Problemy prawne mediów, reklamy i public relations
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-DM-D1PPM |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Problemy prawne mediów, reklamy i public relations |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DM-DZIENNE II STOPNIA 1 semestr, 1 rok |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zorientowanie słuchaczy w przedmiocie prawa autorskiego, uświadomienie m, iż prawu temu podlegają utwory publicystyczne oraz zwrócenie uwagi na zakres ochrony autorskich praw osobistych i majątkowych, a także na dozwolony użytek prywatny i publiczny z chronionych utworów. Niebagatelne znaczenie dla przyszłych dziennikarzy będzie mieć omówienie problematyki ochrony wizerunku oraz korespondencji i źródeł informacji. Zajęcia pozwolą także na poznanie zasad sporządzania umów o przeniesieniu autorskich praw majątkowych na różnych polach eksploatacyjnych. Celem zajęć jest również zapoznanie studentów z przepisami prawnymi regulującymi funkcjono¬wanie radiofonii i telewizji, w szczególności zaś z zasadami funkcjonowania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, problematyką publicznej radiofonii i telewizji, a także z wymogami prawnymi, jakim winny odpowiadać programy radiowe i telewizyjne. |
Pełny opis: |
I. Przedmiot prawa autorskiego 1.Pojęcie utworu 2.Utwory zależne, inspirowane i zbiorowe 3.Zakres ochrony i przesłanki jej stosowania II. Podmiot prawa autorskiego 1. Twórca jako podmiot prawa autorskiego 2. Współautorzy (współtwórcy) utworu 3. Pracodawca jako podmiot praw autorskich 4.Instytucja naukowa jako podmiot prawa autorskiego w odniesieniu do utworów naukowych. III. Treść prawa autorskiego 1. Dualistyczne i monistyczna koncepcja praw autorskich 2. Autorskie prawa osobiste 3. Autorskie prawa majątkowe a. Treść autorskich praw majątkowych b. Czas trwania autorskich praw majątkowych c. Przeniesienie autorskich praw majątkowych. 4. Ograniczenia autorskich praw majątkowych a. Dozwolony użytek prywatny b. Dozwolony użytek publiczny 5. Szczególne prawa autorskie a. Uwagi ogólne b. Prawa autorskie dotyczące utworów audiowizualnych c. Prawa autorskie dotyczące programów komputerowych (program komputerowy jako podmiot ochrony, autorskie prawa majątkowe do programów komputerowych, ograniczenia autorskich praw majątkowych do programów komputerowych, przestępczość komputerowa) 6. Ochrona praw autorskich. a. Ochrona autorskich praw osobistych b. Ochrona autorskich praw majątkowych 7. Ochrona wizerunku, adresata korespondencji i tajemnicy źródeł informacji 8. Prawa pokrewne a. Uwagi ogólne b. Prawa do artystycznych wykonań c. Prawa do fonogramów i wideogramów d. Prawa do nadań 9. Organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi 10. Obrót cywilnoprawny w zakresie praw autorskich 11. Ochrona praw autorskich i praw pokrewnych w prawie karnym 12. Ubezpieczenia społeczne twórców i artystów wykonawców |
Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Barta, R. Markiewicz, Prawo autorskie, Warszawa 2008 J. Barta i inni, Prawo autorskie. Komentarz, wydanie IV, Zakamycze 2005 J. Sobczak, Prawo autorskie i prawa pokrewne, Warszawa 2000 Literatura uzupełniająca: J. Barta, R. Markiewicz,. Przepisy. Orzecznictwo. Umowy międzynarodowe, t. I – III, Warszawa 2005 R. Golat, Prawo autorskie i prawa pokrewne, Warszawa 2005 M. Poźniek-Niedzielska (red.), Prawo autorskie i prawa pokrewne. Zarys wykładu, Bydgoszcz-Warszawa-Lublin 2007 M. Barczewski, Traktatowa ochrona praw autorskich i praw pokrewnych, Warszawa 2007 P. Ślęzak, Prawo autorskie, Warszawa 2008 A. Matlak, Prawo autorskie w społeczeństwie informacyjnym, Warszawa 2004 J. Barta, R. Markiewicz (wprowadz.), Prawo autorskie i prawa pokrewne, Warszawa 2007 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu Student: WIEDZA 1. zdobędzie orientację w swoich prawach i obowiązkach jako twórcy, 2. pozna zasady rządzące dozwolonym użytkiem prywatnym i publicznym, reżim ochrony autorskich praw majątkowych i osobistych, a także problematykę ochrony wizerunku, adresata korespondencji i zagadnienie tajemnicy źródeł informacji, 3. zrozumie zasady rządzące ochroną autorskich praw osobistych i majątkowych, 4. wie jakie są konsekwencje naruszeń wspomnianych praw UMIEJĘTNOŚCI 1. potrafi ze zrozumieniem odczytać umowy w zakresie prawa autorskiego i poznać zakres swoich zobowiązań, 2. wie jak korzystać z chronionych prawem autorskim materiałów 3. potrafi odróżnić chronione i niechronione warstwy utworu |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny, zaliczenie ćwiczeń na podstawie kolokwium pisemnego |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT WYK
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Błeszyńska, Ksenia Kakareko | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Błeszyńska, Ksenia Kakareko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Błeszyńska, Ksenia Kakareko | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.