Warsztaty interpretacji tekstu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-N1B1WI |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.3
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty interpretacji tekstu |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty 1 roku specjalizacji nauczycielskiej - stacjonaren 2-go stopnia Przedmioty specjalizacji nauczycielskiej - stacjonarne 2-go stopnia Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu wszechstronne przygotowanie przyszłego nauczyciela do prowadzenia pogłębionej analizy i interpretacji tekstów źródłowych podczas lekcji języka polskiego. Podstawą warsztatów jest analiza i interpretacja poszczególnych tekstów literackich/wizualnych w kontekście tekstów teoretycznych. |
Pełny opis: |
Podstawowe zagadnienia funkcjonowania tekstu literackiego (publicystycznego, filozoficznego itd.)/tekstu wizualnego w perspektywie odbiorcy. Problematyka stylów, formuł, metod odbioru, ze specjalnym uwzględnieniem perspektywy szkolnej. Uwarunkowania funkcjonowania stylów, formuł, metod odbioru. Najczęściej stosowane w szkole metody interpretacyjne: hermeneutyczna, analiza strukturalno-semiotyczna, krytyka tematyczna, eksplikacja tekstu. Warsztaty interpretacyjne; Rozpoznawanie i opis istotnych sposobów funkcjonowania współczesnych tekstów literackich i innych tekstów kultury (np. intersemiotyzm i intertekstualność). Organizacja własnego warsztatu interpretacyjnego nauczyciela i krytyczna ocena swoich dokonań. Omówienie i przećwiczenie technik interpretacyjnych w zależności od rodzajowej przynależności tekstu źródłowego (liryka, epika, dramat; ponadto: eseistyka filozoficzna, historiozoficzna itp.). Praktyczne ćwiczenia interpretacyjne oraz sprawdzian kompetencji analityczno-interpretacyjnych. Zakres tematów odnoszących się do analizy i interpretacji tekstów wizualnych będzie uzależniony z jednej strony od zainteresowań uczestników, z drugiej – od dostępności wystaw w warszawskich muzeach i galeriach. |
Literatura: |
Szczegółowe informacje na temat zakresu tematycznego i literatury przedmiotu w sekcjach poszczególnych grup. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie: podstawę programową kształcenia polonistycznego (cele kształcenia i treści nauczania), potrzebę i sposoby kształtowania kompetencji odbioru, analizy i interpretacji tekstu w ramach nauczania języka polskiego na III etapie edukacyjnym; najczęściej stosowane w szkole metody interpretacyjne; potrzebę dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania ich aktywności poznawczej poprzez kreowanie sytuacji dydaktycznych; konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe, korzystanie z różnych źródeł wiedzy oraz pracę badawczą ucznia; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.1/E.1.W2, D.1/E.1.W4, D.1/E.1.W5, D.1/E.1.W6, D.1/E.1.W8, D.1/E.1.W12, D.1/E.1.W15 W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi: ukierunkować pogłębioną uczniowską analizę i interpretację tekstów kultury w kontekście tekstów teoretycznych; rozpoznawać i opisywać istotne sposoby funkcjonowania współczesnych tekstów literackich/wizualnych (np. intersemiotyzm i intertekstualność); dostosować sposób komunikacji oraz metody pracy do poziomu rozwojowego uczniów i ich zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych; kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy; rozpoznać typowe trudności uczniowskie w zakresie odbioru, analizy i interpretacji tekstów i wykorzystać je w procesie dydaktycznym. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.1/E.1.U3, D.1/E.1.U4, D.1/E.1.U5, D.1/E.1.U7, D.1/E.1.U10 W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka (jest gotów/gotowa do): organizowania własnego warsztatu interpretacyjnego i krytycznej oceny swoich dokonań; adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów; kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych uczniów oraz zachęcania ich do podejmowania prób badawczych. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.1/E.1.K1, D.1/E.1.K3, D.1/E.1.K6, D.1/E.1.K7 Grupa zajęć z rozporządzenia MNISW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z 25 lipca 2019 r.: D |
Metody i kryteria oceniania: |
Nakład pracy: Udział w zajęciach: 30 Przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury): 30 godzin Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 15 godzin Podstawa zaliczenia: 1. Ocena ciągła – 50% udziału w ocenie: bieżące przygotowanie do zajęć; aktywny udział w warsztatach. 2. Końcowe zaliczenie pisemne (interpretacja tekstu literackiego) – 50% udziału w ocenie. 3. Kontrola obecności (dopuszczalne dwie nieobecności). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WAR
WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 42 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Helena Balcerek, Jarosław Klejnocki | |
Prowadzący grup: | Jarosław Klejnocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WAR
WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 42 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Helena Balcerek, Jarosław Klejnocki | |
Prowadzący grup: | Jarosław Klejnocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.