Porozumienie bez przemocy (NVC) – podstawy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3003-PJB1W1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Porozumienie bez przemocy (NVC) – podstawy |
Jednostka: | Instytut Języka Polskiego |
Grupy: |
Przedmioty 1 r. specjalizacji "Prosty język i przyjazna komunikacja" - stacjonarne 2-go stopnia Przedmioty specjalizacji "Prosty język i przyjazna komunikacja" - stacjonarne 2-go stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawami metody Porozumienia bez Przemocy (Nonviolent Communication, NVC), opracowanej przez Marshalla Rosenberga. Uczestnicy nauczą się rozpoznawać i wyrażać swoje emocje oraz potrzeby, a także budować empatyczne relacje w życiu osobistym, akademickim i zawodowym. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawami metody Porozumienia bez Przemocy (Nonviolent Communication, NVC), opracowanej przez Marshalla Rosenberga. Uczestnicy nauczą się rozpoznawać i wyrażać swoje emocje oraz potrzeby, a także budować empatyczne relacje w życiu osobistym, akademickim i zawodowym. Zajęcia będą skoncentrowane wokół następujących tematów: 1. Wprowadzenie do NVC: a. Historia i założenia metody. b. Rola empatii w komunikacji. 2. Cztery kroki NVC: a. Obserwacja: jak dostrzegać sytuacje bez oceniania. b. Uczucia: rozpoznawanie i wyrażanie emocji. c. Potrzeby: identyfikacja swoich potrzeb i potrzeb innych. d. Prośby: formułowanie jasnych i konstruktywnych próśb. 3. Rozpoznawanie barier komunikacyjnych: a. Analiza języka, który oddziela nas od innych (np. oceny, oskarżenia, porównania). b. Sposoby na przełamywanie konfliktów i budowanie porozumienia. 4. Ćwiczenia praktyczne: a. Warsztaty empatycznego słuchania. b. Symulacje trudnych rozmów. c. Budowanie własnych komunikatów w duchu NVC. |
Literatura: |
1. Marshall B. Rosenberg, "Porozumienie bez przemocy. Podręcznik", Warszawa 2016. 2. Krzysztof Mudyń, "Porozumienie bez przemocy" jako metoda przezwyciężania sytuacji kryzysowych i zapobiegania konfliktom, [w:] Kryzysy i ich przezwyciężanie : problemy interwencji i pomocy psychologicznej / pod red. Doroty Kubackiej-Jasieckiej i Krzysztofa Mudynia. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2014. - S. [215]-231. 3. Anna Jedynak, "Porozumienie bez przemocy", "Etyka" 42/2009, s. 23-36. 4. Zbigniew Wieczorek, "Porozumienie bez przemocy Marshalla Rosenberga jako sposób na redukowanie barier komunikacyjnych", "Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa" 3/2012, s. 103-116. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Uczestnik zajęć zna: 1. zasady rozwiązywania sytuacji konfliktowych. UMIEJĘTNOŚCI Uczestnik zajęć umie: 1. Wykorzystać zasady porozumienia bez przemocy (NVC) w pracy z klientem lub zastosować w tekście zasady projektowania treści w duchu zasad. 2. Właściwie posługiwać się strategiami grzeczności adekwatnymi do złożonej sytuacji komunikacyjne. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Uczestnik zajęć jest gotów do: 1. Uznania etycznych przesłanek wymogu przejrzystego, jasnego przekazywania informacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
PUNKTY ECTS: Aby zaliczyć przedmiot, studenci muszą zdobyć 3 punkty ECTS, które odpowiadają 90 godzinom nakładu pracy. Rozkładają się one następująco: - udział w ćwiczeniach: 30 godzin (1 ECTS); - przygotowanie do zajęć: 30 godzin (1 ECTS); - przygotowanie prezentacji: 90 godzin (1 ECTS) WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU: 1. Aby zaliczyć przedmiot, studenci muszą: - uczestniczyć w zajęciach (szczegóły dotyczące liczby nieobecności znajdują się dalej), - wykazywać się aktywnością na zajęciach, - przygotować prezentację na wybrany temat. NIEOBECNOŚCI NA ĆWICZENIACH: 1. Studenci mają prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. 2. Jeśli studenci ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymują zaliczenia z zajęć. 3. Jeśli studenci chcą usprawiedliwić nieobecności, muszą w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim). 4. Studenci ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia. Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim: a. pkt 17 par. 2, b. pkt 4.5 par. 17, c. par 33. METODY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Na zajęciach stosujemy następujące metody weryfikacji efektów kształcenia: 1. ocena prac pisemnych (redagowanych tekstów), 2. ocena bieżącego przygotowania studenta do zajęć dydaktycznych. ZASADY WYKORZYSTYWANIA NARZĘDZI SI: 1. Jeśli studenci chcą na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, muszą: a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia, b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji. 2. Studenci nie mogą korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi. 3. Jeśli studenci wykorzystają narzędzia sztucznej inteligencji: a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub b. w sposób z nią nieuzgodniony, osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14. Podstawa: 1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki 2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia. 3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kresa, Katarzyna Kubacka, Jarosław Łachnik | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kubacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Dla cyklu 2024/2025 aktualny jest opis z sekcji "Informacje ogólne". |
|
Pełny opis: |
Dla cyklu 2024/2025 aktualny jest opis z sekcji "Informacje ogólne". |
|
Literatura: |
Dla cyklu 2024/2025 aktualny jest opis z sekcji "Informacje ogólne". |
|
Uwagi: |
Dla cyklu 2024/2025 aktualny jest opis z sekcji "Informacje ogólne". |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kresa, Katarzyna Kubacka, Jarosław Łachnik | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kubacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Dla cyklu 2024/2025 aktualny jest opis z sekcji "Informacje ogólne". |
|
Pełny opis: |
Dla cyklu 2024/2025 aktualny jest opis z sekcji "Informacje ogólne". |
|
Literatura: |
Dla cyklu 2024/2025 aktualny jest opis z sekcji "Informacje ogólne". |
|
Uwagi: |
Dla cyklu 2024/2025 aktualny jest opis z sekcji "Informacje ogólne". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.