Prosty język w praktyce – warsztaty redakcyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3003-PJB1PJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Prosty język w praktyce – warsztaty redakcyjne |
Jednostka: | Instytut Języka Polskiego |
Grupy: |
Przedmioty 1 r. specjalizacji "Prosty język i przyjazna komunikacja" - stacjonarne 2-go stopnia Przedmioty specjalizacji "Prosty język i przyjazna komunikacja" - stacjonarne 2-go stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Na zajęciach będziemy się uczyć pisać i redagować różnego typu teksty użytkowe zgodnie z zasadami prostego języka i skutecznej komunikacji. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter praktyczny. Podczas zajęć zajmiemy się wybranymi gatunkami tekstów użytkowych, z którymi specjaliści od prostego języka mierzą się w pracy zawodowej. Będziemy je pisać i redagować zgodnie z zasadami prostego języka. Będą to między innymi: - odpowiedzi na pisma klientów, - służbowe e-maile pisane do klientów, współpracowników i przełożonych, - regulaminy, - odpowiedzi na reklamacje, - informacje umieszczane na stronach internetowych, - informacje umieszczane w mediach społecznościowych i aplikacjach, - ogłoszenia, - formularze. Podczas tej pracy sprawdzimy, jak w praktyce wykorzystać narzędzia do automatycznego (i półautomatycznego upraszczania tekstów). Zastanowimy się jednocześnie nad granicami upraszczania i spróbujemy wypracować taki model prostego języka, który z jednej strony odpowiada na potrzeby odbiorcy, z drugiej - sprawia, że nadawca również czuje się bezpiecznie i komfortowo. |
Literatura: |
Zajęcia mają charakter warsztatowy. Proponowana literatura jest jedynie punktem wyjścia do działań praktycznych. Są to między innymi te opracowania: 1. Magdalena Wójcik, E-book o prostym języku, Warszawa 2024. 2. Monika Kresa, Magdalena Wanot-Miśtura, Encyklopedia prostej polszczyzny PZU, Warszawa 2012: https://www.pzu.pl/_fileserver/item/1536673. 3. Ewelina Moroń, Tomasz Piekot, Grzegorz Zarzeczny, Marek Maziarz, Prosto o konkursach Funduszy Europejskich. Poradnik efektywnego pisania, Wrocław 2015. 4. Jan Miodek, Marek Maziarz, Tomasz Piekot, Marcin Poprawa, Grzegorz Zarzeczny, Jak pisać o Funduszach Europejskich?, Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć studenci: 1. znają i rozumieją: - czynniki wpływające na rozumienie tekstu i ułatwiające zapamiętywanie treści (W3) - zasady grzeczności językowej w komunikacji publicznej oraz reguły dostosowania cech językowych i kompozycyjnych komunikatu do sytuacji pragmatycznej (W9) 2. potrafią: - rozpoznawać leksykę, struktury gramatyczne i cechy typograficzne tekstu utrudniające rozumienie tekstu (U1) - właściwie dostosowywać słownictwo, konstrukcję zdania, budowę akapitu i dobierać formy gramatyczne w tekście użytkowym zgodnie z regułami prostego języka (U2) - właściwie posługiwać się strategiami grzeczności adekwatnymi do złożonej sytuacji komunikacyjnej (U5) - budować wypowiedzi niedyskryminujące ze względu wiek, płeć, niepełnosprawność itp. (U6) - przeprowadzić krytyczną analizę tekstu pod kątem stopnia jego trudności (U7) - właściwie posługiwać się narzędziami służącymi do upraszczania tekstów, w tym aplikacjami dostępnymi w internecie (U8) 3. są gotowi do tego, żeby: - uznać wagę użycia prostego języka dla sprawności funkcjonowania administracji i firm (K3) |
Metody i kryteria oceniania: |
PUNKTY ECTS: Aby zaliczyć przedmiot, studenci muszą zdobyć 6 punktów ECTS, które odpowiadają 180 godzinom nakładu pracy. Rozkładają się one następująco: - udział w ćwiczeniach: 30 godzin (1 ECTS); - przygotowanie do zajęć: 60 godzin (2 ECTS); - przygotowanie projektu - redakcja tekstów użytkowych: 90 godzin (3 ECTS) WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU: 1. Aby zaliczyć przedmiot, studenci muszą: - uczestniczyć w zajęciach (szczegóły dotyczące liczby nieobecności znajdują się dalej), - wykazywać się aktywnością na zajęciach, - przygotować projekt (teksty przeredagowane w duchu prostego języka). Ich liczbę i typ ustalimy podczas zajęć. NIEOBECNOŚCI NA ĆWICZENIACH: 1. Studenci mają prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. 2. Jeśli studenci ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymują zaliczenia z zajęć. 3. Jeśli studenci chcą usprawiedliwić nieobecności, muszą w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim). 4. Studenci ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia. Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim: a. pkt 17 par. 2, b. pkt 4.5 par. 17, c. par 33. METODY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Na zajęciach stosujemy następujące metody weryfikacji efektów kształcenia: 1. ocena prac pisemnych (redagowanych tekstów), 2. ocena bieżącego przygotowania studenta do zajęć dydaktycznych. ZASADY WYKORZYSTYWANIA NARZĘDZI SI: 1. Jeśli studenci chcą na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, muszą: a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia, b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji. 2. Studenci nie mogą korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi. 3. Jeśli studenci wykorzystają narzędzia sztucznej inteligencji: a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub b. w sposób z nią nieuzgodniony, osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14. Podstawa: 1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki 2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia. 3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WAR
WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kresa, Jarosław Łachnik | |
Prowadzący grup: | Monika Kresa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Dla cyklu 2024/2025 aktualny jest opis z sekcji "Informacje ogólne". |
|
Pełny opis: |
Dla cyklu 2024/2025 aktualny jest opis z sekcji "Informacje ogólne". |
|
Literatura: |
Dla cyklu 2024/2025 aktualny jest opis z sekcji "Informacje ogólne". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.