Programy autorskie i podręczniki polonistyczne w liceum
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-N1B1PA |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.3
|
Nazwa przedmiotu: | Programy autorskie i podręczniki polonistyczne w liceum |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty 1 roku specjalizacji nauczycielskiej - stacjonaren 2-go stopnia Przedmioty specjalizacji nauczycielskiej - stacjonarne 2-go stopnia Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie studentom specjalizacji nauczycielskiej aktualnych programów i podręczników polonistycznych dla szkół ponadpodstawowych. Zajęcia mają charakter warsztatowy, dzięki czemu studenci poznają możliwości wykorzystania podręczników w sytuacjach dydaktycznych. |
Pełny opis: |
Punktem wyjścia zajęć jest analiza aktualnych podstaw programowych i wynikających z nich założeń merytorycznych. Przedstawiane są najczęściej wykorzystywane programy, analizie podlega ich wartość merytoryczna i dydaktyczna oraz przydatność w przygotowywaniu uczniów do wymagań stawianych przez egzamin maturalny. Analizie programów towarzyszy refleksja nad funkcjami podręcznika szkolnego, zwłaszcza zaś podręcznika polonistycznego w szkole ponadpodstawowej: dla kogo przeznaczony jest podręcznik i jakie powinny być kryteria jego wyboru. Szacowana jest także wartość podręcznika; przeglądowi podlegają najczęściej wykorzystywane obecnie podręczniki dla szkół ponadpodstawowych. Ostatnim zagadnieniem podejmowanym na zajęciach jest relacja pomiędzy podręcznikiem a możliwościami realizacji programu oraz sposoby wykorzystywania podręcznika w samokształceniu. |
Literatura: |
Najczęściej wykorzystywane programy i podręczniki: 1. Oblicza epok – WSiP 2. Ponad słowami – Nowa Era 3. Sztuka wyrazu – GWO 4. Język polski – OPERON Literatura przedmiotu: 1. C. Ornstein, F. P. Hunkins: Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka, Warszawa 1998 (wybrane rozdziały). 2. J. Nocoń: Dialogowość podręczników szkolnych [w:] Kształcenie porozumiewania się, red. S. Gajda, J. Nocoń, Opole 1994. 3. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja, red. Teresa Kosyra-Cieślak, materiał elektroniczny Ośrodka Rozwoju Edukacji (wybrane rozdziały). 4. Wybrane programy nauczania do języka polskiego (liceum i technikum) opublikowane na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji. Podczas pierwszych zajęć prowadzący w porozumieniu z grupą może zmodyfikować powyższą listę, np. rozszerzyć ją o teksty omawiające zagadnienia zgodne ze szczególnymi potrzebami i zainteresowaniami studentów. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie: podstawę programową nauczania języka polskiego w szkole ponadpodstawowej; główne (najbardziej popularne) programy nauczania dotyczące kształcenia polonistycznego w szkołach ponadpodstawowych; główne (najbardziej popularne) podręczniki kształcenia polonistycznego w szkołach ponadpodstawowych; kryteria wyboru programów i podręczników; zagadnienia tworzenia i modyfikacji, analizy i oceny programów nauczania, a także zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału; relacje pomiędzy podręcznikami i możliwościami realizacji programu; sposoby wykorzystywania podręczników w samokształceniu. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.1/E.1.W2, D.1/E.1.W3, D.1/E.1.W5, D.1/E.1.W6, D.1/E.1.W7, D.1/E.1.W8, D.1/E.1.W9, D.1/E.1.W11, D.1/E.1.W15, B.2.W1, C.W3, C.W4, C.W 5, C.W7 W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi: przeanalizować rozkład materiału; ocenić wartość merytoryczną i metodyczną programów oraz podręczników do kształcenia polonistycznego w szkole ponadpodstawowej, w tym identyfikować zadania szkolne z celami kształcenia; ocenić przydatność poszczególnych programów i podręczników do przygotowania uczniów podchodzących do egzaminu maturalnego; identyfikować powiązania treści kształcenia polonistycznego z innymi treściami nauczania; dobierać środki dydaktyczne aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.1/E.1.U1, D.1/E.1.U2, D.1/E.1.U3, D.1/E.1.U5, D.1/E.1.U7, B.2.U2, C.U1, C.U3, C.U4, C.U5 W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka jest gotów/gotowa do: twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów; doboru i adaptowania środków oraz metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów; promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania środków dydaktycznych oraz poszanowania praw własności intelektualnej; stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.1/E.1.K1, D.1/E.1.K3, D.1/E.1.K4, D.1/E.1.K7, D.1/E.1.K8, C.K1 Grupa zajęć z rozporządzenia MNISW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z 25 lipca 2019 r.: D |
Metody i kryteria oceniania: |
Nakład pracy: Udział w zajęciach: 15 godzin Przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury): 10 godzin Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 5 godzin Podstawa zaliczenia: frekwencja (dopuszczalna jedna nieobecność); bieżące przygotowanie do zajęć; aktywność w trakcie ćwiczeń; złożenie w terminie pisemnej pracy zaliczeniowej. |
Praktyki zawodowe: |
Zgodnie z programem specjalizacji nauczycielskiej . |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 42 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Helena Balcerek, Piotr Ślusarczyk | |
Prowadzący grup: | Piotr Ślusarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 42 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Helena Balcerek, Piotr Ślusarczyk | |
Prowadzący grup: | Piotr Ślusarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.