Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty interpretacji tekstu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-N1B1WI
Kod Erasmus / ISCED: 05.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Warsztaty interpretacji tekstu
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Przedmioty 1 roku specjalizacji nauczycielskiej - stacjonaren 2-go stopnia
Przedmioty specjalizacji nauczycielskiej - stacjonarne 2-go stopnia
Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
Punkty ECTS i inne: 2.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu wszechstronne przygotowanie przyszłego nauczyciela do prowadzenia pogłębionej analizy i interpretacji tekstów źródłowych podczas lekcji języka polskiego. Podstawą warsztatów jest analiza i interpretacja poszczególnych tekstów literackich/wizualnych w kontekście tekstów teoretycznych.

Pełny opis:

 Podstawowe zagadnienia funkcjonowania tekstu literackiego (publicystycznego, filozoficznego itd.)/tekstu wizualnego w perspektywie odbiorcy.

 Problematyka stylów, formuł, metod odbioru, ze specjalnym uwzględnieniem perspektywy szkolnej.

 Uwarunkowania funkcjonowania stylów, formuł, metod odbioru.

 Najczęściej stosowane w szkole metody interpretacyjne: hermeneutyczna, analiza strukturalno-semiotyczna, krytyka tematyczna, eksplikacja tekstu. Warsztaty interpretacyjne;

 Rozpoznawanie i opis istotnych sposobów funkcjonowania współczesnych tekstów literackich i innych tekstów kultury (np. intersemiotyzm i intertekstualność).

 Organizacja własnego warsztatu interpretacyjnego nauczyciela i krytyczna ocena swoich dokonań.

 Omówienie i przećwiczenie technik interpretacyjnych w zależności od rodzajowej przynależności tekstu źródłowego (liryka, epika, dramat; ponadto: eseistyka filozoficzna, historiozoficzna itp.).

 Praktyczne ćwiczenia interpretacyjne oraz sprawdzian kompetencji analityczno-interpretacyjnych.

Zakres tematów odnoszących się do analizy i interpretacji tekstów wizualnych będzie uzależniony z jednej strony od zainteresowań uczestników, z drugiej – od dostępności wystaw w warszawskich muzeach i galeriach.

Literatura:

Szczegółowe informacje na temat zakresu tematycznego i literatury przedmiotu w sekcjach poszczególnych grup.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie:

 podstawę programową kształcenia polonistycznego (cele kształcenia i treści nauczania), potrzebę i sposoby kształtowania kompetencji odbioru, analizy i interpretacji tekstu w ramach nauczania języka polskiego na III etapie edukacyjnym;

 najczęściej stosowane w szkole metody interpretacyjne;

 potrzebę dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania ich aktywności poznawczej poprzez kreowanie sytuacji dydaktycznych;

 konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe, korzystanie z różnych źródeł wiedzy oraz pracę badawczą ucznia;

 rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy.

Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:

D.1/E.1.W2, D.1/E.1.W4, D.1/E.1.W5, D.1/E.1.W6, D.1/E.1.W8, D.1/E.1.W12, D.1/E.1.W15

W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi:

 ukierunkować pogłębioną uczniowską analizę i interpretację tekstów kultury w kontekście tekstów teoretycznych;

 rozpoznawać i opisywać istotne sposoby funkcjonowania współczesnych tekstów literackich/wizualnych (np. intersemiotyzm i intertekstualność);

 dostosować sposób komunikacji oraz metody pracy do poziomu rozwojowego uczniów i ich zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych;

 kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy;

 rozpoznać typowe trudności uczniowskie w zakresie odbioru, analizy i interpretacji tekstów i wykorzystać je w procesie dydaktycznym.

Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:

D.1/E.1.U3, D.1/E.1.U4, D.1/E.1.U5, D.1/E.1.U7, D.1/E.1.U10

W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka (jest gotów/gotowa do):

 organizowania własnego warsztatu interpretacyjnego i krytycznej oceny swoich dokonań;

 adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;

 kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych uczniów oraz zachęcania ich do podejmowania prób badawczych.

Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:

D.1/E.1.K1, D.1/E.1.K3, D.1/E.1.K6, D.1/E.1.K7

Grupa zajęć z rozporządzenia MNISW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z 25 lipca 2019 r.: D

Metody i kryteria oceniania:

Nakład pracy:

Udział w zajęciach: 30

Przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury): 30 godzin

Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 15 godzin

Podstawa zaliczenia:

1. Ocena ciągła – 50% udziału w ocenie:

 bieżące przygotowanie do zajęć;

 aktywny udział w warsztatach.

2. Końcowe zaliczenie pisemne (interpretacja tekstu literackiego) – 50% udziału w ocenie.

3. Kontrola obecności (dopuszczalne dwie nieobecności).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin, 42 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Helena Balcerek, Jarosław Klejnocki
Prowadzący grup: Jarosław Klejnocki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin, 42 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Helena Balcerek, Jarosław Klejnocki
Prowadzący grup: Jarosław Klejnocki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)