Uczestnictwo w kulturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-1UWK2CO1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Uczestnictwo w kulturze |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla studentów II roku studiów I stopnia (licencjackich) IKP |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są różnym typom uczestnictwa w kulturze. Proponują spojrzenie na sztukę, praktyki kulturowe, instytucje i polityki kulturalne z perspektywy odbiorców, uczestników, obywateli. Poddają analizie ideowe i organizacyjne aspekty funkcjonowania sektora kultury w Polsce. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter teoretyczno-praktyczny. W roku akademickim 2024/2025 uruchomione zostaną trzy 30-godzinne grupy ćwiczeniowe, prezentujące tematykę uczestnictwa na przykładzie wybranego obszaru kultury współczesnej. Tematy oraz literatura prezentowane są w sylabusach poszczególnych grup zajęciowych. Osoba studiująca wybiera jedną z grup: Książki i ludzie - dr Joanna Zięba, semestr zimowy Grupa poświęcona zagadnieniom związanym z kulturą książki, praktykami czytelniczymi, społecznym i wspólnotowym charakterem inicjatyw dotyczących czytania - wspólny namysł nad miejscem książek w życiu społecznym, ich rolą w budowaniu narracji tożsamościowych, funkcją społeczną i możliwościami budowania więzi społecznych opartych na wspólnej lekturze - jak również krytyczna refleksja dotycząca historycznych i współczesnych instytucji książki i czytelnictwa. Miasto i mieszkańcy – mgr Karolina Wróbel-Bardzik, semestr zimowy Grupa poświęcona tematyce uczestnictwa w kulturze w kontekście miasta i jego użytkowników. Przyjęta zostanie perspektywa oddolna, skupiająca się na mieszkańcach/mieszkankach i inicjatywach społeczności lokalnych. Istotne będzie także odniesienie do polityk miejskich nakierowanych na włączanie mieszkańców/mieszkanek w procesy decyzyjne w swoim otoczeniu oraz to, jak organizacje pozarządowe czy instytucje sektora kultury – domy kultury, muzea, galerie sztuki, otwierają się na swoje najbliższe sąsiedztwo. Sztuki wizualne i ich instytucje – mgr Sara Herczyńska, semestr letni Grupa poświęcona sztukom wizualnym i ich instytucjom, zwłaszcza muzeom i galeriom. Podczas zajęć przyjrzymy się temu do kogo i w jaki sposób adresują swoje działania i jak próbują poszerzać grono swoich odbiorców. Kontekstem będą bieżące wydarzenia ze świata sztuki. |
Literatura: |
Szczegóły w spisach lektur do poszczególnych grup zajęciowych. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Osoba studiująca zna i rozumie: - różne typy uczestnictwa w kulturze i ich związek z naukami humanistycznymi i społecznymi; - najważniejsze zjawiska i problemy związane z partycypacją społeczną, uczestnictwem w kulturze i dostępem do kultury; - podstawową terminologię stosowaną do opisu sektora kultury w Polsce, polityk kulturalnych, a także praktyk kulturowych o charakterze wspólnotowym, zarówno współczesnych, jak i historycznych; - najważniejsze metody badawcze, pozwalające na samodzielne przeprowadzenie diagnozy służącej rozpoznaniu form uczestnictwa w kulturze i wspierającej samodzielny proces planowania projektu; - najważniejsze narzędzia i metody pracy projektowej i zespołowej; - najważniejsze zjawiska z obszaru uczestnictwa w kulturze i jego wybranych aspektów (do wyboru: sztuki wizualne i performatywne, kultura książki i praktyki czytelnicze; partycypacja społeczna w środowisku miejskim). UMIEJĘTNOŚCI Osoba studiująca potrafi: - wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować i analizować informacje z różnorodnych źródeł i stosować je do badania instytucji kultury oraz różnych grup społecznych i ich form uczestnictwa w kulturze; - interpretować typy uczestnictwa w kulturze i praktyki kulturowe z uwzględnieniem kontekstu historycznego, społecznego i politycznego; - wykorzystywać różne media kulturowe i metody twórcze do projektowania działań w kulturze z uwzględnieniem różnorodnych uczestników i grup odbiorców; - pracować zarówno indywidualnie, jak i w grupie oraz dostrzegać wagę współdziałania w kulturze; - brać udział w dyskusji, prezentować wyniki swoich badań w formie pisemnej oraz ustnej podczas publicznych wystąpień w grupie, także z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych; - samodzielnie zaplanować projekt społeczny dla określonej grupy odbiorców, poprzedzony wcześniejszą diagnozą potrzeb. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Osoba studiująca jest gotowa do: - krytycznej refleksji i analizy wybranych aspektów sektora kultury w Polsce, a także pozainstytucjonalnych i oddolnych zjawisk z obszaru uczestnictwa w kulturze; - przyjęcia postawy szacunku wobec różnych odbiorców i planowania działań w kulturze opartych na społecznej i etycznej odpowiedzialności; - badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury, w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów społecznych; - dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i rozwoju sektora kultury w Polsce; - udziału w debacie publicznej w otoczeniu społecznym oraz w środowisku uniwersyteckim; - angażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania, dzielenia się wiedzą i umiejętnościami oraz upowszechniania zasobów dziedzictwa kulturowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena zostanie wystawiona na podstawie: - oceny aktywności na zajęciach - udziału w dyskusjach i pracy w grupie (20%), - krótkiej pracy semestralnej wraz z prezentacją koncepcji projektu działania w kulturze (80%). Szczegółowe informacje na temat wymogów związanych z pracą zaliczeniową i projektem działania w kulturze zostaną przedstawione i omówione z grupą na początku semestru. Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w zajęciach: udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 30h (1 ECTS), przygotowanie pracy semestralnej wraz z projektem działania w kulturze 30h (1 ECTS). Łącznie 90h (3 ECTS). Nieobecności: Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej/prowadzącego zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do 2 usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od 3 do 5 nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż 5 zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%. Prace pisemne i prezentacje: Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach dyplomowych, pisemnych pracach zaliczeniowych i prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Wróbel-Bardzik, Joanna Zięba | |
Prowadzący grup: | Karolina Wróbel-Bardzik, Joanna Zięba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Wróbel-Bardzik, Joanna Zięba | |
Prowadzący grup: | Karolina Wróbel-Bardzik, Joanna Zięba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.