyści społeczno-ekonomiczne, generowane przez dane przedsięwzięcie informatyczne. 3. Student rozumie ograniczenia (ryzyko) związane z przedsięwzięciami informatycznymi. 4. Student rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy związanej z systemami informatycznymi, które z uwagi na swój dynamiczny rozwój stwarzają coraz to nowe możliwości dla instytucji rynkowych. 5. Student rozumie współzależności w ramach społeczeństwa informacyjnego i gospodarki elektronicznej, również sharing economy. 6. Student zna i rozumie zagadnienia prawne związane z wykorzystywaniem oprogramowania komputerowego. Ukończenie zajęć zwiększa kompetencje uczestników na rynku pracy, daje im podstawy teoretyczne i analityczne z zakresu metod informatyki gospodarczej. KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KW03, KK01, KK02, KK03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne: test z wyborem odpowiedzi i częścią analityczną. Na finalną ocenę wpływ ma aktywne uczestnictwo na wykładzie, w tym np. opracowanie i wygłoszenie krótkiej prezentacji (na zadany temat), |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Senkus | |
Prowadzący grup: | Piotr Senkus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.