Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia w biznesie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-DSMdz1PB
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia w biznesie
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku DSM dzienne sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z psychologicznymi podstawami funkcjonowania człowieka w organizacji oraz ich konsekwencjami dla zarządzania personelem, podejmowania decyzji menedżerskich czy relacji interpersonalnych w miejscu pracy. Zajęcia podzielone są na trzy bloki tematyczne, skupiające się na funkcjonowaniu poznawczym (m.in. funkcjonowanie umysłu, błędy poznawcze), emocjonalnym (m.in. rodzaje i pochodzenie reakcji emocjonalnych, inteligencja emocjonalna) i behawioralnym pracowników (m.in. motywacja, konsekwencje sprawowania władzy).

Pełny opis:

1. Dlaczego wiedza psychologiczna jest potrzebna menedżerom?

- W jaki sposób zdobywamy wiedzę naukową w naukach społecznych (zarządzaniu, psychologii, ekonomii)? Rodzaje doniesień naukowych -którym możemy ufać? Badania korelacyjne i eksperymentalne.

- Realizm sytuacyjny i psychologiczny w badaniach empirycznych. Trafność zewnętrzna (generalizowanie wyników uzyskanych w badaniach na populację) i wewnętrzna (wnioskowanie o związku przyczynowym).

- Metody diagnozowania pracowników (m.in diagnoza osobowości, temperamentu)

- Jakie znaczenie ma wiedza psychologiczna w zarządzaniu zasobami ludzkimi, zachowaniach organizacyjnych, zachowaniu konsumentów na rynku.

2. Funkcjonowanie poznawcze człowieka - znaczenie dla podejmowania decyzji w zarządzaniu

- Jak funkcjonują nasze umysły? Kategorie poznawcze. Sieci połączeń: Aktywizacja połączeń – ekran świadomości i pamięć operacyjna. Efekt ograniczenia zasobów poznawczych i konkurowanie o wolne zasoby poznawcze. Rola zawartości pamięci operacyjnej. Pozawerbalny zapis doświadczenia (system holistyczny) vs zapis aktywności poznawczej (system analityczny). Procesy automatyczne i kontrolowane. Aktywizacja schematów/reprezentacji poznawczych.

- Czy nasza pamięć jest niezawodna? Dynamika zapisów pamięciowych. Efekt pewności wstecznej („Wiedziałem to wcześniej”).

- Podejmowanie decyzji i błędy poznawcze w zarządzaniu. Efekty pierwszeństwa, świeżości, zakotwiczenia, konfirmacji, inercji, zbyt wczesnej aktywizacji. Asymetria procesów aktywizacji i dezaktywizacji. Efekt zestawienia: asymilacja vs kontrast.

- Konsekwencje omawianych zagadnień dla podejmowania decyzji w zarządzaniu oraz na rynku.

3. Funkcjonowanie emocjonalne człowieka - budowanie swojej inteligencji emocjonalnej

- Rodzaje reakcji emocjonalnych: emocje steniczne i asteniczne; uczucia, odczucia i nastroje; emocje endo- i egzocentryczne; opinie deskryptywne, oceny: ewaluatywne vs emocjonalne.

- Czy mogę wierzyć temu co czuję? Pobudzenie fizjologiczne. Rola interpretacji pobudzenia fizjologicznego. Efekt mylnej interpretacji pobudzenia. Zarażanie emocjami. Efekt transferu pobudzenia. Afektywne atraktory – asymetria pozytywno-negatywna: Inklinacja pozytywna. Informacyjny vs afektywny efekt negatywności.

- Dynamika reakcji emocjonalnych: perseweracja; efekty: ekspozycji, nowości, habituacji/adaptacji/przesytu. Samoocena jako podstawowa emocja endocentryczna.

- Inteligencja emocjonalna i jej znaczenie dla kierowania ludźmi

- Znaczenie emocji w podejmowaniu decyzji konsumenckich i zarządzaniu.

4. Funkcjonowanie behawioralne człowieka – jak działać skuteczniej?

- Planowanie swoich działań. Koncentrowanie się na wyjaśnianiu własnego zachowania (przyczyny vs konsekwencje). Strategie działania. Dynamika w realizacji celów.

- Przetwarzanie informacji o JA i innych - podstawowy błąd atrybucji.

- Motywacja - podstawowe zagadnienia; dysonans poznawczy; zachowania refleksyjne vs bezrefleksyjne: zwyczajowe i impulsywne.

- Metamorficzne skutki sprawowania władzy nad innymi

- Konsekwencje omawianych zagadnień dla zachowania członków organizacji.

