Psychologia w biznesie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-DSMdz1PB |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia w biznesie |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku DSM dzienne sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z psychologicznymi podstawami funkcjonowania człowieka w organizacji oraz ich konsekwencjami dla zarządzania personelem, podejmowania decyzji menedżerskich czy relacji interpersonalnych w miejscu pracy. Zajęcia podzielone są na trzy bloki tematyczne, skupiające się na funkcjonowaniu poznawczym (m.in. funkcjonowanie umysłu, błędy poznawcze), emocjonalnym (m.in. rodzaje i pochodzenie reakcji emocjonalnych, inteligencja emocjonalna) i behawioralnym pracowników (m.in. motywacja, konsekwencje sprawowania władzy). |
Pełny opis: |
1. Dlaczego wiedza psychologiczna jest potrzebna menedżerom? - W jaki sposób zdobywamy wiedzę naukową w naukach społecznych (zarządzaniu, psychologii, ekonomii)? Rodzaje doniesień naukowych -którym możemy ufać? Badania korelacyjne i eksperymentalne. - Realizm sytuacyjny i psychologiczny w badaniach empirycznych. Trafność zewnętrzna (generalizowanie wyników uzyskanych w badaniach na populację) i wewnętrzna (wnioskowanie o związku przyczynowym). - Metody diagnozowania pracowników (m.in diagnoza osobowości, temperamentu) - Jakie znaczenie ma wiedza psychologiczna w zarządzaniu zasobami ludzkimi, zachowaniach organizacyjnych, zachowaniu konsumentów na rynku. 2. Funkcjonowanie poznawcze człowieka - znaczenie dla podejmowania decyzji w zarządzaniu - Jak funkcjonują nasze umysły? Kategorie poznawcze. Sieci połączeń: Aktywizacja połączeń – ekran świadomości i pamięć operacyjna. Efekt ograniczenia zasobów poznawczych i konkurowanie o wolne zasoby poznawcze. Rola zawartości pamięci operacyjnej. Pozawerbalny zapis doświadczenia (system holistyczny) vs zapis aktywności poznawczej (system analityczny). Procesy automatyczne i kontrolowane. Aktywizacja schematów/reprezentacji poznawczych. - Czy nasza pamięć jest niezawodna? Dynamika zapisów pamięciowych. Efekt pewności wstecznej („Wiedziałem to wcześniej”). - Podejmowanie decyzji i błędy poznawcze w zarządzaniu. Efekty pierwszeństwa, świeżości, zakotwiczenia, konfirmacji, inercji, zbyt wczesnej aktywizacji. Asymetria procesów aktywizacji i dezaktywizacji. Efekt zestawienia: asymilacja vs kontrast. - Konsekwencje omawianych zagadnień dla podejmowania decyzji w zarządzaniu oraz na rynku. 3. Funkcjonowanie emocjonalne człowieka - budowanie swojej inteligencji emocjonalnej - Rodzaje reakcji emocjonalnych: emocje steniczne i asteniczne; uczucia, odczucia i nastroje; emocje endo- i egzocentryczne; opinie deskryptywne, oceny: ewaluatywne vs emocjonalne. - Czy mogę wierzyć temu co czuję? Pobudzenie fizjologiczne. Rola interpretacji pobudzenia fizjologicznego. Efekt mylnej interpretacji pobudzenia. Zarażanie emocjami. Efekt transferu pobudzenia. Afektywne atraktory – asymetria pozytywno-negatywna: Inklinacja pozytywna. Informacyjny vs afektywny efekt negatywności. - Dynamika reakcji emocjonalnych: perseweracja; efekty: ekspozycji, nowości, habituacji/adaptacji/przesytu. Samoocena jako podstawowa emocja endocentryczna. - Inteligencja emocjonalna i jej znaczenie dla kierowania ludźmi - Znaczenie emocji w podejmowaniu decyzji konsumenckich i zarządzaniu. 4. Funkcjonowanie behawioralne człowieka – jak działać skuteczniej? - Planowanie swoich działań. Koncentrowanie się na wyjaśnianiu własnego zachowania (przyczyny vs konsekwencje). Strategie działania. Dynamika w realizacji celów. - Przetwarzanie informacji o JA i innych - podstawowy błąd atrybucji. - Motywacja - podstawowe zagadnienia; dysonans poznawczy; zachowania refleksyjne vs bezrefleksyjne: zwyczajowe i impulsywne. - Metamorficzne skutki sprawowania władzy nad innymi - Konsekwencje omawianych zagadnień dla zachowania członków organizacji. |
Literatura: |
