Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia widowisk

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-1L1AW2COZ
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia widowisk
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla studentów II roku studiów I stopnia (licencjackich) IKP
Punkty ECTS i inne: 10.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Oparte na autorskim programie i podręczniku Antropologia widowisk ujęcie kultury jako praktyki dramatycznej – opartej na działaniu. Przegląd stanowisk dotyczących teatralności i teatralizacji oraz widowiskowości i performatywności jako właściwości kultury.

Pełny opis:

Zajęcia prezentują różne formy widowisk kulturowych, praktyk performatywnych i teoretyczne propozycje ujęcia kultury przez pryzmat tych jej aspektów, które wiążą się z działaniem w obecności innych ludzi i w interakcji z nimi. Poszczególne tematy zorganizowane są wokół następujących kategorii:

I. Formy wzajemności

II. Rytualizacja

III. Zabawa

IV. Ceremoniały

V. Zawody

VI. Ofiara

VII. Oczyszczenia

VIII. Karnawały

IX. Akcja

X. Gest, taniec

XI. Stygmatyzacja ciała

XII. Fetysz, lalka

XIII. Maska, kostium

XIV. Sobowtór – postać

XV. Metamorfozy „ja”

Literatura:

Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. Agata Chałupnik, Wojciech Dudzik, Mateusz Kanabrodzki, Leszek Kolankiewicz, wstęp i redakcja Leszek Kolankiewicz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, wyd. 2 zmienione, poprawione i uzupełnione, Warszawa 2010.

Skany tekstów z podręcznika, jak również teksty uzupełniające, które zaproponowane zostaną w poszczególnych grupach na pierwszych zajęciach, udostępniane będą na platformie Classroom.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

– swoistość perspektywy antropologii widowisk w badaniach kultury oraz jej związki z innymi ujęciami antropologicznymi

– wybrane metodologie badania kultury w jej aspekcie widowiskowym

– kategorię widowiska jako medium i środek transmisji kultury

– podstawową terminologię związaną z badaniem widowisk kulturowych oraz praktyk widowiskowo-performatywnych

– metody analizy oraz interpretacji takich zjawisk kulturowych, jak ceremonie, rytuały, gry i zabawy, zawody, święta, różne formy zgromadzeń publicznych.

Student potrafi:

– wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować i interpretować zjawiska kultury w ich wymiarze dramatycznym, związanym z bezpośrednim działaniem, w samodzielnych projektach badawczych

– określać znaczenie widowiskowo-performatywnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji

– wykorzystywać podejścia badawcze właściwe dla perspektywy antropologii widowisk

– konstruować wypowiedzi i pisać teksty o charakterze naukowym podejmujące tematykę związaną z widowiskowo-performatywnym wymiarem kultury, stosując przy tym w sposób poprawny terminologię z zakresu antropologii widowisk

– zabierać głos w dyskusji na tematy związane z zagadnieniami poruszanymi na zajęciach z zastosowaniem argumentacji wywiedzionej z badań dotyczących widowisk kulturowych i widowiskowo-performatywnego aspektu kultury

Student jest gotów do:

– krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści dotyczących działania w kulturze i kultury przejawiającej się w działaniu

– przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych typów widowisk (takich jak ceremonie, rytuały, gry i zabawy, zawody, święta, zgromadzenia publiczne), samodzielnej analizy tych zjawisk przy użyciu kategorii wypracowanych w ramach antropologii widowisk

– dostrzegania przydatności refleksji kulturoznawczej na temat widowisk kulturowych do zrozumienia mechanizmów funkcjonowania życia społecznego

– zastosowania zdobytej wiedzy zarówno w debacie publicznej na poziomie lokalnym, jak i w środowisku uniwersyteckim

– działania zespołowego uwzględniającego etyczny aspekt współpracy

– dążenia do upowszechniania i otwartości zasobów wiedzy na temat widowisk kulturowych i widowiskowych aspektów kultury

Metody i kryteria oceniania:

1. Podstawowym warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u osoby prowadzącej. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w każdym semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach (30%) w semestrze skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia tego semestru, a w konsekwencji niezaliczeniem całych zajęć. Jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50% w każdym semestrze.

2. Na ocenę końcową składają się: ocena aktywności na zajęciach w trakcie całego roku (10%), pisemna praca roczna (40%) oraz egzamin ustny z całego programu zajęć (50%).

3. Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w zajęciach: udział w zajęciach 60h (2 ECTS), przygotowanie do zajęć 90h (3 ECTS), przygotowanie pracy rocznej 90h (3 ECTS), przygotowanie do egzaminu ustnego 60h (2 ECTS). Łącznie 300h (10 ECTS).

4. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji tekstów.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Bogucki, Agata Chałupnik, Wojciech Dudzik, Leszek Kolankiewicz
Prowadzący grup: Marcin Bogucki, Agata Chałupnik, Wojciech Dudzik, Leszek Kolankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Bogucki, Agata Chałupnik, Ewelina Godlewska-Byliniak
Prowadzący grup: Marcin Bogucki, Agata Chałupnik, Ewelina Godlewska-Byliniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)