Literatura:

Podstawowe pozycje:

• Udostępnione na platformie materiały dydaktyczne

• Wieczorkowska–Wierzbińska, G. „Psychologiczne ograniczenia.” (2011)

• Arnold J, Randall R, Patterson F, Silvester J, Robertson I, Cooper CL, Burnes B, Harris D & Axtell C (2016) Work Psychology: Understanding Human Behaviour in the Workplace, 6th ed. Harlow: Pearson.

Uzupełniające pozycje:

Dodatkowe materiały udostępnione na platformie e-learningowej

Efekty uczenia się:

Student/Studentka po ukończeniu kursu:

w zakresie wiedzy:

• rozpoznaje błędy poznawcze (np. efekt pierwszeństwa, świeżości, zakotwiczenia) (K_W01),

• wyjaśnia sposoby zdobywania wiedzy naukowej w naukach społecznych, w tym różnice między badaniami korelacyjnymi a eksperymentalnymi, sposoby zbierania i analizy danych i tworzenia raportów badawczych (K_W01)

• identyfikuje procesy automatyczne i kontrolowane oraz aktywizację schematów poznawczych w kontekście zarządzania (K_W05),

• rozpoznaje rolę emocji w podejmowaniu decyzji zarządczych i konsumenckich (K_W05)

• formułuje wnioski dotyczące wpływu funkcjonowania poznawczego człowieka dla podejmowania decyzji w kontekście zarządzania oraz funkcjonowania rynku (K_W05)

w zakresie umiejętności:

• identyfikuje zjawiska związane z pobudzeniem emocjonalnym (np. efekt mylnej interpretacji pobudzenia) oraz ich wpływ na relacje w organizacji (K_U02)

• klasyfikuje rolę emocji w podejmowaniu decyzji konsumenckich oraz w zarządzaniu organizacją, biorąc pod uwagę dynamikę reakcji emocjonalnych (np. efekt ekspozycji, habituacja) (K_U02)

• analizuje funkcjonowanie poznawcze człowieka, w tym ograniczenia zasobów poznawczych i ich wpływ na podejmowanie decyzji w zarządzaniu. (K_U05)

• korzysta z naukowych źródeł anglojęzycznych w zakresie psychologii w biznesie (K_U06).

• analizuje swoje zachowania i decyzje w kontekście wiedzy psychologicznej omawianej na zajęciach (K_U08)

w zakresie kompetencji społecznych:

• formułuje oceny działań i decyzji o charakterze zarządczym wykorzystując wiedzę psychologiczną do analizy zachowań ludzkich i dynamiki grupowej (K_K01)

• weryfikuje w sposób krytyczny opublikowane badania naukowe (biorąc pod uwagę ich m.in. trafność wewnętrzną, zewnętrzną, miary) w kontekście zarządzania ludźmi w organizacji (K_K02)

• ocenia skutki etyczne sprawowania władzy na innymi w organizacji rozumiejąc metamorficzne efekty władzy na zachowanie członków zespołu (K_K03)

Metody i kryteria oceniania:

1) Kolokwium (test na ostatnich zajęciach - 50% oceny; kolokwium musi być zaliczone na minimum 50%),

2) Aktywność semestralna (quizy internetowe, pytania otwarte, aktywność na zajęciach - 50% oceny).

Punkty bonusowe: Udział w badaniach (10% do części semestralnej)

Przedmiot kończy się zaliczeniem (nie obowiązuje tu zatem oficjalna sesja poprawkowa). Zaliczenie dotyczy pracy w ciągu całego semestru. Ocena końcowa będzie średnią ważoną z wyniku z kolokwium (waga=0,5) i aktywności semestralnej (waga=0,5). Osoby, które z powodu choroby (udokumentowanej zwolnieniem lekarskim) nie będą mogły napisać testu zaliczeniowego w ustalonym terminie, będą pisać test w terminie późniejszym.

Do zaliczenia wymagane jest zdobycie łącznie 60% punktów na koniec semestru, w tym minimum 50% punktów z kolokwium zaliczeniowego. Uzyskanie wyniku poniżej 50% z kolokwium zaliczeniowego uniemożliwia uzyskanie zaliczenia, niezależnie od łącznej punktacji z całego semestru. Do poprawy testu zaliczeniowego będą dopuszczone tylko osoby, które systematycznie pracowały w ciągu trwania semestru (uzyskały co najmniej 50% punktów z części semestralnej).

Po upłynięciu terminu wypełniania quizów internetowych, nie będą one ponownie otwierane.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kuźmińska
Prowadzący grup: Anna Kuźmińska, Mariola Majchrak, Krzysztof Nowak, Tomasz Ochinowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kuźmińska
Prowadzący grup: Waldemar Grzywacz, Anna Kuźmińska, Mariola Majchrak, Krzysztof Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)