Modelowanie rynków finansowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-M2IiEMRF |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Modelowanie rynków finansowych |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe (obowiązkowe) do wyboru - studia II stopnia IE - grupa 1 (3*30h) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wymagania formalne Finanse: Analiza i wycena akcji i obligacji, teorie portfelowe i modele rynku kapitałowego (model Sharpe’a, model CAPM, teoria arbitrażu cenowego APT), struktura terminowa stóp procentowych (krzywa rentowności); Ekonometria: MNW, modele panelowe (model z efektami stałymi, model z efektami zmiennymi, test Hausmana); Analiza szeregów czasowych: stacjonarność, kointegracja, model ECM, modele ARIMA/SARIMA, modele typu ARCH. Założenia wstępne Finanse, Ekonometria, Analiza szeregów czasowych |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć jest sformalizowana analiza rynków finansowych oraz przygotowanie uczestników do samodzielnego modelowania i prognozowania podstawowych wskaźników finansowych charakteryzujących te rynki. Najważniejszą rolę wśród tych wskaźników będą odgrywać ceny i stopy zwrotu instrumentów finansowych będących przedmiotem obrotu na rynku kapitałowym i walutowym, a więc przede wszystkim akcji, obligacji i walut. Generalna koncepcja zajęć polega na przedstawieniu najważniejszych elementów potrzebnych do samodzielnych prac uczestników oraz prostych przykładów prac empirycznych w trakcie pierwszej połowy semestru. Pozostałe zajęcia poświęcone będą prezentacjom prac wykonanych przez ich uczestników. Niezbędnym warunkiem zaliczenia kursu jest uczęszczanie na zajęcia. |
Pełny opis: |
1-2. Wprowadzenie: przypomnienie podstawowych pojęć z finansów, matematyki, statystyki i ekonometrii. Ceny aktywów finansowych i ich stopy zwrotu (dochodowości), równowaga rynkowa. Literatura: Brooks, r 3,Cuthbertson, r.1. 3-4. Modele normalnych stóp zwrotu: CAPM, APT i rozszerzenia CAPM. Przykłady empiryczne na podstawie literatury. Literatura: Brooks, r 4, Cuthbertson, r.8. 5-6. Pojęcie efektywności rynku finansowego. Hipoteza rynku efektywnego (słaba, półsilna i silna). Empiryczne wyniki testowania efektywności rynku akcji. Literatura: Brooks, r. 9,Cuthbertson, r. 5 i 6, Czekaj i in., Szyszka. 7-8. Możliwości prognozowania cen i dochodów z aktywów finansowych. Hipoteza błądzenia przypadkowego (random walk) i jej empiryczne testy. Wyniki współczesnych badań rynków dojrzałych. Literatura: Brooks, r .5,7; Cuthbertson, r. 11-13, Cohrane r. 1. 9-10. Modelowanie zmienności - modele ARCH-GARCH. Literatura: Brooks, r.8; Cuthbertson, r.5; Cochrane, r.1 . 11-12. Terminowa struktura stóp procentowych Literatura: Cuthbertson, r. 14. 13-15: prezentacje studenckie. |
Literatura: |
Obowiązkowa: C. Brooks, Introdutory Econometrics for Finance, 2008, CUP, Cambridge. Cuthbertson, Nitzsche, Quantitative Financial Economics, Wiley, Chichester 2004. J.H. Cochrane, Asset Pricing, Princeton University Press, Princeton 2001. J. Czekaj i in., Efektywnośc giełdowego rynku akcji, PWN, Warszawa 2001. Uzupełniająca: J. Brzeszczyński i R. Kelm, Ekonometryczne modele rynków finansowych, WIG-Press, Warszawa 2002. J.Y.Campbell, A.W.Lo, A.C.MacKinlay, The Econometrics of Financial Markets, Princeton University Press, Princeton 1997. Ch. Gourieroux, J.Jasiak, Financial econometrics, Princeton University Press, Princeton 2001. K.Jajuga (red.), Metody ekonometryczne i statystyczne w analizie rynku kapitałowego, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 2000. A.Szyszka, Efektywność Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie na tle rynków dojrzałych, AE, Poznań 2003. oraz wybrane artykuły empiryczne wskazane przez prowadzących podczas pierwszych zajęć |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna i rozumie założenia najpopularniejszych modeli formalnych używanych w analizie rynków finansowych oraz rozumie ich podstawy ekonomiczne i matematyczne. Ma pogłębioną wiedzę na temat podstawowych technik wykorzystywania tych modeli w badaniach empirycznych 1. Student ma pogłębioną wiedzę na temat modeli normalnych stóp zwrotu z akcji – zna podstawy teoretyczne i wyprowadzenie modeli takich, jak CAPM i jego rozszerzenia, APT, TFF. Zna również standardowe przykłady ich zastosowania do badania stóp zwrotu na najważniejszych rynkach i w krajach wschodzących (łącznie z Polską). 