Historia kultury skandynawskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-HKOS2CE1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Historia kultury skandynawskiej |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla studentów II roku studiów I stopnia IKP |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia mają na celu wprowadzenie do kultur krajów nordyckich. Nie jest wymagana zastana wiedza profesjonalna o państwach, społeczeństwach i kulturach obszaru nordyckiego, ani znajomość języków tego regionu. Od osób uczestniczących w zajęciach nie oczekuje się również doświadczenia terenowego, czyli podróży po Skandynawii i Arktyce. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu syntetyczne przybliżenie najważniejszych zagadnień z historii krajów i kultur nordyckich, zarówno z uwzględnieniem tropów wspólnej tożsamości północnoeuropejskiej, jak i lokalnych oraz etnicznych zróżnicowań. Kryteriami porządkowania materiału (historycznego, socjologicznego, politycznego i artystycznego) będzie z jednej strony proces cywilizacji, tj. analiza kulturowych uwarunkowań skandynawskiego modelu demokracji, państwa opiekuńczego, społeczeństwa dobrobytu, a z drugiej - kształtowanie się politycznej, etnicznej i kulturowej mapy współczesnej Skandynawii (rozpatrywane w szerokim kontekście kulturowym i społecznym dążenia do niezależności poszczególnych krajów). Wiedza ta zostanie skonfrontowana ze współczesnymi dyskursami nordyckimi i wyzwaniami społecznymi. |
Pełny opis: |
Tematy zajęć wraz z kluczowymi zagadnieniami: 1. Północne krajobrazy kulturowe. Definicje Północy. Kultura typu skandynawskiego i zagadnienie nordyckiej wspólnoty kulturowej. 2. Północ w lustrze międzykulturowym. Skandynawowie w badaniach międzykulturowych. Historia relacji polsko-nordyckich. Autostereotypy nordyckie a historie kulturowe. Różnice kulturowe wewnątrz regionu nordyckiego. 3. Starożytności nordyckie. Wikingowie: organizacja społeczna, obyczaje, podboje. Staroskandynawska religijność. Mitologia, runy i sagi. 4. Wokół integracji skandynawskiej. Dziedzictwo Unii Kalmarskiej w perspektywie "długiego trwania". Skandynawizm, Rada Nordycka i inne struktury nordyckie. Norden a świat bałtycki. 5. Specyfika nordycka w kulturze wizualnej i popularnej. Wprowadzenie do sztuki, designu i kina skandynawskiego. Fenomen Eurowizji w krajach skandynawskich. 6. Terytoria osobne Norden: Grenlandia, Svalbard, Wyspy Owcze, Wyspy Alandzkie, Sapmi. Krytyka postkolonialna w debacie społecznej i działaniach muzealnych. 7. Rola wyobrażeń o dziedzictwie chłopskim w konstruowaniu idei narodowej w Skandynawii. Wierzenia, języki, architektura i muzealnictwo. 8. Geneza i krytyka modelu państwa opiekuńczego w Skandynawii. "Dom Ludu", idea równości i prawa dziecka. Przykłady nordyckiej literatury dziecięcej (baśnie Andersena, Dzieci z Bullerbyn, Pippi, Muminki). 9. Związek Skandynawów z naturą. Praktyki friluftsliv, kulturowa historia sauny, "dziewicza przyroda" w narodowym brandingu krajów nordyckich. 10. Polska "kolonizacja" Skandynawii. Migracja Polaków do krajów nordyckich w XXI wieku. Casus islandzki. Szczegółowy plan i rytm realizacji wymienionych tu tematów przedstawiony zostanie na zajęciach. |
Literatura: |
Wszystkie lektury obowiązkowe będą udostępniane osobom uczestniczącym w zajęciach w postaci plików PDF za pośrednictwem Google Classroom w zakładce "Materiały" z podziałem na tematy (lub/i daty poszczególnych spotkań). Szczegółowa lista lektur zostanie udostępniona grupie na początku semestru. 1. Bukowiecki, Łukasz: Czas przeszły zatrzymany. Kulturowa historia skansenów w Szwecji i w Polsce. Warszawa 2015 (fragmenty). 2. Ciesielski, Zenon: Dzieje kultury skandynawskiej, Gdańsk 2016 (fragmenty). 3. Gerner, Kristian: Region bałtycki. Spojrzenie geokulturowe, "Herito" 2015, nr 20. 3. Klinge, Matti: Północ, natura, ubóstwo – tło nordyckiej tożsamości, w: tegoż, Fińska tradycja. Eseje o strukturach i tożsamościach, Północy, przeł. Jarosław Suchoples, Wrocław 2006. 4. Piotrowski, Bernard: Tradycje jedności Skandynawii: od mitu wikińskiego do idei nordyckiej, Poznań 2006 (fragmenty). 