Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura fotografii w XIX w. Archiwa podporządkowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-KON2023K9
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kultura fotografii w XIX w. Archiwa podporządkowania
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Konwersatoria fakultatywne IKP
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Zalecana znajomość języka angielskiego.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia przeznaczone dla osób zainteresowanych historią dziewiętnastowiecznej fotografii i relacjami władzy, które wytwarza użycie aparatu fotograficznego. Będziemy skupiać się fotografiach i praktykach fotografowania w odniesieniu do wytwarzania nowoczesnego porządku społecznego (w perspektywie polskiej i europejskiej).

Pełny opis:

Na zajęciach będziemy przyglądać się kulturze fotografii w XIX wieku, ze szczególnym naciskiem na jej funkcję dyscyplinującą, związaną z wytwarzaniem nowoczesnego porządku społecznego. Będziemy analizować fotografie reprezentujące i wytwarzające obcość (fotografie antropologicznych Innych), fotografie grup podporządkowanych – w kontekście europejskim (rewolucjoniści, histeryczki, pracownice seksualne, robotnicy) oraz polskim (Polacy jako inni, Żydzi, Rusini, chłopi). Analizie i refleksji poddamy także zagadnienia takie jak związki fotografii z nauką (fotografie etnograficzne, fotografia medyczna), z narodem i państwem (fotografia kolonialna, fotografia propagandowa, fotografia policyjna), rozrywką (zdjęcia „osobliwości”, fotografia erotyczna, fotografie „karnawałowe”), krytyką społeczną (fotoreportaż i fotografia dokumentalna).

Szczegółowy sylabus zostanie omówiony ze studentkami i studentami na pierwszych zajęciach.

Literatura:

Wybrana literatura:

André Rouillé, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, przeł. O. Hedemann, Universitas, Kraków 2007.

Anthropology and photography 1860–1920, red. Elizabeth Edwards, Yale University Press, The Royal Anthropological Institute, New Haven–London 1992.

Sharon Sliwinski, The Childhood of Human Rights: The Kodak on the Congo, “Journal of Visual Culture” 2006, vol. 5, no 3.

Anna Wieczorkiewicz, Monstruarium, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2009.

Jeannene M. Przyblyski, Revolution at a Standstill: Photography and the Paris Commune of 1871, “Yale French Studies” 2001, no. 101, pp. 54–78.

Ulrich Baer, Fotografia i histeria: ku poetyce flesza, przeł. K. Bojarska, „Teksty Drugie” 2013, nr 4, s. 159-187.

Allan Sekula, Społeczne użycia fotografii, przeł. K. Pijarski, Warszawa 2010.

John Tagg, The Burden of Representation. Essays on Photographies And Histories, University of Minnesota Press, Minneapolis 2005.

Jolanta Sikorska-Kulesza (red.), Album policmajstra warszawskiego. Pamięć powstania 1860–1865, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2020.

Grażyna Kubica, Fotografia etnograficzna dokumentująca życie Żydów w Polsce – charakterystyka ogólna, „Etnografia Nowa” 2015/2016, nr 7/8.

Ewa Manikowska, Photography and cultural heritage in the age of nationalisms: Europe’s Eastern borderlands (1867–1945), Bloomsbury Visual Arts, London 2019.

Teksty będą udostępnione na platformie Classroom.

Efekty uczenia się:

K_W02, K_W05, K_W06, K_W09, K_U01, K_U02, K_U03, K_K01, K_K02, K_K09

Wiedza: absolwent/absolwentka zna i rozumie

- w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty historii kultury polskiej i ościennych kultur obcych

- podstawowe media i środki transmisji kultury (słowo, obraz, widowisko) oraz ich wpływ na kształt procesu kulturowego

- w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty kultury literackiej i twórczości słownej, widowisk kulturowych i kultury teatralnej, kultury wizualnej i filmowej oraz relacjach między nimi

- wybrane nurty i narzędzia historii literatury, teatru, widowisk oraz sztuk wizualnych i filmu

Umiejętności: absolwent/absolwentka potrafi

- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki

- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny

- określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji

Kompetencje społeczne: absolwent/absolwentka jest gotowa do

- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści

- przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów

-wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego

Metody i kryteria oceniania:

* frekwencja (dopuszczalne 2 nieobecności; nieobecność na ponad 1/3 zajęć jest podstawą do ich niezaliczenia)

* aktywność na zajęciach

* sporządzenie notatki na temat wybranych zajęć/tekstu (w formie wpisów na platformie Classroom) - do oddania w trakcie semestru

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Koprowicz
Prowadzący grup: Agata Koprowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)