2. Student zna pojęcie efektywności rynku finansowego i różne postacie hipotezy rynku efektywnego (efektywność słaba, półsilna i silna). Zna również najważniejsze wyniki empirycznego testowania tej hipotezy oraz podstawowe narzędzia wykorzystywane w tym celu (testy parametryczne i nieparametryczne, badanie efektywności różnych strategii inwestycyjnych etc.). 3. Student wie, jakie są możliwości prognozowania cen i zwrotów z aktywów finansowych oraz rozumie, jak można wykorzystać proces błądzenia przypadkowego do opisu rynku finansowego. Student zna podstawowe empiryczne testy dla błądzenia przypadkowego oraz wyniki ich stosowania do najważniejszych rynków dojrzałych i wschodzących. 4. Student zna podstawowe typy modeli ARCH/GARCH jako narzędzi modelowania zmienności i rozumie wagę jawnego uwzględniania zmienności w modelowaniu stóp zwrotu z instrumentów finansowych. 5. Student rozumie koncepcje struktury terminowej stóp procentowych oraz zna jej podstawy teoretyczne. Student zna podstawowe konstrukcje modelowe struktury terminowej, zarówno dla czasu ciągłego, jak i dyskretnego. Umiejętności: Student posiada szerokie i pogłębione umiejętności doboru właściwej koncepcji i modelu formalnego do analizy rynków finansowych. Student umie nie tylko zaprojektować i przeprowadzić badanie empiryczne, ale poprawnie zinterpretować jego wyniki i poprawnie sformułować raport z całego badania. 1. Student potrafi zebrać i przygotować odpowiednie dane dla badania zarówno zróżnicowania stóp zwrotu z akcji, jak i ich zmienności w czasie oraz wykorzystać je do estymacji parametrów podstawowych modeli rynku akcji (CAPM, TFFF, APT i ich standardowe rozszerzenia). 2. Student umie sformułować hipotezę efektywności rynku finansowego i błądzenia przypadkowego w sposób pozwalający na ich testowanie (zarówno parametryczne, jak i nieparametryczne) dla konkretnego rynku i konkretnego okresu czasu. 3. Student potrafi sprawdzić potrzebę zastosowania modelu ARCH/GARCH do analizowanych danych i – w razie stwierdzenia takiej potrzeby – umie dobrać i wyestymować parametry takiego modelu. 4. Student umie dobrać i wyestymować jeden ze standardowych modeli struktury terminowej stóp procentowych (Nelsona-Siegela, Svenssona itp.). Kompetencje: Student rozumie, że teorie ekonomiczne wymagają weryfikacji za pomocą dany empirycznych. Ma jednak świadomość, że modele stosowane do tych celów mają swoje ograniczenia. Student potrafi zaplanować i – samodzielnie lub w grupie – przeprowadzić badanie empiryczne, zaprezentować publicznie jego wyniki i przygotować raport je opisujący. KW01, KW02, KW03, KW04, KU01, KU02, KU03, KU04, KU05, KU06, KU07, KK01, KK02, KK03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie: 1) wykonania i prezentacji projektu zaliczeniowego będącego ćwiczeniem modelowym na dowolny, ale uzgodniony z prowadzącym temat: 60% oceny; 2) prezentacji artykułu naukowego na zajęciach i złożenie jej papierowej wersji: 30% oceny; 3) aktywności na zajęciach: 10% oceny; Student nie uczęszczający na zajęcia nie będzie klasyfikowany. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Mycielski | |
Prowadzący grup: | Jerzy Mycielski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Mycielski | |
Prowadzący grup: | Jerzy Mycielski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.