Podstawowe pozycje: • Udostępnione na platformie materiały dydaktyczne • Wieczorkowska–Wierzbińska, G. „Psychologiczne ograniczenia.” (2011) • Arnold J, Randall R, Patterson F, Silvester J, Robertson I, Cooper CL, Burnes B, Harris D & Axtell C (2016) Work Psychology: Understanding Human Behaviour in the Workplace, 6th ed. Harlow: Pearson. Uzupełniające pozycje: Dodatkowe materiały udostępnione na platformie e-learningowej |
Efekty uczenia się: |
Student/Studentka po ukończeniu kursu: w zakresie wiedzy: • rozpoznaje błędy poznawcze (np. efekt pierwszeństwa, świeżości, zakotwiczenia) (K_W01), • wyjaśnia sposoby zdobywania wiedzy naukowej w naukach społecznych, w tym różnice między badaniami korelacyjnymi a eksperymentalnymi, sposoby zbierania i analizy danych i tworzenia raportów badawczych (K_W01) • identyfikuje procesy automatyczne i kontrolowane oraz aktywizację schematów poznawczych w kontekście zarządzania (K_W05), • rozpoznaje rolę emocji w podejmowaniu decyzji zarządczych i konsumenckich (K_W05) • formułuje wnioski dotyczące wpływu funkcjonowania poznawczego człowieka dla podejmowania decyzji w kontekście zarządzania oraz funkcjonowania rynku (K_W05) w zakresie umiejętności: • identyfikuje zjawiska związane z pobudzeniem emocjonalnym (np. efekt mylnej interpretacji pobudzenia) oraz ich wpływ na relacje w organizacji (K_U02) • klasyfikuje rolę emocji w podejmowaniu decyzji konsumenckich oraz w zarządzaniu organizacją, biorąc pod uwagę dynamikę reakcji emocjonalnych (np. efekt ekspozycji, habituacja) (K_U02) • analizuje funkcjonowanie poznawcze człowieka, w tym ograniczenia zasobów poznawczych i ich wpływ na podejmowanie decyzji w zarządzaniu. (K_U05) • korzysta z naukowych źródeł anglojęzycznych w zakresie psychologii w biznesie (K_U06). • analizuje swoje zachowania i decyzje w kontekście wiedzy psychologicznej omawianej na zajęciach (K_U08) w zakresie kompetencji społecznych: • formułuje oceny działań i decyzji o charakterze zarządczym wykorzystując wiedzę psychologiczną do analizy zachowań ludzkich i dynamiki grupowej (K_K01) • weryfikuje w sposób krytyczny opublikowane badania naukowe (biorąc pod uwagę ich m.in. trafność wewnętrzną, zewnętrzną, miary) w kontekście zarządzania ludźmi w organizacji (K_K02) • ocenia skutki etyczne sprawowania władzy na innymi w organizacji rozumiejąc metamorficzne efekty władzy na zachowanie członków zespołu (K_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
1) Kolokwium (test na ostatnich zajęciach - 50% oceny; kolokwium musi być zaliczone na minimum 50%), 2) Aktywność semestralna (quizy internetowe, pytania otwarte, aktywność na zajęciach - 50% oceny). Punkty bonusowe: Udział w badaniach (10% do części semestralnej) Przedmiot kończy się zaliczeniem (nie obowiązuje tu zatem oficjalna sesja poprawkowa). Zaliczenie dotyczy pracy w ciągu całego semestru. Ocena końcowa będzie średnią ważoną z wyniku z kolokwium (waga=0,5) i aktywności semestralnej (waga=0,5). Osoby, które z powodu choroby (udokumentowanej zwolnieniem lekarskim) nie będą mogły napisać testu zaliczeniowego w ustalonym terminie, będą pisać test w terminie późniejszym. Do zaliczenia wymagane jest zdobycie łącznie 60% punktów na koniec semestru, w tym minimum 50% punktów z kolokwium zaliczeniowego. Uzyskanie wyniku poniżej 50% z kolokwium zaliczeniowego uniemożliwia uzyskanie zaliczenia, niezależnie od łącznej punktacji z całego semestru. Do poprawy testu zaliczeniowego będą dopuszczone tylko osoby, które systematycznie pracowały w ciągu trwania semestru (uzyskały co najmniej 50% punktów z części semestralnej). Po upłynięciu terminu wypełniania quizów internetowych, nie będą one ponownie otwierane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kuźmińska | |
Prowadzący grup: | Anna Kuźmińska, Mariola Majchrak, Krzysztof Nowak, Tomasz Ochinowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kuźmińska | |
Prowadzący grup: | Waldemar Grzywacz, Anna Kuźmińska, Mariola Majchrak, Krzysztof Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.