Metody badań marketingowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-M2EPMBM |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Metody badań marketingowych |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów magisterskich drugiego stopnia-Ekonomia Przedsiębiorstwa |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy oraz trening umiejętności praktycznych dot. planowania, organizowania i przeprowadzania projektów w zakresie badań marketingowych, z zastosowaniem różnorodnych metod i technik badań ilościowych i jakościowych, adekwatnie do celu i kontekstu. Zajęcia prowadzone są za pośrednictwem połączeń zdalnych przez Zoom oraz platformy e-learningowej Moodle WNE UW w formie wykładu, dyskusji, prac projektowych oraz ćwiczeń związanych z przeprowadzaniem badań marketingowych z zastosowaniem wybranych metodyk i technik badawczych. |
Pełny opis: |
Program zajęć: 1. Marketing w praktyce – od marketingu neandertalskiego do marketingu strategicznego (2 godz.) 2. Obszary badań marketingowych i planowanie programów badawczych (2 godz.) 3. Jakościowe i ilościowe metody – zastosowania i charakterystyka (3 godz.) 4. Charakterystyka, wady i zalety poszczególnych technik badawczych (3 godz.) 5. Dobór prób badawczych (2 godz.) 6. Wybrane modele i metodyki badawcze (4 godz.) 7. Ocena działań marketingowych i audyt marketingowy (4 godz.) 8. Warsztaty badań marketingowych (10 godz.) |
Literatura: |
• P. Hague, N. Hague, C.-A. Morgan, Badania rynkowe w praktyce, Wydawnictwo Helion 2005. • K. Mazurek-Łopacińska, Badania marketingowe. Podstawowe metody i obszary zastosowań, wyd. Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu. • A.M. Nikodemska-Wołowik, Jakościowe badania marketingowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1999. • A. Sagan, Badania Marketingowe, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 1998. • S. Kaczmarczyk, Zastosowania badań marketingowych, PWE, Warszawa 2007 • A. Noga-Bogomilski, D. Maison, Badania marketingowe. Od teorii do praktyki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007 • D. Maison, Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, PWN 2010 • Literatura dodatkowa: • Gilbert A. Churchill, Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2002 |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: Po ukończeniu przedmiotu student: • Zna obszary stosowania badań marketingowych – ich istotę, zasadność i celowość stosowania • Zna i potrafi zastosować zasady planowania projektów w zakresie badań marketingowych • Potrafi zdefiniować problem badawczy w dowolnym obszarze działalności marketingowej przedsiębiorstwa, określić cele projektu, dobrać metody, narzędzia i próby badawcze • charakteryzuje różne metody i techniki badawcze, zna ich wady i zalety oraz aplikacyjność • umie projektować narzędzia badawcze, w szczególności kwestionariusz ankiety i scenariusze dla badań jakościowych • umie określić kierunek analizy i wnioskowania na podstawie zrealizowanych projektów badań marketingowych • potrafi formułować brief badawczy w celu podjęcia współpracy z profesjonalnymi agencjami badania rynku i opinii • potrafi ocenić pracę badacza rynku i opinii • zna istotę i zasady oceny jakości działań marketingowych • zna podstawowe metody audytu marketingowego SW01, SW02, SW03, SW04, SW05, SU01, SU02, SU03, SU04, SU05, SU06, SU07, SK01, SK02, SK03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci uzyskują ocenę na podstawie aktywności w trakcie semestru oraz zespołowego projektu semestralnego. Ocena końcowa jest średnią oceny z projektu (z wagą 60%) oraz sumarycznej oceny z wszystkich aktywności w trakcie semestru (z wagą 40%), takich jak ćwiczenia wykonywane podczas zajęć oraz indywidualne i grupowe zadania domowe. Semestralny, zespołowy projekt zaliczeniowy polega na uczestnictwie w warsztatach badań marketingowych – zespoły przeprowadzają całościowe projekty badawcze wg ustalonego wcześniej briefu badawczego (zaplanowanie badań, dobór metod i technik oraz prób badawczych, przeprowadzenie badania, analiza wyników, wnioskowanie, prezentacja). Komponent badawczy: Zaliczenie zajęć ma formułę badawczą, tzn. projekt na zaliczenie przedmiotu wymaga przeprowadzenia badania marketingowego (ilościowego lub jakościowego) związanego z rzeczywistym problemem marketingowym, z zastosowaniem naukowej metody prowadzenia badań marketingowych (praca na danych wywołanych) oraz z wykorzystaniem aktualnej literatury przedmiotu. Przygotowanie projektu zaliczeniowego ma więc walor pracy naukowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Górski, Krzysztof Opolski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Górski, Krzysztof Opolski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Górski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Górski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.