Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Uczestnictwo w kulturze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-1UWK2CO1
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Uczestnictwo w kulturze
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla studentów II roku studiów I stopnia (licencjackich) IKP
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są różnym typom uczestnictwa w kulturze. Proponują spojrzenie na sztukę, praktyki kulturowe, instytucje i polityki kulturalne z perspektywy odbiorców, uczestników, obywateli. Poddają analizie ideowe i organizacyjne aspekty funkcjonowania sektora kultury w Polsce.

Pełny opis:

Zajęcia mają charakter teoretyczno-praktyczny.

W roku akademickim 2024/2025 uruchomione zostaną trzy 30-godzinne grupy ćwiczeniowe, prezentujące tematykę uczestnictwa na przykładzie wybranego obszaru kultury współczesnej.

Tematy oraz literatura prezentowane są w sylabusach poszczególnych grup zajęciowych.

Osoba studiująca wybiera jedną z grup:

Książki i ludzie - dr Joanna Zięba, semestr zimowy

Grupa poświęcona zagadnieniom związanym z kulturą książki, praktykami czytelniczymi, społecznym i wspólnotowym charakterem inicjatyw dotyczących czytania - wspólny namysł nad miejscem książek w życiu społecznym, ich rolą w budowaniu narracji tożsamościowych, funkcją społeczną i możliwościami budowania więzi społecznych opartych na wspólnej lekturze - jak również krytyczna refleksja dotycząca historycznych i współczesnych instytucji książki i czytelnictwa.

Miasto i mieszkańcy – mgr Karolina Wróbel-Bardzik, semestr zimowy

Grupa poświęcona tematyce uczestnictwa w kulturze w kontekście miasta i jego użytkowników. Przyjęta zostanie perspektywa oddolna, skupiająca się na mieszkańcach/mieszkankach i inicjatywach społeczności lokalnych. Istotne będzie także odniesienie do polityk miejskich nakierowanych na włączanie mieszkańców/mieszkanek w procesy decyzyjne w swoim otoczeniu oraz to, jak organizacje pozarządowe czy instytucje sektora kultury – domy kultury, muzea, galerie sztuki, otwierają się na swoje najbliższe sąsiedztwo.

Sztuki wizualne i ich instytucje – mgr Sara Herczyńska, semestr letni

Grupa poświęcona sztukom wizualnym i ich instytucjom, zwłaszcza muzeom i galeriom. Podczas zajęć przyjrzymy się temu do kogo i w jaki sposób adresują swoje działania i jak próbują poszerzać grono swoich odbiorców. Kontekstem będą bieżące wydarzenia ze świata sztuki.

Literatura:

Szczegóły w spisach lektur do poszczególnych grup zajęciowych.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Osoba studiująca zna i rozumie:

- różne typy uczestnictwa w kulturze i ich związek z naukami humanistycznymi i społecznymi;

- najważniejsze zjawiska i problemy związane z partycypacją społeczną, uczestnictwem w kulturze i dostępem do kultury;

- podstawową terminologię stosowaną do opisu sektora kultury w Polsce, polityk kulturalnych, a także praktyk kulturowych o charakterze wspólnotowym, zarówno współczesnych, jak i historycznych;

- najważniejsze metody badawcze, pozwalające na samodzielne przeprowadzenie diagnozy służącej rozpoznaniu form uczestnictwa w kulturze i wspierającej samodzielny proces planowania projektu;

- najważniejsze narzędzia i metody pracy projektowej i zespołowej;

- najważniejsze zjawiska z obszaru uczestnictwa w kulturze i jego wybranych aspektów (do wyboru: sztuki wizualne i performatywne, kultura książki i praktyki czytelnicze; partycypacja społeczna w środowisku miejskim).

UMIEJĘTNOŚCI

Osoba studiująca potrafi:

- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować i analizować informacje z różnorodnych źródeł i stosować je do badania instytucji kultury oraz różnych grup społecznych i ich form uczestnictwa w kulturze;

- interpretować typy uczestnictwa w kulturze i praktyki kulturowe z uwzględnieniem kontekstu historycznego, społecznego i politycznego;

- wykorzystywać różne media kulturowe i metody twórcze do projektowania działań w kulturze z uwzględnieniem różnorodnych uczestników i grup odbiorców;

- pracować zarówno indywidualnie, jak i w grupie oraz dostrzegać wagę współdziałania w kulturze;

- brać udział w dyskusji, prezentować wyniki swoich badań w formie pisemnej oraz ustnej podczas publicznych wystąpień w grupie, także z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych;

- samodzielnie zaplanować projekt społeczny dla określonej grupy odbiorców, poprzedzony wcześniejszą diagnozą potrzeb.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Osoba studiująca jest gotowa do:

- krytycznej refleksji i analizy wybranych aspektów sektora kultury w Polsce, a także pozainstytucjonalnych i oddolnych zjawisk z obszaru uczestnictwa w kulturze;

- przyjęcia postawy szacunku wobec różnych odbiorców i planowania działań w kulturze opartych na społecznej i etycznej odpowiedzialności;

- badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury, w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów społecznych;

- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i rozwoju sektora kultury w Polsce;

- udziału w debacie publicznej w otoczeniu społecznym oraz w środowisku uniwersyteckim;

- angażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania, dzielenia się wiedzą i umiejętnościami oraz upowszechniania zasobów dziedzictwa kulturowego.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena zostanie wystawiona na podstawie:

- oceny aktywności na zajęciach - udziału w dyskusjach i pracy w grupie (20%),

- krótkiej pracy semestralnej wraz z prezentacją koncepcji projektu działania w kulturze (80%).

Szczegółowe informacje na temat wymogów związanych z pracą zaliczeniową i projektem działania w kulturze zostaną przedstawione i omówione z grupą na początku semestru.

Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w zajęciach: udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 30h (1 ECTS), przygotowanie pracy semestralnej wraz z projektem działania w kulturze 30h (1 ECTS). Łącznie 90h (3 ECTS).

Nieobecności:

Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej/prowadzącego zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do 2 usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od 3 do 5 nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż 5 zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.

Prace pisemne i prezentacje:

Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach dyplomowych, pisemnych pracach zaliczeniowych i prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Wróbel-Bardzik, Joanna Zięba
Prowadzący grup: Karolina Wróbel-Bardzik, Joanna Zięba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Wróbel-Bardzik, Joanna Zięba
Prowadzący grup: Karolina Wróbel-Bardzik, Joanna Zięba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)