5. Schab, Sylwia: Północ/Norden — rozważania o nordyckim dyskursie wspólnotowym, w: . W. Polsk – skandinaviska möten. Spotkania polsko – skandynawskie, red. Barbara Törnquist-Plewa. Lund 2011, 1–20. On-line: https://journals.lub.lu.se/sl/article/view/9870/8326 6. Pessel, Włodzimierz Karol: Czerwono-biali i Biało-Czerwoni. Dania, Polska, Północ - problemy sąsiedztwa kulturowego, Warszawa 2019, 26-110. Literatura dodatkowa: 1. Bagińska, Agnieszka i Głowacki, Wojciech: Przesilenie. Malarstwo Północy 1880–1910, [katalog wystawy] Muzeum Narodowe w Warszawie. Warszawa 2022. 2. Konopka, Emiliana: Carl i Karin Larsson – twórcy szwedzkiego „domu idealnego”?. „Studia Scandinavica”, 3(23), 2019, 95–114. 3. Konopka, Emiliana: Czy obrazy wnętrz Vilhelma Hammershøia są hyggelige? Duński malarz pomiędzy międzynarodowym malarstwem nastrojowym a narodowym autostereotypem. W. Tygiel Skandynawistyczny 2 Antologia Studencko-Doktorancka Instytutu Skandynawistyki i Fennistyki Uniwersytetu Gdańskiego. Tom IX, red. Maria Sibińska. Gdańsk 2023, 107–126. 4. Konopka, Emiliana: Antropologia sztuki rdzennej ludności regionu nordyckiego: reprezentacja Kalaallit Nunaat i Sápmi w muzeach skandynawskich. “Porta Aurea”, (22), 2023, 154–171. |
Efekty uczenia się: |
I. Osoby studiujące po ukończeniu kursu posiadają podstawową wiedzę z zakresu kultur obszaru nordyckiego (kultury islandzkiej, duńskiej, szwedzkiej, norweskiej, fińskiej), a także rozumieją specyfikę terytoriów o szczególnym statusie, takich jak Grenlandia, Wyspy Owcze czy Sapmi (eksterytorialna kraina ludu Saami). Znają znaczenie dziedzictwa okresu przedpaństwowego (wikińskiego) ze szczególnym uwzględnieniem mitologii, religijności i literatury o rodowodzie oralnym. Przyswoiły kluczowe terminy skandynawistyczne (filologiczne), a także z zakresu nauk o kulturze i społecznych nauk sąsiednich (socjologia, politologia) niezbędne w badaniach regionu skandynawskiego. II. Osoby studiujące po ukończeniu kursu potrafią identyfikować podstawowe zjawiska i procesy z dziedziny historii kultury skandynawskiej, jednocześnie sytuując je na tle współczesności. Po zapoznaniu się z literaturą przedmiotu (lekturą obowiązkową) nabyły narzędzia umożliwiające zrozumienie, analizę oraz kulturoznawczą interpretację tekstów kultur europejskiej Północy, w takim stopniu, by w interpretacjach tych uwzględniać jak najszersze konteksty społeczne, polityczne, symboliczne i artystyczne. Nadto, zdają sobie sprawę z uwarunkowań recepcji treści kultur obszaru nordyckiego w kulturze polskiej, zarówno w przeszłości, jak i w czasach współczesnych. III. Osoby będące absolwentami kursu są przygotowane do łączenia kompetencji kulturoznawczych ze skandynawistycznymi, a także dalszego, indywidualnego poszerzania wiedzy o kulturach i krajach nordyckich; umiejętności te zaprezentują w przygotowywanych przez siebie pracach zaliczeniowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącego zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć (jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50 proc). Weryfikacja efektów uczenia się jest dwojaka. Na ocenę końcową składa się: - aktywność na zajęciach (egzekwowana będzie znajomość lektury obowiązkowej) i wygłoszenie ok. 10-minutowej prezentacji - 40%, - krótka praca zaliczeniowa (ok. 4-5 stron znormalizowanego komputeropisu) w formie recenzji problemowej wybranego tekstu kultury skandynawskiej - 60%. Wyjaśnienie: przez "recenzję problemową" należy rozumieć taką prezentację dowolnie wybranego przez siebie materiału, które uwzględni dystynktywne cechy kultur skandynawskich lub powiązania ze skandynawskimi dyskursami (współczesnymi) lub / i procesami historyczno-kulturowymi. Prace mogą dotyczyć filmów, dzieł literackich, muzycznych, plastycznych, w tym obiektów muzealnych. Indywidualne tematy prac zostaną omówione na zajęciach, co zarazem tworzyć będzie instruktywny dla całej grupy przegląd zainteresowań poszczególnych osób uczestniczących w kursie. Podczas przygotowywania pracy zaliczeniowej zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstu. Na Uniwersytecie Warszawskim sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. Szacunkowy nakład pracy osób uczestniczących w zajęciach określa się następująco: udział w zajęciach trwających jeden semestr (30 godzin) - 1 ECTS, regularne przygotowanie do zajęć - 1 ECTS, przygotowanie i udział w zaliczeniu - 1 ECTS. Łącznie 3 ECTS, co stanowi ekwiwalent 90 godz. pracy w skali semestru. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Włodzimierz Pessel | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Pessel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.